۵ نکته که باید در مورد چسب‌ سیانواکریلات بدانید

این نوع چسب‌ها برای عموم مردم با نام «Super Glue» شناخته می‌شوند اما تولیدکنندگان از آن به عنوان چسب‌های سیانواکریلات نام می‌برند که در بسیاری از بخش‌ها مانند کالاهای چرمی، لوازم جانبی کوچک، اسباب بازی‌ها و حتی در پزشکی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به ۵ نکته اساسی درباره چسب‌ سیانواکریلات بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

گیرش سریع: مهم‌ترین مزیت چسب‌ سیانواکریلات

چسب‌ سیانواکریلات، چسب‌های تک جزئی هستند که ویژگی اصلی آن‌ها گیرش سریع و استحکام بسیار بالای آن‌ها است. در زبان روزمره از این نوع چسب به عنوان چسب فوری یا چسب سوپر گلو نیز یاد می‌کنند.

این نوع چسب به طور متوسط ​​بین ۵ تا ۳۰ ثانیه زمان برای گیرش نیاز دارد. حتی برخی از فرمول‌ها وجود دارند که به شما امکان می‌دهند در صورتی که فرایند کاری شما به زمان‌های تنظیم طولانی‌تری نیاز دارد، این زمان را به ۱ دقیقه افزایش دهید. همچنین در صورت نیاز به انجام تنظیمات دو سطح مورد نظر در حین چسباندن، می‌توان چسب سیانواکریلات را با زمان گیرش تا ۹۰ ثانیه انتخاب کرد.

با این وجود، نباید زمان گیرش را با زمان خشک شدن کامل که مربوط به زمان لازم برای کامل شدن واکنش و رسیدن پیوند به حداکثر استحکام خود است، اشتباه بگیرید. در اصل، پس از چند ثانیه می‌توانید از خشک شدن ۲ قطعه مطمئن شوید؛ اما بهتر است ۲۴ ساعت صبر کنید تا چسب اعمال شده به طور کامل خشک شود.

جدول مشخصات انواع چسب‌ سیانواکریلات

چسب‌ سیانوآکریلات ظرفیت تثبیت بسیار قوی و استحکام کششی بسیار خوبی دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید به وسیله این نوع چسب، سطوح غیرقابل چسب زدن را نیز چسب بزنید؛ زیرا این نوع چسب بسیار قوی و پرنفوذ در سطوح مختلف است.

پلیمریزاسیون در دما و رطوبت محیط

بر خلاف بسیاری از چسب‌ها که با تبخیر یا حرارت دادن واکنش نشان می‌دهند، چسب سیانواکریلات در حضور رطوبت پلیمریزه می‌شود. از آنجایی که هوای محیط (در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد) به طور طبیعی رطوبت بین ۴۰ تا ۷۰ درصد دارد، بنابراین این نوع چسب به طور مستقیم به واسطه تماس با هوا واکنش نشان می‌دهد.

این اصل برای چسب‌های سیانواکریلات یک مزیت است زیرا به هیچ سیستم گرمایشی یا شرایط پلیمریزاسیون خاصی نیاز ندارند. از آنجایی که رطوبت تقریبا در همه جا و روی همه انواع زیرلایه‌ها وجود دارد، اتصال گسترده‌ای از مواد و سطوح را ممکن می‌کند.

اگر تا به حال از چسب CA برای تعمیر یک شیء شکسته استفاده کرده باشید، ممکن است در عرض چند ثانیه ببینید که انگشتان شما به شیء مورد نظر گیر کرده باشد. دلیلی این اتفاق به خاطر رطوبت پوست دست ماست؛ بنابراین پلیمریزاسیون به محض تماس چسب با سطح دارای رطوبت طبیعی، آغاز می‌شود.

با این حال، چنین ویژگی باعث شد تا دنیای پزشکی و جراحی به چسب‌های سیانواکریلات علاقه‌مند شود. بستن زخم‌های کوچک بدون بخیه، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع چسب در صنعت پزشکی به شمار می‌آید. البته در این مورد، فرمولاسیون‌های خاصی وجود دارد که تحت استانداردهای بهداشتی نظارت می‌شود.

چسب‌های سیانواکریلات

در زندگی روزمره ما، چسب سیانواکریلات در طیف گسترده‌ای از اشیاء مانند لوازم الکترونیکی، اسباب بازی، بسته‌بندی، کالاهای چرمی، عینک، کفش، خودکار، لوازم جانبی کوچک و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع چسب‌ها امکان اتصال قطعی بسیاری از سطوح مانند سطوح پلاستیکی، فلزی، لاستیکی، شیشه‌ای، چوبی، چرمی، سرامیکی و… به همراه انواع سطوح صاف، متخلخل یا نامنظم را می‌دهند.

برای تولیدکنندگان، فرمولاسیون‌های مختلفی جهت سازگاری بهتر در کنار استفاده از آن وجود دارد. به عنوان مثال، بسته به ماده و وضعیت سطح آن، ویسکوزیته‎های مختلف اجازه می‌دهد تا کاملا با استفاده نهایی سازگار شود. انواع چسب سیانواکریلات عبارتند از:

  • چسب‌های بسیار ریز مایع: زمانی که محل اتصال چسب بسیار نازک است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چسب‌های مایع: این نوع چسب‌ها کاربردهای عمومی دارد و همه‌کاره هستند.
  • چسب‌های ویسکوزیته بالا: برای سطوح نامنظم یا متخلخل مانند سرامیک، چوب یا مقوا کاربرد دارد.
  • چسب‌های ژله‌ای: برای قطعاتی که به صورت سطوح عمودی چسبانده می‌شوند، کاربرد دارد.

همچنین برای مواد انعطاف‌پذیر مانند لاستیک، توصیه می‌شود از چسب‌های سیانواکریلات دارای الاستومر استفاده کنید. آن‌ها انعطاف‌پذیری لازم را برای مونتاژ نهایی دارند و از شکسته شدن چسب در هنگام فشار جلوگیری بعمل می‌آورند.

دقت کاربرد، زیبایی‌شناسی و مقاومت در برابر دما

از چسب های سیانواکریلات بیشتر برای چسباندن سطوح کوچک استفاده می‌شود. با این حال، قدرت تثبیت بسیار خوب آن‌ها حتی با مقادیر کمی چسب، امکان چسبندگی بالا، مقاوم و بادوام را در طول زمان می‌دهد.

بسته‌بندی اکثر انواع چسب‌های سیانواکریلات کوچک است (بین ۵ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر). همچنین باید درنظر داشته باشید که برای چسباندن دو قطعه، تنها به یک لایه بسیار نازک از چسب سیانواکریلات به میزان حدود ۰٫۲ میلی‌متر نیاز دارید تا از چسبندگی محکم آن اطمینان حاصل کنید. بنابراین، چسب سیانواکریلات برای چسباندن محصولاتی که زیبایی ظاهری آن‌ها مهم است، ایده‌آل بنظر می‌رسد.

با این حال، پدیده ای به نام «سفید شدن» در چسب‌های سیانواکریلات می‌تواند دردسرساز باشد. این پدیده با یک هاله سفید مشخص می‌شود که ممکن است در اطراف قطعه یا سطح چسبانده شده ظاهر گردد. این پدیده به خاطر حرکت چسب به لبه قطعه پس از اعمال آن است که در تماس با رطوبت محیط پلیمریزه می‌شود.

چسب‌ سیانواکریلات

با این حال برای جلوگیری از پدیده سفید شدن چسب، باید به آرامی بر روی ۲ قطعه یا سطوح ریخته شود. همچنین از نظر مقاومت در برابر دما، چسب‌های سیانواکریلات ویژگی‌های بسیار خوبی دارند؛ زیرا محدوده عملکرد آن‌ها اغلب از ۵۰ درجه سانتی‌گراد تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد است. حتی برخی از فرمول‌های چسب سیانواکریلات می‌تواند تا دمای بالای ۱۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. درضمن مقاومت در برابر دمای بالا با مقاومت بهتر در برابر تنش مکانیکی همراه است.

آخرین نکته مهمی که باید در مورد سیانواکریلات ها به خاطر بسپارید: قیمت مقرون به صرفه آن‌ها است. این نوع چسب‌ها جایگزین‌های ارزان قیمتی برای سایر انواع چسب‌ها هستند. چسب سیانواکریلاترا می‌توان در طیف گسترده‌ای از محصولات به ویژه در محصولاتی که کنترل دقیق هزینه‌های تولید برای آن‌ها ضروری است استفاده کرد.

توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرید!

حتی اگر چسب‌های سیانواکریلات خطر خاصی در استفاده از آن‌ها نداشته باشند، به تجهیزات حفاظت فردی ساده مانند عینک، دستکش و ماسک نیاز دارید. همانطور که در بالا توضیح داده شد، مهم‌ترین خطر این است که با انگشتان چسب زده یا نشت چسب در خارج از ناحیه مورد نظر مواجه شوید. اگر چنین اتفاقی افتاد، نگرانی به خود راه ندهید. پوست خود را به مدت چند دقیقه در آب گرم و صابون قرار دهید؛ سپس آن را بیرون آورده و از یک پاک‌کننده مخصوص مانند پاک کننده سیانوما استفاده کنید.

همچنین برای اجراکنندگان چسب سیانواکریلات، قرار گرفتن در معرض بخارهای مکرر این نوع چسب می‌تواند باعث ناراحتی طولانی مدت یا تحریک مجاری تنفسی شود. بنابراین توصیه می‌شود از سیانواکریلات‌های کم بو استفاده کنید.

چسب‌های سیانواکریلات زمانی که در معرض هوای محیط قرار می‌گیرند بسیار واکنش‌پذیر هستند، بنابراین رعایت شرایط نگهداری خاص برای افزایش طول عمر آن‌ها مهم است.

چسب‌های سیانواکریلات را می‌توان به راحتی به مدت ۱۲ ماه در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. با این حال، پیش از استفاده و برای تضمین زمان خشک شدن کوتاه، ضروری است که اجازه دهید چسب به دمای اتاق برسد. پس از باز شدن، عمر چسب شما به ۴ ماه نخواهد کشید و تاریخ مصرف آن از بین می‌رود. علاوه بر این، چسب سیانواکریلات اغلب در بسته‌بندی های کوچک برای تسهیل نگهداری و استفاده از آنها تولید می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «۵ نکته که باید در مورد چسب‌های سیانواکریلات بدانید» صحبت کنیم. همانطور که متوجه شده‌اید، چسب‌های سیانواکریلات به دلیل سهولت استفاده، قدرت تثبیت بالا و همچنین کاهش هزینه تمام شده، مورد توجه صنایع مختف است. اگر قصد استفاده از چسب‌های سیانواکریلات را دارید، می‌توانید به راحتی با تیم فروش ما تماس بگیرید. کارشناسان ما در مینیاتور می توانند به شما مشاوره داده و نمونه‌های شما را آزمایش کنند تا مناسب ترین چسب را برای کاربرد خود انتخاب کنید.

تماس با ما

سوالات متداول

مهم‌ترین مزیت چسب سیانواکریلات چیست؟

چسب سیانواکریلات به سرعت می‌تواند دو سطح را به یکدیگر بچسباند.

تاریخ مصرف چسب سیانواکریلات چقدر است؟

چسب‌های سیانواکریلات را می‌توان به مدت ۱۲ ماه در دمای ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری و مورد استفاده قرار داد.

پس از باز شدن درب چسب سیانواکریلات، عمر آن چقدر طول می‌کشد؟

 عمر چسب به ۴ ماه کاهش پیدا می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید