نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک از سطوح مختلف

امکان ندارد که شما دست به رنگ بشوید و رنگ به سطوح مختلف نپاشد. اگرچه رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از کاور رنگ بر روی سطوح مختلف می‌تواند از ریخته شدن رنگ جلوگیری کند، اما بروز چنین مشکلی نیز طبیعی است و گاهی پیش می‌آید. اگر شما هم در حین رنگ‌آمیزی دچار چنین چالشی شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم مقاله پیش رو را تا پایان مطالعه فرمایید.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک»، به موضوعاتی نظیر رنگ اکریلیک، رنگ اکریلیک دیوار، رنگ اکریلیک با چی پاک میشه؟ رنگ اکریلیک با اب پاک میشه؟ پاک کردن رنگ اکریلیک از روی دیوار، پاک کردن رنگ اکریلیک از قلم مو، پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس، پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سرامیک، پاک کردن رنگ اکریلیک از روی فرش، پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب و پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های برپایه آب است که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. منظور از پایه آب این است که برای رساندن رنگ اکریلیک به غلظت مناسب برای اجرا بر روی سطوح مختلف، می‌توانید به جای حلال شیمیایی از آب استفاده کنید.

از جمله ویژگی‌های استفاده از رنگ اکریلیک می‌توان به درخشندگی بالا، خشک شدن سریع، قابلیت اجرای آسان در یک روز آن هم به صورت ۲ لایه، امکان شستشو با آب پس از خشک شدن به صورت عمیق، کاربرد رنگ اکریلیک در سطوح مختلف به ویژه برای سطوح گچی، چوبی و …، سازگار با محیط زیست و غیرقابل اشتعال اشاره کرد.

با این حال رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی دارای معایبی است که شامل دوام کمتر و طول عمر پایین‌تر می‌شود. اگر قصد استفاده از رنگ اکریلیک را دارید، باید بدانید که این رنگ به وسیله ابزارهای مانند قلم مو، غلطک و پیستوله رنگ اجرا می‌گردد.

رنگ اکریلیک برای نمای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نیاز خود می‌توانید این محصول را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت و نحوه تهیه رنگ اکریلیک، به وب سایت مینیاتور مراجعه نمایید.

رنگ اکریلیک دیوار

یکی از موارد پرکاربرد رنگ اکریلیک، استفاده برای رنگ‌آمیزی دیوار سیمانی، چوبی، بتنی، پلاستیکی و به ویژه دیوار گچی است. برای این کار ابتدا باید زیرسازی لازم را انجام دهید تا پس از رنگ‌آمیزی، مشکلی برای رنگ اجرا شده بر روی دیوار به وجود نیاید. به دیوار نگاه کنید و هر کجا که سوراخ، درز یا حفره‌ای وجود دارد را با بتونه مخصوص رنگ اکریلیک پر کنید.

پس از انجام این کار، نوبت به سنباده زدن می‌رسد. سطح بتونه شده را سنباده بزنید و سپس بر روی آن روغن الیف اعمال کنید. درنهایت اجازه دهید که روغن الیف خشک شود و پس از آن، اقدام به رنگ‌آمیزی دیوار با رنگ اکریلیک نمایید.

خرید رنگ اکریلیک سفید نیم براق گالن هپالوکس

اجرای رنگ اکریلیک بر روی دیوار شامل مزایایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به قابل شستشو بودن دیوار پس از خشک شدن رنگ اشاره کرد. رنگ اکریلیک دیوار به سرعت خشک شده و فاقد بوی بد است. در ضمن این نوع رنگ در برابر اشعه UV خورشید مقاوم است و می‌تواند در برابر سایش مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهد.

رنگ اکریلیک با چی پاک میشه؟

یکی از چالش‌های پیش رو در زمینه استفاده از رنگ اکریلیک، پاشیده شدن رنگ بر روی سطوح مختلف و پاک کردن آن است. برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی سطوحی مانند، چوب، سرامیک، دیوار، پوست، لباس و …، دستورالعمل‌هایی وجود دارد که اگر بر اساس آن پیش بروید، به راحتی می‌توانید رنگ به جای مانده بر روی سطح مورد نظر را پاک کنید که در ادامه به توضیح پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی سطوح مختلف می‌پردازیم. با ما در مجله مینیاتور همراه ما باشید.

جدول نحوه ی پاک کردن رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک با آب پاک میشه؟

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سطوح مختلف کار ساده و آسانی است. برای انجام این کار نیازی به انجام فرایندهای خاصی نیست و شما می‌توانید بسته به سطح مورد نظر، اقدام به پاک‌سازی کنید. دلیل آسان بودن فرایند پاک کردن رنگ اکریلیک برمی‌گردد به پایه آب بودن آن که باعث می‌شود این رنگ به سادگی از روی سطوح مختلف پاک گردد.

یکی از مزایای رنگ اکریلیک، پایه آب بودن آن است. شما می‌توانید این رنگ را پیش از خشک شدن پاک کنید. بنابراین اگر قصد پاک کردن رنگ اکریلیک با آب را دارید، حتما باید پیش از خشک شدن آن اقدام نمایید. درغیر این صورت باید از مواد متناسب با سطوح مختلف برای پاک کردن رنگ اکریلیک بهره بگیرید.

خرید رنگ سفید مالریت نیم براق ۳.۵ کیلویی کاپارول

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی دیوار

برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی دیوار، ابتدا رنگ خشک شده را تا جایی که ممکن است از روی دیوار جدا کنید. وسیله مورد نیاز برای این کار شامل کاردک، کاتر و … می‌شود. پس از انجام این کار، نوبت به شستشوی سطح دیوار به وسیله آب می‌رسد. سعی کنید برای این کار از آب گرم استفاده کنید تا فرایند جداسازی سطح رنگ از روی دیوار، سریع‌تر اتفاق بیفتد.

نحوه ی پاک کردن رنگ اکریلیک

در اینجا باید از یک مواد شوینده شیمیایی برای پاک کردن رنگ از روی سطح دیوار استفاده کنید. وسیله مورد نیاز برای این کار یک مواد شوینده و یک اسفنج کوچک است که به راحتی برای پاک کردن رنگ استفاده می‌شود.

علاوه بر مواد شوینده، شما می‌توانید از استون یا لاک برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی دیوار استفاده کنید. برای انجام این کار باید یک پنبه یا دستمال پارچه‌ای تمیز همراه خود داشته باشد تا پس از هر بار کشیدن بر روی دیوار، بخشی از رنگ جدا شود.

پاک کردن رنگ اکریلیک از قلم مو

یکی از چالش‌های مهم رنگ‌آمیزی ساختمان، پاک کردن رنگ از روی قلم مو  و غلطک رنگ است. برای انجام این کار ابتدا توصیه می‌شود که اضافه‌های رنگ را به وسیله آب گرم از روی قلم مو و غلطک رنگ جدا کنید. اگر در حین پاک کردن اضافه‌های رنگ در آب گرم، مقداری نرم‌کننده لباس درون آب بریزید، سرعت تمیز کردن ابزارهای رنگ‌آمیزی افزایش پیدا می‌کند.

خرید قلم مو روغنی سایز ۱ امپراتور

وقتی حدود ۳۰ تا ۵۰ ثانیه از گذاشتن قلم مو و غلطک رنگ در محلول آب گرم و مایع نرم‌کننده لباس گذشت، شما باید ابزارهای نقاشی را در آب تکان دهید تا رنگ از سطح آن جدا شود. در نهایت آب ظرف را دور بریزید و آب گرم تازه به همراه مایع نرم‌کننده بگذارید و ابزارهای نقاشی را به مدت یک ساعت درون آن قرار دهید.

علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از تینر نیز اقدام به پاک کردن رنگ اکریلیک باقیمانده بر روی قلم مو و غلطک رنگ کنید. برای این کار نیازی به غوطه‌ور کردن ابزارهای نقاشی در تینر نیست و به راحتی می‌توانید با مقدار کمی تینر، رنگ را از روی قلم مو و غلطک رنگ جدا نمایید.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس

پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی لباس، کار سخت و دشواری نیست و به راحتی می‌توانید با کمترین اقدامات، رنگ روی لباس را پاک کنید. در ابتدا سعی کنید به وسیله یک ابزار تیز مانند کاتر یا کاردک، رنگ خشک شده بر روی لباس را جدا نمایید. برای انجام این کار مراقب باشید تا آسیبی به بافت لباس وارد نشود.

نحوه ی پاک کردن رنگ اکریلیک

مرحله دوم شامل گذاشتن لباس در یک تشت آب گرم و مایع ظرفشویی است. لباس را درون محلول به دست آمده قرار دهید تا رنگ از سطح لباس جدا شود. پس از جدا شدن رنگ، به وسیله اسفنج، اقدام به پاک کردن رنگ‌های باقیمانده بر روی لباس کنید. برای این کار لازم است که اسفنج را بر روی سطح لباس بکشید.

در صورتی که رنگ از روی لباس پاک نشد، می‌توانید از استون برای این کار استفاده کنید. پنبه را به مایع استون آغشته کنید و بر روی لباس بکشید.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سرامیک

برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک پیش از خشک شدن، حتما از آب گرم و پارچه خشک استفاده کنید. در صورتی که رنگ خشک شد، شما می‌توانید از آب گرم و مایع ظرفشویی یا سرکه داغ با الکل برای پاک کردن آن استفاده نمایید

علاوه بر این برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی سرامیک، می‌توانید از ترکیب سرکه سفید، مایع ظرفشویی، جوش شیرین و آب گرم استفاده کنید. همچنین برای پاک کردن رنگ از روی سرامیک، توصیه می‌شود از کاردک برای جدا کردن رنگ استفاده نمایید.

خرید غلطک انگشتی ۲۵ سانتی امپراتور

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی فرش

وقتی رنگ اکریلیک بر روی فرش ریخته می‌شود، تا جایی که راه دارد سعی کنید این رنگ را از سطح فرش جدا کنید. برای پاک کردن نهایی رنگ اکریلیک بر روی فرش، استفاده از ترکیب آب و شامپو فرش نیز توصیه می‌شود. اگر احساس کردید که این ترکیب جوابگوی کار شما نیست، از الکل یا استون برای پاک کردن رنگ از روی فرش استفاده کنید. لازم به توضیح است که پس از استفاده از الکل یا استون بر روی فرش، حتما سطح مورد نظر را با محلول آب و شامپو فرش بشویید.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب

برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی سطوح چوبی، ابتدا یک لایه نازک از رنگ پاشیده شده را به وسیله کاردک جدا کنید. پس از آن شما می‌توانید برای پاک کردن رنگ از روی سطح چوبی، استفاده از استون یا الکل به وسیله یک پارچه تمیز توصیه می‌شود.

نحوه ی پاک کردن رنگ اکریلیک

بهترین مواد مورد استفاده برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی سطوح چوبی شامل محلول متیلن کلراید است که به عنوان یک محلول قوی در پاک کردن رنگ اکریلیک شناخته می‌شود. استفاده از تهویه مناسب، دستکش و ماسک در حین کار با این ماده شیمیایی ضروری است.

پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم

اگر به دنبال پاک کردن رنگ اکریلیک از روی بوم هستید، بهتر است از یک پارچه آغشته به الکل استفاده کنید. پس از انجام این کار، استفاده از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی توصیه می‌شود. برای اجرا محلول آب گرم و مایع ظرفشویی بر روی بوم، از قلم مو استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک» صحبت کنیم. برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی انواع سطوح مانند سطوح چوبی، گچی، سرامیک، فرش، قلم مو و غلطک رنگ، بوم نقاشی و لباس، متریال مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی است. بسته به سطح مورد نظر، ابتدا رنگ اکریلیک خشک شده را به وسیله کاردک یا کاتر جدا کنید و سپس اقدام به پاک کردن آن به وسیله آب یا مواد شیمیایی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین محلول برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی دیوار چیست؟

برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی دیوار، بهتر است از آب گرم و مواد شوینده ماننده مایع ظرفشویی استفاده کنید. در صورت نیاز می‌توانید از محلول‌های شیمیایی مانند استون یا الکل استفاده نمایید.

بهترین محلول برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی لباس چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس، شستن آن با آب گرم و مایع ظرفشویی است. استفاده از استون نیز برای لباس ایجاد نمی‌کند اما توصیه نمی‌شود.

بهترین محلول برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی فرش چیست؟

وقتی رنگ اکریلیک بر روی فرش می‌ریزد، سعی کنید پیش از خشک شدن رنگ، آن را از سطح فرش جدا کنید و سپس آن را با ترکیب آب و شامپو فرش بسابید. استفاده از الکل یا استون نیز برای پاک کردن فرش نیز موردی ندارد.

بهترین محلول برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی چوب چیست؟

برای پاک کردن رنگ اکریلیک از روی چوب سعی کنید از محلول متیلن کلراید استفاده کنید. استفاده از الکل یا استون برای پاک کردن چوب بلامانع است.

بهترین محلول برای پاک کردن رنگ اکریلیک بر روی قلم مو و غلطک رنگ چیست؟

ابتدا رنگ باقیمانده از روی سطح قلم مو و غلطک رنگ را جدا کنید و سپس آن را محلول آب گرم و مایع نرم‌کننده لباس بخوابانید. اگر نیاز شما با استفاده از این روش مرتفع نشد، استفاده از تینر مانعی ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید