انتخاب ۴ پاک کننده رنگ و کاربرد های آن ها

گاهی اوقات پیش می آید که سطحی را اشتباهی رنگ کنید یا بخواهید رنگ قبلی را از بین ببرید. در این مواقع اولین فکری که می کنید این است که با چه وسیله ای می توانید رنگ قبلی را از بین ببرید. در واقع از هر وسیله ای هم که بخواهید استفاده کنید؛ باید این موضوع را بدانید که پاک کردن رنگ به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. اما نگران نباشید؛ ما در این مقاله شما را با ۴ پاک کننده رنگ مختلف آشنا می کنیم تا بتوانید به کمک آن ها رنگ های اشتباه را پاک کنید.

  1. پاک کننده های بر پایه سویا

یکی از ۴ پاک کننده رنگ، پاک کننده های بر پایه سویا هستند که از متیل سویا استفاده می کنند. این ماده متیل استر تقطیر شده از روغن سویا است. به همین خاطر است که این پاک کننده با محیط زیست سازگارتر است و نسبت به پاک کننده های بر پایه محصولات نفتی ضرر کمتری دارد.

این پاک کننده رنگ به صورت ژل به فروش می رسد. می توان از آن روی سطوح مختلفی مانند چوب، بتن و فلز بدون هیچ نگرانی استفاده کرد. تنها مشکلی که این پاک کننده دارد این است که پاک کردن با آن کمی طول می کشد. می توانید برای گرفتن نتیجه بهتر پاک کننده را روی رنگ بگذارید و اجازه دهید که خودش رنگ را پاک کند. بعد از گذشت زمان می توانید به راحتی و با یک دستمال رنگ را پاک کنید.

  1. پاک کننده های بر پایه مرکبات

یکی دیگر از ۴ پاک کننده رنگ؛ پاک کننده های بر پایه مرکبات هستند. این پاک کننده ها همان طور که از اسمشان پیداست؛ از ترکیبات آلی مشتق شده از میوه ها مانند پرتقال استفاده می کنند.

پاک کننده رنگ بر پایه مرکبات، رایحه ای شبیه به مرکبات دارد و شما را از بابت بوی بد اذیت نخواهد کرد. بزرگترین مزیت این پاک کننده نسبت به مدل های شیمیایی این است که مضر نیست و می توان به راحتی از آن استفاده کرد.

4 پاک کننده رنگ

  1. پاک کننده های دستی

از بین بردن رنگ به صورت دستی و با استفاده از وسایل مختلف نیز ممکن است. این روش خطرات مخصوص به خود را دارد اما ایمن تر از وقتی است که از مواد شیمیایی برای پاک کردن استفاده می کنید. برای استفاده از پاک کننده رنگ دستی، ابتدا باید عینک ایمنی و سایر وسایل ایمنی را بپوشید.

می توانید برای پاک کردن از وسایل مختلفی مانند اسکرابر ها یا تفنگ های حرارتی استفاده کنید. با استفاده از اسکرابر می توانید به راحتی رنگ را پاک کنید. به تنها نکته ای که باید هنگام استفاده از آن دقت کنید؛ این است که به سطح زیر رنگ آسیب نرسانید.

برای پاک کردن با تفنگ حرارتی نیز کافی است تفنگ را روی رنگ بگیرید و آن را روشن کنید تا رنگ حباب بزند. این کار باعث شل شدن رنگ می شود که تراشیدن آن را آسان تر می کند.

  1. جوش شیرین و آب جوش

یکی دیگر از ۴ پاک کننده رنگ، جوش شیرین و آب جوش است که به عنوان یک پاک کننده رنگ موثر شناخته می شود. البته استفاده از این ترکیب بیشتر مواقعی توصیه می شود که بخواهید وسایل کوچکی را از رنگ قدیمی شان پاک کنید. برای پاک کردن با این ترکیب ابتدا در قابلمه خود یک لیتر آب بریزید؛ سپس یک چهارم فنجان نیز جوش شیرین اضافه کنید.

ابتدا بگذارید که آب جوش بیاید؛ سپس با استفاده از انبر وسیله ها را در آب قرار دهید و بگذارید که ۱۵ دقیقه بمانند. سپس وسیله ها را با انبر بردارید و آن ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید. اجازه دهید که برای عملکرد بهتر پاک کننده رنگ خنک شود. بعد از خنک شدن، با استفاده از یک مسواک یا برس با مو های سفت رنگ باقی مانده را پاک کنید.

در هنگام انتخاب پاک کننده های رنگ به چه مواردی دقت کنیم ؟

در هنگام انتخاب پاک کننده های رنگ به چه مواردی دقت کنیم ؟

  • مدل پاک کننده

پاک کننده ها در چهار مدل به صورت حلال، سوزاننده، بیوشیمیایی و VOC موجود هستند که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در هنگام انتخاب پاک کننده رنگ باید در مورد مزایا و معایب هر کدام مطالعه کنید تا بدانید کدام یک برای شما مناسب تر است.

  • ایمنی

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب پاک کننده ایمنی است. تنفس پاک کننده شیمیایی برای شما ضرر خواهد داشت. به همین خاطر اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از وسایل ایمنی مناسب استفاده می کنید.

  • نحوه استفاده

نحوه استفاده هر یک از پاک کننده ها با دیگری فرق دارد. برای مثال حلال رنگ باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی رنگ بماند؛ در حالی که این زمان برای سوزاننده ها چیزی حدود ۳۰ دقیقه است. بسته به زمان و مکان خود باید تصمیم بگیرید که از کدام یک استفاده کنید.

ابزار های مناسب کندن رنگ

ابزار های مناسب کندن رنگ

  1. کاردک

کاردک نه تنها یکی از وسایل بسیار مهمی است که به عنوان پاک کننده رنگ استفاده می شود؛ بلکه وسیله ای است که هر نقاش ساختمان باید آن را داشته باشد. کاردک نه تنها برای پاک کردن رنگ، بلکه برای بسیاری از کار های دیگر نیز مانند خراش دادن و پخش کردن رنگ نیز استفاده می شود.

  1. کاتر

کاتر نیز یکی از وسایل بسیار کاربردی است که می توانید برای کندن رنگ روی آن حساب کنید. فقط دقت داشته باشید که تیغه های کاتر بسیار تیز و خطرناک هستند. در صورت بی دقتی در استفاده از کاتر، ممکن است که آسیب های جدی به خود وارد کنید.

  1. برس سیمی

پس از پایان کار، برای پاک کردن رنگ های باقیمانده، می توان از برس های سیمی استفاده کرد. برس های سیمی می توانند رنگ های شل و سست را پاک کنند و به کار شما سرعت ببخشند.

تماس با ما

جمع بندی

پاک کردن رنگ کار آسانی نیست. اما می توان این کار را به کمک یک پاک کننده رنگ خوب، آسان کرد. برای این که بتوانید رنگ را از روی سطوح مختلف پاک کنید؛ برخی از بهترین پاک کننده های طبیعی را نام بردیم و به نکات مهمی که در هنگام انتخاب پاک کننده باید به آن ها دقت کنید؛ اشاره کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید