معرفی فام‌های رنگی

آیا می‌دانید ریشه اسامی رنگ‌ها یا فام‌های رنگی از کجا آمده است؟ اینکه چرا به رنگ آبی، آبی گفته می‌شود یا چرا رنگ زرد را به نام زرد می‌شناسند. در این مقاله قصد داریم تا برای اولین‌ بار در ایران و به طور کاملا تخصصی، به ریشه نام‌گذاری فام‌های رنگی بپردازیم. همچنین پیرامون موضوع «معرفی فام‌های رنگی»، به موضوعاتی مانند فام چیست، فام رنگی، رنگ‌های فام‌دار و بی‌فام و دسته‌بندی رنگ‌ها بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

فام چیست

با قرار دادن یک پرتقال، انار و موز در کنار یکدیگر، اولین سوالی که برای شما به وجود می‌آید چیست؟ شما در حال دیدن چه رنگ‌هایی هستید؟ آیا توانایی تفکیک رنگ‌ها از یکدیگر را دارید؟ مثلا متوجه می‌شوید که انار به رنگ قرمز است یا موز به رنگ زرد و پرتقال به رنگ نارنجی. اگر چشم شما توانایی تشخیص رنگ‌ها از یکدیگر را داشت، اینجاست که می‌توان علت آن را در کلمه فام جستجو کرد.

فام یک نوع روش برای تشخیص رنگ است که اجسام مختلف با دریافت نور، امکان دیده شدن را پیدا می‌کنند. با این حال چشم انسان محدودیت‌‎های خاص خودش را دارد. انسان نمی‌تواند میلیون‌ها فام رنگی که در هستی و کهکشان‌ها وجود دارد را تشخیص دهد. در واقع فام‌ها نام هویت‌های مستقل رنگ‌های مختلف است که یا قابلیت شناسایی توسط چشم انسان را دارند یا خیر.

فام رنگی

فام به درجه رنگین بودن رنگ‌ها گفته می‌شود. در واقع فام یا همان ته رنگ، یک نوع صفت به کار رفته برای انواع رنگ است که رنگ‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند. به طوری که با دیدن رنگ زرد و آبی، شما می‌توانید تفاوت‌های این دو رنگ را به خوبی تشخیص دهید. لازم به توضیح است که هر کدام از رنگ‌ها سه ویژگی دارند که شامل فام یا ته رنگ، روشنی و اشباع می‌شود.

رنگ‌های فام‌دار و بی‌فام

همانطور که پیشتر گفتیم، چشم انسان قادر به دیدن طیف زیادی از فام‌های رنگی نیست. در واقع چشم انسان توانایی دیدن همان چیزی را دارد که با تابیدن نور به آن قابل رویت می‌شود. برای تشخیص رنگ، سه شاخصه اصلی وجود دارد که شامل ته رنگ یا فام، درخشندگی یا روشنایی و شدت یا خلوص رنگ است. هر کدام از شاخصه‌های اصلی رنگ ویژگی‌ها مختلفی دارند که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

چه چیزی رنگ‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند؟ فام یا ته رنگ باعث می‌شود که شما هر کدام از رنگ‌های مختلف را به صورت جداگانه تشخیص دهید. در واقع رنگ آبی همان فام آبی است که با تنالیته‌هایی به رنگ آبی قابل تشخیص است. فام‌های اصلی یا فام‌های اولیه شامل فام آّبی، قرمز و زرد می‌شود.

موضوع دوم درباره روشنایی یا درخشندگی انواع رنگ‌ها است. تشخیص درجه روشنایی یا تیرگی یک رنگ، کار چندان پیچیده‌ای نیست و شما به راحتی می‌توانید زمینه روشن یا تیره یک رنگ را تعیین کنید. در واقع میزان درجه روشنایی یا تیرگی یک رنگ را درخشندگی رنگ می‌نامند.

خلوص یا شدت رنگ بستگی به میزان اختلاط یا ترکیب هر کدام از رنگ‌ها با یکدیگر دارد. هرچقدر رنگ‌ها از ترکیب با رنگ‌های دیگر ساخته شوند، خلوص رنگی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. برای مثال می‌توان به رنگ آبی اشاره کرد؛ وقتی رنگ آبی با رنگ قرمز ترکیب می‌شود، خلوص آن نیز کاهش می‌یابد.

انواع رنگ‌

۱- سه رنگ اصلی: قرمز، زرد، آبی

۲سه رنگ ثانویه: نارنجی، سبز، بنفش

۳- شش رنگ سوم: قرمز-نارنجی، زرد-نارنجی، زرد-سبز، آبی-سبز، آبی-بنفش، قرمز-بنفش، که از مخلوط کردن رنگ اصلی با با ثانویه تشکیل می‌شوند.

همچنین رنگ‌های رنگین کمان عبارتند از: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش.

دسته‌بندی رنگ‌ها

روش‌های زبانی‌ که رنگ‌ها را دسته‌بندی می‌کنند، بسیار متفاوت است. فرهنگ‌های غیرسنتی معمولا کلمات کمتری برای رنگ‌ها نسبت به فرهنگ‌های سنتی دارند. در یک فرهنگ صنعتی، اکثر مردم با ۱۱ کلمه رنگی زندگی می‌کنند: سیاه، سفید، قرمز، سبز، زرد، آبی، قهوه‌ای، نارنجی، صورتی، بنفش و خاکستری.

تماس با ما

برنت برلین و پل کی (دو زبان‌شناس مطرح در دهه ۱۹۶۰)، داده‌های نام‌گذاری رنگ را از ۲۰ زبان دنیا جمع‌آوری کردند که برخی از مشترکات زبانی بین این ۲۰ زبان دنیا این‌گونه بود: اگر یک زبان فقط دو اصطلاح برای نام‌گذاری فام رنگی داشت، آن‌ها همیشه سیاه و سفید بودند. اگر سه اصطلاح داشت، قرمز هم اضافه می‌شد. اگر چهار تا هفت اصطلاح داشت، سبز و زرد، آبی و قهو‌ه‌ای بود.

با این حال، انتخاب نام فام‌های رنگی از کجا نشات می‌گیرد؟ مجله مینیاتور به صورت اختصاصی قصد دارد تا در ادامه به صورت جدول، به ریشه، نماد و ویژگی‌ انواع فام رنگی بپردازد.

جدول مشخصات خانواده رنگ قرمز

خرید محصول

جدول مشخصات خانواده رنگ صورتی

جدول مشخصات خانواده رنگ نارنجی

روش نام‌گذاری رنگ نارنجی

جدول مشخصات خانواده رنگ زرد

جدول مشخصات خانواده رنگ سبز

روش نام‌گذاری رنگ سبز

جدول مشخصات خانواده رنگ آبی

جدول مشخصات خانواده رنگ بنفش

روش نام‌گذاری رنگ بنفش

جدول مشخصات خانواده رنگ قهوه‌ای

جدول مشخصات خانواده رنگ سفید

روش نام‌گذاری رنگ سفید

جدول مشخصات خانواده رنگ خاکستری

در این مقاله تلاش شد تا روش نام‌گذاری فام‌های رنگی موجود در بازار بررسی شود. در این بررسی، ۱۰ خانواده رنگی شامل جدول مشخصات خانواده رنگ قرمز، صورتی، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، قهوه‌ای، سفید و خاکستری زیر ذره‌بین مجله مینیاتور رفت تا علاوه بر شناسایی ریشه نام‌گذاری هر کدام از رنگ‌ها، نمادها و ویژگی‌های هر کدام نیز به سمع و نظر شما برسد.

سوالات متداول

ریشه نام‌گذاری رنگ فیروزه‌ای از کجا می‌آید؟

فیروزه در زبان فارسی به معنای پیروزه، نام یکی از سنگ‌های آذرین است. این رنگ به عنوان نماد جوانی و آرامش شناخته می‌شود.

ریشه نام‌گذاری رنگ خاکستری مات از کجا می‌آید؟

خاکستری مات نام کبوتر دریایی خاکستری یا همان مرغان باران است. این رنگ به عنوان نماد کوچ و پرواز شناخته می‌شود.

ریشه نام‌گذاری رنگ بژ تیره از کجا می‌آید؟

بژ تیره در زبان فرانسوی به معنای پشم طبیعی گوسفند است. این رنگ به عنوان نماد تسکین خاطر و شادمانی شناخته می‌شود.

ریشه نام‌گذاری رنگ ماشی سیر از کجا می‌آید؟

ماشی سیر، برگرفته از نام ماش از خانواده حبوبات است. این رنگ به عنوان نماد سخن‌چینی و روندگی آرامش شناخته می‌شود.

ریشه نام‌گذاری رنگ صورتی از کجا می‌آید؟

صورت در اصطلاح به رنگ لب‌های انسان در بدو تولد گفته می‌شود که می‌گفتند نوزاد صورتی تازه یا لب‌های جدیدی را به این دنیا آورده است.  این رنگ به عنوان نماد شیرینی و امیدواری شناخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید