آموزش رنگ ساختمانی با طرح چرم و انواع آن

برخی از انواع رنگ‌های ساختمانی هستند که بدون آگاهی از چگونگی اجرای آن، امکان اعمال آن بر روی دیوار وجود ندارد. یکی از این نوع طرح‌ها، رنگ ساختمانی با طرح چرم است که از آن به عنوان طرح هنری ساختمان نام می‌برند. این نوع رنگ ساختمانی علاوه بر اینکه دیوار خانه را از نفوذ رطوبت، حرارت و ضربه محافظت می‌کند، جلوه بصری خاصی برای محیط خانه به وجود می‌آورد.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان « معرفی رنگ طرح چرم و انواع آن»، به موضوعاتی نظیر رنگ طرح چرم، آموزش رنگ ساختمانی با طرح چرم، انواع رنگ طرح چرمی، نحوه اجرای رنگ ساختمانی با طرح چرم و رنگ چرم نما سفید بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ طرح چرم

یکی از راه‌های تنوع بخشیدن به دکوراسیون خانه، استفاده از رنگ طرح چرم است. رنگ طرح چرم یک نوع رنگ از جنس روغنی، پلاستیک یا اکریلیک است که به واسطه غلطک مخصوص طرح چرم، بر روی دیوار یا سطوح مورد نظر استفاده می‌شود. استفاده از طرح چرم در نمای داخلی ساختمان، علاوه بر ایجاد بافت متفاوت در محیط خانه، زمینه را برای ایجاد یک موتیف طبیعی به وجود می‌آورد.

انواع رنگ چرم

آموزش رنگ ساختمانی با طرح چرم

رنگ ساختمانی با طرح چرم، یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که در طیف‌های متنوع شامل رنگ متالیک نقره‌ای طرح چرم و رنگ متالیک طلایی طرح چرم تولید و عرضه می‌شود. از جمله رنگ‌هایی که در رنگ‌آمیزی ساختمان با طرح چرم استفاده می‌شود، می‌توان به رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک اشاره کرد. با استفاده این روش، طرح‌های به وجود آمده بر روی دیوار، به شکل چرم درمی‌آید.

رنگ متالیک نقره‌ای طرح چرم و رنگ متالیک طلایی طرح چرم، یک لایه تزئینی برپایه آب است که در سطوح داخلی ساختمان شامل سطوح گچی، چوبی و پنل‌های فلزی قابل اجرا است. از ویژگی‌های این طرح رنگ می‌‌توان به ایجاد محیطی واقعی با اثرات تزئینی مختلف بر مبنای ایجاد فضای مطلوب، قابل شست‌وشو، بی بو، غیرقابل اشتعال، کاربرد آسان و متناسب با محیط زیست اشاره کرد.

ویژگی‌های رنگ ساختمانی با طرح چرم

  • بازدهی بالاتر نسبت به رنگ‌های معمولی
  • ضد رطوبت، ترک‌خوردگی و آلودگی
  • پوشش عیوب دیوار
  • مقاوم در برابر سطوح دارای تنش فیزیکی بالا
  • مقاوم در برابر حرارت و ضربه
  • مقاوم در برابر اشیاء تیز و برّنده
  • کیفیت و قیمت بالا
  • عمر طولانی
  • استفاده در ساختمان‌های خانگی، اداری و مکان‌های پرتردد

انواع رنگ طرح چرمی

برای اجرای رنگ طرح چرم بر روی دیوار، باید از رنگ‌های ساختمانی استفاده کنید. از جمله رنگ‌های ساختمانی می‌توان به رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک اشاره کرد. هر کدام از رنگ‌های ساختمانی دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

رنگ روغنی مناسب برای رنگ طرح چرم روی دیوار، یکی از گزینه‌های مناسب برای خانه‌هایی است که می‌خواهند از رنگ ضد آب استفاده کنند. این نوع رنگ نه تنها ضد آب است بلکه در برابر انواع باکتری، قارچ و … نیز مقاومت می‌کند. رنگ روغنی ساختمانی برای مناطق شرجی که تحت رطوبت زیاد قرار دارند مناسب است.

رنگ اکریلیک، یکی دیگر از انواع رنگ طرح چرم است که شما می‌توانید از آن برای دیوار استاده کنید. این نوع رنگ نیز به مانند رنگ روغنی، ضد آب است اما با این تفاوت که سازگاری بیشتر با محیط زیست دارد. برای اجرای رنگ اکریلیک طرح چرم، باید از غلطک رنگ استفاده کنید. غلطک رنگ طرح چرم، یکی از ابزارهای کاربردی برای ایجاد رنگ طرح چرم بر روی دیوار به حساب می‌آید.

سومین نوع از انواع رنگ طرح چرم، شامل رنگ پلاستیک می‌شود. این نوع رنگ در برابر عوامل آب و رطوبت مقاوم نیست و نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کافی از خود نشان دهد. برخلاف رنگ روغنی که با استفاده از تینر یا بنزین حل می‌‎شود، حلال رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک، آب است. بنابراین شما می‌توانید از رنگ پلاستیک به عنوان یکی از گزینه‌های مهم برای اجرای طرح چرم بر روی دیوار نمای داخلی خانه، استفاده کنید.

نحوه اعمال رنگ ساختمان چرم و وسایل لازم

نحوه اجرای رنگ ساختمانی با طرح چرم

رنگ‌آمیزی ساختمان با طرح چرم، در پنج مرحله صورت می‌گیرد که عبارتند از: ۱- آماده‌سازی سطح مورد نظر، ۲- اعمال یک لایه پرایمر بر روی سطح مورد نظر ۳- شروع رنگ‌آمیزی ۴- برس کشیدن و مرحله ۵- نرم‌تر کردن بافت‌های سخت به وسیله پارچه مرطوب.

۱- آماده‌سازی سطح مورد نظر

در مرحله آماده‌سازی سطح مورد نظر برای رنگ‌آمیزی با طرح چرم، ابتدا سطح مورد نظر تمیز می‌شود و سپس برای چسباندن رنگ به شکل صحیح، سنباده‌کشی صورت می‌گیرد. پس از انجام سنباده‌کشی، سطح مورد نظر به وسیله یک پارچه مرطوب تمیز می‌شود. پیش از انجام مرحله دوم، سطح مورد نظر به طور کامل خشک شود.

۲- اعمال یک لایه پرایمر بر روی سطح مورد نظر

در مرحله دوم، یک لایه پرایمر متناسب با سطح مورد نظر اعمال می‌شود. پیش از انجام مرحله سوم، سطح مورد نظر به طور کامل خشک شود.

۳- شروع رنگ‌آمیزی

در مرحله سوم، یک لایه رنگ‌آمیزی با رنگ روشن بر روی سطح مورد نظر اعمال می‌شود. پس از خشک شدن لایه اول رنگ‌آمیزی، لایه دوم شامل مخلوط رنگ تیره و لعاب، به شکل نامنظم از طریق غلطک بر روی سطح اعمال می‌گردد. سپس یک لایه پلاستیکی بر روی سطح رنگ شده قرار گرفته و با کف دست به سمت پایین فشار داده می‌شود تا لعاب را لمس کرده و به سطح مورد بچسبد.

جدول انواع رنگ چرم

۴- برس کشیدن

در مرحله چهارم، به آرامی بر روی سطح پلاستیک، برس زده می‌شود تا لعاب به دیوار بچسبد. کشیدن برس نرم و سایز پهن، موجب می‌شود تا سطح مورد نظر جلوه‌ای چرم‌مانند پیدا کند. پس از برس کشیدن، پلاستیک را به آرامی جدا کرده تا بافت چرمی سطح مورد نظر ظاهر شود.

۵- نرم‌تر کردن بافت‌های سخت به وسیله پارچه مرطوب

در مرحله پنجم، لبه‌های سطح مورد نظر که دارای بافت سخت‌تری است، به وسیله پارچه‌ای مرطوب تمیز می‌شود تا نمای به دست آمده، جلوه‌ای نرم‌تر پیدا کند. سپس اعمال لعاب در سایر قسمت‌ها ادامه می‌یابد. مدت زمان خشک شدن لایه نهایی ۲۴ ساعت است. لازم به توضیح است که استفاده از رنگ تیره در لعاب، عمق بیشتری به بافت سطح مورد می‌دهد.

رنگ ساختمان چرم

لوازم مورد نیاز برای انجام رنگ ساختمانی با طرح چرم

رنگ چرم نما سفید

یکی از بهترین رنگ‌هایی که می‌توانید برای طرح استفاده کنید، رنگ سفید است. رنگ سفید، بهترین کیفیت را برا طرح چرم به وجود می‌آورد؛ به طوری که سایر رنگ‌ها فاقد چنین کیفیتی هستند. بنابراین اگر به دنبال یک رنگ خاص و طبیعی برای ایجاد بافت زنده چرم هستید، پیشنهاد می‌کنیم، نمای دیوار داخلی خانه خود را با رنگ سفید رنگ‌آمیزی کنید.

برای این کار بهتر است از غلطک رنگ یا شابلون مناسب رنگ طرح چرم استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره درباره اجرای رنگ چرم نما سفید، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا رنگ ساختمانی با طرح چرم به طور کامل بررسی شود؛ به طوری که در حال حاضر می‌توان آن را به دو نوع رنگ متالیک نقره‌ای طرح چرم و رنگ متالیک طلایی طرح چرم تقسیم‌بندی کرد که در سطوح گچی، چوبی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های رنگ ساختمانی با طرح چرم می‌توان به ضد رطوبت، قابل شست‌وشو، پوشش عیوب دیوار، مقاوم در برابر حرارت و ضربه، عمر طولانی و متناسب با محیط زیست اشاره کرد.

تماس با ما

سوالات متداول

  • رنگ‌آمیزی رنگ ضد آب در چه شرایطی جوی مجاز است؟

در دمای هوای بین ۱۰ تا ۲۵ درجه مناسب است. از رنگ‌آمیزی در شرایط بارانی و هوای سرد و گرم اجتناب شود.

  • پیش از اعمال رنگ ضد آب بر روی سطح چوب، چه نوع زیرسازی لازم است؟

دارا بودن رطوبت چوب به اندازه استاندارد، نبود گردوغبار و چربی بر روی سطح چوب و یکدست بودن سطح چوب.

  • ابزارهای لازم برای انجام رنگ ضد آب چیست؟

قلم مو و پیستوله.

  • آیا استفاده از محلو‌ل‌های ضد آب شفاف و بی‌رنگ برای نمای ساختمان مجاز است؟

خیر. دلیل عمده آن به خاطر نبود رنگدانه در محلول‌های بی‌رنگ است. وقتی رنگدانه در طیف‌های رنگی وجود نداشته باشد، محصول مورد نظر نمی‌تواند در برابر اشعه خورشید مقاومت کند.

چند نوع رنگ ضد آب نانو وجود دارد؟

  • در حال حاضر چهار نوع رنگ ضد آب نانو وجود دارد که شامل رنگ ضد آب نانو حرارتی، رنگ ضد آب نانو تمیزشونده خودکار، رنگ ضد آب نانو آنتی‌ باکتریال و رنگ ضد آب نانو آبگریز می‌شود. مقاومت محصولات نانو در برابر اشعه خورشید (UV)، این نوع محصولات را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در نمای ساختمان تبدیل کرده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید