آموزش پتینه دیوار

آموزش پتینه دیوار و پتینه دیواری جلوه ای از یک ظاهر قدیمی در دیوار ایجاد می کند و باعث می شود دیوار از آنچه که واقعا هست بسیار قدیمی تر به نظر برسد. همچنین پتینه کاری دیوار به دیوار ها عمق می بخشد. یکی از راه های ایجاد پتینه استفاده از تکنیک های شست و شوی رنگ است.

برای آموزش پتینه دیوار به زمان و علاقه نیاز است. پتینه کاری های سنتی و قدیمی ظاهری مسی به دیوار می دهند، گویی این دیوار ها مسی هستند و در گذشت زمان به خود رنگ سبز گرفته اند. مثل مجسمه های مسی که در فضای باز یا گنبد روی یک ساختمان به رنگ سبز در آمده اند.

تاثیر پتینه کردن دیوار بر ظاهر دیوار

یک پتینه ساده می تواند در لبه های دیوار ها، پنجره ها، قرنیز ها و… یک ظاهر قدیمی ایجاد کند. به یک صفحه زرد از یک کتاب قدیمی فکر کنید. ظاهر قدیمی دیوار با یک روکش مصنوعی پتینه کاری روی آن همین اثر مشابه را ایجاد می کند؛ به همین منظور برای پتینه کاری دیوار از رنگ های روشن به عنوان پوشش پایه استفاده می شود.

کلید یک پتینه کاری خوب و تمیز این است که هربار در قسمت های کوچک این کار انجام شود تا دیوار ظاهری یکنواخت داشته باشد. هر گونه بافت روی دیوار مثل برامدگی های گچی در دیوار های گچی باید با رنگ تیره تری که به عنوان روکش استفاده می شود تقویت شود تا اثرات آن کاملا محو شود. رنگ های لاتکس برای این کار بسیار مناسب هستند.

ترکیب رنگ های پتینه

آموزش پتینه دیوار

یک پتینه واقعی و اصلی با استفاده از تکنیک های پایه پتینه یعنی استفاده از یک رنگ تیره و روشن به وجود می آید. با استفاده از رنگ‌های پتینه غیر سنتی مانند آبی و زرد، زرد و قرمز و…، می ‌توانید روکش‌های سبک و مدرن را با افکت پتینه ایجاد کنید.

قبل از اینکه بخواهید رنگ ها را با هم ترکیب کنید باید ببینید که این مورد برای مقیاس های بزرگ مناسب است یا خیر؟ برای پی بردن به این موضوع می توانید اول از پتینه خود روی مقوا تست بگیرید.

نکته ای که خیلی مهم است و باید آن را در نظر بگیرید این است که رنگ های تیره روی رنگ های روشن، روشن به نظر می رسند. مثلا یک نارنجی تیره روی دیوار سفید یا روشن، بیشتر شبیه یک زرد روشن به نظر می رسد.

آموزش مراحل ایجاد پتینه روی دیوار

آموزش مراحل ایجاد پتینه روی دیوار

در آموزش پتینه دیوار برای ایجاد اثر بهتر پتینه می توانید دو رنگ مختلف لعاب را بر روی یک لایه پایه رنگ بکشید. این تکنیک با رنگ های هم خانواده بسیار مناسب است؛ اما گاهی می تواند با رنگ های غیر هم خانواده نیز به کار گرفته شود.

یک روش خوب این است که یک رنگ هدف را از میان نوار رنگ انتخاب کنید، سپس برای رنگ پایه، یک درجه روشن تر همان را انتخاب کنید. بعد از آن یک درجه تیره تر از رنگ اصلی را برای لعاب رنگی استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که اول رنگ خود را بر روی تخته یا مقوا آزمایش کنید و ببینید که رنگ شما از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر. سپس زیبایی آن رنگ را با طرح مورد نظر خود بسنجید.

راز نقاشی تزئینی با لعاب این است که یک پوشش شفاف روی دیوار رنگ آمیزی شده اعمال می شود. لعاب ها در دو نوع لاتکس (رنگ پلاستیک) و آلکیدی (رنگ روغنی) وجود دارند. باید بدانید که لعاب های روغنی نیاز به رنگ روغنی دارند و لعاب های لاتکس هم نیاز به رنگ پلاستیک دارند.

لعاب ها بدون رنگ فروخته می شوند و شما باید برای به دست آوردن رنگ مناسب و دلخواه خود به آن رنگ اضافه کنید؛ البته نیازی به خرید یک سطل بزرگ رنگ نیست و شما با مراجعه به چند فروشگاه رنگ فروشی می توانید قوطی رنگ های کوچک نیز تهیه کنید.

در این قسمت از آموزش پتینه دیوار برای درست کردن پتینه ابتدا یک سطل کوچک را با لعاب پر کنید و رنگ را به صورت قطره قطره به آن اضافه کنید و به هم بزنید. باید مطمئن شوید که رنگ و لعاب به خوبی با یکدیگر ترکیب شده اند و قبل از شروع کار یک ذره از آن را روی دیوار خشک امتحان کنید.

  • گام ۱: آماده کردن دیوار

رنگ پایه را روی دیوار بزنید و صبر کنید تا خشک شود. هنگام پتینه کاری سعی کنید تا آن را در بخش های کوچک انجام دهید تا خشک نشود.

  • گام ۲: زدن اولین رنگ

زدن اولین رنگ

اولین لعاب رنگ را با یک برس گرد بر روی دیوار بزنید. سعی کنید در حالی که آرنج خود را ثابت نگه داشته اید از حرکات کوتاه و سریع مچ دست برای ایجاد الگوی ضربدر مانند استفاده کنید.

  • گام ۳: زدن رنگ دوم

در این مرحله از آموزش پتینه دیوار سعی کنید تا نقاط خالی روی دیوار را با رنگ لعاب دوم پر کنید و از همان حرکت مچ دست در مرحله قبلی استفاده کنید.

  • گام ۴: محو کردن رد برس

از یک طرف دیوار شروع کنید و یک برس خشک را به دیوار بزنید. این کار را در سراسر ناحیه انجام دهید. با مچ ضربه بزنید و همزمان با بالا و پایین آوردن آرنج، برس را روی دیوار بچرخانید.

تماس با ما

حذف لعاب های اضافی لکه دار

یک پارچه یک متری را مثل یک توپ مچاله کنید و برای پاک کردن لکه ها به کار ببرید. هنگامی که سطح پارچه اشباع شد، آن را باز کنید و از سایر سطح های پارچه استفاده کنید و زمانی که پارچه به خوبی از رنگ پر شد آن را با یک پارچه دیگر تعویض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید