چگونه از رنگ ساختمان پتینه استفاده کنیم؟

رنگ ها نقش بسیار مهمی در دیزاین خانه دارند و از آن‌ها همیشه در نوسازی خانه‌ها استفاده می‌شود. به دلیل اهمیت بسیار زیاد رنگ‌ها در دیزاین و دکوراسیون خانه، رنگ‌ها در مدل‌های بسیار مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند. یکی از رنگ‌های محبوب که امروزه استفاده زیادی از آن می‌شود، رنگ ساختمان پتینه است. در این مقاله قصد داریم تا درباره رنگ پتینه ساختمان و نحوه اجرا اشاره کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پتینه چیست؟

رنگ‌ پتینه باعث ایجاد یک بافت قدیمی و زیبا بر روی دیوار می‌شود. با این کار دیوارها زیبا تر دیده می‌شوند. یکی از راه‌هایی که می‌توان از رنگ پتینه استفاده کرد، تکنیک شست و شوی رنگ است. پتینه پوشش سنتی و زیبایی به دیوارها می‌دهد؛ انگار که دیوار جلوه‌ای از مس به خود گرفته و با گذشت زمان، رنگ آن به سبز تغییر کرده است؛ مانند مجسمه‎های مسی در فضای باز.

با این حال، پتینه را می‌توان با استفاده از سه رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک اجرا کرد ولی بهترین گزینه برای رنگ پتینه، شامل رنگ اکریلیک می‌شود.

 جدول بهترین رنگ پتینه کاری

مدل‌های مختلف رنگ پتینه

رنگ ساختمان پتینه دو مدل دارد که عبارتند از:

۱- پتینه مسی

رنگ ساختمان پتینه مسی، به لایه‌هایی از رنگ فیروزه، آبی و سبز گفته می‎‌شود که بر روی رنگ پایه مسی یا برنزی پیاده شده است. هر چه پوشش پایه فلزی‌ تر باشد، نشان دهنده این است که رنگ پتینه مسی کیفیت بالایی دارد.

۲- پتینه با لعاب

رنگ‌های پتینه‌ای که با لعاب استفاده می‌شوند، بدون توجه به تکنیک‌های مورد استفاده در حین رنگ آمیزی ساختمان، لایه‌هایی را به روکش پتینه اضافه می‎کنند. این مدل رنگ دیرتر خشک می‌شود؛ به همین دلیل نگرانی بابت خشک شدن آن وجود ندارد. فقط دقت داشته باشید که در هنگام استفاده از این مدل رنگ ساختمان پتینه، باید رنگ و لعاب را قبل از استفاده با هم مخلوط کنید.

رنگ ساختمان پتینه

رنگ پتینه دیوار

اصطلاح پتینه به تغییر طبیعی یا مصنوعی سطح یک ماده در طول زمان گفته می‎شود. به عنوان مثال، پتینه‌کاری می‌تواند روی سطوح فلزی رخ دهد؛ زیرا آن‌ها با اکسیژن و سایر عناصر موجود در محیط واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد رنگ یا بافت مشخصی می‌شوند.

بر اساس این تعریف، پتینه کردن دیوار ممکن است به روش تغییر طبیعی یا مصنوعی سطح دیوار در طول زمان، از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آب و هوا و سایر عوامل محیطی اشاره داشته باشد. با این حال شما می‌توانید با استفاده از رنگ مخصوص پتینه، طرح پتینه را بر روی سطح دیوار اجرا کنید.

با این حال برای اجرای مصنوعی پتینه کاری بر روی دیوار، باید مراحلی را انجام داد. برای پتینه کاری دیوار، ابتدا سطح آن را با رنگ اکریلیک نقاشی می‌کنند. سپس دیوار را به طور کامل با استفاده از ماده ترک کراکل مدیوم، پوشش می‌دهند.

پس از خشک شدن ماده ترک کراکل مدیوم، نوبت به اجرا دوباره رنگ‌آمیزی می‌رسد. رنگ مورد نظر خود را بر اساس طرح انتخاب شده، اجرا کنید. در واقع با استفاده از رنگ اکریلیک، فام مورد نظر را بر روی دیوار پیاده‌سازی نمایید.

اگر بافت پتینه کاری دیوار بر اساس طرح شما، ضخامت بالایی داشته باشد، پس ترک‌ها نیز درشت‌ تر به تصویر درمی‌آیند. این یعنی فرایند پتینه کاری دیوار بسته به ضخامت سطح مورد نظر شما دارد. مراحل اصلی پتینه کاری شامل اجرای رنگ، اعمال ترک کراکل مدیوم و رنگ‌آمیزی مجدد است. در صورتی که قصد دارید ضخامت پتینه بیشتر باشد، این مراحل را بیشتر کنید.

خرید محصول

چگونه رنگ پتینه درست کنیم

مراحل کلی نحوه ساخت رنگ پتینه عبارتند از:

۱-  تهیه مواد

  • رنگ اکریلیک (سبز، آبی، قهوه‌ای یا مشکی)
  • سرکه
  • نمک
  • آب
  • قلم موی رنگ آمیزی
  • دستکش محافظ

۲- مراحل تولید

  • در یک ظرف کوچک، به مقدار مساوی سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید.
  • رنگ اکریلیک را به ترکیب اضافه کنید. درضمن شما می‌توانید چندین رنگ را با هم ترکیب کنید تا سطح مورد نظر شما ظاهری طبیعی تر داشته باشد.
  • مقدار کمی از رنگ را در یک ظرف جداگانه بریزید.
  • مخلوط سرکه و نمک را به آرامی به رنگ اضافه کنید. کاملا مخلوط کنید تا قوام مورد نظر به دست آید.
  • سطح پروژه خود را آب بپاشید. انجام این کار به چسبندگی بهتر رنگ پتینه کمک می‌کند.
  • با استفاده از قلم مو، رنگ پتینه را به صورت یک لایه نازک روی سطح اجرا کنید.
  • اجازه دهید رنگ برای چند ساعت یا یک شب قبل از اعمال لایه دوم خشک شود.

رنگ ساختمان پتینه

پتینه با رنگ اکریلیک

۱- رنگ اکریلیک را انتخاب کنید. بهترین انتخاب شامل رنگ متالیک مانند برنزی، مسی یا سرخابی می‌شود.

۲- لایه رنگ اکریلیک را روی سطح بزنید. اگر می‌خواهید جلوه زنگ زده ایجاد کنید، باید رنگ پایه قهوه‌ای زنگ زده را انتخاب نمایید.

۳- مقدار کمی رنگ اکریلیک سبز، آبی و سفید را با هم مخلوط کنید. در صورت لزوم مقدار کمی رنگ سفید برای روشن شدن مخلوط استفاده نمایید.

۴- از یک اسفنج یا قلم مو برای اعمال رنگ اکریلیک استفاده کنید. همچنین از یک پارچه تمیز و خشک برای لکه دار کردن مخلوط پتینه استفاده نمایید.

۵- در صورت نیاز لایه‌‌های اضافی مخلوط پتینه را تکرار کنید تا به اثر دلخواه برسید.

۶- برای محافظت از محو شدن یا بریدگی پتینه، یک لایه شفاف از سیلر اکریلیک بر روی آن بزنید.

۷-  این تکنیک را می‌توان بر روی سطوح مختلف از فلز گرفته تا چوب و سرامیک استفاده کرد.

بهترین رنگ برای پتینه

بهترین رنگ برای پتینه، بستگی به سلیقه شخصی و سطحی دارد که قرار است پتینه بر روی آن اجرا شود. برخی از مردم پتینه سبز طبیعی را روی مس یا برنز ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ظاهر زنگ زده روی آهن یا فولاد را ترجیح دهند.

نحوه رنگ آمیزی رنگ ساختمان پتینه

در ادامه به مراحل رنگ آمیزی ساختمان با استفاده از رنگ پتینه اشاره می‌کنیم:

مرحله یک: آماده کردن دیوار

در ابتدا برای آماده کردن دیوار، باید آن را به رنگ پایه رنگ آمیزی کنید و سپس اجازه دهید تا خشک شود. برای آماده کردن دیوار هنگام لعاب کاری به ویژه در بخش‌های قابل کنترل، باید با فاصله ۱٫۵ متر کار کنید تا دیوار هنگام کار خشک نشود.

همچنین برای آماده کردن دیوار می‌توانید یک تکه پارچه پنیر روی یک لعاب شفاف بزنید تا از سطح قبل رنگ‌آمیزی، محافظت لازم صورت گیرد.

مرحله دو: اعمال کردن رنگ

پس از آماده کردن دیوار، ابتدا باید اولین لایه از رنگ ساختمان پتینه را اعمال کنید. در این بخش لعاب را آماده کنید و با استفاده از آن، اولین لعاب رنگی که مد نظر دارید را به دیوار بزنید. بهترین شکل اجرای این کار، استفاده از حرکت‌های کوتاه و سریع مچ دست برای ایجاد یک الگوی تصادفی X مانند است. دقت داشته باشید که برای رنگ کردن با رنگ ساختمان پتینه به شکل X، باید آرنج خود را ثابت نگه دارید وگرنه پایان کار نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

لعاب های اضافی لکه دار

مرحله سه: اضافه کردن رنگ دوم (لایه دوم)

احتمال اینکه پس از رنگ آمیزی در مرحله دوم، نقاط خالی وجود داشته باشد زیاد است. برای این قسمت باید از رنگ دوم که آن را از قبل آماده کرده‌اید، استفاده کنید. تمامی نقاط خالی که بر روی دیوار وجود دارند، باید با این رنگ پر شوند. نقاط خالی بر روی دیوار را مانند مرحله قبل با همان حرکت‌های X مانند پر کنید. دقت داشته باشید که مانند مرحله قبل، مچ و آرنج دست شما هنگام رنگ آمیزی باید ثابت باقی بماند.

مرحله ۴: ترکیب کردن

در این مرحله باید یک برس خشک را بردارید و با استفاده از آن، علامت‌های x مانندی که ایجاد شده است را با یکدیگر ترکیب کنید. در این مرحله از یک طرف شروع کنید و به هیچ عنوان، این کار را به شکل بی نظم انجام ندهید. یک قسمت از دیوار را به آرامی با برس خشک ترکیب کنید. این کار را روشمند انجام دهید و این کار را برای تمامی قسمت های دیوار تکرار نمایید.

لازم به توضیح است که برای ترکیب رنگ پتینه ساختمان، همزمان با بالا و پایین آوردن آرنج خود، برس را مانند یک صفحه گرد بچرخانید.

مرحله پنجم: لعاب‌های اضافی لکه دار

در این مرحله باید ۱۲۰ سانتیمتر از پارچه پنیر را به طور کامل در یک توپ شل مچاله کنید. سپس مانند وقتی که به دیوار میخ می‌زنید، این کار را برای پارچه پنیر آماده شده انجام دهید و بر روی دیوار لکه ایجاد کنید تا رنگ آمیزی دیوار به شکل طرح دار دربیاید. برای رنگ آمیزی با رنگ ساختمان پتینه، هر وقت دیدید که پارچه نمی‌تواند به خوبی بر روی دیوار لکه ایجاد کند، دوباره آن را تکان دهید و آن را مچاله کنید.

وقتی پارچه شما خیس شد و دیگر قابل استفاده نبود، دوباره یک پارچه پنیر دیگر که حدودا ۱۲۰ سانتیمتر اندازه دارد را جدا کنید و با آن کار را ادامه دهید تا تمام دیوار لکه دار شود.

مرحله ششم (آخر): صاف کردن رنگ

این مرحله مهم‌ترین مرحله رنگ آمیزی با رنگ ساختمان پتینه است. برای این مرحله شما به یک برس ریز نیاز دارید. بعد از پیدا کردن و انتخاب برس ریز، آن را روی لعاب بکشید تا قسمت‌های تیز آن به خوبی نرم شود. دقت داشته باشید که برس ریز باید کاملا خشک و تمیز باشد و از ابزار رنگ آمیزی ساختمان مناسبی نیز استفاده کنید.

با قلم موی کوچکی که دارید، با حرکات هشت مانند، قلم مو را بر روی دیوار بکشید تا رنگ ها را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و کار را به اتمام برسانید.

رنگ ساختمان پتینه

رنگ پتینه روی چوب

رنگ پتینه چوب اغلب به نوع، سن و روشی اجرای پتینه بستگی دارد. با این حال رنگ قهوه‌ای، خاکستری، مشکی و سبز به عنوان محبوب ترین رنگ‌های پتنه کاری بر ر وی چوب به حساب می‌آید. پتینه قهوه‌ای اغلب روی چوب‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود؛ در حالی که پتینه خاکستری روی چوب‌های جدیدتر رایج‌تر است.

پتینه مشکی اغلب روی چوب‌های اصلاح شده یا چوب‌هایی که برای ایجاد ظاهری کهنه رنگ شده‌اند، استفاده می‌شود. در ضمن پتینه سبز روی چوب‌هایی دیده می‌شود که در طول زمان در معرض رطوبت یا هوازدگی قرار گرفته‌اند.

رنگ پتینه روی سفال

پتینه لایه نازکی است که در اثر افزایش سن و استفاده بر روی سطح سفال ایجاد می‌شود. بسته به مواد و شرایطی که در طول زمان در معرض آن قرار می‌گیرد، ممکن است رنگ آن متفاوت باشد. رنگ‌های متداول پتینه روی سفال شامل رنگ قهوه‌ای، سبز و آبی-سبز است که اغلب در اثر اکسید شدن ترکیبات مس یا آهن در خاک رس یا لعاب ایجاد می‌شوند.

در ضمن عوامل دیگری که بر روی رنگ پتینه سفال تاثیر می‎گذارند عبارتند از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت و انواع مختلف خاکی که سفال در آن دفن یا ذخیره می‌شود.

برای پتینه‌کاری بر روی سفال به صورت مصنوعی، ابتدا سطح آن را به وسیله سنباده نرم، تمیز کنید. سپس مقداری چسب چوب را با پودر مل خمیری ترکیب کنید تا ماده مورد نیاز برای پتینه کردن سطح سفال به دست آید. پس از گذشت یک ساعت، می‌توانید از ماده درست شده استفاده کنید.

نحوه استفاده از ماده به این شکل است که ابتدا طرح پتینه کاری خود را بکشید و سپس از طریق ماده درست شده، پیاده‌سازی کنید. وقتی طرح خود را از طریق ماده، درست کردید، نوبت به چسباندن آن به سفال است. برای چسباندن آن می‌توانید از چسب چوب یا آب استفاده کنید تا در آخر، شاهد ایجاد ترک‌هایی بر روی سطح سفال باشیم. پس از اتمام این مراحل، شما می‌توانید سطح سفال ر ا رنگ‌آمیزی کنید.

رنگ پتینه طلایی

رنگ پتینه طلایی رنگی غنی است که سطح فلزی گرم و قدیمی را به ما نشان می‌دهد.. پتینه طلایی ترکیبی از رنگ‌های طلایی متالیک و قهوه‌ای تیره‌ است. در نتیجه این نوع پتینه حسی از تجمل و تاریخ را به ما یادآوری می‌کند.

رنگ پتینه مبل

رنگ پتینه مبل به نوع مواد و میزان سن یا سایش طبیعی سطح بستگی دارد. پتینه می‌تواند طیف رنگی از جمله قهوه‌ای، سبز، خاکستری تیره یا سیاه باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد رنگ ساختمان پتینه صحبت کردیم. در ابتدا ضمن معرفی رنگ پتینه، یک به یک مراحل رنگ آمیزی با رنگ پتینه را توضیح دادیم تا شما بتوانید دیوار‌های خانه خود را پتینه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

    تماس با ما

سوالات متداول

پتینه‌کاری به چه صورت انجام می‌شود؟

برای اجرای پتینه رو سطوح مختلف، ابتدا باید سطح را تمیز کنید و سپس، بافت مورد نظر را بر روی آن اعمال نمایید. وقتی بافت بر روی سطح اعمال شد، نوبت به رنگ کردن و ایجاد لعاب بر روی سطح بافت دار می‌رسد.

ماده اصلی ایجاد بافت بر روی سطح دیوار گچی چیست؟

با استفاده از ماده ترک کراکل مدیوم، می‌توان انواع بافت مورد نظر را بر روی سطح دیوار گچی اجرا کرد.

متداول ترین رنگ پتینه برای سفال چیست؟

رنگ‌های متداول پتینه روی سفال شامل رنگ قهوه‌ای، سبز و آبی-سبز می‌شود.

برای محافظت از محو شدن یا بریدگی پتینه از چه ماده‌ای استفاده می‌کنند؟

 سیلر اکریلیک، بهترین ماده برای جلوگیری از محو شدن و بریدگی پتینه است.

بهترین رنگ برای پتینه چیست؟

رنگ اکریلیک، رنگ روغنی و رنگ پلاستیک.

ممکن است شما دوست داشته باشید