معرفی فیکساتور رنگ اکریلیک + انواع، کاربرد و روش استفاده

فیکساتور رنگ اکریلیک یک نوع لاک است که از رنگ‌های اکریلیک پایه آب در برابر عوامل خارجی مانند آب و رطوبت، گرد و خاک، نور خورشید و … محافظت می‌کند. این رنگ در بسته‌بندی قوطی و یا به صورت اسپری تولید و عرضه می‌شود. مزیت اصلی انواع فیکساتورها این است که هر لایه رنگ را می‌توانند تثبیت کنند. یعنی شما به راحتی در هر لایه رنگ، امکان استفاده از فیکساتور رنگ اکریلیک را دارید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

فیکساتور رنگ اکریلیک

فیکساتور رنگ اکریلیک یک محصول کاربردی ترکیب شده از کازئین، رزین مصنوعی و چسب است که برای محافظت از رنگ‌های اکریلیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول علاوه بر تثبیت رنگ اکریلیک مورد استفاده در نقاشی یا آثار هنری، آن را در برابر نور خورشید و عوامل مخرب بیرونی مقاوم می‌سازد.

فیکساتور رنگ اکریلیک چیست؟

وقتی درباره فیکساتور رنگ اکریلیک صحبت می‌کنیم، منظور یک اسپری قدرتمند است که وظیفه دارد تا از لایه لایه نقاشی در برابر خطر لکه‌دار شدن، آسیب یا کثیفی محافظت کند.

علاوه بر این، فیکساتور رنگ اکریلیک برای حفظ رنگدانه نقاشی‌های هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که منظور ما از نقاشی‌های هنری، آثاری است که بر روی کاغذ، بوم، سفال و … انجام می‌شود. بنابراین فیکساتور کمک می‌کند تا رنگ بر روی سطوح مختلف، فیکس شود.

برخی از افراد فکر می‌کنند که محصولی مانند فیکساتور بیشتر برای رنگ‌های روغنی کاربرد دارد. در حالی که برای رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک که خاصیت ضد آب دارد، استفاده از فیکساتور ضروری است. زیرا این محصول می‌تواند بافت سطح (کاغذ و …) شما را حفظ کند و از زرد شدن آن به مرور زمان، جلوگیری بعمل آورد.

فیکساتور رنگ اکریلیک

اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک

بسیاری از هنرمندان نقاش تمایل دارند تا آثار خود را با رنگ اکریلیک خلق کنند. علت این موضوع به سازگاری رنگ اکریلیک با محیط زیست و در عین حال، خاصیت ضد آب و مواد شیمیایی این رنگ برمی‌گردد.

با این حال، وقتی تابلو نقاشی یک هنرمند به پایان می‌رسد، همیشه این ترس وجود دارد که نکند کثیف شود یا بافت و کیفیت آن دستخوش تغییر گردد.

اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک یکی از راه‌حل‌های کاربردی برای رفع این دغدغه و چالش مهم است. زیرا اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک در برابر عوامل طبیعی که ممکن است به یک نقاشی آسیب وارد کنند، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

اسپری فیکساتور نقاشی چیست

گاهی پیش می‌آید که آثار هنرمندان نقاش دچار مشکلات اساسی می‌شود. عمده این مشکلات به خاطر ضخامت سطحی است که بر روی آن نقاشی به اتمام می‌رسد. اگر سطح شما کاغذ یا مقوای نازک باشد، احتمالا رنگ قابلیت نفوذ به آن را پیدا کند که در نتیجه باعث تاب برداشتن زمینه نقاشی می‌شود.

پیشنهاد ما این است که پیش از خشک شدن رنگ، از عامل تثبیت‌کننده قدرتمند و با کیفیت استفاده کنید. بهترین عامل تثبیت‌کنننده برای این کار، محافظت از سطح با اسپری فیکساتور اکریلیک است.

انواع فیکساتور رنگ اکریلیک

فیکساتور رنگ اکریلیک به دو نوع با قابلیت استفاده مجدد و فیکساتور نهایی تقسیم‌بندی می‌شوند. اصولا تقسیم‌بندی انواع فیکساتور بر اساس مقاومت آن‌ها در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک، لکه اثر انگشت و اشعه نور خورشید به همراه دوام و زمان استفاده تعیین می‌گردند.

در ادامه به دو نوع رایج فیکساتور رنگ اکریلیک اشاره می‌کنیم.

۱- اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک با قابلیت اجرا در لایه‌های مختلف رنگ

  • قابلیت استفاده برای لایه لایه رنگ اکریلیک را دارد.
  • به راحتی می‌توان در ابتدا، میانه و پایان کار از این فیکساتور استفاده کرد.
  • اگر نقاشی شما جزئیات زیادی دارد، بهتر است از این فیکساتور رنگ اکریلیک استفاده کنید. 
  • برای جلوگیری از خراب شدن بافت کاغذ، مقوا یا بوم نقاشی مورد استفاده قرار می‎گیرد.
  • پس از اینکه یک لایه از رنگ اکریلیک را اسپری کردید، اجازه دهید تا خشک شود.
  • وقتی اسپری فیکساتور خشک شد، شما می‌توانید لایه بعدی نقاشی را شروع کنید.
  • در نهایت پس از اتمام نقاشی بر روی سطح مورد نظر، از اسپری فیکساتور برای تثبیت رنگ استفاده نمایید.
  • مهم‎ترین خاصیت این نوع فیکساتور، سرعت بالای خشک شدن آن است که امکان انجام سریع نقاشی را فراهم می‌‎کند. 

۲- اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک نهایی یا آماده

  • خاصیت اصلی اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک نهایی این است که از نفوذ انواع لکه‌ها به تابلوی نقاشی شما جلوگیری می‌کند.
  • توجه داشته باشید که این نوع اسپری فیکساتور، در مرحله نهایی نقاشی اعمال می‌شود. یعنی زمانی که کار شما به پایان رسیده است.
  • استفاده از این اسپری فیکساتور در بین لایه‌های رنگ ممنوع است.
  • بهترین روش اجرای فیکساتور رنگ اکریلیک نهایی، اعمال در فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری به صورت اوریب یا مایل است.
  • استفاده زیاد از این اسپری، ممکن است به نقاشی شما آسیب وارد کند. زیرا این فیکساتور، امکان تغییر رنگ و بافت سطح شما را دارد. بنابراین به مقدار لازم و در حد کم استفاده شود.
فیکساتور رنگ اکریلیک

کاربرد اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک

اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک در سطوح مختلفی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • کاغذ
  • مقوا
  • پارچه
  • سفال

روش استفاده از اسپری فیکساتور نقاشی

یکی از چالش‌های اساسی پیرامون مصرف اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک، چگونگی اجرای آن است. زیرا در صورت استفاده نادرست، می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به اثر هنری شما وارد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن دستورالعمل‎های استاندارد، از این نوع اسپری استفاده کنید.

اولین توصیه برای استفاده از اسپری فیکساتور نقاشی، انتخاب محیط مناسب است. بدون در نظر گرفتن محیط دارای تهویه مناسب، هرگز از اسپری فیکساتور استفاده نکنید. زیرا این اسپری حاوی مقادیر زیادی ماده شیمیایی است که می‌تواند برای بدن و سیستم تنفسی مشکلات جدی به وجود آورد. 

بنابراین در مرحله نخست، مکان با تهویه مناسب را برای استفاده از این فیکساتور انتخاب کنید تا علاوه بر حفظ امنیت بدنی و تنفسی، مواد شیمیایی درون اسپری به بیرون از محیط خصوصی شما هدایت شود.

دومین نکته مهم پیرامون روش استفاده از اسپری فیکساتور نقاشی، فاصله پاشش اسپری است. به هیچ عنوان در فاصله پایین‌تر از ۳۰ سانتی‌متر، اسپری نکنید. زیرا آسیب جدی به اثر هنری شما وارد می‌کند. بهترین فاصله برای اسپری کردن فیکساتور، حدود ۶۰ سانتی‌‍متری سطح مورد نظر است. 

وقتی فاصله مناسب را با رعایت شیب دقیق پاشش اسپری پیدا کردید، نوبت به تکان دادن اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک می‎‎رسد. به هیچ عنوان بدون تکان دادن اسپری، اقدام به کار کردن با آن نکنید. زیرا مواد اصلی اسپری با تکان دادن، ترکیب می‌شود.

توجه داشته باشید که مواد تشکیل دهنده اسپری فیسکاتور، میل به پایین رفتن در قوطی فلزی دارد. بنابراین در هر بار مصرف، باید آن را تکان داد تا مواد به طور کامل ترکیب شود. وقتی به خوبی اسپری را تکان دادید، نوبت به اعمال آن بر سطح مورد نظر می‌رسد.

اگر از اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک با قابلیت مجدد، استفاده می‌کنید، پس از هر لایه رنگ، بر روی آن اسپری بزنید تا لایه‌های نقاشی شما را تثبیت کند. مدت زمان خشک شدن هر بار استفاده از اسپری، حدود ۵ تا ۶ دقیقه است.

البته مدت زمان نهایی بستگی به محیط و فصل کار کردن با اسپری دارد. در فصل گرما یا تابستان، اسپری فیکساتور سریع خشک می‌شود. اما در فصل سرما یا زمستان مدت زمان بیشتری لازم دارید تا اسپری خشک گردد.

مدت زمان خشک شدن برای اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک نهایی، به مانند نوع اول است. یعنی ۵ تا ۶ دقیقه زمان برای خشک شدن اسپری نیاز دارید.

فیکساتور رنگ اکریلیک

تفاوت  فیکساتور رنگ اکریلیک و وارنیش

امروزه برای تثبیت کردن رنگ اکریلیک در سطوح مختلف، از دو محصول کاربردی استفاده می‌شود که شامل فیکساتور رنگ اکریلیک و فیکساتور وارنیش است. در ادامه به جدول تفاوت‌های میان فیکساتور رنگ اکریلیک و وارنیش اشاره می‌کنیم:

جدول تفاوت فیکساتور رنگ اکریلیک و وارنیش
معیارفیکساتور رنگ اکریلیکفیکساتور وارنیش
رنگبدون رنگنباتی
زمان خشک شدن۵ تا ۶ دقیقه۲۴ ساعت
نفوذ اسپرینفوذ کمتری به سطح دارد (مزیت)نفوذ بیشتری به سطح دارد (معایب)
بازتاببازتاب کمی داردبازتاب کمی ندارد

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع فیکساتور رنگ اکریلیک و کاربردهای آن اشاره کردیم. فیکساتور رنگ اکریلیک یک نوع لاک محافظتی است که از رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک در برابر آب، نور خورشید و … محافظت می‌کند. فیکساتور رنگ اکریلیک در دو نوع قابلیت مصرف در لایه‌های مختلف رنگ و قابلیت اجرا به صورت نهایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

وظیفه اصلی فیکساتور رنگ اکریلیک چیست؟

انواع فیکساتورها وظیفه دارند تا از رنگ اکریلیک در برابر رطوبت، آب، گرد و خاک و نور خورشید، محافظت کنند. 

فیکساتور رنگ اکریلیک به چه صورت تولید و عرضه میشود؟

فیکساتور رنگ اکریلیک به صورت اسپری است و در قوطی فلزی بسته‌بندی و به فروش می‌رسد.

اسپری فیکساتور رنگ اکریلیک از چه چیزی ساخته شده است؟

فیکساتور رنگ اکریلیک معمولا از کازئین، رزین مصنوعی و چسب ساخته می‌شود.

فیکساتور رنگ اکریلیک چه کاربردی دارد؟

بیشترین کاربرد فیکساتور رنگ اکریلیک در سطوح کاغذی، مقوایی، پارچه و سفال است.

ممکن است شما دوست داشته باشید