هرآنچه درباره انواع و ویژگی های رنگ صنعتی باید بدانید.

احتمالاً تا به حال اسم رنگ صنعتی زیاد به گوشتان خورده است؛ اما دقیق نمی دانید که رنگ صنعتی چیست. ما در این مقاله برای آشنایی شما با این موضوع درمورد انواع و ویژگی های رنگ صنعتی توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

رنگ صنعتی چیست؟

از نظر فنی باید گفت که رنگ صنعتی محصولی است به صورت مایع، خمیر یا پودر که با فرایندی مناسب روی سطوح مورد نظر اعمال می شود. رنگ صنعتی فرایندی مایع به جامد را تجربه می کند. این رنگ معمولاً حالتی مانند پلاستیک چسبنده دارد که می تواند از سطح مورد نظر هم حفاظت کند و هم به آن زیبایی ببخشد.

ویژگی های رنگ صنعتی

هر نوع رنگی بسته به مدل خود، یک سری ویژگی ها دارد که باعث متفاوت شدن آن رنگ از دیگر رنگ ها می شود. رنگ های صنعتی نیز به دو دسته رنگ مایع و رنگ خشک تقسیم می شوند که هر کدام یک سری ویژگی ها دارند.

ویژگی های رنگ های مایع صنعتی

انواع و ویژگی های رنگ صنعتی

  • پایداری: برای آشنایی با انواع ویژگی های رنگ صنعتی خوب است بدانید که رنگ صنعتی مایع ظاهری یکنواخت و بدون توده دارد و پایداری آن بالا است.
  • ویسکوزیته (گران روی): یکی از مشخصه های رنگ های صنعتی مایع، ویسکوزیته آن ها است. در رنگ های مایع صنعتی قوام رنگ بستگی به دمای محیط دارد که این باعث می شود قوام رنگ قابل تغییر باشد.
  • چگالی: مقدار چگالی یکی از ویژگی های مهمی است که باید به آن توجه شود. رنگ های مایع صنعتی چگالی نسبتاً بالایی دارند که باعث می شود بازدهی کار کمی پایین بیاید.

خرید محصول

  • عمر محصول: برای آشنایی با انواع ویژگی های رنگ صنعتی باید بدانید که اکثر مدل های رنگ صنعتی، عمر نسبتاً خوبی دارند. البته به این مورد نیز دقت کنید که عمر محصول به شرایط محیطی نیز بستگی دارد.
  • کاربرد: رنگ صنعتی مایع باید در شرایط درست استفاده شود. اگر قصد دارید که به رنگ های صنعتی مایع، حلال اضافه کنید، باید به طور دقیق مقدار حلال را اندازه گیری کنید تا ویسکوزیته رنگ تغییر زیادی نداشته باشد.
  • خشک شدن: رنگ های صنعتی مایع در خشک شدن نیز نسبتاً خوب عمل می کنند. رنگ های مایع صنعتی از مواد مختلفی در ساخت خود بهره می برند که باعث می شود خشک شدن آن ها با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

ویژگی های رنگ های خشک صنعتی

ویژگی های رنگ های خشک صنعتی

  • شکل ظاهری: برای آشنایی با انواع و ویژگی های رنگ صنعتی خوب است بدانید که رنگ های خشک صنعتی پس از اعمال روی سطح مورد نظر، لایه ای صاف، براق، بدون نقص و با چسبندگی خیلی خوب ایجاد می کنند.
  • خراش پذیری: یکی از ویژگی های رنگ های خشک صنعتی این است که در برابر خراش پذیری مقاوم هستند؛ البته این موضوع به نوع رنگ نیز بستگی دارد. هر چه از درصد های کمتری از افزودنی های متفرقه در رنگ استفاده شده باشد، رنگ مقاومت بیشتری خواهد داشت.
  • مقاومت در برابر خوردگی: برای آشنایی با انواع و ویژگی های رنگ صنعتی باید بدانید که برای مشخص کردن میزان مقاومت رنگ در برابر خوردگی، آزمایش های مخصوصی وجود دارد که به کمک آن ها می توان میزان مقاومت رنگ را پیش بینی کرد. اکثر رنگ های صنعتی خشک معمولاً مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند.
  • براقیت: همان طور که گفتیم رنگ صنعتی خشک می تواند سطح براقی ایجاد کند؛ البته بسته به مدلی که انتخاب می کنید، می توانید رنگ هایی با پوشش نیمه براق، ساتن یا مات نیز انتخاب کنید.
  • چسبندگی: برای آشنایی با انواع و ویژگی های رنگ صنعتی باید بدانید که یکی از مهم ترین ویژگی های هر رنگی میزان چسبندگی آن است؛ زیرا میزان چسبندگی رنگ است که نشان می دهد رنگ چقدر می تواند از سطح محافظت کند.

انواع رنگ های صنعتی

انواع رنگ های صنعتی

  • رنگ نیترو سلولزی

رنگ های نیترو سلولزی یکی از قدیمی ترین رنگ هایی است که به طور صنعتی تولید می شود. این رنگ ها به سهولت در استفاده و خشک شدن سریع معروف هستند. برای آشنایی با انواع و ویژگی های رنگ صنعتی خوب است بدانید که رنگ های نیترو سلولزی کاربرد ها و مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر می شود:

  1. حلالیت بسیار بالا در حلال های آلی
  2. سازگاری بسیار خوب با رزین های مختلف
  3. اعمال لایه ای شفاف
  4. بی بو و غیر سمی بودن
  5. خشک شدن سریع
  6. موجود در ویسکوزیته های مختلف
  • رنگ مصنوعی یا رنگ آلکیدی

رنگ های مصنوعی یا آلکیدی در واقع مشتقاتی از رنگ های روغنی هستند. در واقع تحقیقات بسیار متعددی برای بهبود عملکرد های رنگ های روغنی انجام شده است که سرانجام این تحقیق ها منجر به تولید رنگی به نام رنگ مصنوعی یا آلکیدی شده است. این رنگ از واکنش یک اسید پلی بازیک مانند فتالیک اسید با یک پلی الکل مانند گلیسیرین به دست می آید که این دو باعث تولید پلی استر می شوند.

برای آشنایی با انواع و ویژگی های رنگ صنعتی باید بدانید که پلی استر را نمی توان به تنهایی استفاده کرد؛ زیرا بسیار سخت است. به همین دلیل پلی استر خالص را با اصلاح مولکول، تبدیل به رنگی می کنند که به عنوان رنگ آلکیدی شناخته می شود. این رنگ ها عمر زیادی دارند؛ اما زمان مورد نیاز برای خشک شدن آن ها کمی طولانی تر است.

  • رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی صنعتی را می توان یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین رنگ های صنعتی دانست؛ زیرا این رنگ ویژگی های فوق العاده ای مانند مقاومت عالی در برابر خوردگی، ضربه و سایش دارد که باعث می شود استفاده از آن بسیار متداول شود. همچنین این رنگ بسیار سریع خشک می شود و نیاز به زمان زیادی برای خشک شدن آن نیست.

تماس با ما

جمع بندی

رنگ های صنعتی یک دسته از رنگ های بسیار محبوبی هستند که امروزه استفاده فراوانی از آن ها می شود. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما در مورد انواع و ویژگی های رنگ صنعتی توضیح دادیم و به نکات موجود در این زمینه اشاره کردیم. همچنین به مدل های مختلف رنگ صنعتی نیز اشاره کردیم و مزایای استفاده از هرکدام از آن ها را نام بردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید