چند نوع رنگ ساختمان داریم؟

همان طور که می‌دانید، رنگ‌ها نقش بسیار مهمی در ظاهر ساختمان ایفا می‌کنند و از آن‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر نوسازی برای خانه‌ها یاد می‌شود. رنگ ساختمان معمولا برای پوشش‌دهی نمای داخلی و خارجی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه رنگ‌های ساختمانی متعددی در بازار وجود دارد اما مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع رنگ ساختمانی شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره مهم‌ترین انواع رنگ ساختمان بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

هدف استفاده از رنگ‌ها

رنگ‌ها سالیان سال است که وجود دارند. هر رنگی کیفیت و بافت مخصوص به خود را دارد و اکثرا در ساختمان‌ها، تاسیسات و خانه‌ها استفاده می‌شوند. علاوه بر زیبایی، یکی دیگر از دلایل استفاده از رنگ‌ها محافظت از ساختمان است. رنگ‎ها می‌‎توانند از ساختمان در مقابل اشعه‌هایی مانند اشعه‌های ماوراء بنفش، بادها و لکه‌ها محافظت کنند و از نفوذ آب به دیوار و ساختمان جلوگیری کنند.

برای اینکه بدانید چند نوع رنگ ساختمان داریم، خوب است این را بگوییم که هر رنگی مدل‌های با کیفیت و بی‌کیفیت دارد که بین این دو، تفاوت بسیار زیادی هست.

کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، به کیفیت رنگ های خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و همیشه از رنگ‌های با کیفیت برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می‌کنند. رنگ‌های با کیفیت می‎توانند باعث بهبود جذابیت بصری، بهبود دوام و ضد آب شدن ساختمان شوند.

چند نوع رنگ ساختمان داریم

چگونه رنگ مناسب را برای ساختمان انتخاب کنیم؟

  • نوع معماری خانه

یکی از راه‌هایی که می‌‎تواند به شما در انتخاب رنگ خانه کمک کند، نوع معماری خانه شما است؛ زیرا هر نوع معماری ای پالت رنگی مخصوص به خود را دارد که بیشترین سازگاری را با آن دارد؛ به همین دلیل برای اینکه بدانید چند نوع رنگ ساختمان داریم و چگونه می‌توانیم بهترین مدل رنگ را انتخاب کنیم، باید طراحی و معماری خانه را در نظر بگیریم. برای مثال بهترین رنگ برای خانه‌های مدرن، رنگ‌های تکی هستند و برای طراحی‌های قدیمی بهترین پالت، ترکیب رنگ سیاه و سفید است.

  • تجسم رنگ قبل از استفاده

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان رنگ مناسب را برای خانه انتخاب کرد، این است که از طریق اینترنت و نرم افزار های موجود، رنگ مورد نظرتان را بررسی کنید و ببینید که این رنگ در خانه شما به چه شکل دیده می‌شود. اگر در بین گزینه‌های زیادی دو دل هستید، می‌ توانید با استفاده از این روش، گزینه‌های زیادی را حذف کنید و به رنگ مورد علاقه خود نزدیک تر شوید.

چند نوع رنگ ساختمان داریم

  • نوع منطقه

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان رنگ مناسب خانه را پیدا کرد، بررسی ناحیه ای است که در آن زندگی می‍‌کنید. حتما لازم نیست با دیگران متفاوت باشید. می‌توانید از خانه‌های اطراف خود الهام بگیرید و طبق آن رنگ مناسب را انتخاب کنید.

انواع رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی به رنگی گفته می‌شود که برای محیط دکوراسیون داخلی و خارجی خانه مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال می‌توان به رنگ‌هایی مانند رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک اشاره کرد که جزو پر کاربردترین نوع رنگ‌های ساختمانی به حساب می‌آیند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع رنگ قابل شستشو، مقاله «معرفی رنگ ساختمانی قابل شست‌و‌شو به همراه بهترین برندها» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

خرید محصول

هر کدام از انواع رنگ‌های ساختمانی ویژگی‌های مختص به خود را دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱- رنگ روغنی

این رنگ قابلیت بالایی برای رنگ کردن دیوارهای دکوراسیون داخلی دارد؛ به ویژه اگر شما در یک محیط مرطوب زندگی کنید. رنگ روغنی ضد آب است و قابلیت شستشوی بالایی دارد. همچنین شما می‌توانید به وسیله رنگ روغنی، از دیوارهای خانه خودرا در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یا انواع قارچ و باکتری محافظت کنید.

با این حال، رنگ روغنی قیمت بالایی نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی دارد. در ضمن سازگاری چندانی با محیط زیست ندارد و در صورت استفاده، باید از تجهیزات ایمنی مانند ماسک استفاده کنید.

توصیه ما این است که برای محیط آشپزخانه و حمام که رطوبت بالایی دارد، از رنگ روغنی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ روغنی، مقاله «معرفی رنگ روغنی ساختمان» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

۲- رنگ اکریلیک

این رنگ تمام ویژگی‌های رنگ روغنی را دارد؛ با این تفاوت که در برابر عوامل شیمیایی مانند برخی شوینده‌ها، قدرت چندانی ندارد. یعنی اگر شما بخواهید پس از مدتی، رنگ اکریلیک دیوار را تمیز کنید، باید از یک شوینده ملایم برای این کار استفاده نمایید تا دیوار شما دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی نشود.

علاوه بر این، رنگ اکریلیک سازگاری بالایی با محیط زیست دارد؛ زیرا بر خلاف رنگ روغنی که برای رقیق کردن آن از تینر استفاده می‌شود، این رنگ پایه آب است. یعنی برای رقیق کردن رنگ اکریلیک، می‌توانید از آب استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اکریلیک، مقاله «رنگ اکریلیک چه کاربردهایی دارد ؟ | پنج کاربرد رنگ اکریلیک» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

۳- رنگ پلاستیک

اگرچه رنگ پلاستیک مقاومت رنگ روغنی و اکریلیک را ندارد اما نسبت به دو رنگ قبلی ارزان تر است. این رنگ در دو کیفیت نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می‌شود که نمونه اول، کیفیت بهتری دارد. رنگ پلاستیک به راحتی با آب رقیق می‌شود. همچنین نسبت به دو رنگ قبلی، زمان خشک شدن کمتری دارد.

با این حال، رنگ پلاستیک ضد آب نیست و شما نمی‌توانید آن را تمیز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ پلاستیک، مقاله «آموزش نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ امولسیون

انواع رنگ ساختمان قابل شستشو

رنگ‌های ساختمانی قابلیت شستشو دارند، مزایای متعددی دارند که از جمله می‌توان به امکان تمیز کردن سطح آن‌ها بدون به خطر افتادن پوشش رنگ، امکان انتخاب گسترده‌ای از رنگ‌ها، توانایی ایجاد جلوه‌های رنگی، عدم نیاز به مهارتی خاص برای استفاده از رنگ،  قیمت به صرفه‌تر نسبت به کاغذ دیواری‌های با کیفیت بالا و استفاده برای انواع سطوح از جمله گچ، بتن، دیوار خشک، چوب، آجر و حتی کاغذ دیواری اشاره کرد.

انواع رنگ ساختمانی قابل شستشو به ۵ دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

۱- رنگ اکریلیک قابل شست‌وشو

۲-  رنگ روغنی

۳- رنگ سیلیکات

۴- رنگ سیلیکونی

۵- رنگ بر پایه سیمان

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع رنگ قابل شستشو، مقاله «معرفی رنگ ساختمانی قابل شست‌و‌شو به همراه بهترین برندها» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

نوع معماری خانه

انواع رنگ ساختمانی اکریلیک

رنگ اکریلیک ساختمانی در سه نوع مات، نیم براق و براق تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای مزایای متعددی است. به طور کلی توصیه می‌شود که برای نمای بیرونی ساختمان از نوع رنگ اکریلیک نما استفاده کنید. زیرا این نوع رنگ به طور خاص برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و محافظت از ساختمان در برابر اشعه ماوراء بنفش، باران و برف طراحی شده است.

از طرفی، رنگ اکریلیک نیم براق، بهترین گزینه برای دیوارهای داخلی ساختمان است. همچنین رنگ اکریلیک مات یا بافت دار، ظاهری منحصر به فرد به سطح دیوار می‌بخشند. در ضمن این نوع رنگ به مانند سایر انواع رنگ‎های اکریلیک، دارای خواص ضد قارچی است که آن را برای استفاده در مناطق مرطوب مانند حمام یا زیرزمین ایده‌آل می‌کند.

نوع منطقه

انواع رنگ ساختمان و قیمت

رنگ روغنی یکی از انواع رنگ ساختمانی است که در کنار پوشش‌دهی بالا، قیمت بالاتری نسبت به سایر رنگ‌های ساختمانی دارد. اگر به دنبال خرید رنگ روغنی هستید، همین حالا بر روی لینک کلیک کنید. فروشگاه اینترنتی مینیاتور، عرضه کننده بهترین انواع رنگ ساختمانی موجود در بازار است که این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده است: «پول کمتر، کیفیت بیشتر»

رنگ اکریلیک، کیفیت و کارایی بالایی دارد که می‌تواند با رنگ روغنی رقابت کند. اگر به دنبال خرید رنگ اکریلیک با کیفیت و قیمت مناسب هستید، همین حالا بر روی لینک کلیک کنید.

رنگ پلاستیک برای سطوح کم تردد مانند سقف، بهترین گزینه است. اگر به دنبال خرید رنگ پلاستیک هستید، همین حالا بر روی لینک کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اینکه چند نوع رنگ ساختمان داریم، صبحت کردیم. در ابتدا در مورد دلایل استفاده از رنگ توضیح دادیم و سپس مدل های مختلف رنگ را نام بردیم. در آخر نیز برای اینکه بتوانید بهترین رنگ را برای خانه خود انتخاب کنید، به عواملی که هنگام انتخاب رنگ باید به آن‌ها دقت کنید، اشاره کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

مهم‌ترین رنگ‌های ساختمانی چیست؟

رنگ‌های ساختمانی متعدد و متنوعی تولید می‌شود؛ اما مهم‌ترین آن‌ها شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک است.

مهم‌ترین تفاوت رنگ روغنی و اکریلیک چیست؟

رنگ روغنی امکان شستشو با انواع مواد شیمیایی را دارد. در حالی که برای شستشوی رنگ اکریلیک ، باید از مواد شوینده  ضعیف تری استفاده کرد.

انواع رنگ اکریلیک کدام‌‍اند؟

رنگ اکریلیک مات، نیم براق و براق.

ممکن است شما دوست داشته باشید