رنگ سیزده بدر

یکی از روزهای مهم و باستانی ایرانیان، روز سیزده بدر است که به عنوان آخرین روز از ایام عید نوروز شناخته می‌شود. ایرانیان در روز سیزده بدر خود را به طور کامل به طبیعت می‌سپارند. آن‌‎ها با جمع شدن در طبیعت به همراه صرف چای، شیرینی، آجیل و غذا، به ایام عید نوروز پایان می‌دهند. داستان‌های زیادی درباره نحسی روز سیزده بدر وجود دارد که غالب آن‌ها خارج از واقعیت است.

با این حال، سوال اصلی ما در این مقاله این است که روز سیزده بدر چه رنگی است؟ سوالی که شاید خیلی از شما به دنبال پاسخ آن هستید. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «رنگ سیزده بدر»، به موضوعاتی مانند بیوگرافی سیزده بدر، سیزده بدر در شاهنامه، فلسفه سیزده بدر، طبیعت سیزده بدر، حقایقی درباره سیزده بدر، چرا سیزده بدر نحس است، رنگ سیزده بدر و سیزده بدر کی است، بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

بیوگرافی سیزده بدر

روایت‌های مختلفی درباره ریشه اصلی روز سیزده بدر یا همان روز طبیعت وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، روایت مربوط به جمشید (شاه پیشدادی) است. منابع تاریخی نقل می‌کنند که پادشاه جمشید یک روز را به عنوان روز سیزده بدر انتخاب می‌کند و سپس از مردم می‌خواهد که در این روز خاص، به طبیعت بروند. پس از آن بود که ایرانیان به صورت سالانه و همزمان با روز سیزدهم نوروز، به طبیعت می‌روند و یک روز خود را در کنار درختان، گل‌ها، گیاهان و رودها سپری می‌کنند.

با این حال خیلی از منابع تاریخی اشاره می‌کنند که ریشه مراسم سیزده بدر یا روز طبیعت به چهار هزار سال پیش برمی‌گردد؛ جایی که ایرانیان برای نخستین‌بار در تاریخ بشریت، تقویم روز سیزده بدر را می‌نویسند و از آن روز تا به امروز، هرساله آن را برگزار می‌کنند.

رنگ سیزده بدر

سیزده بدر در شاهنامه

یکی از منابع مهم تاریخی که بر ریشه مراسم سیزده بدر تاکید می‌کند، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر توانای فارسی زبانان است. فردوسی در داستان «ویس و رامین» به طور غیرمستقیم به روز سیزده بدر اشاره می‌کند. او در این داستان خسروپرویز را نشان می‌دهد که به مدت دو هفته در عمارت یا باغ خود، جشن می‌گیرد. آنچنان که در ابتدای داستان «ویس و رامین» گفته می‌شود، شاه در فصل بهار به همراه مردم جشن بزرگی را برگزار می‌کند. به طوری که بسیاری از تاریخ‌شناسان، جشن بزرگ را برابر با جشن نوروز و جمع شدن شاه و مردم در یک باغ را نشانه روز سیزده بدر یا روز طبیعت به عنوان روز پایانی نوروز می‌دانستند.

علاوه بر این، فردوسی در کتاب شاهنامه به جشن‌های نوروز ایرانیان به ویژه در دوران جمشید شاه اشاره می‌کند. با این حال هنوز مشخص نیست که ریشه روز سیزده بدر از کجا نشات می‌گیرد. واقعیت این است که روز سیزده بدر در تاریخ ایران بوده است اما نام مشخصی برای آن تعیین نکرده بودند. همین امر موجب شده تا روز سیزده بدر صرفا به نام روز طبیعت شناخته شود.

فلسفه سیزده بدر

هدف برگزاری روز سیزده بدر، آشتی با طبیعت است. فلسفه سیزده بدر یک نوع احترام به طبیعت که موجب تولد دوباره در ایرانیان می‌شود. به همین خاطر ایرانیان در روز طبیعت یا همان روز سیزده بدر، سبزه‌های عید نوروز را در طبیعت رها می‌کنند تا نشان دهند که هدفی جز داشتن طبیعت سبز و پاک در سال جدید ندارند. احترام به طبیعت از زمان‌های گذشته نزد ایرانیان وجود داشته است، از این رو مردم سعی می‌کنند با حضور حداکثری در دشت، باغ، پارک‌ها و به طور کلی فضای بیرون از خانه، احترام خود را به طبیعت سبز و زیبا نشان دهند.

طبیعت سیزده بدر

یکی از مراسم‌ها و آداب مهم روز سیزده بدر، گره زدن علف است. ریشه گره زدن علف یا سبزه‌های عید، به افسانه یا اسطوره کیومرث به عنوان اولین انسان و اولین پادشاه روی زمین برمی‌گردد. در روایت مربوط به کیومرث آمده است که او مراسم عروسی دختر و پسر دوقلوی خود را با نام‌های مشیه و مشیانه، در روز سیزدهم فروردین همزمان با روز طبیعت یا روز سیزده بدر برگزار کرد. برای اینکه عقد مشیه و مشیانه جنبه شرعی پیدا کند، کیومرث دو شاخه «ریواس» را به هم گره می‌زند تا ازدواج دو فرزندش جنبه رسمی پیدا کند.

تماس با ما

ماجرای کیومرث به عنوان اولین انسان روی کره زمین و ازدواج دو فرزندش در روز سیزده بدر باعث شد که به مرور، آیین گره زدن علف یا سبزه سفره هفت سین در روز طبیعت به عنوان یک سنت ادامه پیدا کند. به طوری که برخی‌ها معتقدند گره زدن علف یا سبزه، باعث می‌شود که بخت دختران و پسران جوان باز شود.

بنابر منابع تاریخی، آیین گره زدن علف در روز سیزدهم فروردین تا چندین قرن ادامه پیدا کرد اما به یکباره از تاریخ سرزمین ایران حذف شد. تا اینکه نوبت به پادشاهی هخامنشیان رسید و این رسم دوباره از سرگرفته شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

حقایقی درباره سیزده بدر

برخی دیگر از آداب و رسوم روز  سیزده بدر شامل موارد زیر می‌شود:

۱-  خوراکی‌های روز طبیعت

۲- بازی کردن در سیزده بدر

۳- رها کردن سبزه عید در آب

چرا سیزده بدر نحس است

سیزده بدر یکی از روزهای مقدس نزد ایرانیان بوده است که در طول آن عهد خود را با طبیعت تازه می‌کردند. روز طبیعت یا سیزده بدر یکی از روزهای مهم و قابل احترام است که امکان نزدیک شدن انسان با طبیعت را فراهم می‌کند. با این حال برخی منابع درباره نحسی عدد ۱۳ صحبت کرده‌اند که البته هیچکدام سند محکمی در این زمینه ندارند.

موضوعی که طی سال‌های سال در روز سیزده بدر رواج پیدا کرد، موضوع دروغ ۱۳ بود که معمولا مردم خبرها را به صورت دروغ در این روز بازگو می‌کردند.  درضمن باید اشاره کنیم که سیزده بدر یعنی در روز سیزدهم فرودین به دشت و طبیعت بروید. در عبارت سیزده بدر، «در» معنای دشت و طبیعت است.

رنگ سیزده بدر

بیایید در مورد رنگ سیزده بدر یا رنگ طبیعت صحبت کنیم. رنگ سبز به عنوان مهم‌ترین رنگ سیزده بدر و رنگ طبیعت شناخته می‌شود که فواید روانشناسانه زیادی دارد. سبز ترکیبی از دو رنگ اصلی آبی و زرد است. آبی اغلب برای ایجاد حس امنیت و اعتماد مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ زرد نیز نشان‌دهنده خوش‌بینی و جوانی است و اغلب برای جلب توجه استفاده می‌شود. با ترکیب شدن رنگ آبی و زرد و خلق رنگ سبز، تنوع بیشتری در ایجاد احساسات به وجود می‌آید. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ سبز سیزده‌ بدر می‌پردازیم.

جدول آداب و رنگ 13 بدر

سیزده بدر کی است

روز سیزده بدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز یکشنبه ۱۳ فروردین است. برای اینکه بتوانید بر اساس آیین‌های روز سیزده بدر عمل کنید، حتما سبزه‌های خود را در این روز به طبیعت ببرید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره «رنگ سیزده بدر» و تاریخچه آن صحبت کنیم. سیزده بدر یکی از روزهای مهم ایام نوروز است که هرساله به تاریخ سیزدهم فروردین برگزار می‌شود. ایرانیان با آغاز روز سیزدهم فروردین، خود را به دامن طبیعت می‌سپارند تا به نوعی گره از گرفتاری‌ها و مشکلات خود باز کنند. از طرفی رفتن ایرانیان به روز طبیع یا همان سیزده بدر، ادای احترام به طبیعت است که هر ساله صورت می‌گیرد. رنگ غالب سیزده بدر، رنگ سبز است که شما می‌توانید با رفتن به طبیعت، آن را مشاهده کنید.

سوالات متداول

چه رنگی طبیعت را نشان می‌دهد؟

رنگ سبز اغلب برای نشان دادن طبیعت، شفا، سلامت، جوانی و باروری استفاده می شود.

آیا سیزده بدر نحس است؟

گفته‌ها درباره نحسی روز سیزده بدر به خاطر نحس بودن عدد ۱۳، به دور از واقعیت است. در واقع، روز سیزده بدر یکی از بهترین روزها در ایام نوروز است که ایرانیان فرصت ادای احترام به طبیعت را پیدا می‌کنند.

ریشه آیین گره زدن سبزه یا علف سفره هفت سین در روز سیزده بدر از کجاست؟

این موضوع به ماجرای ازدواج دختر و پسر دوقلوی کیومرث (به عنوان اولین انسان اسطوره‌ای) به نام مشیه و مشیانه برمی‌گردد که در آن، کیومرث مراسم ازدواج فرزندان خود رادر روز سیزده بدر برگزار می‌کند. کیومرث برای اینکه بتواند جنبه رسمی به ازدواج دو فرزند خود بدهد، دو علف را به یکدیگر گره می‌زند. به همین خاطر است که ایرانیان معتقدند که گره زدن سبزه باعث باز شدن بخت می‌شود.

سیزده بدر ۱۴۰۲ چه روزی است؟

روز سیزده بدر سال ۱۴۰۲ مصادف با روز یکشنبه ۱۳ فروردین است.

رنگ سبز طبیعت یا رنگ سبز سیزده بدر، چه احساساتی را ایجاد می‌کند؟

رنگ سبز طبیعت و سیزده بدر، خوش بینی، امیدواری، مسئولیت، ثروت، بخشش، آسایش و انرژی را به وجود می‌آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید