آموزش گام به گام روش های رنگ آمیزی سیمان

کفپوش های سیمانی زمانی فقط برای جا هایی مناسب بودند که می ‌خواستید سبکی با دکوراسیون صنعتی داشته باشید؛ اما روز هایی که خاکستری و سفید تنها رنگ های موجود برای سطح سیمانی بودند، مدت هاست که گذشته است. امروزه، نه تنها می توانید با سیمان به هر رنگی که می خواهید برسید، بلکه مدل های متنوعی از الگو و بافت نیز دارید. در این مقاله سعی بر این است که روش های رنگ آمیزی سیمان را برای شما توضیح دهیم. در ادامه با ما باشید.

اضافه کردن رنگ قبل از ریختن سیمان

روش های رنگ آمیزی سیمان بسیار متنوع است و یکی از بهترین های آن اضافه کردن رنگ به صورت ساختاری قبل از ریختن سیمان است. چند گزینه برای اضافه کردن رنگ به طور مستقیم به ساختار مواد وجود دارد. رنگ ها را با رقیق کننده ها می توانید مخلوط کنید.

رنگدانه های طبیعی از جمله اکسید های فلزی، عموماً اثرات رنگی ظریف تری را در سیمان ایجاد می کنند. رنگ های شیمیایی می ‌توانند رنگ های روشن تر و چشم ‌نواز تری ارائه دهند؛ اما ممکن است به مرور زمان محو شوند.

رنگ آمیزی اسیدی

روش های رنگ آمیزی سیمان

یکی دیگر از روش های رنگ آمیزی سیمان، رنگ آمیزی اسیدی است. سیمان را می ‌توانید پس از ریختن و سفت شدن، از طریق تکنیکی به نام رنگ آمیزی اسیدی شیمیایی که به نام اسید اچ نیز شناخته می ‌شود، رنگ آمیزی کنید. استفاده از محصولات حاوی اسید کلریدریک و نمک های فلزی روی سطح، منجر به واکنش شیمیایی با آهک یا هیدروکسید کلسیم در سیمان می شود. همانطور که اسید را بر سطح سیمان می زنید، نمک های فلزی به داخل نفوذ می کنند و باعث تغییر رنگ می شوند. نحوه آشکار شدن رنگ بستگی به تعدادی از عوامل از جمله ترکیب شیمیایی، آب و هوا و ترکیب سیمان  دارد.

رنگ آمیزی به روش سنتی

سطوح سیمانی را می‌ توان به روش سنتی رنگ آمیزی کرد. این یک روش تا حدودی بحث برانگیز در دنیای کفپوش سیمانی است. روش های رنگ آمیزی سیمان به طور سنتی مشکلش این است که در نهایت پوسته می‌ دهد و محو می ‌شود و ممکن است لازم باشد هر چند سال یکبار مجدداً سطح را رنگ آمیزی کنید. رنگ آمیزی به ‌ویژه برای کفپوش‌ های سیمانی که در کف زمین قرار دارند مشکل‌ ساز است؛ زیرا کفپوش ‌ها اغلب با رطوبت در تماس هستند.

اگر تصمیم دارید روش های رنگ آمیزی سیمان به طور سنتی را به کار بگیرید، از اپوکسی لاتکس ۲ مرحله ای با فرمول خاص استفاده کنید که به طور خاص برای این منظور ساخته شده است. مزیت رنگ اپوکسی لاتکس این است که سطحی ضد آب روی سیمان ایجاد می کند و به عنوان مانعی در برابر چربی و روغن عمل می کند.

روش های رنگ آمیزی سیمان با رنگ های اپوکسی نیز به مراحل آماده سازی خاصی نیاز دارد. قبل از استفاده از رنگ، باید کف زمین را اسید اچ کنید.

رنگ آمیزی با رنگ ‌های پایه آب

رنگ آمیزی با رنگ ‌های پایه آب

با استفاده از فرایندی شبیه به رنگ آمیزی، سیمان را می توان با استفاده از رنگ های با پایه آب نیز رنگ آمیزی کرد. این رنگ ها موادی هستند که به سطح کف زمین نفوذ می کنند و با هیدروکسید کلسیم موجود در سیمان واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که در نتیجه سیمان، رنگ می گیرد. بر خلاف رنگ های دیگر، این رنگ ها به سیمان اجازه تنفس می‌ دهند؛ بنابراین رطوبت باعث جدا شدن یا کنده شدن سطح آن نمی ‌شود. اغلب می‌ توانید با استفاده از روش های رنگ آمیزی سیمان با رنگ های پایه آب، جلوه ‌های رنگی بسیار زیبا تری نسبت به تکنیک‌ های رنگ آمیزی اسیدی داشته باشید. دامنه رنگ های پایه آب نیز وسیع تر است؛ زیرا در هر رنگی که شما بخواهید موجود است.

آموزش رنگ آمیزی سیمان

سطوح سیمانی لازم نیست دیگر با یک رنگ خاکستری سرد و خسته کننده باقی بمانند. می توانید با استفاده از چند لایه رنگ، سیمان را جذاب و زیبا کنید. روش های رنگ آمیزی سیمان ساده و کم هزینه هستند و اکثر صاحب خانه ها می توانند آن را انجام دهند. برای رنگ آمیزی موفقیت آمیز سیمان یا سایر سطوح بنایی، باید محل را به درستی تمیز و آماده کنید، رنگ مناسب را اعمال کنید و زمان کافی را برای خشک شدن رنگ در نظر بگیرید.

  1. آماده سازی سیمان

سطح سیمان را با صابون و آب گرم تمیز کنید و رنگ های قدیمی را پاک کنید. ابتدا کثیفی ها را پاک کنید. سپس با استفاده از اسکرابر و قلم موی سیمی، رنگ موجود را بردارید. با این حال، اگر لکه‌ هایی وجود داشته باشد و نوعی جسم روی سطح گیر نکرده باشد؛ نیاز نیست نگران آن ها باشید.

تری سدیم فسفات  (TSP) را خریداری کنید و به سادگی آن را با آب به نسبت نشان داده شده روی بسته بندی مخلوط کنید و هرگونه لکه روغن و کثیفی را تمیز کنید. قبل از انجام مراحل بعدی اجازه دهید سطح سیمان کاملاً خشک شود.

در روش های رنگ آمیزی سیمان قبل از هرکاری برای رفع هر گونه عیب مانند ترک ها، بریدگی ها یا سطوح ناهموار، آن ها را سیمان کنید. درزگیر بتن گران است؛ اما بهترین راه برای اطمینان از اینکه رنگ شما به زودی خراب نشود، است.

  1. رنگ آمیزی سیمان

رنگ آمیزی سیمان

پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ۳-۲ روز آینده هوا بارانی نباشد تا رنگ سیمان شما به خوبی خشک شود. باید بین هر لایه زمان کافی به رنگ بدهید تا خشک شود. در روش های رنگ آمیزی سیمان زمان خشک شدن هم فرق می کند؛ بنابراین همیشه دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید. در برخی موارد، خشک شدن کامل رنگ ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد.

لایه آستر رنگ سیمان را با غلطک آغشته به رنگ کنید. قبل از افزودن رنگ خود، باید از پرایمر استفاده کنید تا از چسبندگی رنگ اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از چسبندگی قوی رنگ، یک پرایمر روی سیمان اعمال کنید. مجدداً دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید تا کاربرد و زمان خشک شدن لازم را درست انجام دهید.

اگر روی یک رنگ قدیمی رنگ می کنید یا در فضای باز کار می کنید، ممکن است با ۲ لایه آستر نتایج بهتری داشته باشید. قبل از اعمال لایه دوم، مطمئن شوید که لایه اول کاملاً خشک شده است.

یک لایه نازک و یکنواخت از رنگ را با استفاده از غلطک رنگ روی آستر بزنید. از یکی از گوشه ها شروع کنید یا اگر یک دیوار را رنگ می کنید از بالای آن شروع کنید و به آرامی و به طور یکنواخت روش های رنگ آمیزی سیمان را اعمال کنید. پس از خشک شدن لایه اول، ۱ تا ۲ لایه دیگر اضافه ‌کنید؛ بنابراین سعی نکنید که اکنون همه آن را صاف کنید.

تماس با ما

جمع بندی

سیمان دیگر به آن شکلی که همه فکر می کنیم، نیست. رنگ ها و بافت های متنوعی دارد که آن را بسیار چشم نواز می کند. حتماً توجه داشته باشید که قبل از پا گذاشتن یا قرار دادن هر چیزی روی سیمان، اجازه دهید ۲-۱ روز رنگ خشک شود. برای اطمینان از ظاهری صاف و حرفه ای، لایه نهایی رنگ را خشک کنید و حداقل به مدت ۲۴ ساعت از انتقال اقلام روی سیمان تازه رنگ شده خودداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید