آموزش رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی

اگر از رنگ مجسمه‌های تزئینی در دکوراسیون خانه خود خسته شده‌اید و قصد دارید آن را دور بی‌اندازید، بهتر است برای لحظه‌ای هم که شده دست نگه دارید. مجله مینیاتور در این مقاله قصد دارد، به آموزش رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی کوچک و بزرگ بپردازد. همچنین در این مقاله به موضوعاتی مانند رنگ مناسب برای بتن، رنگ مخصوص مجسمه‌های بتنی، رنگ کردن مجسمه بتنی، آموزش ساخت مجسمه‌های بتنی، آموزش سینی بتنی می‌پردازیم. شما می‌توانید با خواندن این مقاله، به راحتی و با کمترین امکانات، رنگ مجسمه‌های بتنی خود را آنگونه که می‌خواهید تغییر دهید تا رنگ و بوی جدید در دکوراسیون خانه شما ایجاد شود. برای خواندن ادامه این مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ مناسب برای بتن

  • رنگ اکریلیک
  • رنگ اپوکسی
  • رنگ پلی یورتان
  • رنگ پلیمری-سیمانی

رنگ مخصوص مجسمه‌های بتنی

جدول انواع رنگ برای مجسمه‌های بتنی

انواع رنگ مخصوص مجسمه‌های بتنی

مرحله اول: تمیز کردن مجسمه بتنی

۱- مجسمه را با یک برس بزرگ بشویید. از صابون در آب استفاده نکنید زیرا ممکن است تاثیر منفی بر روی بتن و روند کلی رنگ‌آمیزی داشته باشد. از یک مسواک برای تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌های کوچک مجسمه استفاده کنید.

خرید پرایمر پایه آب گالن نهنگ نشان

۲- اجازه دهید مجسمه بتنی در برابر نور مستقیم خورشید خشک شود. بسته به گرمای هوا، چند دقیقه طول می‌کشد تا فرایند خشک شدن کامل گردد. خشک کردن مجسمه در هوای آزاد، خزه‌ها و باکتری‌های باقی مانده بر روی مجسمه را از بین می‌برد. مجسمه‌های بتنی زمانی که در آفتاب خشک می‌شوند بکرتر و باوقارتر به نظر می‌رسند. در ضمن برای خشک کردن مجسمه‌های بتنی در فصل زمستان، آن‌ها را در محیط بیرون نگذارید، زیرا رطوبت در منافذ آن جمع شده و باعث انبساط و در نهایت ترک خوردن آن می‌شود.

۳- ترک‌ها یا شکاف‌های مجسمه بتنی را با بتونه اپوکسی پر کنید. بتونه‌ای را انتخاب کنید که هم‌رنگ مجسمه یا نزدیک به آن باشد. اگر مجسمه بتنی به رنگ سفید یا خاکستری است، از بتونه نقره‌ای یا خاکستری استفاده کنید. با استفاده از یک کاردک یا لیسه، بتونه اعمال شده بر روی مجسمه بتنی را صاف کنید و اجازه دهید بتونه به مدت سه تا چهار ساعت در هوای آزاد خشک شود.

خرید قلم خطاطی ۱۲ عددی سموری

هنگام استفاده از بتونه اپوکسی، از دستکش استفاده کنید تا پوست خود را در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید. در ضمن برای افزایش سرعت در مسیر سفت شدن بتونه، استفاده از سشوار مجاز است. همچنین می‌توانید از بتونه اپوکسی برای جایگزینی قطعات از دست رفته مجسمه‌های بتنی مانند انگشتان پا بهره بگیرید. بتونه اپوکسی پس از خشک شدن مانند یک سنگ، سخت می‌شود.

تماس با ما

مرحله دوم: اعمال لایه اول رنگ‌آمیزی مجسمه بتنی

۱- روی مجسمه آب بریزید تا رنگ بتن را لکه لکه‌ای کند. به دلیل سطح متخلخل بتن، خیس کردن بتن می‌تواند زمینه را برای نفوذ بیشتر رنگ به داخل مجسمه بتنی فراهم آورد.

۲- آب را با رنگ اکریلیک ترکیب کنید.

نکته: هیچ نسبت توصیه شده‌ای برای میزان استفاده از آب در نسبت با رنگ اکریلیک وجود ندارد. درضمن اگر قصد دارید از روش ریزه‌کاری روی مجسمه بتنی استفاده کنید، رنگ سفید را برای پوشش پایه انتخاب کنید.

۳- ابتدا قسمت‌های پایینی مجسمه بتنی را با رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی کنید. زیرا اگر قسمت انتهایی مجسمه را رنگ‌آمیزی کنید، رد انگشت در بالای مجسمه باقی می‌ماند.

۴- با استفاده از قلم مو پنج سانتی‌متری، کل مجسمه را رنگ کنید.

۵- پس از اینکه مجسمه خشک شد، رنگ آن را بررسی کنید. در یک روز گرم ممکن است رنگ مجسمه بتنی ظرف پنج دقیقه خشک شود. در روزهای مرطوب ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. مجسمه رنگ‌آمیزی شده را از حیوانات خانگی و کودکانی که ممکن است آن را دستکاری کنند، دور نگه دارید.

مرحله سوم: رنگ‌آمیزی لایه نهایی مجسمه بتنی

رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی

۱- از ترکیب رنگ پلاستیک و اکریلیک برای رنگ‌آمیزی لایه نهایی مجسمه‌ بتنی استفاده کنید. برای مجسمه‌های بتنی، ترکیب رنگ‌های لاتکس و اکریلیک پایه آب مانند رنگ‌های روغنی، در برابر ترک‌خوردگی مقاوم هستند.

در ضمن برای رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی همیشه از قلم مو استفاده کنید. رنگ اسپری به اندازه رنگی که به وسیله قلم مو زده می‌شود، ماندگاری ندارد.

۲- با استفاده از یک حرکت رفت و برگشت، کل مجسمه بتنی را رنگ‌ کنید.

۳- رنگ اضافی را با استفاده از یک دستمال کاغذی پاک کنید. در صورت لزوم رنگ را دوباره اعمال کنید تا رنگ دلخواه شما به دست آید.

خرید محصول

۴- پیش از رفتن به مرحله بعدی در رنگ‌آمیزی مجسمه بتنی، اجازه دهید تا رنگ لایه دوم به مدت ۲۴ ساعت خشک شود.

۵- پس از خشک شدن رنگ مجسمه بتنی، زمان اعمال لایه‌ محافظ بر روی آن است

۶- مجسمه بتنی را پرایمر ضد آب بزنید تا از رنگ آن در برابر عناصر جوی، UV خورشید محافظت کند. مجسمه را به مدت ۲۴ ساعت در آنجا بگذارید تا خشک شود.

آموزش ساخت مجسمه‌های بتنی

مجسمه را می‌توان با چندین ماده مختلف از جمله بتن درست کرد. سه راه برای ایجاد یک مجسمه از بتن وجود دارد. مجسمه‌های بتنی را می‌توان با ریخته گری بتن، کنده‌کاری بتن یا با استفاده از مش سیم ساخت.

خرید قلم مو روغنی سایز ۲ امپراتور

روش اول: ریخته‌گری بتن

۱-  بتن و آب را با هم ترکیب کنید.

۲-  بتن را داخل قالب ریخته‌گری بریزید. از ماله فلزی برای صاف کردن قسمت بالای بتن استفاده کنید.

۳- پس از خشک شدن کامل بتن، قالب را جدا کنید.

روش دوم: کنده‌کاری بتن

۱- ابزار حکاکی را پیدا کنید. ابزارهای کنده‌کاری مانند چاقو، خراش و چکش که معمولا برای مجسمه‌سازی سرامیکی استفاده می‌شوند، برای تراش بتن بهترین عملکرد را دارند.

۲- طرح مورد نظر خود را با مداد یا گچ روی بتن، شابلون کنید.

۳- بتن را مخلوط کرده و بریزید. با استفاده از دستورالعمل‌های روی کیسه بتن، بتن را در یک سطل بزرگ مخلوط کنید. بتن را در قالب بتن مورد نظر بریزید و اجازه دهید قبل از شروع کنده‌کاری، خشک شود.

۴- با استفاده از ابزارهای مجسمه‌سازی، طرح خود را حکاکی کنید. از بالای مجسمه شروع کنید و به سمت پایین بروید. شما باید به سرعت کار کنید تا حکاکی را قبل از خشک شدن بتن به پایان برسانید. سعی کنید قسمتی از بتن را ظرف یک ساعت پس از ریختن به پایان برسانید. از دست زدن به سطح مجسمه تا خشک شدن کامل آن خودداری کنید. بتن باید در عرض ۲۴ ساعت خشک شود، اما باید به مدت هفت روز بماند.

خرید رنگ اکریلیک کیلو هپالوکس

روش سوم: با استفاده از مش

۱- مش را برش دهید. توری فلزی را به شکل دلخواه برش دهید. این مش به عنوان چارچوبی برای مجسمه شما عمل می‌کند. این محصول، بتن خیس را تا زمانی که خشک شود در جای خود نگه می‌دارد.

۲- مش را دور چیزی سخت بپیچید. اگر نمی‌توانید مش را به شکل دلخواه خود تغییر دهید، سعی کنید مش را دور چیزی سخت مانند مقوا یا فوم پلی اتیلن بپیچید تا شکل دلخواه مجسمه را مشاهده نمایید.

۳- مخلوط بتن و آب را در یک سطل بزرگ مخلوط کنید.

۴- با استفاده از یک ماله فلزی یا ابزار دستی دیگر، بتن را روی شبکه سیمی بمالید. بتن را در لایه های نازک اعمال کنید.

۵- بتن در عرض ۲۴ ساعت خشک می‌شود. با این حال، باید اجازه دهید بتن به مدت هفت روز بماند. در این مدت از دست زدن یا حرکت دادن مجسمه خودداری کنید.

آموزش سینی بتنی

ساخت سینی بتنی یک پروژه آسان با کاربردهای فراوان در خانه است. مهم‌ترین مرحله برای ساخت سینی بتنی، ایجاد قالب سینی است.

  • قبل از ریختن بتن در قالب چوبی، روی آن روغن خوراکی بزنید تا بتن بر روی قالب نچسبد.
  • بتن و آب را ترکیب کنید و در قالب بریزید.
  • اجازه دهید خشک شود.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا نحوه رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی به طور کامل بررسی شود. همچنین در این مقاله به موضوعاتی مانند رنگ مناسب برای بتن، رنگ مخصوص مجسمه‌های بتنی، رنگ کردن مجسمه بتنی، آموزش ساخت مجسمه‌های بتنی، آموزش سینی بتنی پرداختیم. برای رنگ‌آمیزی مجسمه‌های بتنی، ابتدا آن‌ها را با آب و بدون صابون بشویید. پس از خشک شدن مجسمه بتنی، هر شکاف یا ترک موجود در مجسمه را با بتونه اپوکسی پر کنید و سه تا چهار ساعت صبر کنید تا به طور کامل خشک شود.

سوالات متداول

چه رنگی برای رنگ‌آمیزی مجسمه بتنی مناسب است؟

رنگ‌هایی که در برابر تغییر حرارت، مقاومت کنند. این نوع رنگ‌ها را با نام رنگ الاستومری یا رنگ‌هایی پوشش دیواری می‌شناسند. ویژگی اصلی این نوع رنگ‌ها، ضخامت بالای آن‌ها نسبت به رنگ‌های معمولی است.

مدت زمان لازم برای خشک رنگ مجسمه‌های بتنی چقدر است؟

برای لایه اول رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک، حدود سه تا چهار ساعت، برای لایه نهایی رنگ‌آمیزی با رنگ پلاستیک یا  اکریلیک، ۲۴ ساعت درنظر بگیرید.

چه وسیله‌ای برای تسریع در خشک شدن رنگ مجسمه بتنی مجاز است؟

برای سرعت بخشیدن به فرایند خشک شدن مجسمه بتنی، می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

با توجه به غلیظ بودن رنگ مورد استفاده در مجسمه‌های بتنی، چه ابزاری برای اعمال آن مناسب است؟

بهتر است از غلطک یا قلم موهای با ضخامت بالا استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید