ناگفته‌هایی درباره رنگ اکریلیک ساختمان

رنگ اکریلیک ساختمان چیست؟ اگر قصد دارید که رنگ ساختمان خانه خود را با رنگ اکریلیک تزئین کنید، به شما این نوید را بدهیم که این یک انتخاب عالی است. همه می‌دانند که رنگ اکریلیک، عطر و بوی تازه‌ای به جسم و جان خانه می‌دهد. به طوری که شما می‌توانید با استفاده از این رنگ، قابلیت شست‌شو، مقاومت در برابر سایش و نور خورشید و بسیاری مزایای دیگر را به دست آورید. با این حال برخی ناگفته‌ها درباره رنگ اکریلیک ساختمان وجود دارد که شنیدن آن‌ها دور از لطف نیست. در این مقاله قصد داریم به ناگفته‌هایی درباره رنگ اکریلیک ساختمان بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

خرید رنگ، چسب و ابزارآلات

رنگ اکریلیک ساختمان

رنگ اکریلیک ساختمان یکی از رنگ‌هایی است که کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است. یکی از ویژگی‌های خاص این نوع رنگ‌ها که باعث می‌شود با بقیه رنگ‌ها تفاوت داشته باشند، این است که می‌توانید با ایجاد کمی تغییر در آن‌ها بافت‌های مختلفی ایجاد کنید و آن را در همه سطوح استفاده نمایید.

رنگ‌ اکریلیک بر پایه آب است و رنگدانه‌هایی که در این رنگ‌ها وجود دارند، در یک سوسپانسیون پلیمری توزیع شده‌اند؛ به همین دلیل در رنگ اکریلیک سه جز اصلی به نام‌های رنگدانه، چسب اکریلیک و آب وجود دارند. این نوع رنگ با عناوین فضای داخلی و فضای بیرونی یا نما به صورت تمام براق، مات، نیم براق و پرایمر به بازار عرضه می‌شود.

شما می‌توانید برای رنگ‌آمیزی سطوح گچی، سیمانی، چوبی و پارچه‌ای از رنگ اکریلیک ساختمان استفاده کنید. اما نباید سطوح فلزی را به صورت مستقیم با رنگ اکریلیک رنگ آمیزی کرد؛ زیرا آب موجود در آن موجب زنگ‌زدگی فلز خواهد شد. رنگ اکریلیک ساختمان را می‌توان با قلم مو و غلطک اجرا کرد.

از طرفی غلطک رنگ سرعت و کیفیت بالایی را به نحوه رنگ‎‌آمیزی می‌دهد ولی برای گوشه و کنج دیوارها بهتر است از قلم مو یا غلطک ۵ یا ۱۰ سانتی استفاده شود.

پس از اتمام کار رنگ‌آمیزی باید وسایل مورد استفاده را با آب تمیز کنید. در صورت عدم اینکار، در مدت زمان کوتاهی رنگ اکریلیک خشک خواهد شد و ابزار رنگ‌آمیزی قابل استفاده نخواهد بود. در ضمن رنگ اکریلیک کمتر از یک ساعت پس از اجرا بر روی سطح مورد نظر خشک می‌شود، اما برای تمیز کردن یا شستشو سطح باید ۳۰ روز از زمان رنگ‌آمیزی گذشته باشد تا این امکان میسر گردد.

خرید محصول

رنگ اکریلیک ساختمانی

اکریلیک یک رنگ پایه آب است که برای رقیق کردن آن نیازی به حلال‌های صنعتی نیست. تنها با مقداری آب می‎توان غلظت این رنگ را کم کرد. بنابراین در حین خرید رنگ اکریلیک ساختمانی حتما توجه داشته باشید که نیازی به خرید تینر برای رقیق کردن این رنگ نیست. به جای آن سعی کنید از قلم مو و غلطک رنگ با کیفیتی خریداری کنید تا مشکلات احتمالی در حین رنگ آمیزی به حداقل ممکن برسد.

علاوه بر این، رنگ اکریلیک قیمت کمتری نسبت به رنگ روغنی دارد. همچنین به دلیل پایه آب بودن این رنگ، با محیط زیست سازگارتر است. بنابراین استفاده از رنگ اکریلیک که بوی نامطبوعی ندارد، می‌تواند قیمت نهایی خرید رنگ شما را کاهش دهد.

نحوه اجرای رنگ اکریلیک

مراحل آماده‌سازی رنگ اکریلیک برای یک کیلوگرم رنگ عبارتند از:

۱- برای رقیق کردن رنگ نیاز به ۲۰۰ گرم (۲۰ درصد وزن رنگ) آب است.

۲- اگر سطح مورد نظر برای اولین بار رنگ‌آمیزی می‌شود، قبل از شروع رنگ‌آمیزی، پرایمر (روغن زیرکار) روی سطح اجرا شده و بعد از خشک شدن آن از رنگ اکریلیک استفاده شود. این کار باعث بالا رفتن کیفیت رنگ‌آمیزی و کاهش مصرف رنگ خواهد شد.

۳- برای ترمیم سطوح داخلی می‌توانید از بتونه همه‌کاره و برای سطوح خارجی از پودر بتونه کاسماتیک استفاده نمایید. پس از انجام بتونه‌کاری برای اینکه سطح مورد نظر رنگ‌آمیزی شود، به وسیله سنباده ۱۲۰ محل بتونه‌کاری را صاف و هموار سازید.

رنگ اکریلیک ساختمان

مزایا و معایب رنگ اکریلیک

هر کدام از رنگ‌های ساختمانی و صنعتی، مزایا و معایبی دارند که شما می‌توانید با گاهی از آن‌ها، انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید. در ادامه مقاله ناگفته‌هایی درباره رنگ اکریلیک ساختمان؛ به مزایا و معایب رنگ اکریلیک پایه آب می‌پردازیم.

مزایای رنگ اکریلیک

مزایای رنگ اکریلیک ساختمان عبارتند:

  • رقیق کردن آسان
  • زمان خشک شدن سریع
  • فعال‌سازی مجدد
  • دوام و انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاوم در برابر ساییدگی
  • درخشندگی و تنوع زیاد
  • فاقد بوی بد و دارای غلظت بالا
  • سهولت در اجرا و قابلیت شست‌وشو
  • عدم جذب گرد و خاک
  • قابلیت ترمیم دوباره
  • عدم سمی بودن
  • سازگاری با محیط زیست
  • قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف

معایب رنگ اکریلیک

معایب رنگ اکریلیک ساختمان عبارتند:

  • زمان مورد نیاز برای خشک شدن و عدم ترکیب با سایر مواد
  • ظاهر نسبتا خشن
  • سخت بودن فرایند تغییر پس از خشک شدن
  • براقیت کمتر نسبت به سایر رنگ‌ها
  • نبود امکان ۱۰۰ درصدی قابلیت شست‌وشو در برخی از انواع این رنگ‌

علت ترک خوردن بتونه اکریلیک

دلایل زیادی ممکن است زمینه را برای ترک خوردن رنگ اکریلیک ساختمان به وجود آورد. از جمله دلایل آن می‌توان به غلظت زیاد رنگ، سایز نامناسب، اعمال رنگ بر روی بتونه خیس اکریلیک، خشک شدن لایه رویی پیش از لایه زیرین رنگ، فشار بالا به سطح و … اشاره کرد.

برای از بین بردن ترک‌خوردگی یا پوسته پوسته شدن رنگ اکریلیک چه باید کرد؟ راه‌هایی که برای رفع ترک‌خوردگی رنگ اکریلیک وجود دارد عبارتند از:

  • ابتدا کف و وسایل آن را با کاور رنگ پوشش دهید.
  • وسایل ایمنی مانند لباس مخصوص، دستکش، عینک و ماسک را بزنید.
  • سطح ترک‌خورده رنگ اکریلیک را از روی دیوار جدا کنید. برای این کار از کاردک یا سنباده انجام دهید.
  • وقتی به وسیله سنباده سطح مورد نظر را صاف کردید، ابتدا پرایمر را اعمال کرده و و اجازه دهید خشک شود.
  • پس از آن نوبت به اعمال بتونه اکریلیک در نقاط آسیب‌دیده است.
  • اجازه دهید بتونه خشک شود و سپس سنباده زده و بعد از آن، پرایمر اکریلیک را بر روی آن اجرا کنید.
  • اجازه دهید پرایمر خشک شود.
  • پس از اینکه پرایمر به صورت کامل خشک شد، رنگ اکریلیک را با رعایت قوانین اجرا کنید.
رنگ اکریلیک ساختمان

علت ترک خوردن رنگ اکریلیک روی سفال

رنگ اکریلیک ساختمان جزو رنگ‌های پایه آب است که در سطوح سفالی نیز کاربرد دارد. برای اینکه از ترک خوردن رنگ اکریلیک بر روی سفال جلوگیری کنید، ابتدا باید بدانید علت این اتفاق چیست. یکی از دلایل اصلی ترک خوردن رنگ اکریلیک روی سفال، این است که رنگ لایه دوم زودتر از لایه اول خشک می‌شود. وقتی رنگ زیرین دیرتر از رنگ رویی خشک شود، ترک خوردن رنگ اتفاق می‎افتد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، ابتدا سعی کنید که رنگ لایه اول یا زیرین خشک شده و سپس اقدام به اعمال رنگ لایه دوم یا رویین نمایید.

جلوگیری از خشک شدن رنگ اکریلیک

وقتی صحبت از خشک شدن رنگ اکریلیک به میان می‌آید، باید توجه داشت که هنگام کار با رنگ اکریلیک سعی کنید فعالیت رنگ‌آمیزی خود را به دور از نور مستقیم خورشید اانجام دهید. از طرفی پایین آوردن دما محیط برای نگهداشتن رنگ، کمک زیادی در راستای جلوگیری از خشک شدن رنگ اکریلیک می‌‎کند.

از طرفی هنگام اجرای رنگ اکریلیک، هر کدام از لایه‌ها را به صورت مجزا اعمال کنید و اجازه دهید تا به طور کامل خشک شوند. رنگ اکریلیک طلایی در میان انواع رنگ اکریلیک، دیرتر خشک می‌شود. بنابراین شما می‌توانید از این رنگ برای خانه خود استفاده کنید.

قیمت رنگ اکریلیک

مهم‌‌ترین ویژگی‌ها در خرید رنگ اکریلیک ساختمان، میزان پوشش و ضریب براقیت آن در رنگ‌آمیزی است. هر یک کیلوگرم رنگ اکریلیک با کیفیت بالا، حدود ۴ متر مربع را رنگ آمیزی می‌کند. بنابراین هر چقدر که کیفیت رنگ اکریلیک بالاتر باشد پوشش آن بیشتر و هر چقدر کیفیت پایین‌تر میزان پوشش در رنگ‌آمیزی کمتر می‌شود. البته در نظر داشته باشید که کثیف یا تمیز بودن سطح رنگ‌آمیزی در این میزان پوششدهی تاثیرگذار خواهد بود.

رنگ اکریلیک در سایزهای یک کیلوگرم، ۳٫۵ کیلوگرم، ۷ یا ۷٫۵ کیلو گرم، ۹ کیلوگرم و ۱۵ یا ۱۴ کیلوگرم که عمدتا با فام سفید تولید و عرضه می‌شود. برای تغییر در فام آن از رنگ‌های مکمل اکریلیک مثل گل ماشی، مشکی، زرد، سبز، آبی و قرمز می توان استفاده کرد. برای مثال از ترکیب فام های قرمزو سفید ، فام صورتی بدست می‌آید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد برخی ویژگی‌های رنگ اکریلیک ساختمانی صحبت کنیم. رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های برپایه آب است که هیچگونه سمی در آن وجود ندارد. اجرا این محصول که جزو محصولات قابل شست‌شو محسوب می‌شود، به راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان متخصص ما در فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزار تماس بگیرید.

سوالات متداول

رنگ اکریلیک در چه سطوحی استفاده می‌شود؟

شما می‌توانید برای رنگ‌آمیزی سطوح گچی، سیمانی، چوبی و پارچه‌ای از رنگ اکریلیک استفاده کنید.

برای تمیز کردن سطح رنگ‌آمیزی شده با رنگ اکریلیک، چه مدت زمانی نیاز است؟

برای تمیز کردن یا شستشو سطح باید ۳۰ روز از زمان رنگ‌آمیزی گذشته باشد.

کدام رنگ اکریلیک ساختمانی دیرتر خشک می‌شود؟

رنگ اکریلیک طلایی نسبتا دیرتر خشک می‌شود.

چه دلایلی برای ترک خوردن رنگ اکریلیک وجود دارد؟

غلظت زیاد رنگ، سایز نامناسب و کثیف بودن غلطک رنگ، اعمال رنگ بر روی بتونه خیس اکریلیک، خشک شدن لایه رویی پیش از لایه زیرین رنگ، فشار بالا به سطح و … .

ممکن است شما دوست داشته باشید