آموزش پاک کردن چسب از روی دست

آیا شما هم نمی‌دانید که پاک کردن چسب از روی دست چگونه است؟ انواع چسب‌های صنعتی وقتی به دست می‌چسبند، به راحتی از بین نمی‌رود. در این مقاله به شما می‌گوییم که برای پاک کردن چسب از روی دست، چه کارهایی انجام دهید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

پاک کردن چسب از روی دست

اگر انگشتانتان به هم چسبیده‌اند یا پوستتان به چیز دیگری چسبیده است، نترسید. معمولا می‌توانید با یکی از این مراحل چسب را پاک کنید. ناحیه را با صابون و آب گرم بشویید. صابون دست یا مایع ظرفشویی به خوبی برای این کار مناسب است.

اگر این کار را قبل از سفت شدن چسب انجام دهید، معمولا چسب را نرم می‌کند و پیوند آن را می‌شکند. با این حال اگر پس از شستن به راحتی جدا نشد، جای نگرانی نیست؛ در ادامه به شما خواهیم گفت که چه کاری باید انجام دهید.

برای پاک کردن چسب از روی دست، یک ماده چرب و سالم برای پوست پیدا کنید: ماده چرب را روی آن ناحیه بمالید. لوسیون دست، روغن معدنی، ژله نفتی یا روغن گیاهی را امتحان کنید. روغن باعث می‌‍شود که چسب حالت نرم بر روی دست شما پیدا کند. 

پس از ماساژ دادن روغن روی پوست، سعی کنید به آرامی ناحیه چسبیده را بدون فشار دادن آن بکشید. در نهایت چسب از دست شما جدا می‌شود.

بهترین روش‌ها برای پاک کردن انواع چسب از سطوح مختلف

ترفندهایی برای پاک کردن چسب بطری شیشه‌ای

بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی دست

اگر پس از امتحان کردن راه‌های مختلف، باز هم چسب از دست شما جدا نشد، چه باید کرد؟ با ما در بخش آموزش فروشگاه اینترنتی مینیاتور همراه باشید تا به شما بگوییم بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی دست چیست.

شاید شما هم بدانید اما بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی دست، استون است. بله از استون استفاده کنید. محلولی که اغلب برای ناخن استفاده می‌شود، می‌تواند چسب را از روی دست شما پاک کند. 

با این حال توجه داشته باشید که استون بیشترین آسیب را برای پوست دارد. اگر چه استون باعث حذف چسب از روی پوست شما می‌شود اما می‌تواند پوست را خشک، ترک خورده و تحریک کند.

توصیه ما این است که از کمترین مقدار ممکن استفاده کنید و آن را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید. وقتی چسب از بین رفت، پوست را با آب و صابون بشویید. سپس یک مرطوب کننده غلیظ و بدون عطر بزنید.

پاک کردن چسب از روی دست

هنگام برداشتن چسب چه کارهایی را نباید انجام داد

وقتی نوبت به پاک کردن چسب از روی دست شما می‌رسد، صبوری مهم است. سعی نکنید چسب باقی مانده بر روی پوست را با شیء تیز حذف کنید. شما ممکن است با این کار به پوست آسیب برسانید و در نهایت با تاول دردناکی مواجه شوید. بنابراین از اشیاء تیز مانند تیغ، ناخن یا چاقو استفاده نکنید.

بنابراین هنگام پاک کردن چسب از روی دست، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از قرار دادن مواد شیمیایی روی ناحیه خودداری کنید.
  • پوست آسیب دیده را با آب و صابون ملایم بشویید.
  • وازلین را روی نقطه آسیب دیده بمالید و روی آن باند بگذارید و اجازه دهید تا خوب شود.
  • در صورت مشاهده قرمزی، درد یا تورم در محل آسیب به پزشک مراجعه کنید.
  • در نهایت، از اسکراب، سنگ پا یا سایر مواد ساینده خشن برای از بین بردن چسب از روی دست استفاده نکنید. این موارد می‌توانند باعث تحریک و آسیب به پوست شوند و روش‌های دیگر بهتر عمل می‌کنند.

آیا چسب صنعتی سمی است؟

باقی ماندن مقدار کمی از چسب صنعتی روی پوست برای بیشتر افراد مضر نیست. اما تعداد کمی از افراد به آن حساسیت دارند. بنابراین می‌تواند باعث واکنش پوستی به نام درماتیت تماسی شود. این واکنش چند روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر می‌شود و می‌تواند سمی به نظر برسد.

اگر چسب داخل یا نزدیک چشم، بینی یا دهان شما رفت، حتما به درمانگاه بروید. یا در صورت نیاز با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: خرید چسب صنعتی

چگونه چسب قطره ای را از روی دست پاک کنیم

اگر چسب قطره‌ای با صابون، روغن یا استون جدا نمی‌شود و شما را آزار نمی‌دهد، چند روز صبر کنید. به مرور و با شستن مکرر دست‌ها، چسب نیز جدا می‎شود.

چسب‌های صنعتی مواد شیمیایی قوی دارند، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید. مانند هر ماده شیمیایی خانگی با آن رفتار کنید و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

با این حال برای پاک کردن چسب از روی دست به ویژه چسب قطره‌ای، می‌توانید استون را امتحان کنید. با این حال به مقدار کافی از استون استفاده کنید تا آسیبی به پوست دست شما وارد نشود.

چگونه چسب چوب را از روی دست پاک کنیم

چگونه چسب خشک شده را از روی دست پاک کنیم؟ در اسرع وقت یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

۱- صابون: مقداری صابون را به آب گرم اضافه کرده و سپس پوست را خیس کنید.

۲- آب لیمو: اگر پوست حساسی دارید، به جای مواد شیمیایی از آب لیمو استفاده کنید.

۳- روغن زیتون یا مارگارین

۴- پودر لباسشویی

۵- مایع ظرفشویی

۵- چسب پاک کن یا الکل

پاک کردن چسب از روی دست

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی دست

بهترین روش خانگی برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی دست، قرار دادن دست در تشت آب گرم و صابون به همراه ورز دادن آن است.یک کاسه یا سطل را با آب بسیار گرم (اما نه داغ) و صابون یا مواد شوینده پر کنید.

ابتدا ناحیه آسیب دیده را خیس کرده و هنگامی که چسب نرم شد، آن را به آرامی در یک حرکت چرخشی مالش دهید و از روی پوست جدا نمایید.

با این حال، اگر موفق به پاک کردن چسب از روی دست به روش گفته شده نشدید، پیشنهاد می‌کنیم سرکه و آب لیمو را امتحان کنید. باز هم اگر موثر نبود، در نهایت بهتر است با الکل یا مقداری الکل بهداشتی آن را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: خرید چسب ۱۲۳

حلال چسب رازی روی دست

برخی اوقات پیش می‌آید که چسب‌های صنعتی به ویژه چسب رازی به دست می‌چسبد. شاید ندانید ولی وقتی چسب رازی به دست می‌چسبد، ناحیه فوق را خشک و ترک ترک می‌کند. بنابراین با خود فکر می‌کنید که چه محلولی برای حذف آن از روی دست به کار ببریم.

پیشنهاد ما این است که از حلال چسب رازی برای پاک کردن چسب از روی دست استفاده کنید. حلال چسب رازی، الکل است. یعنی شما به وسیله الکل می‌توانید چسب را از روی دست خود جدا کنید.

برای انجام این کار، توصیه می‌کنیم الکل را به یک پنبه یا یک پارچه تمیز آغشته کنید و بعد به ناحیه مورد نظر دست بزنید. کم کم مشاهده خواهید کرد که چسب از روی دست شما جدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید چسب رازی

نحوه پاک کردن چسب آهن از روی دست

اگر شما هم با این موضوع که چسب آهن به دست چسبیده است، عصبانی شده‌اید، با ما همراه باشید تا بگوییم برای حذف آن چه کاری باید انجام دهید. بهترین کار برای پاک کردن چسب آهن از روی دست، استفاده از حلال مورد استفاده برای این نوع چسب است.  

حلال چسب آهن شامل یک نوع الکل با نام ایزوپروپیل است. الکل ایزوپروپیل جزو محلول‌های موثر و پرکاربرد در ساخت و پاک کردن چسب آهن به حساب می‌آید.

از طرفی، الکل ایزوپروپیل قابلیت حل کردن چسب آهن را در خود دارد. یعنی به محض برخورد این نوع الکل با چسب آهن، به راحتی حل شده و از دست جدا می‎شود. بنابراین نگران نباشید، اگر چسب آهن بر روی دست شما باقی ماند، از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید.

پاک کردن چسب فوم از روی دست

ابتدا به این نکته اشاره کنیم که چسب فوم یک محصول صنعتی و شیمیایی است که نباید اجازه دهید بر روی دست شما قرار بگیرد. با این حال اگر چسب فوم بر روی دست شما قرار گرفت، چه کاری باید انجام داد. 

واکنش سریع نسبت به چسب فوم ریخته شده بر روی دست در همان لحظه، جزو اقدامات ضروری است که باید انجام دهید. به محض اینکه مشاهده کردید که چسب فوم بر روی دست شما قرار گرفت، از حلال چسب فوم برای پاک کردن چسب از روی دست استفاده کنید.

بر اساس داده‌های مختلف، حلال چسب فوم، آسیبی به پوست دست وارد نمی‌کند. بنابراین به محض ریخته شدن چسب فوم بر روی دست، آن را با حلال مخصوص خود ( فوم پاک‌کن پلی یورتان) پاک کنید.

همچنین شما می‌توانید از بنزین، نفت، آب و صابون و مایع ظرفشویی برای پاک کردن چسب فوم استفاده کنید

مهم‌ترین روش‌های طبیعی برای پاک کردن چسب فوم از روی دست، شامل موارد زیر می‌شود:

  • وازلین
  • روغن زیتون
  • نمک
  • روغن نباتی 
پاک کردن چسب از روی دست

 پاک کردن چسب آکواریوم از روی دست

یکی از کاربردهای چسب آکواریوم، درزگیری سینک ظرفشویی است. به همین خاطر این محصول کاربرد زیادی دارد و می‌تواند نقش موثری در آب بندی سینک و سایر نقاط خانه داشته باشد. با این حال، گاهی چسب آکواریوم بر روی دست شما می‌چسبد و باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود. 

برای پاک کردن چسب از روی دست به ویژه چسب آکواریوم، به هیچ عنوان از مواد شیمیایی مانند تینر استفاده نکنید. زیرا ممکن است آسیب جدی به پوست شما وارد شود. توصیه ما این است که به دنبال مواد طبیعی برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی دست باشد.

به طور مثال راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • سشوار
  • آب و صابون
  • ساینده ملایم
  • استون

از بین بردن جای چسب روی پوست

گاهی پیش می‌آید که چسب از روی دست پاک شده است اما همچنان احساس می‎کنیم که جای آن وجود دارد. منظور از جای چسب همان سایه‌هایی است که به صورت پرز پرز بر روی دست نمایان می‌شود. 

برای اینکه بتوانید جای چسب را از روی دست پاک کنید، پیشنهاد می‌کنیم از محلول آب گرم و نمک استفاده کنید. این محلول باعث می‌شود تا علاوه بر پاک کردن جای چسب، محل مورد نظر زیر ضدعفونی شود. در صورت نیاز می‌‍توانید آب گرم و نمک را به همراه یک ساینده بسیار ملایم استفاده کنید.

از بین بردن جای چسب پانسمان

بهترین و طبیعی‎ترین روش برای از بین بردن چسب پانسمان، شستشوی محل مورد نظر با آب و صابون است. اگر این کار تاثیر آن چنانی بر پاک کردن چسب نداشت، بهتر است که از الکل و استون استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که الکل می‌تواند محل پانسمان دست شما را به راحتی تمیز و جدا کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع آموزش پاک کردن چسب از روی دست پرداختیم. بسیاری از چسب‌های صنعتی، وجه اشتراک زیادی به یکدیگر دارند. به همین خاطر به راحتی می‌توان آن را با مواد مشترک از روی دست پاک کرد. چنانچه چسب بر روی دست شما قرار گرفت، ابتدا حلال چسب مورد نظر را استفاده کنید که در این صورت، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. در صورت نیاز می‌توانید از مواد طبیعی مانند آب لیمو، روغن زیتون، نمک و وازلین استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین راه برای پاک کردن چسب فوم از روی دست چیست؟

برای پاک کردن چسب فوم از روی دست، بهتر است حلال مورد نظر چسب را به کار بگیرید. حلال چسب فوم شامل فوم پاک‌کن پلی یورتان استفاده نمایید.

برای حذف چسب آهن از روی دست، چه راهکاری وجود دارد؟

چسب آهن باعث چروک شدن دست می‌شود. بنابراین وقتی به دست می‌چسبد، شما باید از حلال این محصول استفاده کنید. حلال چسب آهن شامل الکل ایزوپروپیل است. بنابراین از الکل ایزوپروپیل برای حذف چسب آهن روی دست استفاده کنید.

چگونه چسب را از روی دست پاک کنیم؟

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد اما بهترین راه همان استفاده از روش‌های طبیعی مانند آب و صابون، سرکه، نمک، سشوار، روغن زیتون، روغن نباتی، وازلین و در صورت نیاز، استفاده از الکل بهداشتی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید