آموزش جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ

اکثر آدم‌ها تصور می‌کنند که جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ دیوار یا سنگ کف، کار پیچیده و سختی است، در حالی که اگر این مقاله را تا پایان دنبال کنید، پی می‌برید که نه تنها کار پیچیده‌ای نیست بلکه با رعایت اصول اولیه، ظاهری زیبا و جذاب به سنگ نمای داخلی خانه خود خواهید داد.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «آموزش جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ»، به موضوعاتی نظیر صیقل دادن سنگ با دست، پولیش سنگ در منزل، نحوه پولیش زدن سنگ، خمیر پولیش سنگ، مواد پولیش سنگ و روغن جلا سنگ تراورتن بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

صیقل دادن سنگ با دست

برای صیقل دادن سنگ با دست، ابتدا سنگ را به وسیله آب و صابون بشویید. پس از آن اجازه دهید تا سنگ خشک شود و به وسیله سنباده ۶۰، سنگ را بتراشید. در طول فرایند سنباده زدن، سعی کنید برای چند بار سنگ را درون آب گرم تمیز کنید. س از خشک شدن سنگ، فرایند سنباده زدن را تکمیل کنید.

در مرحله بعد، لازم است که از سنباده ۱۶۰ استفاده کنید. به آرامی سنگ را سنباده بزنید و پس از هر بار سنباده زدن، آن را با آب گرم بشویید. پس از اینکه فرایند سنباده زدن با سنباده ۱۶۰ به پایان رسید، نوبت به کشیدن سنباده ۳۶۰ بر روی سنگ می‌رسد. برای تکمیل فرایند صیقل دادن سنگ با دست، بر روی آن سنباده ۱۶۰ بکشید.

مانند مراحل قبل، پس از هر بار سنباده زدن، سنگ را در آب گرم بشویید. پس از تکمیل سنباده ۳۶۰، سنگ را بشویید و اجازه دهید خشک شود.  در نهایت پودر پولیش را بر روی پارچه جین بگذارید و فرایند پولیش کردن سنگ را به انتها برسانید.

پولیش سنگ در منزل

سنگ‌های طبیعی مانند مرمر، گرانیت، سنگ آهک، تخته سنگ و تراورتن، به دلیل دارا بودن سطح سخت، عمر طولانی دارند. آن‌ها به علت تمایل به خنک بودن و عدم وجود ماده حساسیت‌زا، برای استفاده در آب و هوای گرم مناسب هستند.

با این حال سنگ‌های تعبیه شده طبیعی به عنوان پوشش دیوار، کف، پله‌ها و …، نه تنها به مرور زمان ساییده می‌شوند بلکه همزمان تغییر شکل و رنگ (کدر) نیز می‌دهند. برای همین لازم است آن‌ها را به صورت دستی یا با دستگاه‌های مخصوص تعمیر کرد تا رنگ واقعی به آن‌ها بازگردد.

تماس با ما

این روش به عنوان جرم‌گیری یا پولیش کردن و جلا دادن سنگ نیز شناخته می‌شود. در واقع، جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ فرایندی است که در آن سطوح سنگ طبیعی به درخشش و ظاهر اولیه خود باز می‌گردند. این می‌تواند به معنای صاف کردن یا صیقل دادن سطح آن یا تعمیر ترک، خراش و سایر آسیب‌های جزئی و کلی سنگ باشد.

نحوه پولیش زدن سنگ

مرحله اول: آماده‌سازی اولیه

۱- محل مورد نظر را آماده نمایید. با گذاشتن کاور رنگ در محل مورد نظر، از نشستن گردوغبار بر روی وسایل خانه محافظت کنید. درضمن ماسه سنگ و سنگ‌های شکسته، انتخاب خوبی برای پولیش کردن نیست. همچنین از پولیش کردن سنگ‌هایی که حفره‌های کوچک روی سطح خود دارند، اجتناب کنید.

۲- ابتدا با سنگ‌های نرم‌تر همچون کلسیت، سنگ آهک، دولومیت یا فلوریت شروع کنید، چراکه شکل دادن و صیقل دادن آن‌ها آسان‌تر است و زحمت و زمان کمتری از شما می‌گیرد.

۳- با نوک چاقوی جیبی، سنگ را خراش دهید. این کار به شما می‌گوید که آیا سنگ برای پولیش کردن یا صیقل داده شدن به اندازه کافی سخت است یا نه! اگر علامت خراش سفید باشد، سنگ خیلی نرم است. یعنی می‌توانید آن را جلا دهید. در حالی که اگر روی سنگ اثری همچون خراش دادن بر روی فلز ببینید، احتمالا جرم‌گیری و پولیش کردن آن سخت و زمان‌بر خواهد بود.

خرید محصول

برای خراش دادن سطح سنگ، لازم نیست فشار زیادی به آن وارد کنید. با فشار کم روی چاقو شروع کنید و فقط در صورت نیاز فشار را افزایش دهید.

۴- سنگ را در صورت نیاز با چکش به شکل دلخواه درآورید. برای اینکه سنگ را به شکل متقارن  و تمیز دربیاورید، از چکش استفاده کنید. در واقع اگر قصد دارید یک سنگ بزرگ را جلا بدهید، ممکن است بخواهید هر گونه برآمدگی که روی آن وجود دارد را بتراشید.

نکته: از آنجایی که گردوغبار سنگ می‌تواند برای ریه‌ها و چشم‌های شما ضرر داشته باشد، توصیه می‌شود هنگام شکل دادن به سنگ‌ها از عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.

هنگامی که سنگ را به شکل دلخواه درآورید، لبه‌های زبر را روی سطح محکم یا بتنی، آسیاب یا پودر کنید تا لبه‌ها حالت صاف به خود بگیرند.

۵- گردوخاک را از روی سنگ پاک و سپس سطح سنگ را با آب گرم و صابون تمیز و مرطوب کنید. این کار هرگونه کثیفی یا مواد چسبنده به سنگ را نرم می‌کند و موجب جدا شدن آن از سنگ می‌شود. سپس سنگ را به طور کامل بشویید و خشک کنید.

۶- اگر برای اولین بار است که قصد پولیش کردن و صیقل دادن سنگ را دارید، بهتر است ابتدا از سنگ‌های کوچک و نرم شروع کنید. یک سنگ کوچک و نرم، سریعتر و راحت‌تر پولیش می‌شود.

مرحله دوم: سنباده زدن یا صیقل دادن سنگ با دست

۱- سنگ را سنباده بزنید. کاغذ سنباده زبر به شما این امکان را می‌دهد که سنگ، شکل نرم‌تری به خود بگیرد. اگر به دنبال یک سنگ تمیز و زیبا هستید، بهتر است از گوشه‌های سنگ شروع کنید و آن‌ها را به طور یکنواخت به سمت پایین سنباده بزنید. هنگامی که سنگ خود را به شکل دلخواه درآورید، می‌توانید از سنباده ریز استفاده کنید.

۲- پس از سنباده زدن سنگ، آن را در سطل آب فرو کنید. سنگ را از آب بیرون بیاورید و آن را دوباره سنباده ریز بزنید. تا زمانی که سنگ به شکل دلخواه شما نزدیک نشده، بهتر است پس از هر بار سنباده کشیدن، سنگ را با آب گرم و صابون بشویید تا امکان سنباده زدن مجدد در سنگ فراهم شود.

۳- دوباره سنگ را با استفاده از سنباده نرم، خراش دهید. سپس آن را با آب گرم  صابون بشویید. هنگامی که تمام خراش‌های حاصل از سنباده قبلی صاف شد، کار شما در این مرحله تمام می‌شود.

مرحله سوم: سنگ خود را پولیش بزنید

۱- پولیش پودری را روی یک پارچه جین مرطوب بریزید. پولیش پودری نه تنها تمام خراش‌های باقی مانده از کاغذ سنباده بر روی سنگ را از بین می‌برد بلکه به سنگ درخشندگی و جلا می‌بخشد. لازم نیست مقدار زیادی پودر پولیش روی پارچه جین بزنید. بهتر است با مقدار کمی از پولیش شروع کنید. مثلا یک‌دوم قاشق چای‌خوری پولیش پودری. در صورت نبود سنباده، می‌توانید از تکه پارچه‌های جین برای پولیش کردن سنگ استفاده کنید.

۲- سنگ خود را با یک نوار چرم یا لیسه به همراه پودر پولیش جلا دهید. نوار چرم بر خلاف لیسه و کاردک، بافت نرم‌تر و درخشندگی بیشتری به سنگ می‌دهد؛ به طوری که هنگام لمس سنگ، شما با یک سنگ نرم و صاف روبرو خواهید شد.

۳- در پایان این مرحله، شما با یک سنگ تمیز، جرم‌گیری شده و زیبا روبرو هستید.

مرحله چهارم: سنگ خود را رنگ کنید (اختیاری)

۱- در این مرحله شما می‌توانید سنگ خود را رنگ کنید. البته این مرحله کاملا اختیار است. برای رنگ کردن سنگ، از رنگ‌هایی استفاده کنید که بافت ظاهری سنگ را حفظ کند. تناسب بین رنگ طبیعی سنگ و رنگ اعمالی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وسایل مورد نیاز برای پولیش کردن سنگ

  • خمیر پولیش نرم یا زبر (اکسید آلومینیوم) (براق‌کننده سنگ)
  • روغن بچه (در صورت نیاز)
  • خمیر دندان (در صورت نیاز)
  • روغن جوجوبا (در صورت نیاز)
  • کاغذ سنباده نرم و زبر
  • پارچه جین
  • دستگاه سنباده برقی
  • سطل آب گرم
  • صابون
  • فرچه
  • کاور رنگ
  • رنگ مورد نیاز (اختیاری)
  • قلم مو

خمیر پولیش سنگ

خمیر پولیش به ماده مورد نیاز برای پرداختکاری گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توان انواع سنگ را صیقلی کرد. از طرفی خمیر پولیش یک نوع واکس پرداختکاری است که نه تنها نمای سنگ قوام می‌بخشد، بلکه زیبایی منصحصر به فردی به آن می‎دهد.

مواد پولیش سنگ

مواد مورد استفاده برای پولیش کردن انواع سنگ شامل سیلیکون کاربید و اکسید آلومینیوم چ می‌شود که در ادامه به توضیح مفصل هر کدام می‌پردازیم

۱- سیلیکون کاربید

  • سیلیکون کاربید یا سیلیکون کارباید، یک نوع مواد دیرگداز و نیمه رسانا است.
  • مقاومت مکانیکی بالایی دارد.
  • در ساخت ابزارهای ساینده استفاده می‌شود.
  • این نوع مواد برای پولیش‌کاری سنگ مناسب است.

۲- اکسید آلومینیوم

  • اکسید آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی است که به آن آلومینا هم گفته می‌شود
  • مقاومت و پایداری بالایی در برابر حرارت دارد.
  • در برابر سایش و ذوب مقاومت می‌کند.
  • سطح سنگ را زیبا‌تر می‌کند.
  • اکسید آلومینیوم، بهترین مواد برای صیقل دادن سنگ است.
  • برای جلا دادن کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

روغن جلا سنگ تراورتن

اگر به دنبال یک جلادهنده با کیفیت برای سنگ تراورتن هستید، پیشنهاد می‌کنیم از روغن جلا استفاده کنید. این نوع روغن جلا، برا سنگ تراورتن مورد استفاده در سطوح داخلی و خارجی مناسب است. علاوه بر آبگریز بودن این محصول، قابلیت پرداخت و پولیش‌کاری بر روی انواع سنگ‌های مختلف را دارد. در ضمن روغن جلا به عنوان یک براق‌کننده قوی برای سنگ تروارتن شناخته می‌شود.  

برای استفاده از روغن جلا، ابتدا باید سطح سنگ تراورتن را تمیز کنید تا هیچگونه آلودگی و گردوغباری نداشته باشد. روغن جلا و ترابانتین را با استفاده از قلم مو یا پیستوله رنگ بر روی سطح سنگ تراورتن اعمال کنید. به محض اینکه متوجه جذب شدن روغن جلا در سنگ تراورتن شدید، با یک دستمال تمیز، روغن جلای باقیمانده بر روی سطح سنگ را بردارید.

۷ نکته طلایی درباره جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ

۱- از پدهای پولیش می‌توانید برای جلا دادن و صاف کردن سنگ استفاده کنید.

۲- روغن جوجوبا یکی از روغن‌های طبیعی و مناسب برای پولیش کردن سنگ است.

۳- برای پولیش کردن سنگ‌ها می‌توانید از سنباده یا پارچه جین استفاده کنید.

۴- برای پولیش کردن سنگ‌های قیمتی از کاربید سیلیکون (یک ترکیب مصنوعی از سیلیکون و کربن)، اکسید سریم، اکسید قلع، اکسید کروم و اکسید آلومینیوم استفاده کنید.

۵- خمیر دندان (به جز خمیر دندان‌های رنگی یا خمیر دندان ژله‌ای) برای پولیش کردن سنگ مناسب است

۶- روغن بچه، یکی از گزینه‌های مناسب برای پولیش کردن و جرم‌گیری سنگ است.

۷- اکسید آلومینیوم رایج‌ترین پولیش سنگی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا نحوه جرم‌گیری و پولیش کردن سنگ آموزش داده شود. برای پولیش کردن یا جلا دادن سنگ دیوار یا کف خانه، ابتدا لازم است که سطح سنگ و نقاطی که نیاز به تعمیر دارند، با آب گرم و صابون سنباده زبر و ریز زده شود. پس از اینکه نقاط آسیب دیده را سنباده زدید، سطح سنگ را پولیش می‌کنید تا سنگ به رنگ و شکل طبیعی خود بازگردد؛ به طوری که با نگاه کردن و لمس آن، هم درخشندگی کافی را داشته باشد و هم نرمی و لطافت خاص سنگ طبیعی را تداعی کند.

سوالات متداول

پولیش سنگ از چه چیزی ساخته می‌شود؟

اکسید آلومینیوم رایج‌ترین پولیش سنگی است که استفاده می‌شود.

چگونه سنگ را جلا می‌دهند؟

یکی از روش‌های اصلی صیقل دادن سطح سنگ، استفاده از پدهای پولیش است. با استفاده از پدهای پولیش گرانیتی و سایر پدها، می‌توان به تدریج سطح سنگ را صاف کرد.

برای پولیش کردن سنگ‌ها از چه چیزی استفاده کنم؟

یک تکه پارچه نرم مانند جین بهترین گزینه برای پرداخت سنگ است. اگر پارچه جین ندارید، می‌توانید از کاغذ سنباده برای صیقل دادن سنگ‌های خود استفاده کنید.

برای پولیش کردن سنگ‌های قیمتی از چه چیزی استفاده می‌شود؟

کاربید سیلیکون، یک ترکیب مصنوعی از سیلیکون و کربن است که به طور گسترده‌ای برای برش سنگ‌های قیمتی نرم‌تر استفاده می‌شود. ترکیبات دیگر مانند اکسید سریم، اکسید قلع، اکسید کروم و اکسید آلومینیوم اغلب در صیقل دادن سنگ‌های قیمتی کاربرد دارد.

آیا می‌توان سنگ را با خمیر دندان پولیش کرد؟

مواد شیمیایی موجود در خمیر دندان، لکه‌ها را از روی سنگ‌ها پاک می‌کند، همانطور که از روی دندان‌های شما نیز پاک می‌شود. از خمیر دندان‌های رنگی یا خمیر دندان ژله‌ای استفاده نکنید.

آیا می‌توان از روغن بچه برای پولیش کردن سنگ‌ها استفاده کرد؟

بله. با توجه به اینکه ممکن است با استفاده مکرر از روغن بچه برای پولیش کردن سنگ، رنگ سنگ تغییر کند، بهتر است به صورت سالانه یک یا دو بار انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید