روش‌های جدید تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی چگونه انجام می‌شود. پخت و پز در ظروف مسی لذت بخش و از نظر گرما کارآمد است. جدای از ظاهر و عملکرد خوب، تمیز کردن ظروف مسی یک کار مهم است که شما باید انجام دهید. در این مقاله به نحوه تمیز کردن ظروف مسی در آشپزخانه، سفید کردن ظروف مسی، علت سیاه شدن و رفع آن به همراه نحوه نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی تابه‌های مسی اشاره می‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

ظرف مسی که سیاه شده

ترکیب شدن آب و اکسیژن باعث سیاه شدن ظروف مسی می‌شود. این اتفاق به یکباره رخ نمی‌دهد بلکه به مرور زمان و در اثر مصرف زیاد، به وجود می‌آید. به ظاهر سیاه یا کدر ظرف مسی، پتینه نیز گفته می‌شود. یعنی در اثر خوردگی فلز به مرور زمان، سطح آن به شکل پتینه درمی‌آید.

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای پاک کردن چسب بطری شیشه‌ای

چگونه از سیاه شدن ظروف مسی جلوگیری کنیم

بسیاری از افراد سوال می‌کنند که چطور می‌شود از سیاه یا تیره شدن ظروف مسی جلوگیری کرد؟ بهترین راه این است که پس از هر بار مصرف، سطح آن با یک پارچه نخی تمیز خشک شود. در ضمن برخی غذاها که نیاز به حرارت زیاد دارند نیز در ظروف مسی استفاده نشود. همچنین سعی کنید از ظروف مسی برای آب پز کردن غذاها استفاده کنید تا مشکلی برای سطح آن ایجاد نگردد.

سفید کردن ظروف مسی در منزل

برای سفید کردن ظروف مسی، برخی از موادهای خانگی مفید و موثر هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. با این حال بدانید که سرکه سفید، نمک دریایی، آرد سفید و رب گوجه فرنگی، متداول‌ترین روش‌ها برای سفید کردن و تمیز کردن ظروف مسی است.

جدول جدیدترین روش تمیز کردن ظروف مسی

در جدول زیر به روش‌های جدید برای تمیز کردن ظروف مسی و براق شدن آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جدول جدیدترین روش تمیز کردن ظروف مسی
روششیوه اجراتوضیحموارد ضروری
آب گرم، صابون ظرفشویی و اسفنج سلولزیشستن ظروف مسی با اسفنج و صابون در چند دقیقه اتفاق می‌افتد.از خشک شدن آن به واسطه هوا جلوگیری کنید. با دستمال نخی خشک شود.از ماشین ظرفشویی خودداری کنید.
نمک دریایی ریز، سس کچاپ، آب گرم و اسفنج سلولزیبا ترکیب کردن نمک و سس کچاپ می‌توانید ظروف مسی را تمیز کنید.به صورت خمیری استفاده می‌شود. از نمک یددار خودداری شود.قبل از سرد شدن آب پس از شستن، چند دقیقه به آن استراحت دهید.
سرکه سفید، نمک و آرداول با آب و صابون بشویید. بعد محلول را به مدت ۳۰ ثانیه بکشید.براقیت بیشتری به ظروف مسی می‌دهد.آرد سفید استفاده شود.
رب گوچه فرنگی و نمک دریاییبا آب و صابون بشویید و ترکیب رب و نمک را بزنیدبه سفید شدن ظرف مسی کدر کمک می‌کند.قبل از شستن، اجازه دهید ترکیب رب و نمک چند دقیقه روی ظرف بماند.
پولیش جلاسنجمقداری از پولیش را بر روی سطح ظرف بمالید.تهویه مناسب استفاده شود.پوشیدن دستکش ضروری است.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ظروف مسی

برای تمیز کردن ظروف مسی آشپزخانه به وسایل زیر نیاز دارید:

۱- صابون ظرفشویی ملایم

سعی کنید از یک صابون ملایم ظرفشویی استفاده کنید تا آسیبی به ظرف مسی شما وارد نشود.

۲- اسفنج‌های سلولزی

این اسفنج‌ها از الیاف گیاهی (نه پلاستیکی) ساخته شده‌اند و مس شما را خراش نمی‌دهند. بنابراین می‌توانند برای شستشو و پرداخت ظروف مسی استفاده شوند.

۳- سس کچاپ

یک بطری سس کچاپ تازه بهترین نتیجه را هنگام استفاده از آن برای جلا دادن مس به شما می‌دهد (بطری که مدتی باز شده اکسید شده است و تاثیر کمتری خواهد داشت).

۴- نمک دریایی با کیفیت

متخصصان توصیه می‌کنند از نمک دریایی ریز بدون افزودنی‌هایی مانند دی اکسید سیلیکون، سیلیکات کلسیم یا آلومینوسیلیکات سدیم برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کنید.

۵- سرکه سفید

ما به جای استفاده از آب لیمو برای جلا دادن ظروف مسی، استفاده از سرکه سفید را توصیه می‌‎کنیم. زیرا ارزان‌تر است و اکثر مردم آن را در خانه خود دارند.

۶- آرد سفید

ترکیب نمک و سرکه به ایجاد خمیر کمک می‌کند، بنابراین به طور یکنواخت به ظروف مسی می‌چسبد.

۷- برق انداختن ظروف مسی با پولیش جلاسنج

متخصصان استفاده از پولیش جلاسنج را برای تمیز کردن ظروف مسی توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خرید پولیش جلاسنج

تمیز کردن ظروف مسی

روش جدا کردن مواد غذایی چسبیده به ظروف مسی

۱- آمونیاک بدون عطر

این ماده به جدا شدن مواد غذایی سوخته از سطح ظروف مسی کمک می‌کند.

۲– روغن‌های خنثی

روغن معدنی، روغن بذر کتان یا روغن هسته انگور را در نظر بگیرید. از موم قصابی (مانند نوع مورد استفاده برای تخته‌های چوب بری) نیز می‌توان برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده کرد.

زمان تمیز کردن ظروف مسی

شستشوی منظم با آب و صابون فقط یک دقیقه طول می‌کشد. جلا دادن آرام ظروف مسی هر چند وقت یکبار فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد. ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا لکه‌های روی قطعات مسی خود را از بین ببرید، به خصوص اگر به طور منظم پولیش را انجام نداده باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش پولیش کردن مبلمان چوب

نحوه تمیز کردن ظروف مسی

وقتی صحبت از تمیز کردن ظروف مسی می‌شود، بین خوردگی که در سطح آن رخ می‌دهد و تیره شدن (اکسیداسیون سطحی)، تفاوت وجود دارد. لکه‌ها را می‌توان به راحتی از بین برد؛ زیرا آسیب زیادی ایجاد نمی‌کند.

مس به طور طبیعی کدر می‌شود و گاهی اوقات باید جلا داده شود. با این حال، برخی از افراد وجود پتینه را روی قطعات مسی خود ترجیح می‌دهند و ظاهری کمتر براق را انتخاب می‌کنند.

درخشش روی مس را می‌توان از طریق پرداخت مکانیکی با استفاده از یک ترکیب بسیار ظریف و ساینده ویا پولیش اسیدی بدست آورد (بیشتر پولیش‌ها هر دو روش را ترکیب می‌کنند).

پتینه زمانی ایجاد می‌شود که گرما یا اکسیژن موقعیت کریستال‌های سطح مس را تغییر دهد. روکش مات به عنوان حالت دهنده شناخته می‌شود که مس را سخت تر، صاف تر و کمتر براق می‌کند. همچنین تهویه مناسب به بهبود عملکرد ظروف مسی کمک می‌کند. زیرا عملکرد آن‌ها را از نظر حرارتی بهبود می‌بخشد.

۱- تمیز کردن ظروف مسی به صورت روزانه

  • آب گرم، صابون ظرفشویی و اسفنج سلولزی برای تمیز کردن ظروف مسی بهترین هستند.
  • ظروف مسی خود را با دست بشویید.
  • از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی خودداری کنید، زیرا گرما و مواد شوینده قوی می‌تواند به آن آسیب برساند.
  • ظروف مسی را با یک اسفنج غیر ساینده، صابون ظرفشویی معمولی و آب گرم بشویید.
  • سپس مس را با یک پارچه نخی تمیز خشک کنید.
  • از خشک شدن در هوا خودداری کنید، زیرا می‌تواند لکه‌های را در سطح آن ایجاد کند.

۲- تمیز کردن ظروف مسی با نمک و سس کچاپ

  • ترکیب سس کچاپ با نمک دریایی ریز در تمیز کردن ظروف مسی نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • مواد را به صورت خمیر درآورید و با انگشتان دست یا اسفنج سلولزی آن را به طور یکنواخت روی ظروف مسی خود بمالید.
  • قبل از اینکه آن را با آب سرد بشویید، اجازه دهید چند دقیقه بماند.
  • مس را با یک پارچه نخی تمیز کاملا خشک کنید (از دستمال کاغذی استفاده نکنید، زیرا انواع خاصی می‌توانند آن را خراش دهند).

۳- تمیز کردن ظروف مسی با سرکه، نمک و آرد

  • اگر نمی‌خواهید از سس کچاپ استفاده کنید، بهتر است ظروف مسی را با دوغاب ساده سرکه، نمک و آرد جلا دهید.
  • برای تهیه آن، ۱ قاشق غذاخوری نمک دریایی خوب را با ½ فنجان سرکه سفید (می‌توانید از آب لیمو نیز استفاده کنید، اما گران‌تر است) در یک کاسه کوچک ترکیب کنید.
  • آرد سفید را به اندازه کافی اضافه کنید تا خمیر نازکی به دست آید (باید شبیه چسب باشد). می‌توانید ترکیب به دست آمده را در یک ظرف کوچک با درب محکم در زیر سینک ظرفشویی نگه دارید تا بعدها نیز از آن استفاده کنید.
  • پس از شستن ظرف مسی با صابون ظرفشویی معمولی و آب داغ، یک اسفنج سلولزی را در دوغاب آغشته کرده و حدود ۳۰ ثانیه روی مس بکشید. آن را با آب گرم و صابون بشویید.
  • مس را با یک پارچه نخی تمیز کاملا خشک کنید تا از ایجاد لکه‌های آب جلوگیری شود.
  • پولیش کردن مس به این روش پس از هر بار استفاده، آن را براق نگه می‌دارد و از کدر شدن شدید آن جلوگیری می‌کند. در ضمن این روش باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

۴- برق انداختن ظروف مسی با رب

  • برای تمیز کردن ظروف مسی با رب گوجه فرنگی، ابتدا سطح آن را با آب گرم و صابون بشویید.
  • سپس رب را با نمک دریایی ترکیب کنید تا خمیری به دست آید.
  • در نهایت خمیر را به وسیله اسفنج بر روی ظرف مسی بکشید.
  • در نهایت آبکشی کرده و به وسیله یک پارچه نخی تمیز، خشک کنید.
تمیز کردن ظروف مسی

نحوه تمیز کردن ظروف مسی با روکش قلع

مانند مس، قلع نیز به مرور زمان، پتینه‌ای ایجاد می‌‎کند که می‌تواند رنگ ظروف شما را از خاکستری به سیاه تبدیل نماید. این تغییر، بر عملکرد ظروف غذاخوری شما تاثیر نمی گذارد، بنابراین سعی نکنید آن را پاک کنید؛ زیرا با این کار به قلع آسیب می‌رسانید. در واقع پتینه حتی می‌تواند عملکرد یک تابه را بهبود بخشد و طول عمر آن را افزایش دهد. با این حال، اگر تغییر رنگ را آزاردهنده می‌دانید، می‌توانید با حذف مقداری از اکسیداسیون سطح آن را کمی روشن کنید.

نحوه حذف اکسیداسیون از پوشش‌های قلع

  • ظرف مورد نظر را با آب پر کنید و آن را به جوش آورید.
  • آن را از روی حرارت بردارید، ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری نمک دریایی ریز (نه یددار) و جوش شیرین را در آب داغ حل کنید.
  • یک ورق فویل آلومینیومی (به اندازه ای که کف تابه شما را بپوشاند) را در چند لایه تا کنید و با قاشق چوبی یا پلاستیکی آن را به داخل آب داغ فشار دهید (از قاشق فلزی استفاده نکنید، زیرا باعث اختلال در کار می شود).
  • اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کند.
  • فویل آلومینیومی را بردارید، تابه را بشویید و با یک پارچه نخی تمیز خشک کنید.

توجه: هیچ تکنیکی هرگز قلع را به درخشندگی اولیه خود باز نمی‌گرداند، اما این فرآیند می‌تواند به روشن‌تر شدن آن کمک کند.

طریقه سفید کردن ظروف مسی با قلع

باید استفاده از قاشق یا قطعه فلزی در ظروف مسی با روکش قلع پرهیز کنید، زیرا این ظروف می‌توانند به طور دائم سطح را خراش دهند. برای جلوگیری از خراشیدن ظروف مسی با روکش قلع، متخصصان توصیه می‌کنند از ظروف چوبی، بامبو یا سیلیکونی استفاده کنید.

این مهم است که بدانید ظروف مسی با روکش قلع را نمی‌توان روی حرارت زیاد استفاده کرد. طبق گفته کارشناسانی که با آن‌ها صحبت کردیم، قلع بین ۴۵۰ تا ۴۷۵ درجه فارنهایت ذوب می‌شود. قلع در صورت استفاده روی حرارت زیاد (مانند تفت دادن گوشت یا قهوه‌ای کردن غذا) برای همیشه آسیب می‌بیند.

قاعده کلی استفاده از ظروف مسی با روکش قلع، این است که آن را برای روش‌های پخت با دمای پایین، مانند جوشاندن و آب پز کردن مورد استفاده قرار دهید. با این حال، سرخ کردن مرغ یا سبزیجات پخته شده در دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت بی‌خطر است.

شما نباید یک ماهیتابه مسی خالی را بدون اضافه کردن روغن به ظرف زیر حرارت ببرید. در غیر این صورت به آن آسیب خواهید رساند. اگر قلع به دلیل گرم شدن بیش از حد شروع به ذوب شدن کرد، کارشناسان مینیاتور توصیه می‌کند که حرارت را خاموش کنید و تا زمانی که کاملا خنک نشده است، تابه را دست نزنید. در بیشتر موارد احتمال دارد که قلع ته نشین شده و آسیبی به آن وارد نشود.

اگر لایه قلع پس از سال ها استفاده نازک شود (شما شروع به دیدن مس از طریق لایه قلع خواهید کرد)، وقت آن رسیده است که آن را به یک متخصص قلع نشان دهید. قاعده کلی برای تعیین زمان قلع‌بندی مجدد ظروف پخت و پز، زمانی است که می‌توانید مس کافی را در سطح ظرف مشاهده کنید که مجموعا به اندازه یک چهارم است.

شما باید از تهیه غذاهای اسیدی در تابه‌هایی که دارای مقدار قابل توجهی مس هستند، خودداری کنید. زیرا این فلز می‌تواند به غذای شما نفوذ کرده و مسمومیت ایجاد کند (البته بعید است که ظاهر شدن مقدار کمی مس ضرری نداشته باشد).

همچنین باید از نگهداری مواد غذایی در ظروف مسی خودداری کنید. به خصوص اگر مس از طریق لایه قلع خود را نشان دهد. اگر از ظروف مسی خود به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که فقط هر ۱۵ تا ۲۰ سال یکبار روکش قلع را تعویض نمایید. بنابراین برای تمیز کردن ظروف مسی، موارد گفته شده را به خوبی رعایت کنید تا به سلامت شما آسیب وارد نشود.

تمیز کردن ظروف مسی

نحوه تمیز کردن انواع دیگر ظروف مسی

اگر ظروف مسی شما با فولاد ضد زنگ یا استیل پوشیده شده است، می‌توانید از توصیه‎های ما برای تمیز کردن استیل ضد زنگ برای داخل قابلمه‎ها و تابه‌ها پیروی کنید. بنابراین برای تمیز کردن ظروف مسی در انواع دیگر، با استفاده از روش‌های ذکر شده عمل نمایید.

برخی از تولید کنندگان، ظروف پخت و پز با هسته مسی را با یک لایه مس که بین دو لایه فولاد ضد زنگ قرار گرفته است، می‌سازند. از آنجایی که لایه مس در این نوع ظروف آشپزی در معرض دید قرار نمی‌گیرد، می‌توانید توصیه های ما را برای تمیز کردن استیل ضد زنگ برای هر دو قسمت داخلی و خارجی تابه‌ها دنبال کنید.

تابه‎های نگهدارنده مسی یا کاسه های مخلوط کن با قلع پوشیده نشده‌اند. از آنجایی که کنسروها حاوی قند زیاد و اسید نسبتا کم هستند، هیچ خطری برای ایجاد واکنش اسید با مس وجود ندارد که به طور بالقوه شما را بیمار کند.

بهترین روش‌ تمیز کردن ظروف مسی

اگر مس شما به شدت کدر، تیره یا سیاه شده است، بهتر است از پولیش‌های صنعتی استفاده کنید که معمولاً سایندگی بالاتری نسبت به نمونه‌های خانگی دارند. همچنین استفاده از پولیش جلاسنج می‌تواند تمیز کردن ظروف مسی را سرعت ببخشد.

کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور، استفاده از پولیش برند جلاسنج را برای تمیز کردن ظروف مسی توصیه می‌کنند. زیرا به خوبی سطح مس را جلا می‌دهد و بدون مواد ساینده، کمترین ترکیبات سوزاننده را دارد.

هنگام استفاده از پولیش باید از دستکش محافظ استفاده کنید. همچنین سعی کنید از قرار دادن این پولیش‌ها روی پوشش‌های حلبی خودداری نمایید. با این حال اگر کمی از آن روی سطح حلبی قرار گرفت، فقط آن را با آب بشویید.

به خاطر داشته باشید که پولیش‌های ساینده‌تر، خراش‌های کوچکی را روی سطح مس ایجاد می‌کنند و در واقع می‌توانند به مرور زمان آن را کدر کرده و تمیز کردن آن را سخت‌تر کنند. بنابراین سعی کنید آن‌ها را برای کارهای سخت نگه دارید. شما هرگز نمی‌توانید مس را با استفاده از پولیش‌ها به درخشش اولیه کارخانه خود برگردانید.

نحوه تمیز کردن ظروف برنجی، برنزی یا آهنی

پولیش‌های مورد استفاده برای تمیز کردن ظروف مسی که ما توصیه می‌کنیم برای برنج یا برنز نیز کار می‌کنند (زیرا این آلیاژها از مس تشکیل شده‌اند). ممکن است روی مس در نزدیکی دسته‌های برنجی یا مسی ظروف، مقداری رنگ آبی مایل به سبز مشاهده کنید. این را می‌توان با استفاده از پولیش‌های مسی که در بالا توصیه کردیم نیز پاک کنید.

شاید لازم باشد از خلال دندان برای گوشه‌ ظروف استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که ظرف را بعد از تمیز کردن کاملا آبکشی کرده‌اید. زیرا پولیش باقی مانده روی مس می‌تواند باعث سرخ شدن آن شود.

اگر ظروف مسی با دسته های چدنی دارید، معمولا استفاده منظم از آن برای چرب نگه داشتن آن‌ها کافی است تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود. با این حال، بسته به آب و هوای خود، ممکن است لازم باشد گهگاه دسته‌ها را با روغن معدنی، روغن بذر کتان یا روغن هسته انگور پاک کنید تا زنگ نزنند.

شما همچنین می توانید از یک پوشش سبک از موم قصابی استفاده کنید (همان نوعی که برای تخته‌های برش چوب اشاره کردیم). حتما بعد از شستشو، دسته‌ها را کاملا خشک کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. گاهی اوقات ممکن است نیاز به استفاده مجدد از روغن یا موم داشته باشید، به خصوص پس از شستشوی مکرر. اگر روی چدن زنگ زد، آن را به آرامی با قسمت زبر اسفنج اسکاچ یا کاغذ سنباده بسیار ریز مالش دهید تا از بین برود.

بیشتر بخوانید: خرید سنباده

تمیز کردن ظروف مسی

جمع‌بندی

در این مقاله به روش‌های جدید تمیز کردن ظروف مسی پرداختیم. مس یک فلز بسیار نرم است که در صورت اختلاط آب و اکسیژن محیط، به مرور اکسید می‌شود. همین موضوع باعث تیره شدن آن می‌گردد. برای تمیز کردن ظروف مسی که سیاه شده‌اند، می‌توانید از پولیش جلاسنج، نمک دریایی، سرکه سفید و سس کچاپ استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن تماس بگیرید. گروه کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

چرا داخل ظروف مسی سیاه می‌شود؟

با توجه به نرم بودن فلز مس، احتمال خراشیده شدن سطح آن وجود دارد. بنابراین وقتی سطح مس با رطوبت و آب واکنش نشان می‌دهد، کربنات مس به رنگ تیره ظاهر می‌گردد. وقتی این اتفاق می‌افتد، اصطلاحا مس پتینه می‌شود. اینجاست که ظروف مسی سیاه می‌شوند.

داخل قابلمه مسی را چگونه سفید کنیم

برای تمیز کردن ظروف مسی یا سفید کردن آن می‌توانید از سس کچاب، آرد سفید، سرکه سفید، نمک دریایی، رب گوجه فرنگی و … استفاده کنید.

بهترین روش صنعتی تمیز کردن ظروف مسی کدام است؟

استفاده از پولیش جلاسنج، بهترین روش صنعتی برای تمیز کردن ظروف مسی است.

زمان تمیز کردن ظروف مسی چقدر طول می‎کشد؟

برای شستشو و تمیز کردن ظروف مسی، یک دقیقه و جلا دادن آن، چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید