آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است؟

وقتی درباره اجرای رنگ اکریلیک بر روی چوب صحبت می‌کنیم، منظور این است که آیا می‌توان رنگ اکریلیک پایه آب را بر روی چوب اجرا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که اگرچه رنگ اکریلیک برپایه آب است اما مقاومت بالایی از خود در برابر آب، رطوبت، اشعه خورشید و  باکتری‌ها نشان می‌دهد. بنابراین با درنظر گرفتن تمهیدات خاص، می‌‎توانید از این رنگ برای چوب استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه اجرای رنگ اکریلیک بر روی چوب، مزایا و معایب آن صحبت کنیم.  برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است؟

آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است

در مورد این که آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است یا خیر باید گفت که رنگ اکریلیک به خاطر ویژگی‌های خود نه تنها برای چوب مناسب است، بلکه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده بر روی چوب نیز شناخته می‌شود. فقط دقت داشته باشید که قبل از استفاده این رنگ باید شرایط لازم را مهیا کنید. برای مثال قبل از استفاده سطح مورد نظر را آسترکاری کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

استفاده از رنگ اکریلیک بر روی چوب، هیچ گونه ترکی ایجاد نمی‌کند. همچنین در صورت آماده سازی سطح چوب پیش از رنگ آمیزی، رنگ اکریلیک بر روی چوب تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.

خرید محصول

رنگ اکریلیک چوب

رنگ اکریلیک چوب نوعی رنگ مخصوص سطوح چوبی است. این یک رنگ مبتنی بر آب است که شامل رنگدانه‌های معلق در یک امولسیون پلیمری اکریلیک می‌شود. رنگ اکریلیک مخصوص چوب، نه تنها یک سطح سخت و بادوام ایجاد می‌کند بلکه در برابر سایش و پارگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

خرید رنگ اکریلیک سفید نیم براق گالن هپالوکس

این رنگ در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مانند مات، نیم براق و براق تولید می‌شود. در ضمن رنگ اکریلیک مخصوص چوب، به راحتی با استفاده از قلم مو یا غلطک رنگ بر روی انواع سطوح چوبی مانند مبلمان، دیوارها و تزئینات اجرا می‌گردد. مهم‌ترین ویژگی‌های این رنگ می‌توان به سرعت بالای خشک شدن و قابلیت شستشو اشاره کرد.

آماده کردن چوب برای رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک

۱- سطح مورد نظر را آماده کنید.

همان طور که توضیح دادیم آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است یا خیر، باید نحوه آماده کردن چوب برای رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک را نیز توضیح دهیم. اولین کار این است که گرد و غبار، درزگیر و پرایمر را تمیز کرد. قبل از شروع تمیز کاری با یک پارچه نازک چوب را بپوشانید تا مواد زباله ها جا به جا نشوند.

همچنین برای محافظت بیشتر از خودتان در برابر گرد و غبار سنباده، از ماسک ایمنی استفاده کنید. اگر می‌خواهید که چوب را به پهلو تکیه دهید، خوب است که از عینک نیز استفاده نمایید.

در ضمن محل کار شما باید تهویه مناسبی داشته باشد؛ زیرا گرد و غبار چوب به هیچ عنوان نباید در محل کار بماند. همان طور که توضیح دادیم آیا رنگ اکریلیک برای چوب مناسب است یا خیر، در این بخش باید بگوییم که اگر در خانه کار می‌کنید، باید تمامی درها و پنجره‌ها را هنگام رنگ آمیزی چوب باز بگذارید.

۲- سنباده زدن چوب

چوب سنباده زده شده، صاف تر است و نتیجه بهتری بعد از رنگ آمیزی ارائه می‌دهد. برای سنباده زدن، کار را با یک کاغذ سنباده متوسط شروع کنید. برای مثال ابتدا از یک کاغذ سنباده ۱۴۰ استفاده کنید و سپس برای تکمیل فرایند، از سنباده ۱۸۰ استفاده نمایید.

خرید سنباده ۱۵۰ اسمیر دکس

۳- گرد و غبار سنباده را پاک کنید.

در این مرحله باید به خوبی خاک اره را پاک کنید. از یک برس خشک استفاده کنید و تمامی غبار های موجود بر روی چوب را تمیز نمایید. این مرحله بسیار مهم است و باید با دقت انجام شود. بعد از تمیز کردن چوب با استفاده از برس، آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

۴- سوراخ‌های چوب را از بین ببرید.

قبل از شروع رنگ آمیزی، باید تمامی سوراخ‌های چوب را از بین ببرید و به نوعی آن‌ها را پر کنید. ابتدا چوب را با سنباده ۱۸۰ بزنید. سپس بر روی چوب سیلر بمالید. سیلر کمک می‌کند تا چوب آب‌بندی و تمام سوراخ‌های آن پوشانده شود تا برای رنگ آمیزی آماده شود.

خرید غلطک انگشتی ۷ سانتی امپراتور

۵- پرایمر بزنید.

برای آماده کردن چوب جهت رنگ آمیزی، بر روی آن سیلر اعمال کنید. پرایمر باید به خوبی در لایه‎های نازک روی چوب نفوذ کند؛ به همین خاطر باید اجازه دهید تا به مدت ۲۴ ساعت خشک شود.

چگونه رنگ اکریلیک را براق کنیم؟

مراحل براق کردن یا جلا دادن رنگ اکریلیک عبارتند از:

۱- خشک شدن رنگ: رنگ اکریلیک حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا به طور کامل خشک شود. پیش از جلا دادن سطح رنگ شده، از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۲- تمیز کردن سطح: از یک پارچه نرم و بدون پرز یا اسفنج مرطوب شده با آب برای تمیز کردن سطح رنگ شده استفاده کنید. به آرامی گرد و غبار، کثیفی یا زباله‌هایی که ممکن است روی رنگ نشسته باشند را پاک کنید.

۳- اجرای یک لایه نازک از جلادهنده: جلادهنده‌ها، به محافظت از رنگ کمک و لایه‌ای براق به سطح آن اضافه می‌کنند. جلادهنده‌هایی را انتخاب کنید که به طور خاص برای رنگ اکریلیک طراحی شده است. پس از انتخاب جلاد‌هنده، آن را به طور یکنواخت با قلم مو یا اسفنج تمیز بر روی سطح چوب بزنید. بهترین جلادهنده چوب شامل شلاک یا وارنیش، واکس و پلی آکریلیک می‌شود.

خرید رنگ هپامین سفید دبه هپالوکس

۴- خشک شدن جلادهنده: طبق دستورالعمل‌ها، اجازه دهید جلادهنده به طور کامل خشک شود. این فرایند معمولا چند ساعت طول می‌کشد. از دست زدن به جلادهنده در حین خشک شدن خودداری کنید تا از ایجاد هرگونه لکه بر روی آن، جلوگیری شود.

۵- سطح را صاف کنید: پس از خشک شدن جلادهنده، می‌توانید به آرامی سطح را با یک پارچه نرم و بدون پرز صاف کنید. فشار ملایم را با حرکات دایره‌ای اعمال کنید تا د هر گونه نقص جزئی برطرف شود.

رنگ اکریلیک روی mdf

رنگ اکریلیک به دلیل تطبیق پذیری و خاصیت خشک شدن سریع، انتخاب مناسبی برای رنگ روی ام دی اف (تخته فیبر با چگالی متوسط) است. برای اطمینان از چسبندگی خوب، توصیه می‌شود MDF را قبل از رنگ آمیزی با اکریلیک آستر کنید. یک لایه آستر می‌تواند به جلوگیری از جذب غیر معمول رنگ ام دی اف کمک کند و درنتیجه سطح صاف و یکنواختی را برای چسبیدن اکریلیک ها به وجود می‌آورد.

سطح مورد نظر را آماده کنید.

هنگامی که ام دی اف آماده شد، رنگ اکریلیک را می‌توان با قلم مو، غلتک یا پیستوله رنگ  اعمال کرد. برای دستیابی به شفافیت و عمق رنگ مورد نظر، ممکن است چندین لایه لازم باشد. سطح نهایی رنگ شده را می‎توان با یک پوشش یا جلادهنده شفاف برای محافظت از آن در برابر رطوبت، اشعه ماوراء بنفش، سایش و پارگی، درزگیری کرد.

قیمت رنگ اکریلیک برای چوب

برای اطلاع از قیمت به روز رنگ اکریلیک مخصوص چوب، به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید. در صورت نیاز، شما می‌توانید سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت نمایید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

جمعبندی

در این مقاله درباره موضوع رنگ اکریلیک مخصوص چوب، صحبت کردیم. برای رنگ آمیزی چوب به وسیله رنگ اکریلیک، مراحلی را باید درنظر بگیرید که شامل تمیز کردن، اعمال پرایمر برای جلوگیری از نفوذ بیش از اندازه رنگ به داخل چوب، اجرای رنگ اکریلیک و در نهایت اعمال یک جلادهنده یا لاک بر روی رنگ خشک شده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اکریلیک مخصوص چوب، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی میناتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

خشک شدن رنگ اکریلیک چقدر طول می‌کشد؟

رنگ اکریلیک به سرعت خشک می شود. برای خشک شدن این رنگ معمولا ۸ ساعت زمان نیاز است. البته بستگی به چوب نیز دارد. بسته به چوب رنگ شده ممکن است فرآیند خشک شدن بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

چوب را می‌توان با رنگ اکریلیک رنگ کرد؟

بله. ولی دقت داشته باشید که تمامی شرایط برای رنگ آمیزی باید مهیا شوند و فقط از رنگ‌های با کیفیت استفاده شود.

پس از رنگ آمیزی چوب با رنگ اکریلیک، چه نوع جلادهنده‌ای توصیه می‌شود؟

شلاک یا وارنیش، واکس و پلی آکریلیک، بهترین جلادهنده چوب محسوب می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید