نقش رنگ در پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲

رنگ‌ها جزو جدانشدنی از بافت طبیعت هستند که با چرخش فصل نیز تغییر می‌کنند. به طوری که رنگ‌ها در بین فصل‌ها، روز یا شب، معنای اختصاصی خود را پیدا می‌کند. در دنیای هنر نیز رنگ به معنای دیدن طبیعت است. طبیعتی که گاهی به چشم انسان می‌آید و گاهی نادیده گرفته می‌شود. وقتی از دریچه رنگ به دنیای انیمیشن‌ها نگاه می‌کنیم، احتمالا به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که رنگ‌ها چه نقشی در انیمیشن‌ها و نشان دادن زندگی کاراکترهای مرکزی ایفا می‌کنند؟ بدون تردید نقش رنگ در نشان دادن عمق زندگی کاراکترها در انیمیشن، غیرقابل انکار است بنابراین باید به دنبال این بود که هر کدام از رنگ‌ها دقیقا از چه حرف می‌زنند تا بهتر بتوان زبان فیلم‌های انیمشین را درک کرد.

در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، انیمیشن‌های زیادی تولید شده‌‌اند که معمولا تعداد خیلی کمی از آن‌ها امکان فروش بالا را از طریق گیشه پیدا می‌کنند. در این میان انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل و انیمیشن گربه چکمه پوش، دو نمونه از انیمیشن‌های ساخته شده در سال ۲۰۲۲ هستند که هم از نظر منتقدان و هم از نظر فروش در گیشه، رتبه بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «نقش رنگ در پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲» به ویژه در ۲ انیمیشن اشاره شده، به موضوعاتی نظیر انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل، رنگ‌ها در انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل، انیمیشن گربه چکمه پوش: آخرین آرزو و نقش رنگ‌ها در انیمیشن گربه چکمه پوش بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

جدول مشخصات رنگ در پرفروش ترین انیمیشن‌های سال 2022

انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل

لایل، لایل، کروکودیل یک انیمیشن درباره داستان زندگی یک تمساح ساکن نیویورک به نام لایل است که در سال ۲۰۲۲ توسط کمپانی «سونی پیکچرز» منتشر و توزیع شد. این فیلم محصول مشترک سه کمپانی به نام‌های «کلمبیا پیکچرز، اِگِل پیکچرز و تی‌اس‌جی انترتینمنت» است که کارگردانی آن به صورت مشترک توسط ویل اسپک و جاش گوردون صورت گرفت. فیلمنامه انیمیشن بلند لایل، لایل، کروکودیل توسط ویلیام دیویس به نگارش درآمده است.

این انیمیشن که در ژانر کمدی-موزیکال و ترکیب تصاویر واقعی و کامپیوتری تولید شده است، به داستان زندگی یک تمساح ساکن خیابان ۸۸ شرقی نیویورک می‌پردازد که دائما سعی می‌کند که علاوه بر کمک به خانواده پریم در انجام کارهای روزمره، با بچه‌های این خانواده بازی کند. لایل پر از شور و شوق زندگی است و از بازی کردن با بچه‌های خانواده پریم و کمک دادن به آن‌ها لذت می‌برد. اما در این میان چالشی پیش روی او وجود دارد که وضعیت زندگی لایل را متزلزل می‌کند.

یکی از همسایه‌های لایل فکر می‌کند که لایل به دنیای شهرنشینی تعلق ندارد و باید هرچه سریعتر به درون قفس در باغ وحش برود. اما لایل چنین فکری را قبول ندارد و به جای مقابله با خانواده همسایه، سعی می‌کند چهره مثبت و مفیدی از خود نشان دهد. وقتی به بازیگران این فیلم نگاه می‌کنیم، متوجه حضور خاویر باردم بازیگر مطرح اسپانیایی می‌شویم. همچنین حضور شان مندز به عنوان خواننده در نقش لایل، جان تازه‌ای به این فیلم شاد و موزیکال داده است.

رنگ‌ها در انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل

موضوع این فیلم درباره تلاش یک تمساح برای تغییر نگاه برخی انسان‌ها برای زندگی است. برای نشان دادن تغییر نگاه ثابت و گاه متعصبانه افراد نسبت به حضور حیوانات و طبیعت در مکان‌های شهرنشینی به ویژه در این انیمیشن‌، رنگ‌های متعدد و متنوعی به کار برده شده است که شامل رنگ سبز، خردلی، قهوه‌‌ای و زرشکی می‌شود.

رنگ سبز متعلق به شخصیت اصلی یعنی لایل (تمساح) است. این رنگ تمام بدن لایل را فراگرفته است؛ به طوری که جوانی و رشد را می‌توان در پوست بدن او پیدا کرد. رنگ سبز لایل نشانه‌ای از حیات، زندگی و طبیعت است. حضور لایل سبز رنگ درون یک آپارتمان در قلب شهر نیویورک نشان می‌دهد که اگر طبیعت را به خانه نیاورید، طبیعت به خانه شما خواهد آمد. چرخه طبیعت به گونه‌ای است که هیچکس نمی‌تواند آن را متوقف کند. بنابراین لایل یک نشانه است برای تغییر عقاید نسبت طبیعت و تخریبی که انسان‌ها نسبت به آن انجام می‌دهند.

حتی انتخاب کروکودیل برای نقش اصلی این فیلم نیز جالب توجه است. کروکودیل‌ها بسیار آرامند و به راحتی قادر به خوردن هر موجود زنده‌ای هستند. آن‌ها به هیچ عنوان شکار خود تکه تکه نمی‌کنند و اصطلاحا به یکباره می‌بلعند. بنابراین انتخاب کروکودیل به عنوان یک موجود وحشی و در عین حال آرام و مهربان، نشان‌دهنده طبیعت وحشی و آرام است که در صورت عدم آشتی انسان با آن، می‌تواند نقش ویرانگر به خود بگیرد.

همچنین به شال دور گردن لایل توجه کنید. یک شال زرشکی رنگ است که بر عشق و محبت، جوشش و خروش زندگی تاکید می‌کند. این شال نشانه مهربانی و همزیستی مسالمت‌آمیز او با دنیای فیلم است.

اگر به دکوراسیون فیلم نگاه کنید، متوجه حضور رنگ قهوه‌ای می‌شوید. رنگ قهوه‌ای یک رنگ صمیمی، قابل اعتماد، وفادار و با اصالت است که اساسا یکی از انواع رنگ‌های طبیعت نیز به حساب می‌آید. وجود این رنگ در انیمیشین لایل لایل کروکودیل بر دنیایی تاکید می‌کند که با حضور طبیعت به مثابه لایل در قلب یک خانه در شهر نیویورک، گرما و شور زندگی دوچندان می‌شود.

در آخر نیز باید به رنگ خردلی فیلم نیز اشاره کرد. این رنگ بیشتر در دیوارها دیده می‌شود که بر احساس مثبت و رد و بدل عشق در دنیای فیلم تاکید می‌کند. بنابراین لایل (کروکودیل) با حضور خود در میان انسان‌های شهرنشین، قصد دارد تا با رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، خردلی و زرشکی، به آن‌ها بگوید که طبیعت را دوست داشته باشید.

انیمیشن گربه چکمه پوش: آخرین آرزو

گربه چکمه‌پوش، عنوان انیمیشن تولید شده از سوی کمپانی «دریم‌ورکس انیمیشن» است که در سال ۲۰۲۲ توسط کمپانی «یونیورسال پیکچرز» منتشر و توزیع شد. این فیلم، ادامه انیمیشن گربه چکمه پوش ساخته شده در سال ۲۰۱۱ است که فیلمنامه آن به صورت مشترک توسط پل فیشر و تامی اسوردلو نوشته شده و کارگردانی آن توسط جوئل کرافورد صورت گرفت.

اگر به داستان‌های فانتری علاقه داشته باشید، احتمالا نام جیووانی فرانچسکو استراپارولا داستان‌نویس مطرح را شنیده‌اید. او یکی از افرادی است که برای اولین بار قصه گربه چکه‌ پوش را نوشت و منتشر کرد. بر اساس داده‌های موجود در انیمیشن گربه چکمه پوش، قصه این فیلم برپایه داستان آقای استراپارولا نوشته شده است.

صداپیشگی انیمیشن گربه چکمه‌پوش توسط مطرح‌ترین بازیگران حال حاضر دنیا و به ویژه هالیوود مانند آنتونیو باندراس و کریس میلر در زمان یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ انجام شده است. این انیمیشن در ژانر کمدی-ماجرجویانه روایت می‌شود.

داستان انیمیشن گربه چکمه‌پوش درباره گربه‌ای به نام پوس است که ۸ جان خود را از دست داده و قصد دارد تا برای حفظ یک جان باقی مانده و بازیابی سایر جان‌های خود، سفر دور و درازی را آغاز کند.

نقش رنگ‌ها در انیمیشن گربه چکمه پوش

در این انیمیشن که به موضوع مرگ و زندگی مربوط است، شاهد استفاده از دو طیف رنگ هستیم که یک بخش در روز اتفاق می‌افتد و بخش دوم در شب. بخش اول که در روز اتفاق می‌افتد، غالبا از رنگ‌های خاکی استفاده شده است که کره زمین، حیات و زندگی در زیر نور خورشید را تداعی می‌کند. در بخش دوم مربوط به شب، رنگ‌ها اغلب تیره و دارای آسمانی به رنگ سرمه‌ای است که بیشتر قصد دارد تا اعتماد به نفس کاراکتر اصلی یعنی پوس را نشان دهد. زیرا او بیشترین کارها و اقدامات خود برعلیه دشمنانش را در شب انجام می‌دهد.

رنگ در پرفروش ترین انیمیشن‌های سال 2022

از طرفی بدن نارنجی رنگ پوس نشان‌دهنده ماجراجویی اوست که برای حفظ و بازیابی جان‌ِ باقی مانده و جان‌های از دست رفته، از این سو به آن سو می‌رود. همچنین پَرِ گذاشته شده بر روی کلاه گربه به رنگ زرد است که این نیز خلاقیت پوس را نشان می‌دهد. در واقع خلاقیت پوس با رنگ زرد پر و ماجراجویی و عدم ترس نسبت به اتفاق‌های جدید با رنگ نارنجی مشخص شده است.

یکی از موتیف‌های رنگی این انیمیشن، رنگ سبز است. اصولا رنگ سبز در وقایعی از فیلم نشان داده می‌شود که کارگردان قصد دارد تا وجه نجات‌بخش بودن این رنگ را نشان دهد. به طور مثال درختان یا شاخه‌های سبز رنگی که مثل چتر نجات عمل می‌کند تا پوس و دوستانش را از آسمان به زمین بیاورد.

بنابراین رنگ‌ها در فیلم گربه چکمه پوش بیشتر به سمت رنگ‌های شاد و پرانرژی حرکت کرده است تا ذهن بیننده را به سمت ماجراجویی داستان پوس ببرد. همچنین رنگ‌های تیره در کنار مکمل رنگ‌های گرم جیغ در شب، نشان می‌دهد که گربه چکمه پوش به دنبال عبور از موانع است. در حالی نور و رنگ روز با موتیف رنگ‌های شاد و پرانرژی، اغلب به داستان‌های بین پوس و دوستانش یا راهکارهای آن‌ها برای عبور از موانع پیش رو اختصاص داده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «نقش رنگ در پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲» صحبت کنیم. انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل و انیمیشن گربه چکمه‌ پوش، دو تا از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ هستند که رنگ‌ها نقش پررنگی در انتقال مفاهیم و جذابیت بصری آن‌ها داشته‌اند. دنیای رنگ نشان داده شده در انیمیشن با دنیای واقعی تفاوت چندانی ندارد. درواقع انیمیشن‌ها سعی می‌کنند تخیل انسان را به صورت تمام و کمال به روی پرده سینما بیاورند تا از طریق آن، معنای جدیدی به زندگی بدهند. در این مقاله به رنگ‌ها و دلایل استفاده از آن‌ها در این دو فیلم انیمیشن پرداختیم تا بتوان به نقش رنگ در دنیای تصویر بیشتر از پیش پی برد.

سوالات متداول

چه رنگ‌هایی در انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل استفاده شده است؟

سبز، خردلی، قهوه‌‌ای و زرشکی

چه رنگ‌هایی در انیمیشن گربه چکمه‌ پوش استفاده شده است؟

نارنجی، خاکی، سرمه‌ای، زرد و سبز

رنگ نارنجی در انیمیشن گربه چکمه پوش به چه معناست؟

رنگ نارنجی نه تنها نشان‌دهنده ماجراجویی است بلکه شور و علاقه کاراکتر اصلی را برای زندگی و زنده ماندن نشان می‌دهد.

رنگ زرشکی در انیمیشن لایل، لایل، کروکودیل به چه مفهوم است؟

رنگ زرشکی رنگ شال شخصیت کروکودیل است که بیشتر به معنای مهربانی او در رابطه با همزیستی با انسان‌هاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید