رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟ 

رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟ مسئله این است. وقتی درباره تفاوت رنگ روغنی و اکریلیک صحبت می‌کنیم، منظور بررسی کیفیت، دوام رنگ، ترکیب و اختلاط رنگ‌ها و حلال هر کدام از این رنگ‌ها است. اولین تفاوت رنگ روغنی و اکریلیک به حلال مورد استفاده آن‌ها برمی‌گردد که برای رنگ روغنی شامل تینر و برای اکریلیک شامل آب می‎شود. رنگ اکریلیک زمان خشک شدن کوتاه‌تری نسبت به روغنی دارد و همانند این رنگ، ضد آب است. در این مقاله قصد داریم تا به این پرسش پاسخ بدهیم که رنگ اکریلیک بهتر است یا رنگ روغنی؟ برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

خرید رنگ، چسب و ابزارآلات

رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟

اگر به دنبال یک رنگی هستید که سریع خشک شود، رنگ اکریلیک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با این حال، اگر روی یک ساختمان بزرگ کار می‌کنید و زمان خشک شدن برای شما مهم نیست، یا می‌خواهید از تکنیک‌های مختلف ترکیبی در طول چند روز استفاده کنید، رنگ‌ روغنی نیز می‌تواند به خوبی رنگ اکریلیک کار کنند. بنابراین اینجا شما باید تصمیم بگیرید که چه رنگی در اولویت نقاشی ساختمان قرار دارد.

رنگ روغنی بهتر است یا اکریلیک

اگرچه رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی، سازگاری بیشتری دارد اما نمی‌توان فراموش کرد که رنگ روغنی از بافت طبیعی‌تری نسبت به رنگ اکریلیک برخوردار است. به طور مثال، برای ایجاد یک منطقه کاملا نوستالژیک که طبیعی جلوه کند، از رنگ روغنی استفاده می‌کنند. با این حال، رنگ روغنی برای افراد حساس به مواد شیمیایی مناسب نیست.

رنگ اکریلیک بهتره یا روغنی

خیلی از افراد این سوال را  می‌پرسند که بهترین رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟ همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هر کدام از رنگ‌های ساختمانی مزایا و معایب خود را دارند. باید دید که چه چیزی در اولیت شما است. به طور مثال، رنگ روغنی در برابر عوامل شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ در حالی که رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی، مقاومت کمتری در برابر عوامل شیمیایی دارد. البته رنگ ساختمانی اکریلیک قابل شستشو است و می‌توان به راحتی آن را با مواد شوینده ملایم شست. با این وجود انتخاب با شماست که رنگ اکریلیک بهتر است یا روغنی.

رنگ اکریلیک یا روغنی

رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟ بیایید مقایسه این دو رنگ را از نظر مقاومت در برابر نور خورشید  بررسی کنیم. رنگ روغنی در زیر نور خورشید بسیار خوب عمل می‌کند. در واقع این رنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید دارد. یعنی در برابر نور خورشید نسبت به رنگ اکریلیک، دیرتر محو می‌شود یا از بین می‌رود.‌ با این حال، رنگ اکریلیک هم در برابر نور خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می‌‍دهد. اما عمر این رنگ نسبت به رنگ روغنی، در برابر نور خورشید کم است.

رنگ دیوار اکریلیک یا روغنی

خوشبختانه، انتخاب را می‎توان به راحتی با توجه به نوع شغل تعیین کرد. اگر در فضای باز رنگ می‌کنید و به چیزی با ماندگاری طولانی نیاز دارید، باید از رنگ روغنی استفاده کنید. اگر می‌خواهید اتاق خواب را به سرعت رنگ کنید و چند لایه را در یک روز بمالید، رنگ اکریلیک همان چیزی است که نیاز دارید. بنابراین باید دید که رنگ مورد نظر شما برای چه دیواری است. اینجاست که می‌توان به این سوال جواب داد که رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی.

تفاوت قیمت رنگ روغن و اکریلیک

برای اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد که رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، به سراغ تفاوت این دو رنگ از نظر قیمت می‌رویم. در نگاه اول، قیمت رنگ روغنی بیشتر از رنگ اکریلیک است. با این حال، بیشتر بودن قیمت نمی‌تواند معیار درستی برای بهتر بودن یک رنگ باشد. ولی در یک نگاه کلی می‌توان فهمید که رنگ اکریلیک در سایزهای کیلو، گالن، دبه و حلب، قیمت بیشتری نسبت به رنگ روغنی دارد.

رنگ اکریلیک ساختمان

رنگ اکریلیک یک رنگ پایه آب است که قابلیت شستشو دارد. این رنگ انعطاف‌پذیر و ضد قارچ است که می‌توان آن را بر روی انواع سطوح اعمال کرد. رنگ اکریلیک را می‌توان روی چوب، چرم، کاغذ، پارچه، سیمان، شیشه، آجر، سفال وتقریبا هر سطح غیر چرب نیز اعمال کرد.

با این حال در مواردی نیز از رنگ اکریلیک برای کارهای هنری مانند نقاشی و … نیز استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ اکریلیک هنری و ساختمانی ، مقاله «تفاوت رنگ اکریلیک ساختمانی با هنری» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

پرسش رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی؟

رنگ روغنی ساختمان

رنگ روغنی یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که به آرامی خشک می‌شود و از رنگدانه، چسب و حلال تشکیل شده است. این رنگ برای محیط‌هایی با رطوبت بالا مانند حمام و آشپزخانه مناسب هستند. این نوع رنگ‌ها به پوشاندن عیوب کوچک در سطوح گچی، کمک می‌کنند. حلال این رنگ یک ماده شیمیایی مانند تینر یا بنزین است که وظیفه رقیق کردن رنگ نهایی را برعهده دارد.

رنگ روغنی در انواع مات، براق و نیمه براق تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع رنگ روغنی، مقاله «انواع رنگ روغنی ساختمانی چیست؟» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

خرید محصول

مزایای استفاده از رنگ اکریلیک

۱-  در ادامه بررسی سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است ذکر شود که شما می توانید از رنگ اکریلیک بر روی سطوح مختلف مانند چوب، کاغذ و بوم نقاشی استفاده کنید و نتیجه بی نظیری را دریافت کنید.

۲-  از آن جایی که آن ها خیلی سریع خشک می شوند، لازم است در کار خود سریع باشید و پس از اتمام کار خود، تا ده دقیقه قلم مو های خود را بشویید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری کنید.

۳- رنگ اکریلیک ماندگاری بی نظیری دارد و به سادگی از بین نخواهد رفت. زمان ماندگاری آن را می توان حدودا ۲۰۰ سال دانست. رنگ اکریلیک برای سال های طولانی به صورت یکسان و بدون هیچ تغییری باقی می ماند و شما می توانید از زیبایی آن بهره مند شوید.

۴- اگر قصد دارید بدانید که رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است بدانید که رنگ های اکریلیک مانند نمونه های روغنی با گذشت زمان زرد نمی شوند و کیفیت بالایی دارند. همچنین به دلیل سرعت بالای آن ها در خشک شدن، می توانید برای نقاشی های لایه ای و ضخیم نیز از اکریلیک بهره مند شوید.

مقایسه رنگ اکریلیک و روغنی

۵- همچنین لازم به ذکر است که این رنگ بدون بو و کاملا غیر سمی است. به همین دلیل است که برای ساختمان هایی که تهویه مناسبی ندارند نیز گزینه بی نظیری هستند.

۶-  اما علاوه بر مزایای بالا، لازم است به معایب آن نیز توجه کنید. همان طور که برای پاسخ به سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، ذکر کردیم، این رنگ خیلی سریع خشک می شود و این ویژگی ممکن است مشکلات فراوانی را برایتان به وجود بیاورد. به عنوان مثال اگر اشتباهی در رنگ آمیزی رخ دهد، تغییر آن بسیار دشوار خواهد بود. همچنین رنگ آمیزی دیوار های بزرگ ممکن است چندان بی نقص انجام نشوند؛ زیرا خیلی سریع خشک می شوند و این موضوع، رنگ آمیزی باقی سطح را مشکل می سازد.

۷-  اگر از آن ها در آب و هوای سرد استفاده کنید، ممکن است شاهد ترک خوردنشان باشید. همچنین رنگی که استفاده می کنید، پس از خشک شدن ممکن است تغییر رنگ قابل توجهی داشته باشد.

مزایای رنگ روغنی

۱- در ادامه بررسی سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است بدانید که برعکس رنگ اکریلیک، رنگ روغنی به سرعت خشک نمی شود و زمان بیشتری را برای رنگ آمیزی ساختمان در اختیار شما قرار می دهد. حتی می توانید کار امروز خود را متوقف کنید و فردا آن را ادامه دهید؛ زیرا رنگ شما بعد از گذشت یک روز هنوز هم مرطوب باقی می‌ ماند.

۲- رنگ روغنی شامل رنگدانه های بیشتری است، به همین دلیل است که در انتها شاهد رنگی زنده تر و پر رنگ تر خواهید بود. همچنین لازم به ذکر است که پس از خشک شدن، تغییر رنگ نمی دهد و همان رنگ اولیه را بدون تغییر حفظ خواهد کرد.

۳- اگر قصد دارید از ترکیب چند رنگ در ساختمان خود استفاده کنید، رنگ های روغنی انتخاب بهتری نسبت به نمونه های اکریلیک هستند؛. زیرا سرعت خشک شدن آن ها پایین است و به خوبی ترکیب خواهند شد.

۴- علاوه بر موارد مثبت بالا، برای پاسخ به سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است بدانید که هنگام استفاده از رنگ روغن شما به تهویه مناسبی احتیاج دارید. در غیر این صورت ممکن است بوی زیاد آن شما را اذیت کند و مانع تنفس شما شود. همچنین افرادی که از بیماری هایی مانند آسم رنج می برند، لازم است رنگ های بدون بو مانند اکریلیک را در دستور کار خود قرار دهند.

ویژگی های رنگ روغنی چیست؟

مقایسه رنگ اکریلیک و روغنی

در ابتدا باید گفت که نمی‌توان مشخص کرد کدام رنگ خوب است و کدام یک برای ساختمان خوب نیست؛ بلکه با توجه به نیاز و شرایط خود بهتر است یکی از دو مورد بالا را برای رنگ آمیزی ساختمان استفاده کنید. در ادامه قصد داریم ویژگی‌‌های این دو رنگ را برای شما مقایسه کنیم.

۱- بو: اگر برایتان سوال پیش آمده است که رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است ذکر شود که اگر بر روی بوی رنگ حساس هستید، بهترین گزینه برای شما رنگ اکریلیک است؛ زیرا رنگ روغنی بوی ناخوشایندی دارد.

۲- خشک شدن: از آن جایی که رنگ روغنی به مدت طولانی برای خشک شدن نیاز دارد، اگر در کار خود عجله دارید، لازم است از رنگ اکریلیک استفاده کنید. همچنین اگر عجله‌ای ندارید و می‌خواهید ساختمان خود را در چند مرحله متوالی رنگ آمیزی کنید، بهتر است رنگ روغنی را در نظر بگیرید.

۳- اندازه سطح: در پاسخ به سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، لازم است به طول و عرض سطح مورد نظر نیز توجه کنید. اگر بزرگ است، ممکن است اکریلیک برایتان مشکل ساز شود؛ زیرا به سرعت خشک می شود و اجازه رنگ آمیزی یک دست سطح را به شما نمی دهد؛ اما رنگ روغنی هیچ مشکلی را در این جهت برایتان ایجاد نخواهد کرد.

۴- ظاهر: در آخر و در بررسی سوال رنگ ساختمان اکریلیک بهتر است یا روغنی، باید گفت که رنگ روغنی شامل رنگدانه های فراوانی است که ظاهر آن را یک دست و غنی می سازند؛ اما رنگ اکریلیک، پس از خشک شدن کمی تغییر رنگ می دهد.

۵- ماندگاری: ماندگاری اکریلیک نسبت به رنگ روغن بیشتر است و با گذشت سال‌ها تغییر رنگ مشهودی را مشاهده نخواهید کرد.

تفاوت قیمت رنگ روغنی و اکریلیک

از نظر قیمت، تفاوت چندانی بین رنگ روغنی و اکریلیک وجود ندارد. قیمت نقاشی ساختمان با رنگ روغنی و اکریلیک بر حسب متر مربع، رقمی در حدود ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است که البته نسبت به شرایط اقتصادی می‌تواند دستخوش تغییر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت رنگ روغنی و اکریلیک، مقاله «قیمت نقاشی ساختمان در سال ۱۴۰۲» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

همچنین برای اطلاع از قیمت رنگ اکریلیک و رنگ روغنی، به وب سایت مینیاتور مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که رنگ اکریلیک بهتر است یا رنگ روغنی؟ هر کدام از رنگ‌های اشاره شده، مزایا و معایبی دارند با این حال، مهم‌ترین تفاوت این دو رنگ در ماده رقیق‌کننده (حلال) مورد استفاده است. حلال رنگ روغنی شامل تینر و حلال رنگ اکریلیک شامل آب می‌شود که از این نظر، رنگ اکریلیک  نسبت به روغنی، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

حلال رنگ اکریلیک و روغنی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

رنگ اکریلیک به وسیله آب و رنگ روغنی به وسیله تینر رقیق می‌شود.

مدت زمان خشک شدن رنگ روغنی زودتر است یا رنگ اکریلیک؟

رنگ اکریلیک سریع‌ تر از رنگ روغنی خشک می‌شود.

دوام رنگ روغنی بیشتر است یا رنگ اکریلیک؟

هر دو به یک اندازه در برابر عوامل شیمیایی، آب و رطوبت مقاوم هستند اما با این حال رنگ اکریلیک ممکن است به مرور زمان در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر شود.

تفاوت قیمت رنگ اکریلیک و روغنی درچیست؟

این دو رنگ از نظر قیمتی تفاوت چندانی ندارند. به طوری که قیمت رنگ آمیزی با رنگ روغنی و اکریلیک بر حسب متر مربع، حدود ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته می‎شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید