آشنایی با انواع پودر رنگ ساختمان

انواع پودر رنگ ساختمان اغلب برای بهبود ظاهر اجناس فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در خصوص رنگ آمیزی ساختمان نیز از آن استفاده می‌شود. این نوع رنگ مقاومت بالایی دارد و از رنگ دانه های بسیاری نیز تشکیل شده است. رنگ پودری یا پودر رنگ علاوه بر رنگدانه ها از رزین ها و پر کننده های تخصصی نیز تشکیل شده است که در طول فرایند رنگ آمیزی با یکدیگر ترکیب می شوند. برای استفاده از انواع پودر رنگ ساختمان، ابتدا مواد را قبل از حرارت دادن در یک همزن صنعتی قرار می دهند تا تبدیل به مایع شود.سپس این محلول را غلتانده و خنک می کنند تا محکم شود. پس از آن محلول سفت شده را به قطعات کوچکی که قابل آسیاب باشد، خرد می کنند. پس از آسیاب مواد را الک می کنند تا به صورت پودری در بیاید.

پودر رنگ ساختمانی

یکی از جدیدترین رنگ‌های پوششی موجود در بازار، پودر رنگ ساختمانی است. این نوع پودرها بدون بو و دارای اکلیل‌های رنگ خشک شده هستند. پودر رنگ ساختمانی به صورت جامد است و رنگ‌بندی مختلفی دارد. به طور مثال می‌توان به رنگ‌های مسی، قرمز، آبی، طلایی و … اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های پودر شامل درخشندگی بالا و پوشش‌دهی مطلوب است که به واسطه ذرات ریز و براق آن، درخشش منحصر به فردی در محیط ایجاد می‌کند.

مزایا و معایب رنگ های پودری

رنگ پودری برای دیوار

پودر رنگ ساختمانی کاربردهای مختلفی دارد. از جمله کاربردهای رنگ پودری می‌‎توان انواع دیوار و سقف خانه، هتل، اداره و … اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد رنگ پودری مرتبط با دیوار است که معمولا در رنگ بندی‌های مختلفی اجرا می‌شود. نکته مهم در رنگ پودری برای دیوار، تزئین اتاق پذیرایی و اتاق خواب است. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با استفاده از این نوع رنگ جامد، محیط خود را به صورت مدرن و جذاب دربیاورید.

رنگ پودری ساختمانی

همانطور که اشاره کردیم، رنگ پودری ساختمانی پوشش‌دهی بالایی دارد. علاوه بر این، در کنار ظاهری جذاب، دارای ضخامت بالایی است که می‌تواند محیط شما را به صورت یک بافت منسجم و یکپارچه نشان دهد. از طرفی، آلومینیوم و دی اکسید تیتانیوم در ساخت این محصول، مشارکت دارند. یعنی برای تولید رنگ پودری ساختمانی، از نوعی پلاستیک، رنگ و مواد معدنی استفاده می‌شود. به همین خاطر، بافت طبیعی مواد اولیه در جذابیت نهایی این نوع پودرها اثرگذار است.

پودر رنگ

خیلی از افراد هستند که علاقه زیادی به پودر رنگ دارند. البته پودر رنگ یک ماده بسیار جذاب است که کمتر کسی پیدا می‌شود که تمایل به دیدن یا داشتن آن نداشته باشد. این نوع پودرها معمولا برای نمای داخلی ساختمان یا هتل‌ها و مسافرخانه‌‌ها استفاده می‎شود. از طرفی، برای تهیه پودر رنگ، راه‌های مختلفی وجود دارد. بهترین و مقرون به صرفه ترین راه، خرید از فروشگاه اینترنتی مینیاتور است. با مراجعه به وب سایت مینیاتور ایران، به راحتی و در کمترین زمان ممکن، می‌توانید خرید پودر رنگ ساختمانی را تکمیل کنید.

پودر رنگ نقاشی

پودر رنگ نقاشی یکی از محصولات ساختمانی که حلال ندارد. به طوری که برای ساخت آن از سخت کننده، مواد افزودنی، پیگمنت رنگی و پرکننده استفاده می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که پودر رنگ نقاشی ساختمان به وسیله پیستوله اجرا می‎گردد. مزیت اصلی پیستوله برای اجرای پودر رنگ ساختمانی، رفع چالش‌های احتمالی در زمینه پاشش رنگ پودری است. بنابراین اجرای پودر رنگ به راحتی صورت می‌گیرد. در صورت نیاز به پودر رنگ ساختمانی، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید.

فرآیند پخت پودر رنگ ساختمان

منظور از پخت، فرایند حرارت دادن به رنگ است که آن را به حالت جامد تبدیل می کند. این امر با استفاده از ذراتی انجام می شود که همگی دارای بار الکترواستاتیکی هستند. این فرایند ذرات را مجبور می کند تا به یکدیگر بچسبند.

سپس درجه حرارت به ۳۵۰ درجه می رسد و پس از آن همه ذرات با یکدیگر ترکیب شده و پوششی ضخیم و سخت را ایجاد می کنند. جالب است بدانید که نتیجه استفاده از رنگ های پودری عالی و فوق العاده است. زیرا بر خلاف دیگر رنگ ها امکان چکه کردن و ناهماهنگی در بافت آن وجود ندارد.

انواع رنگ پودری (انواع پودر رنگ ساختمان)

در این قسمت قصد داریم به معرفی چند نمونه از  انواع پودر رنگ ساختمان بپردازیم.

۱- اپوکسی

یکی از انواع پودر رنگ ساختمان می توان به اپوکسی ها که اولین پودر رنگ های پرکاربرد به حساب می آیند اشاره کرد. آن ها دوام بسیار خوبی دارند، دوام و سختی مناسبی را ارائه می دهند و بهترین مقاومت و خوردگی را در بین پودر های موجود در بازار دارند. از جمله دیگر مزایا و ویژگی های اپوکسی ها می توان به سهولت استفاده در کنار چسبندگی بالای آن اشاره کرد. همچنین این نوع پودر رنگ ضد آب است. نکته منفی اپوکسی ها این است که زمانی که در معرض هوای بیرونی قرار می گیرند، بی رنگ شده و پس از چند ماه بر روی سطح تخریب می شوند. بنابراین می توان گفت اپوکسی ها تحمل قرار گرفتن در فضای آزاد و نور مستقیم خورشید را ندارند.

۲- پلی استر

از دیگر انواع پودر رنگ ساختمان،  پلی استر ها هستند. پلی استر ها رایج ترین رنگ های پودری هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. پلی استر ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و اشعه ماورا بنفش از خود نشان می دهند. همچنین در هنگام پخت تغییر رنگ نمی دهند و رنگ خود را با همان کیفیت اولیه حفظ می کنند. پودر رنگ های پلی استر در تنوع بسیار بالایی از انواع رنگ ها و سطوح مختلف براقیت در بازار وجود دارند.

۳- فلوروپلیمر

رنگ های پودری فلوروپلیمر از دیگر انواع پودر رنگ ساختمان هستند. این رنگ ها خواص هوازدگی بالایی دارند و در بازار های جهانی با استقبال گسترده ای روبرو هستند. این رنگ ها حالت براق خود را به خوبی حفظ می کنند و دوام بسیار بالایی نیز دارند. کاربرد پوشش پودری فلوروپلیمر ها معمولاً در معماری های بیرونی ساختمان ها از جمله دیوار، در، پنجره و… محسوس است.

۴- پلی یورتان

رنگ پلی یورتان یکی دیگر از انواع پودر رنگ ساختمان هستند که از نظر شیمیایی شبیه به پلی استرها هستند. اما در فرایند پخت با آن ها تفاوت دارند. پلی یورتان روکشی بسیار صاف و دوام بیرونی بسیار خوب و همچنین مقاومت شیمیایی و خوردگی عالی دارند که آن‌ها را برای مواردی مانند مخازن سوخت ایده آل می‌کند.

سایر کاربردهای رایج این نوع رنگ عبارت‌اند از : تجهیزات کشاورزی، تهویه مطبوع، رینگ ماشین و دستگیره در. آن‌ها همچنین در دستگیره‌های در، دستگیره‌های اجاق گاز و سایر وسایل کاربردی از این دست استفاده می‌شوند. یکی از معایب رنگ پلی یورتان این است که در ضخامت‌های بالاتر می‌تواند شروع به خروج از گاز کند و شکننده شود. همچنین ممکن است در حین استفاده دود و بویی نامطبوع ایجاد کند. لازم است بدانید که رنگ پلی یورتان نیز به دلیل رزین به کار رفته در خود، معمولا گران‌تر از سایر انواع پودر هستند.

تماس با ما

مزایا و معایب رنگ‌های پودری

در ادامه مزایای رنگ های پودری را برای شما شرح داده ایم :

۱- دوام

    اگر قطعه شما با انواع پودر رنگ ساختمان پوشانده شده باشد، مهم نیست که برای چه چیزی استفاده شود، در برابر سایش و پارگی بسیار مقاوم خواهد بود. این پوشش در برابر خراشیدگی، محو شدن، خراشیدگی و سایش مقاوم است.

    ۲- طول عمر

      نگهداری قطعات با پوشش انواع پودر رنگ ساختمان در مدت زمان طولانی بسیار آسان است. درواقع می توانید انتظار داشته باشید که پوشش پودری شما ظاهر خود را برای مدت طولانی حفظ کند.

      ۳- صرفه جویی در زمان و هزینه

        در دراز مدت، پوشش پودری می تواند مقدار قابل توجهی در هزینه های شما صرفه جویی کند. فرایند پوشش با انواع پودر رنگ ساختمان همچنین بسیار سریع تر از سایر روش های رنگ آمیزی انجام می شود و نیازی به زمان زیاد برای خشک شدن ندارد .

        ۴- سازگاری با محیط زیست

          علاوه بر هر چیز دیگری، پوشش پودری روشی بسیار سازگار با محیط زیست برای رنگ آمیزی قطعات فلزی است. حتی اگر با اسپری کردن پودر بر روی قطعه اعمال می شود، پودر حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی مضر برای چسبندگی آن نیست. بنابراین به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

          معایب پودر رنگ ها

          علیرغم این واقعیت که انواع پودر رنگ ساختمان دارای مزایای فراوانی است، معایب آن را نیز نباید نادیده گرفت. نکته این است که برای دستیابی به کارایی و عملکرد، باید از پرداخت صحیح استفاده شود. حالا که مزایا انواع پودر رنگ ساختمان را نام بردیم نوبت به معایب این محصول رسیده است. معایب انواع پودر رنگ ساختمان عبارت اند از :

          • کنترل پوشش کمتر: دستیابی به ضخامت مناسب ممکن است دشوار باشد. حتی ممکن است این رنگ سطوح ناهمواری از ضخامت ایجاد کند که بر بافت کلی کار اثر منفی داشته باشد. اگر نتیجه استفاده از انواع پودر رنگ ساختمان به این شکل باشد، فرایند پوشش پودری باید دوباره انجام شود.
          • درست کردن رنگ ها: در حالی که بازیافت و استفاده مجدد از پوشش های پودری امکان پذیر است، ممکن است این کار منجر به آلودگی های مداوم نیز بشود. می توان با نگهداری دقیق پودرهای خود در بسته بندی های مناسب و در بسته، از این امر جلوگیری کرد.

          جمع‌بندی

          در این مقاله با انواع پودر رنگ ساختمان آشنا شدیم. در ابتدا کمی مختصر در رابطه با رنگ های پودری و فرایند پخت آن ها صحبت کردیم. در ادامه با انواع پودر رنگ ساختمان که عبارت اند از : اپوکسی ها، پلی استر ها، فلوروپلیمر ها و اورتان ها آشنا شدیم و درباره هر کدام به صورت جداگانه توضیح داده ایم. در آخر هم مزایا و معایب  این محصول را برای شما شرح داده ایم.

          ممکن است شما دوست داشته باشید