نور چه تاثیری بر روی دیده شدن فام‌ها می‌گذارد

دیدن رنگ بدون نور امکان‌پذیر نیست. رنگ‌ها یا انواع فام، بدون تابیدن نور طبیعی یا مصنوعی، غیرقابل مشاهده هستند. اما نور چه تاثیری بر دیدن ما از رنگ می‌گذارد؟ در این مقاله سعی داریم تا به رابطه بین نور و رنگ و تاثیر آن‌ها بر یکدیگر به ویژه در محیط خانه بپردازیم. شما با خواندن این مقاله می‌توانید نور و رنگ خانه خود را بر اساس قواعد علمی طراحی کنید.

همچنین درنظر داریم تا پیرامون عنوان «نور چه تاثیری بر روی دیده شدن فام‌ها می‌گذارد»، درباره موضوعاتی نظیر علت ساطع شدن نور، تاثیر رنگ بر جذب نور خورشید، نور و رنگ چیست؟ تاثیر نور شمالی بر رنگ خانه، تاثیر نور جنوبی بر رنگ خانه، تاثیر نور غربی بر رنگ خانه، تاثیر نور شرقی بر رنگ خانه، تاثیر نور مصنوعی بر رنگ خانه، چه رنگی بیشترین نور را جذب می‌کند، متامریسم چیست؟ ترکیب نور زرد و سفید و تاثیر رنگ بر جذب نور خورشید صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

علت ساطع شدن نور

وقتی پرتوهای نور به یک سطح براق برخورد کند و سپس بازگردد، اصطلاحا ساطع شدن نور یا همان بازتاب نور رخ می‌دهد. در واقع ساطع شدن نور همان برخورد نور به یک جسم و بازگشت نور از سمت جسم اولیه است.

تاثیر رنگ بر جذب نور خورشید

نور یک دید است. بدون نور، ما نمی‌توانیم چیزی را ببینیم. نکته کلیدی این است که پیش از اینکه امواج نور منعکس شود،  ابتدا باید در منبع نور وجود داشته باشد. برای درک اینکه چگونه انواع مختلف نور بر رنگ تاثیر می‌گذارند، باید کمی در مورد نور، نحوه کارکرد و رابطه آن با رنگ بدانید. نور یکی از امواج فراوانی است که در طیف الکترومغناطیسی یافت می‌شود. امواج دیگر در این طیف عبارتند از: فرابنفش، رادیو، امواج مایکروویو و اشعه ایکس. به نظر می‌رسد چیزی که نور را از بقیه متمایز می‌کند این است که توسط چشم انسان قابلیت تشخیص دارد.

نور و رنگ

نور و رنگ چیست؟

همه رنگ‌هایی که می‌بینیم محصول جانبی نور طیف هستند؛ زیرا در یک جسم منعکس یا جذب می‌شوند. جسمی که تمام پرتوهای نور را به عقب منعکس می‌کند، سفید به نظر می‌رسد. از طرفی جسمی که تمام پرتوها را جذب می‌کند، سیاه است. تاثیر نور بر رنگ چیزی است که ما در هنگام انتخاب رنگ از آن چشم‌پوشی می‌کنیم. اما واقعیت ساده این است که هیچ رنگی بدون نور وجود ندارد و به دلیل همین وابستگی، نحوه دیدن رنگ تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله میزان نور طبیعی و نور مصنوعی در یک اتاق قرار دارد.

به طور کلی، هنگامی که نور زیادی در یک اتاق وجود دارد، رنگ‌ها زنده‌تر به نظر می‌‌رسند. در حالی که اگر نور کمتری وجود داشته باشد، رنگ‌ها کدر می‌شوند. نور طبیعی و محیط می‌تواند به شما در انتخاب رنگ درست کمک کند.

نور طبیعی چه تاثیری بر انواع فام دارد؟

نور طبیعی بسته به آب‌و هوا، فصل، زمان روز، موقعیت خورشید در آسمان، مکان ساختمان و مکان قرارگیری محیط در داخل ساختمان، می‌تواند متفاوت باشد. درک این عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا پیش‌بینی کنید که نور طبیعی چگونه بر روی یک رنگ تاثیر می‌گذارد. توجه به جهت نور نیز مهم است. رنگ‌های سردتر ممکن است با نور شمالی که کمترین انعکاس را دارد، نمایان شود؛ در حالی که نور جنوبی تمایل به ارائه رنگ‌های گرم‌تر دارد.

حتی زمان‌های روز نیز می‌تواند بر رنگ‌های محیط شما تاثیر بگذارد. برای مثال، نور صبح باعث می‌شود رنگ‌های سرد، گرم‌تر به نظر برسند؛ در حالی که نور شدید ظهر، رنگ را از بین می‌برد و آن را روشن‌تر نشان می‌دهد. صرف نظر از موقعیت خانه خود، شما می‌توانید با انتخاب پنجره‌های شفاف، نصب درهای شیشه‌ای، افزودن آینه‌های متعدد برای انعکاس نور و کم کردن تعداد گلدان‌ها‌ در محیط تراس خانه (که ممکن است نور را از سمت پنجره‌ها مسدود کند)، نور طبیعی بیشتری به خانه خود راه بدهید.

۱- تاثیر نور شمالی بر رنگ خانه

  • نوری که از جهت شمالی خانه می‌آید، می‌تواند رنگ سردی را روی اجسام ایجاد کند.
  • نور شمالی خانه غیرمستقیم است و می‌تواند رنگ‌ها را به شکل تیره درآورد.
  • برای در ورودی یا سایر رنگ‌های برجسته در خانه‌ای که رو به شمال است، می‌توانید با رنگ تندتر، ظاهری مناسب به خانه بدهید.
  • در داخل خانه، استفاده از رنگ‌های شفاف یا روشن می‌تواند هماهنگی مناسبی با نور شمالی خانه ایجاد کند.
  • یکی از نکات مهم در مورد انتخاب رنگ برای نوردهی شمالی خانه این است که این نور در طول روز کاملا ثابت می‌ماند. به همین دلیل است که با نور شمالی خانه، رنگ‌ها در داخل و خارج خانه اساسا در طول روز یکسان به نظر می‌رسند.
  • نور طبیعی در اتاق‌های رو به شمال، خنک و مایل به آبی است.

خرید محصول

۲- تاثیر نور جنوبی بر رنگ خانه

  • خانه‌های با نوردهی جنوبی، نور گرم و زیبایی دارند.
  • نور در هنگام ظهر می‌تواند بسیار شدید یا خیره‌کننده شود. برای حل این مشکل در فضای داخلی خانه، از رنگ‌های خاکستری استفاده کنید تا مقداری از نور شدید ظهر را جذب کند.
  • در نمای بیرونی خانه، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که در زیر نور شدید آفتاب ظهر نمایان نشوند. گرفتن نمونه‌هایی از رنگ‌ها و نگاه کردن به آن‌ها در طول روز (یا بهتر است در طی چند روز) بسیار مهم است؛ تا مطمئن شوید که رنگ‌ها در اوایل صبح یا اواخر بعدازظهر خیلی روشن نیستند.
  • اتاق رو به جنوب با بهره‌مندی از نور بیشتر، به خصوص با اوج گرفتن خورشید در آسمان، بهترین رنگ‌های سرد و گرم را به نمایش می‌گذارند. دستیابی به رنگ واقعی در اینجا آسان‌تر است.

۳- تاثیر نور غربی بر رنگ خانه

  • مانند نور جنوبی، نوردهی غربی نیز گرم است. نور نارنجی مایل به نور زرد می‌تابد که در طول روز با حرکت خورشید در آسمان تغییر وضعیت می‌دهد.
  • این نور در هنگام صبح ملایم و زردتر است و در اواخر بعدازظهر به رنگ نارنجی متمایل به قرمز درمی‌آید.
  • رنگ‌های گرم برای نور غربی خانه مناسب است. به طور مثال، رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای و خاکی گرم، جان دوباره‌ای در نور جنوبی خانه می‌گیرند.
  • این اتاق‌ها می‌توانند در نور صبح، خنک و مایل به آبی، در هنگام بعدازظهر گرم و درخشان و در پایان روز به‌طور چشمگیری درخشان باشند.

۴- تاثیر نور شرقی بر رنگ خانه

  • نوری که از نوردهی شرقی می‌آید، ملایم است و بسته به موقعیت مکانی شما می‌تواند مایل به آبی یا زرد باشد.
  • این نور نه به خنکی نور شمالی است و نه به گرمی نور جنوبی یا غربی.
  • ورود نور از سمت شرق به داخل خانه، رنگ‌های روشن‌تر را تقویت می‌کند.
  • اتاق‌های رو به نور شرق، معمولا در هنگام صبح با طلوع خورشید گرم و درخشان هستند و با پایین آمدن خورشید، خنک و سایه‌دار می‌شوند.
  • انتخاب رنگ در این نور مشکل است؛ زیرا این نوع رنگ‌ها قبل از ظهر زنده‌تر و با گذشتن روز کدرتر به نظر می‌رسند.
تماس با ما

تاثیر نور مصنوعی بر رنگ خانه

یکی از مزیت‌های نور مصنوعی، تکمیل کردن نور طبیعی است، این نوع نور می‌تواند برای شما مهم باشد که هنگام انتخاب رنگ، بدانید که چگونه یک فضا روشن می‌شود. نوع نور مصنوعی در یک فضا بر ظاهر یک رنگ تاثیر بسزایی می‌گذارد. لامپ‌ها، دیوارکوب‌ها، وسایل سقفی، و نورپردازی توکار نیز این قدرت را دارند که شدت کلی رنگ شما را تغییر دهند. بسته به جهت لامپ یا سایه آن، رنگ محیط خانه شما ممکن است روشن‌تر یا کم‌رنگ‌تر شود.

برخی از رایج‌ترین منابع نور مصنوعی می‌توان به لامپ‌های فلورسنت، رشته‌ای، هالوژن و LED اشاره کرد.

۱- لامپ رشته‌ای

  • نورهای رشته‌ای معمولا رنگ‌های گرم را تشدید می‌کند؛ مانند رنگ قرمز، نارنجی.
  • نورهای رشته‌ای، رنگ زرد و رنگ‌های سرد همچون آبی را به شکل کدر درمی‌آورند.
  • لامپ‌های رشته‌ای که عدد کلوین بیشتری دارند، کمی سردتر هستند. در واقع هرچه عدد کلوین بیشتر باشد، دمای رنگ لامپ سردتر می‌شود. بنابراین لامپ‌های با کلوین۲۵۰۰، گرم و زرد هستند؛ در حالی که لامپ‌های با کلوین ۳۵۶،  خنک و آبی به نظر می‌رسند.
  • در صورت استفاده از لامپ‌های رشته‌ای، نور روشن‌تری نسبت به قرمز یا نارنجی و آبی یا سبز خواهید داشت.
  • نورهای رشته‌ای نوری مایل به زرد تولید می‌کنند.
  • هنگامی که به نحوه تاثیر نور مصنوعی بر رنگ خانه فکر می‌کنید، در نظر بگیرید که نور گرم و مایل به زرد می‌تواند رنگ‌های گرم را تشدید و رنگ‌های سردتر را تیره‌تر کند. در حالی که نور مایل به آبی سرد، برعکس عمل می‌کند.
  • اگر لامپ‌های رشته‌ای اتاق شما را روشن کنند، رنگ‌های روشن و گرم مانند قرمز، زرد یا نارنجی، شدیدتر به نظر می‌رسند.
  • رنگ‌های سردتر مانند آبی یا سبز در اثر نورهای رشته‌ای کم‌رنگ می‌شوند.
  • لامپ‌های رشته‌ای نور گرم‌تری نسبت به لامپ‌های فلورسنت ارائه می‌دهند.

۲- لامپ‌ فلورسنت

  • نور فلورسنت ملایم، بهترین عملکرد را با رنگ‌های آبی، بنفش و سبز دارد.
  • نور فلورسنت یک رنگ را صاف می‌کند.
  • لامپ‌های فلورسنت، نور سرد و متمایل به آبی از خود ساطع می‌کنند
  • این لامپ‌ها با رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز به خوبی کار می‌کنند.
نور مصنوعی

۳- لامپ‌ هالوژن

  • نور لامپ هالوژنی تقریبا سفید است و به نور طبیعی در یک روز صاف حوالی ظهر، شباهت دارد.
  • لامپ‌های هالوژن با نور طبیعی هماهنگ هستند. در نتیجه، رنگ‌ها زنده‌تری ارائه می‌دهند.
  • هالوژن‌ها با تقلید از نور طبیعی، شدت بیشتری ایجاد می‌کند.

۴- لامپ LED

  • نورپردازی نور LED بسته به لامپی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند رنگ‌ها را سردتر یا گرم‌تر نشان دهد.
  • نور LED‎، نور طبیعی را تقلید می‌کند.
  • نور LED جلوه رنگی مشابه لامپ هالوژنی دارد.
  • یک لامپ LED بسته به رنگ‌های سفید یا آبی، رنگ را روشن یا کمرنگ می‌کند.

چه رنگی بیشترین نور را جذب می‌کند

رنگ مشکی، تنها رنگی است که بیشترین نور را به خود جذب می‌کند. این رنگ به عنوان تیره‌ترین رنگ، نه تنها نور را می‌بلعد، بلکه قابلیت جذب حداکثری نور را تحت هر شرایطی دارد. رنگ مشکی  بیش از ۹۹ درصد از نور مرئی را جذب می‌کند. زیرا انرژی نور فرود آمده بر روی زمین را تقریبا به طور کامل جذب می‌نماید. علاوه بر این، مواد دیگر مانند شیشه یا کوارتز خاصیت جذب ندارند و در نتیجه شفاف به نظر می‌رسند.

پس از رنگ سیاه، محدوده طول موجی که بیشترین جذب نور را نشان می‌دهد (شامل ۴۸۰ نانومتر تا ۵۴۰ نانومتر)، مربوط به رنگ‌‎های سبزآبی، سبز و سبز زرد است. رنگ سفید خالص به عنوان منعکس‌کننده‌ترین رنگ شناخته می‌شود. با این وجود، با ترکیب رنگ قرمز، آبی و زرد، می‌توانید رنگ مشکی را درست کنید. شما می‌توانید با آزمایش لازم، میزان جذب نور توسط رنگ مشکی را مشاهده نمایید.

متامریسم چیست؟

وقتی دو جسم مختلف در شرایط مشخص، هم‌رنگ باشند، اینجاست که پدیده متامریسم یا دوگانه‌بینی رخ داده است. برای مثال وقتی دو جسم با رنگ‌های متفاوت را در زیر یک نور تیره قرار دهید، احتمالا رنگ آن‌ها یکسان به نظر می‌رسد اما وقتی همان دو جسم را در زیر نور طبیعی قرار می‌دهید، رنگ آن‌ها متفاوت دیده می‌شود.

ترکیب نور زرد و سفید

برای روشنایی خانه‌ها،  از لامپ‌های به نور زرد و سفید استفاده می‌شود. نور زرد یک نور گرم شبیه به نور خورشید است که مصرف برق بالایی دارد. این نور در اغلب موارد باعث آسیب رساندن به چشم می‌شود. از این رو امروزه استفاده از نور زرد نسبت به گذشته کمتر شده است. این در حالی است که لامپ‌های با نور سفید یا همان نور مهتابی به عنوان بهترین جایگزین برای لامپ‌های نور زرد مطرح می‌شوند. زیرا این نوع لامپ‌ها نه تنها کم مصرف هستند بلکه آسیب کمتری به چشم می‌رسانند. همچنین نور سفید حس شادابی و انرژی را برای خانه به ارمغان می‌آورند.

استفاده از نور سفید برای روشنایی تمام خانه توصیه نمی‌شود. زیرا این نوع لامپ‌ها نه تنها سرد هستند، بلکه می‌توانند باعث ایجاد اختلال در خواب و خستگی چشم شوند. با این حال بسیاری از کارشناسان حوزه نور معتقدند در خانه‌های امروزی باید از ترکیب نور زرد و سفید به صورت توامان استفاده کرد. ایجاد تعادل در فضای نوری خانه، از جمله دلایل ترکیب نور زرد و سفید به حساب می‌آید. ترکیب نور زرد و سفید، بهترین انتخاب برای نور اتاق پذیرایی است.

تاثیر رنگ بر جذب نور خورشید

هر کدام از رنگ‌ها نسبت به نور خورشید واکنش مختص به خود را نشان می‌دهند. برای درک بهتر تاثیر نور خورشید بر جذب رنگ، یک آزمایش را با یکدیگر انجام می‌دهیم تا متوجه تاثیر قدرتمند نور خورشید بر انواع رنگ‌ها بشویم. ابتدا کافی است ۴ مقوای ضخیم به رنگ مشکی، سفید، قرمز و زرد تهیه کنید. هر کدام از مقواها را زیر نور خورشید قرار دهید و سپس مقداری کوچکی از قالب یخ بر روی هر کدام از مقواها بگذارید.

در این لحظه حتما به زمان توجه کنید. همچنین به دقت نگاه کنید که کدام یک از قالب‌های یخ زودتر از بقیه آب می‌شود. هر کدام که زودتر از بقیه آب شد، نشان می‌دهد که نور خورشید را نسبت به سایر قالب‌های یخ، بیشتر جذب می‌کند. به طور مثال، وقتی به قالب یخ بر روی مقوای سفید نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نسبت به سایر یخ‌های روی مقواهای دیگر، دیرتر آب می‌شود. همین موضوع نشان می‌دهد که رنگ سفید نه تنها نور خورشید را منعکس، بلکه به آرامی گرمای آن را جذب خود می‌کند.

اما کدام یک از مقواهای رنگی باعث می‌شود که یخ زودتر آب شود. همانطور که می‌دانید، رنگ مشکی نه تنها نور خورشید را به خود جذب، بلکه به سرعت گرمای آن را در  خود ذخیره می‌کند. به همین خاطر رنگ مشکی تنها رنگی است که ۹۹ درصد نور خورشید را می‌بلعد.

از طرفی در این آزمایش انجام شده، رنگ قرمز و زرد پس از رنگ مشکی، بیشترین جذب نور را دارند. درنتیجه می‌توان اینگونه بیان کرد که رنگ تاثیر مستقیم بر جذب نور خورشید و اثرگذاری بر سایر مواد، وسایل و پوست بدن انسان دارد.

نکاتی درباره تاثیر نور بر انواع فام

۱- در نور نارنجی، رنگ‌ها بیشتر منعکس می‌شوند.

۲- هرچه سطحی که نور بر آن می‌تابد، نرم‌تر باشد، نوری که به آن می‌رسد مستقیما منعکس می‌شود.

۳- اگر یک رنگ را روی یک سطح ناصاف و یک سطح صاف دیگر مقایسه کنیم، سطح نرم و‌ روشن‌تر و سطح زبر و تیره‌تر خواهد بود.

۴- رنگ غیرمستقیم زمانی رخ می‌دهد که نور از یک منبع عمومی به رنگی می‌رسد که به شدت در سطح یا سطح وسیعی منعکس می‌شود.

۵- عامل اصلی در نحوه دیدن اشیا، رنگ نور است.

۶- اگر یک جسم قرمز دارید، تمام نورهای نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش جذب آن جسم می‌شود.

۷- اجسام به رنگ سیاه، تمام نوری را که به آن‌ها می‌تابد جذب می‌کنند. رنگ‌های تیره‌، نور را بهتر جذب‌ می‌کنند.

۸- اگر یک جسم تمام رنگ‌های نور سفید را جذب کند، به رنگ سیاه دیده می‌شود.

۹- بالاترین فرکانس نور مرئی بنفش است که بیشترین انرژی را دارد.

۱۰- پایین‌ترین موج نور مرئی قرمز است که کمترین انرژی را دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به تاثیر نور بر انواع فام به ویژه در محیط خانه بپردازیم. وقتی از تاثیر نور بر رنگ محیط خانه صحبت می‌کنیم، دو نوع نور به ذهن ما می‌آید: اول نور طبیعی و دوم نور مصنوعی. نور طبیعی، همان نور خورشید است که با تابیدن بر محیط خانه، تاثیر زیادی بر چگونه دیدن رنگ‌های داخلی می‌گذارد. از طرفی، نور مصنوعی شامل انواع نور لامپ‌هایی است که بر سردی و گرمی محیط خانه تاثیر دارد. هدف ما در این مقاله، بررسی تاثیر نور طبیعی و مصنوعی بر انواع رنگ در محیط خانه بود که شما با مطالعه آن می‌توانید، رنگ و نور خانه خود را بر اساس قواعد اشاره شده طراحی کنید.

سوالات متداول

نورهای رنگی مختلف چگونه بر رنگ اجسام تاثیر می‌گذارند؟

اشیاء قرمز نور قرمز، اجسام سبز نور سبز و غیره را منعکس می‌کنند. اگر یک جسم قرمز دارید، تمام نورهای نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش جذب آن جسم می‌شود.

چه رابطه ای بین نور و رنگ وجود دارد؟

نور از طول موج‌های نور تشکیل شده است و هر طول موج، رنگ خاصی دارد. رنگی که می‌بینیم نتیجه آن است که طول موج‌ها به چشم ما منعکس می‌شود.

چرا رنگ‌ها در نورهای مختلف متفاوت به نظر می‌رسند؟

متامریسم زمانی اتفاق می‌افتد که دو رنگ در یک نوع نور با هم مطابقت داشته باشند، اما در نوع دیگری نه. این ویژگی به رابطه بین نور و رنگ مربوط می‌شود. ما رنگ را بر اساس روشی که یک جسم نور را منعکس می‌کند درک می‌کنیم و این ادراک بر اساس منبع نور است.

کدام رنگ بیشترین نور را جذب می‌کند؟

اجسام به رنگ سیاه، تمام نوری را که به آن‌ها می‌تابد جذب می‌کنند.

کدام رنگ، نور را بیشتر منعکس می‌کند؟

رنگ سفید خالص.

نور چگونه بر چیزی که می‌بینیم تاثیر می‌گذارد؟

نور علاوه بر اینکه فضا را روشن می‌کند، نحوه درک ما از رنگ‌های اطراف را نیز تغییر می‌دهد. نور طبیعی، تحت تاثیر آب‌وهوا، فصل و موقعیت خورشید (و ماه)، بر شدت و رنگ‌های سوژه تاثیر می‌گذارد. نور مصنوعی همچنین نحوه تشخیص رنگ را تغییر می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید