کدام ترکیب رنگ ها را انتخاب کنیم؟

رنگ یک ابزار قدرتمند در دست شما است. می توانید به کمک ترکیب رنگ ها، به طرح ها و کار های خود جان ببخشید. فرقی ندارد شما تازه کار باشید یا یک حرفه ای، حتما با تاثیر باورنکردنی رنگ به طور مستقیم آشنا هستید. رنگ ها احساسات را بر می انگیزند و بر ادراک ما تاثیر می گذارند پس با این حساب، رنگ ها قدرتمند ترین ابزار در دست شما برای یک طراحی هستند.

با وجود میلیون ها رنگ، چگونه می توانید بهترین ترکیب رنگ را برای کار خود انتخاب کنید؟ ما در ادامه، تئوری های ترکیب رنگ را بررسی خواهیم کرد و ترکیب های رنگی را با هم مرور می کنیم تا بتوانید با الهام گرفتن از این مطالب به طرح های خود جانی تازه دهید و به بهترین شیوه، از رنگ ها استفاده کنید.

تئوری ترکیب رنگ ها و چرخه رنگ

ترکیب رنگ ها

ابتدا بیایید به تئوری رنگ و چرخه رنگ نگاه کنیم. آگاهی از تئوری رنگ و چرخه رنگ به شما کمک می کند تا بفهمید که چرا ترکیب رنگ های خاص با هم به خوبی نقش آفرینی می کنند. رنگ شناسی و نظریه رنگ ها به ما می آموزد برداشت مغز از هر رنگ چه خواهد بود و به روانشناسی رنگ ها می پردازد.

تئوری رنگ، علم استفاده از رنگ

ترکیب رنگ ها

تئوری رنگ، هنر و علم استفاده از رنگ است. تحقیقات نشان داده است که رنگ تأثیرات روانی ای بر رفتار و افکار انسان دارد.

برای هنرمندان و طراحان، تئوری رنگ مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل هایی است که طراحان برای برقراری ارتباط با کاربران از طریق طرح های رنگی جذاب استفاده می کنند.

چرخه رنگ، تاثیر بر حالات و احساسات

چرخه رنگ، تاثیر بر حالات و احساسات

حتما تا به حال چرخه رنگ را دیده اید. خوب است بدانید که سر آیزاک نیوتن در سال ۱۶۶۶ این چرخه را طراحی کرد. نیوتن به خوبی درک کرد که چگونه رنگ توسط ادراک انسان تعریف می‌شود و چگونه رنگ ها با هم ترکیب می‌شوند تا ترکیبات چشم نوازی ایجاد کنند؛ در نتیجه او رنگ اولیه و ثانویه  و درجه سوم را ایجاد کرد.

رنگ های اصلی: قرمز، زرد، آبی

رنگ های ثانویه: نارنجی، سبز، بنفش (این رنگ ها از ترکیب رنگ های اصلی ایجاد شده اند.)

رنگ‌ های سوم: قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد-سبز، آبی-سبز، آبی-بنفش، قرمز-بنفش (این رنگ ها از ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه ایجاد شده اند.)

رابطه ما با انواع رنگ ها از نظر روانی و جمعی در سراسر جامعه چیزی است که به رنگ معنا می بخشد. همین معنی است که برندسازی نمادین و موفق را به وجود می‌آورد. مانند قرمز و سفید برای کوکاکولا. برای درک بهتر می توانید یک خط از وسط چرخه بکشید. وقتی این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که بین رنگ های گرم (قرمز، نارنجی و زرد) و رنگ های سرد (آبی، سبز و بنفش) تمایز وجود دارد. رنگ‌ های گرم معمولاً انرژی و حس روشنایی یا زندگی را منتقل می‌ کنند؛ در حالی که رنگ‌ های سرد احساس آرامش را منتقل می‌ کنند.

رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در دو طرف چرخه رنگ قرار می گیرند. ترکیب این رنگ ها جلوه ای از کنتراست بالا ایجاد می کند و چشم ها را به خود جلب می کند و تاثیر زیادی برجای می گذارد. به عنوان مثال: قرمز و سبز، زرد و بنفش، نارنجی و آبی.

ترکیب رنگ های مشابه باعث ایجاد حس تعادل و هماهنگی می شود. به طور معمول، یکی از این رنگ ها در پس زمینه قرار می گیرد. مثال: زرد، زرد-سبز و سبز؛ بنفش، قرمز-بنفش و قرمز؛ قرمز، قرمز نارنجی و نارنجی؛ آبی، آبی-بنفش و بنفش.

چند پیشنهاد برای ترکیب رنگ ها

چند پیشنهاد برای ترکیب رنگ ها

  1. آبی سلطنتی و هلویی: ترکیب آبی سلطنتی و هلویی تعادل خوبی ایجاد می کند. هلویی رنگی ملایم و بهاری دارد و آبی سلطنتی نشانه ای از هیجان است. دوگانگی موجود در این ترکیب رنگ بسیار جذاب است.
  2.  زغالی و زرد: زغالی و زرد (یا سیاه و زرد) یکی از پرکاربرد ترین ترکیب رنگ ها است. این دو رنگ به دلیل کنتراست بالایی که دارند به طرز شگفت انگیزی مکمل یکدیگر هستند. این ترکیب برای طراحی لوگو یا برچسب محصول بسیار پر کاربرد است.
  3. قرمز و زرد: ترکیب بعدی در لیست ترکیب رنگ های پر جنب و جوش، قرمز و زرد است. این ترکیب رنگ مکمل، نشانه شادی و هیجان است. برای نمایش شور و حرارت طرح خود برای رنگ آمیزی داخلی خانه حتما از این ترکیب رنگ ها استفاده کنید.
  4. سبز، لیمویی و آبی روشن: سبز، لیمویی و آبی روشن انرژی و جوانی را منتقل می کنند. وقتی این دو رنگ روشن با هم ترکیب شوند، به ویژه برای لوگو ها و طراحی مد خوب عمل می کنند.
  5. آبی و سفید: یکی دیگر از ترکیب رنگ ها در دنیای رنگ، ترکیب آبی و سفید است. این ترکیب آرامش، سهولت و اعتماد را به شما منتقل می کند و احساس نگاه کردن به آسمان در یک صبح آفتابی را القا می کند. آبی و سفید ترکیب رنگی مناسبی برای رنگ‌ های برند در صنایع بهداشتی و مراقبت از کودکان هستند.
  6. صورتی تند و فیروزه ای: فیروزه ‌ای می ‌تواند جزء رنگ های ملایم باشد که ترکیب آن با یک صورتی تند و پررنگ می تواند توجه همه را به خود جلب کند. این ترکیب رنگ ها روشن هستند و در عین حال کنتراست بالای هیجانی را تجسم می‌کنند که در دید مخاطب بسیار جذاب خواهد بود.

در ادامه به چند ترکیب دیگر اشاره خواهیم کرد و امیدواریم این ترکیب رنگ ها الهام بخش شما برای اجرای کارتان باشند.

صورتی تند و فیروزه ای

  • آبی روشن و آبی تیره
  • آبی آسمانی و صورتی آدامسی
  • قرمز گیلاسی و صورتی ملایم
  • سبز و سفید
  • زرد و سبز
  • بژ، مشکی-قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد
  • آبی سلطنتی و زرد کم رنگ
  • آبی، قهوه ای و نیلی
  • قرمز، زیتونی روشن و سبز آبی روشن

تماس با ما

نتیجه گیری

انتخاب درست رنگ در یک طراحی امری بسیار حیاتی است که باید با دقت زیادی به آن توجه شود. در دنیای رنگ ها که میلیون ها ترکیب وجود دارد، خوب است که انتخابی مناسب داشته باشید تا ارزش کارتان حفظ شود و جانی تازه به طرح خود دهید. برای این کار ابتدا باید با رنگ های اصلی و تئوری ترکیب رنگ ها آشنا باشید. سپس می توانید با بررسی ترکیب رنگ ها، ایده های نوین بگیرید و با اطمینان کامل به دنبال اجرای رنگ در طرح خود بروید.

ممکن است شما دوست داشته باشید