بررسی رنگ‌ها در انیمیشن‌های‌ قرن ۲۱

دنیای انیمیشن‌ها بدون مرز است. از یک کودک ۲ ساله تا یک پیرمرد ۸۰ ساله، همگی عاشق این هستند که مخاطب خاص انیمیشن باشند. وقتی همه ما از انیمیشن صحبت می‌کنیم، محال است که تنالیته‌های رنگی به کار رفته در آن را از یاد ببریم. بنابراین هنگامی که داستان یک انیمشین را دنبال می‌کنیم، احتمالا سوالاتی درباره رنگ‌های به کار رفته در آن به سراغ ذهن ما می‌آید؛ به طور مثال: رنگ به کار رفته در انیمشین عروس مردگان چه معنایی دارد؟ یا چگونه رنگ‌های یک فیلم انیمیشن انتخاب می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «رنگ‌ها در انیمیشن‌های‌ قرن ۲۱»، به موضوعاتی مانند انیمیشن قرمز شدن، انیمیشن کورالین، انیمیشن راتاتویی و انیمیشن عروس مردگان بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

جدول مشخصات رنگ‌ها در انیمیشن‌های‌ قرن 21

انیمیشن قرمز شدن

انیمشین قرمز شدن ساخته شده توسط شرکت پیکسار و با توزیع شرکت دیزنی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این فیلم کمدی، توسط خانم دومی شی کارگردانی شده است. فیلم قرمز شدن یکی از فیلم‌های مهم سال ۲۰۲۲ است که سعی دارد با زبان طنز، قصه خود را پیش ببرد.

قصه فیلم قرمز شدن درباره یک دختر نوجوان ۱۳ ساله به نام میلین است که گاهی به یک پاندای بزرگ قرمز رنگ تبدیل می‌شود. فانتری میلین ۱۳ ساله‌ به گونه‌ای است که وقتی دچار هیجان می‌شود، همان لحظه امکان تبدیل شدن به یک پاندای بزرگ و قرمز رنگ را پیدا می‌کند.

وقتی به تماشای این فیلم می‌نشینیم، انگار کل فیلم بیانیه‌ای در ستایش رنگ‌هاست. تاثیر رنگ در این فیلم و بافت فانتزی قصه آن موجب شده است که رنگ‌ها بتوانند در مرکز توجه این فیلم قرار بگیرند. در واقع این فیلم دارد نشان می‌دهد که هیچگونه مرزی بین فانتزی- کمدی و دنیای رنگ‌ها وجود ندارد؛ بلکه برای نشان دادن فانتزی و قصه‌های شگفت‌انگیز، راهی جز کمک گرفتن از رنگ‌ها نیست.

رنگ‌های به کار رفته در این انیمیشن بلند سینمایی به قدری جذاب و گیراست که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. وقتی یک فیلم عنوان خود را بر اساس تبدیل شدن به یک رنگ (قرمز شدن) معرفی می‌کند، یعنی دارد می‌گوید که من را با رنگ‌هایی که از من می‌بینید تعریف کنید. مهم‌ترین رنگ به کار رفته در این فیلم، رنگ قرمز است. رنگ قرمز، رنگ هیجان، عشق، زیبایی و فانتزی است که می‌تواند امکان تبدیل شدن به ورود به دنیای فانتری و غیرممکن را فراهم سازد. از دیگر رنگ‌های مهم این فیلم می‌توان به جادوی رنگ بنفش و آبی، شور زندگی و ترقی رنگ سبز و قهوه‌ای اشاره کرد.

انیمیشن کورالین

قصه انیمیشن کورالین درباره خیال‌پردازی‌‌ در مسیرهای تاریک است. این فیلم که در سال ۲۰۰۹ فرصت اکران خود را پیدا کرد، توسط هنری سیلک به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، تولید شد. این فیلم ترسناک درباره دختری ۱۱ ساله به نام کورالین است که به همراه خانواده خود به یک شهر دیگر می‌رود. او و خانواده‌اش برای ادامه زندگی تصمیم می‌گیرند وارد یک خانه قدیمی و کهنه شوند که پر از همسایه‌های عجیب و غریب است. کورالین، خانه جدید را دوست ندارد و نسبت به آن بی‌میلی نشان می‌دهد. همه چیز از وقتی شروع می‌شود که کورالین دریچه‌ای را در اتاق خود می‌بیند.

کورالین وارد دریچه شده و یک مسیر زیرزمینی می‌بیند که انتهای آن به یک در دیگر وصل شده است. آن در را باز می‌کند و یک اتاق بزرگ شبیه به اتاق خودش (در خانه قبلی) مشاهده می‌کند. داستان کورالین درباره کنجکاوی‌های اسرارآمیزی یک دختر ۱۳ ساله است که برای رسیدن به فانتری‌های خود، گام در مسیرهای نامعلوم و ناشناخته می‌گذارد. 

چه رنگ‌هایی در فیلم کورالین استفاده شده است؟ دنیای رنگ در فیلم کورالین به دو بخش محیط اطراف کورالین و شخصیت کورالین تقسیم‌بندی می‌شود. در محیط اطراف کورالین غالبا از رنگ‌های خنثی استفاده شده است. در حالی که موهای شخصیت کورالین، رنگ زرد و آبی را نشان می‌دهد.

در فیلم کورالین با دو موتیف رنگی مواجه هستیم که اول شامل موتیف رنگ‌های خنثی برای به تصویر کشیدن تاریکی، بدبینی و مرده بودن محیط اطراف و دوم موتیف رنگ‌های گرم برای نشان دادن دنیای شاد و خوشبین کورالین می‌شود. همچنین استفاده از رنگ بنفش در این فیلم، نشان‌دهنده جهان اسرارآمیز و جادویی کارولین است.

انیمیشن راتاتویی

راتاتویی یا موش سرآشپز، انیمیشنی درباره یک موش به نام رِمی است که در پاریس زندگی می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت پیکسار تولید و به وسیله شرکت والت دیزنی پخش شده است. داستان این فیلم را برد برد نوشته است و کارگردانی آن برعهده برد برد و جن پینکاوا بود. استقبال از این فیلم به جایی رسید که در همان سال توانست جایزه اسکار را برای خود به ارمغان بیاورد.

رِمی (موش سرآشپز) قصد دارد تا به زودی یک سرآشپز معروف شود. اما از بد روزگار به دلایل مختلف مثل نارضایتی خانواده و تعصب اطرافیان، ناچار است که برای امرار و معاش دست به کارهای دیگر بزند. رنگ در انیمیشن راتاتویی، بیشتر متمایل به رنگ‌‌های روشن مانند سفید و قهوه‌ای است. با توجه به اینکه راتاتویی یک خوراک محلی فرانسوی است، بنابراین سازندگان این فیلم برای نشان دادن حال و هوای دوران امپرسیونیستی، رنگ‌هایی را استفاده کرده‌اند که به وفور می‌توان در نقاشی‌های نقاشان معروف جنبش امپرسیونیستی واقع در شهر پاریس همچون مونه و دگا مشاهده کرد.

رنگ در انیمشین راتاتویی بنا بر ضرورت قصه، نشان دادن یک دوره تاریخی خاص است تا از این طریق بتواند تجربه زیستن در دوران گذشته را برای مخاطب به وجود آورد. درنتیجه دنیای رنگ‌ها به عنوان دنیای بدون مرز، می‌توانند برای مخاطب خود تجربه زیستی متفاوتی را در تصاویر سینمایی به نمایش بگذارند. کاری که شاید هیچ عنصر دیگر به جز رنگ، قادر به انجام آن نباشد.

قصه راتاتویی طوری نوشته شده است که بیشتر موقعیت‌ها در آشپزخانه سپری می‌شود. در واقع جایی که رنگ‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند. شاید برای شما هم جالب باشد که تنها مکانی که می‌توانید با شنیدن نام آن، رنگ را به خاطر بیاورید، آشپزخانه است. عنصر آشپزخانه و موتیف‌های رنگ گرم تابستانی شهر پاریس، از جمله عناصر مهمی است که قصه راتاتویی را به روایت رنگ‌ها تبدیل می‌کند.

انیمیشن عروس مردگان

انیمیشن عروس مردگان در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت برادران وارنر و به کارگردانی تیم برتون و مایک جانسون به روی پرده سینما رفت. داستان این فیلم درباره جهان زندگان و مردگان است که به نوعی تصور ما نسبت به دنیای مردگان را تغییر می‌دهد. این فیلم نشان می‌‌دهد که دنیای زندگان نه تنها بی‌روح و سرد است بلکه هیچگونه رنگی در آن وجود ندارد. در حالی که دنیای مردگان پر از شور زندگی و رنگ است و آدم‌های مرده بسیار شادتر از آدم‌های زنده‌ زندگی می‌کنند. در واقع آدم‌های زنده چنان غرق روزمرگی و بیماری شده‌اند که تاب و توانی برای ادامه دادن زندگی ندارند.

انیمیشن عروس مردگان

یکی از عناصر مهم این فیلم، نشان دادن مفاهیم مهم به وسیله رنگ است. رنگ‌ها در این فیلم نیازی به توضیح ندارند و به راحتی حرف خودشان را به زبان می‌آورند. از جمله رنگ‌های غالب در انیمیشن عروس مردگان می‌توان به رنگ آبی و مشکی اشاره کرد که غالبا نماینده دنیای سرد و افسرده زندگان است. بنابراین انیمشین عروس مردگان به ندرت از رنگ‌های گرم استفاده می‌کند؛ مگر در سکانس‌هایی که قصد دارد دنیای مردگان را به نمایش دربیاورد. درنتیجه باید گفت که انیمشین دنیای مردگان، فیلمی در نکوهش مرگ و تاریکی است و با عدم نشان دادن رنگ‌‌های گرم، قصد دارد تا بگوید که ما در یک دنیای تاریک و بی‌رنگ زندگی می‌کنیم.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به موضوع « رنگ‌ها در انیمیشن‌های‌ قرن ۲۱» بپردازیم. از جمله فیلم‌های انیمیشن که بررسی کردیم، می‌توان به انیمیشن قرمز شدن، انیمیشن کورالین، انیمیشن راتاتویی و انیمیشن عروس مردگان اشاره کرد. مهم‌ترین رنگ‌های به کار رفته در انیمیشن‌های اشاره شده شامل رنگ قرمز، آبی، بنفش، سبز، قهوه‌ای، زرد و مشکی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با شماره ۰۲۱-۴۴۰۰۰۳۷۳ تماس بگیرید. گروه کارشناسان متخصص ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای نشان دادن فضای سرد در فیلم‌های انیمیشن، از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

رنگ‌های خنثی و سرد، بهترین راه برای نشان دادن فضای سرد و تاریک در فیلم‌های انیمیشن است.

چه رنگ‌های در انیمیشن عروس مردگان به کارگردانی تیم برتون استفاده شده است؟

مهم‌ترین موتیف رنگی برای فیلم انیمیشن عروس مردگان، شامل رنگ‌های سرد مانند آبی و مشکی می‌شود. 

بیشترین رنگ مورد استفاده در انیمیشن راتاتویی کدام است؟

انیمیشن راتاتویی دارای موتیف رنگ‌های امپرسیونیستی شامل رنگ روشن مانند سفید رنگ گرم مانند قهوه‌ای است.

چه رنگ‌هایی در انیمیشن قرمز شدن به عنوان معروف‌ترین انیمیشن تولید شده توسط شرکت نتفلیکس وجود دارد؟

انیمیشن قرمز شدن دارای رنگ قرمز آبی، بنفش، سبز، قهوه‌ای است. با این حال مهم‌ترین رنگ این فیلم شامل رنگ قرمز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید