آموزش تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی هنری

وقتی از مردم پرسیده می شود که بهترین رنگ برای ساختمان چیست؛ افراد بر اساس تجربیات و ترجیحات خود پاسخ خواهند داد. بسیاری استفاده از اکریلیک ها را ترجیح می دهند زیرا ایمن تر و سریع تر خشک می شوند؛ در حالی که دیگران روغن ها را به دلیل دوام و بافت عالی به دست آمده ترجیح می دهند. هر ترجیحی که داشته باشید؛ در این مقاله می‌خواهیم مزایا و تفاوت‌ های بین رنگ‌ های اکریلیک و روغنی و همچنین مناسب‌ ترین رنگ‌ ها را بررسی کنیم.

رنگ روغنی چیست؟

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی

برای پاسخ به این سوال که تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی چیست؛ لازم است بگوییم که اولین تفاوت اصلی که روغن ها را از سایر ماده ها متمایز می کند؛ قوام و بافت آن ها است. رنگ های روغنی بسیار غلیظ و با قوام هستند. آن ها با رنگدانه های رنگی و پایه روغن ساخته می شوند. بسته به نام تجاری انتخابی شما، پایه ممکن است متفاوت باشد؛ اما معمولا، روغن طبیعی مانند بزرک یا گلرنگ است. این همان چیزی است که به رنگ های روغنی قوام صاف می دهد و آن ها را برای سطوح و پروژه های مختلف ایده آل می کند.

پایه روغن همان چیزی است که روغن ها را برای مدت بیشتری مرطوب نگه می دارد. هنرمندانی که از وقت گذاشتن و تمرکز بر روی جزئیات لذت می برند؛ معمولاً این مواد را دوست دارند. رنگ های روغنی برای استفاده از تکنیک ها و مدیوم های مختلف رنگ نیز فوق العاده هستند. رنگ روغن روی اکریلیک نیز گزینه ای برای افزودن لایه ها و بافت بیشتر به کار شما است.

خرید محصول

نکته منفی روغن ها، مواد شیمیایی است. هنگام کار با روغن، باید از یک ماده رنگ یا تینر استفاده کنید. این‌ها کارایی بیشتری به رنگ‌ های شما می‌ دهند و همچنین براقیت و درخشندگی به آن‌ ها می‌ بخشند. بیشتر مواد رنگ روغن حلال و سمی هستند؛ به این معنی که می توانند برای پوست، چشم ها و مجاری تنفسی مضر باشند.

به همین دلیل، بسیاری هنگام کار با این حلال‌ ها و بخار های شیمیایی قوی استفاده از دستکش یا حتی ماسک را انتخاب می‌کنند. همچنین گزینه های متوسط ​​ایمن تری مانند روغن های طبیعی نقاشی وجود دارد که می توان به جای سقز و سایر رنگ برنده ها و تینرها استفاده کرد. با توجه به اینکه نمی توان آنها را با آب و صابون تمیز کرد؛ اگر روغن ها روی لباس یا پارچه های دیگر پاشیده شوند؛ احتمالاً لکه می شوند.

رنگ اکریلیک چیست؟

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی

ساخت اکریلیک ها تقریبا شبیه ساخت روغن ها است؛ با این تفاوت که در ساخت اکریلیک ها از پایه روغن استفاده نمی شود. رنگ های اکریلیک بر پایه آب ساخته می شوند و بنابراین استفاده از آنها بسیار ایمن تر است. یکی از مزایای کار با اکریلیک این است که شما هنوز هم می توانید به همان رنگ های روشن دست پیدا کنید؛ اما بدون انتظار طولانی برای خشک شدن.

به همین دلیل، اکثر نقاشان پرتره از اکریلیک استفاده نمی کنند. وقتی در حال نقاشی چیزی مانند پرتره هستید که لایه‌ها، سایه‌ها و جزئیات زیادی دارد؛ اکریلیک خیلی سریع خشک می‌شود. در این صورت روغن ها بهترین گزینه رنگ شما خواهند بود.

استفاده از مدیوم های اکریلیک همچنین می تواند تکنیک های ترکیب رنگ را بهبود ببخشد و باعث می شود رنگ های شما مانند روغن حرکت کنند. اگر روی پروژه بزرگ تری کار می کنید؛ برخی از رنگ های اکریلیک، زمان خشک شدن را کاهش می دهند. بیشتر اکریلیک‌ ها را می‌ توان پس از خشک شدن دوباره با استفاده از کمی آب یا یک ماده رنگ اکریلیک فعال کرد و روی آن ها کار کرد. مایعات به رنگ اجازه کار می دهند و سپس می توانید رنگ یا لایه های بیشتری اضافه کنید.

هنگام استفاده از اکریلیک، مهم است که از یک فیکساتور یا درزگیر استفاده کنید تا از خرد شدن و کنده شدن رنگ در آینده جلوگیری کنید. گزینه های درزگیر یا لاک مخصوص اکریلیک در شکل های مختلف مانند مات یا براق وجود دارند. بهترین قسمت استفاده از رنگ های اکریلیک این است که به راحتی جدا می شوند. با استفاده از مقداری آب صابون، می توانید هر گونه تصادف در نقاشی را پاک کنید یا بشویید.

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی

تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی

برای مبتدیانی که شروع به کار می کنند؛ رنگ اکریلیک بسیار عالی است. آشفتگی کمتر، استفاده آسان و سریع خشک شدن از مزیت های رنگ اکریلیک است. هنگامی که تجربه بیشتری کسب کردید؛ سپس می توانید به سراغ انواع رنگ های روغنی بروید یا حتی این دو رنگ را ترکیب کنید. در این قسمت به بررسی تفاوت های رنگ اکریلیک و روغنی می پردازیم.

  • زمان خشک شدن

برای آشنایی بیشتر با تفاوت رنگ اکریلیک و روغنی، باید بگوییم که زمان خشک شدن روغن‌ ها بسیار بیشتر از رنگ های مبتنی بر آب است. این باعث می شود که آن ها برای قطعات بزرگتر که نیاز به کار بیشتری دارند یا برای نقاشی های دقیق تر که از تکنیک و جزئیات استفاده می کنند؛ گزینه مناسبی باشند. وقتی تمام چیزی که در اختیار دارید زمان است؛ روغن‌ ها به‌ طور واضح انتخاب مناسبی هستند. با این حال، اگر کار بر روی یک پروژه باید سریع‌ تر انجام شود؛ استفاده از روغن ‌ها بسیار خسته‌ کننده خواهد بود و احتمال آسیب دیدن نقاشی مرطوب بیشتر است.

هم اکریلیک ها و هم روغن ها تکنیک های خاص خود و همچنین رنگ های مخصوص به خود را دارند. این ها به زمان خشک شدن کمک می کنند؛ چه بخواهید سرعت کار را کم کنید و یا سرعت دهید.

  • ترکیب رنگ ها

اگر می خواهید دست خود را در ترکیب رنگ امتحان کنید؛ انجام این کار با روغن ها آسان تر است. از آنجایی که خشک شدن آن ها زمان بیشتری می برد؛ کار کردن با روغن ها آسان است و انعطاف پذیری بیشتری دارد.

قابلیت مخلوط کردن روغن ها، به دلیل پایه روغن و مواد چسبنده کمتری است که در آرایش آن استفاده می شود. از آنجایی که خشک شدن رنگ‌ های روغنی طول می‌ کشد؛ رطوبت را حفظ می‌ کنند و به راحتی روی بوم شما می‌ لغزند و فرصت‌ های بسیار آسانی برای ترکیب رنگ فراهم می‌ کنند.

کیفیت رنگ

  • کیفیت رنگ

کیفیت رنگ شما یک عامل کلیدی در تعیین محیط رنگ و گزینه مناسب برای شما است. بسته به برند، سطح مهارت و هزینه، می‌ توانید مجموعه‌ رنگ با کیفیتی را برای رنگ‌ های اکریلیک و روغنی بدون صرف هزینه‌ های گزاف تهیه کنید. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که رنگ های اکریلیک کاملا متراکم و مسطح هستند؛ به این معنی که اغلب تیره تر از حد انتظار خشک می شوند. روغن ها غلیظ، مات و براق هستند و فرصت های ترکیب رنگ فراوانی را برای شما فراهم می کنند.

تماس با ما

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با تفاوت رنگ های اکریلیک و روغنی بحث کردیم. در ابتدا رنگ های روغنی و اکریلیک را جداگانه معرفی و توضیحاتی را در رابطه با هر کدام از آن ها ارائه کردیم. سپس به تفاوت های این دو رنگ در موارد مختلف اشاره کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید