بهترین روش‌ها برای پاک کردن انواع چسب از سطوح مختلف

آیا می‌دانید پاک کردن انواع چسب چگونه است؟ اگر در حین کار، مقداری چسب بر روی دست یا سطح مورد نظر مانند فلز، چوب، پلاستیک، فرش و … ریخته شود، چه راهکاری برای حذف آن وجود دارد؟ این‌ها پرسش‌ها و چالش‌هایی است که کار کردن با چسب به همراه دارد. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

پاک کردن انواع چسب

یکی از دغدغه‌های مهم مردم، چگونگی پاک کردن چسب از روی وسایل مختلف است. از جمله وسایلی که احتمال افتادن چسب بر روی آن وجود دارد شامل شیشه، فلز، پلاستیک، فرش و بسیاری موارد دیگر است. در این مقاله قصد داریم تا به موضوع پاک کردن چسب از روی وسایل مختلف بپردازیم. با ما همراه باشید تا ترفندهای تازه‌ای را برای پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف به شما آموزش دهیم.

جدول مشخصات بهترین مواد برای پاک کردن انواع چسب

بهترین روش پاک کردن چسب از روی لباس

برای پاک کردن چسب از روی لباس، شما می‌توانید به دو روش عمل کنید. روش اول با استفاده از وسایل ساده و قابل دسترس است. برای مثال می‌توان به نمک، آب، مواد شوینده و خمیر دندان اشاره کرد. روش دوم از طریق مواد شیمیایی به عنوان حلال شامل الکل و آب لیمو، استون و ژل پترولیوم می‌شود.

در هر کدام از روش‌های اشاره شده، ابتدا اجازه دهید چسب خشک شود. زیرا پاک کردن چسب مایع باعث فرو رفتن بیشتر چسب در لباس می‌گردد. پس از خشک شدن، چسب ریخته شده را از لباس جدا نمایید و به سرعت درون فریزر قرار دهید. مدت زمان لازم برای این کار حدود یک ساعت است.

اگر پس از انجام کارهای فوق هیچگونه تاثیری در لباس مشاهده نکردید، با استفاده از روش‌های قابل دسترس و روش حلال، چسب ریخته شده را جدا کنید. توجه داشته باشید که برای جدا کردن چسب از روی لباس، استفاده از از آب و مواد شوینده توصیه می‌شود. اگر پاسخ دریافت نکردید، سعی کنید با نمک یا خمیر دندان اقدام به پاک کردن نمایید.

با این حال روش مرسوم برای پاک کردن لباس از طریق استون صورت می‌گیرد که یک حلال شیمیایی است. ترکیب الکل و آب لیمو به همراه استفاده از ژل پترولیوم نیز تاثیر بسزایی در پاک کردن لباس دارد.

پاک کردن چسب قطره‌ای

معمولا در حین کار کردن با چسب قطره‌ای، احتمال ریخته شدن آن بر روی سطوح مختلف وجود دارد. برای جدا کردن چسب قطره‌ای از متریال زیر استفاده کنید.

تماس با ما

۱- ساده‌ترین راه برای پاک کردن چسب از روی دست، استفاده از ترکیب آب گرم و صابون یا آب گرم و مایع ظرفشویی است. مدت زمان گذاشتن دست در محلول به دست آمده نزدیک به ۵ دقیقه درنظر گرفته می‌شود.

۲- یکی از روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی دست، استفاده از آب و نمک است. روش استفاده به این صورت است که دست را به وسیله آب گرم و نمک یا آب گرم و آب لیمو بشویید. بهترین راه برای این کار، خیساندن نمک یا آبلیمو در آب و سپس شستن دست در ظرف آن است.

۳- اگر به دست شما چسب قطره‌ای چسبیده است، شما می‌توانید از استون برای پاک کردن آن استفاده کنید. در ابتدا استون را درون یک ظرف گذاشته و دست را به مدت ۵ دقیقه در آن قرار دهید. پس از آن، چسب را از سطح دست جدا کردن و آن‌ها را با آب و صابون بشویید.

۴- در صورتی که قصد پاک کردن چسب قطره‌‎ای از روی دست خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از الکل استفاده کنید. برای استفاده از الکل، ابتدا اجازه دهید چسب خشک شود و سپس اقدام به پاک کردن آن نمایید. پاک کردن چسب از روی دست به وسیله الکل، معمولا با استفاده از پنبه آغشته به الکل صورت می‌گیرد. پس از تکمیل این کار، دست‌های خود را با آب و مواد شوینده بشویید.

پاک کردن چسب

بهترین روش پاک کردن چسب از روی شیشه

برای جدا کردن چسب از روی سطح شیشه، دارا بودن یک عدد سنباده ضروری است. زیرا پس از کشیدن مواد اشاره شده بر روی شیشه، شما می‌توانید باقیمانده چسب را به وسیله کاردک جدا نماید.

ابتدا مقداری کره یا روغن روی برچسب شیشه پنجره یا مواد غذایی بمالید و آن را چند دقیقه رها کنید. سپس با کمک یک اسفنج یا اسکاچ، برچسب روی شیشه را پاک کنید. همچنین شما می‌توانید از آب ولرم یا داغ نیز استفاده کنید تا برچسب به سادگی پاک شود. درضمن سشوار باعث گرم‌تر شدن سطح چسب می‌شود. استفاده از الکل به گونه‌ای است که ابتدا سطح شیشه را با گرم بشویید و سپس الکل را مورد استفاده قرار دهید تا چسب از سطح مورد نظر جدا شود.

پاک کردن چسب ۱۲۳

برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوحی مانند فلز، پلاستیک و … ، روش‌های مختلفی به کار برده می‌شود که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی انواع سطوح فلزی، بهترین روش استفاده از پنبه آغشته به استون یا آب اکسیژنه است. برای این کار سعی کنید تا جایی که می‌توانید فشار زیادی به سطح وارد آورید. همچنین به جای این کار شما می‌توانید از تیغ برای پاک کردن چسب ۱۲۳ بر روی فلز استفاده کنید. فراموش نکنید که این روش را با احتیاط انجام دهید تا آسیبی به فلز وارد نشود.

استفاده از اسپری روان‌کننده برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فلز نیز کارساز است. برای این کار فقط اجازه دهید تا اسپری مورد استفاده، به کل سطح چسب نفوذ کند و پس از آن به وسیله کاردک یا لیسه پلاستیکی، چسب را جدا کنید. این روش به طور معمول برای انواع خودرو نیز کاربرد دارد.

۲- برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوح پلاستیکی، بهتر است از مرطوب‌کننده‌ها یا انواع روغن استفاده کنید. همچنین استفاده از سرکه می‌تواند فرایند جدا شدن چسب از روی سطوح پلاستیکی را سرعت ببخشد. برای هر کدام از این روش‌ها، لازم است پس از شُل شدن چسب، آن را به وسیله کاردک یا یک شیء لبه‌دار جدا کنید.

۳- پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس یا پارچه، کار زیاد سختی نیست و کافی است لباس مورد نظر را به مدت یک شبانه روز در یک تشت آب قرار دهید. وقتی چسب حالت نرمی به خود گرفت، شما می‌توانید با استفاده از یک وسیله زبر مانند مسواک و مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی، چسب را از سطح پارچه جدا کنید. در صورتی که این کار جواب نداد، استفاده از پنبه آغشته به استون و اعمال بر روی لباس نیز توصیه می‌شود.

۴- اگر به دنبال پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی وسایل چرمی هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مایع شوینده و آب به همراه یک اسفنج یا از روش استون استفاده کنید. هر دو روش قابلیت‌های خوبی دارند؛ فقط درنظر داشته باشید که فشار بر روی سطح طوری نباشد که آسیب جدی به وسیله چرمی مانند کفش یا دستبند چرم وارد شود.

۵- برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوح شیشه‌ای، استفاده از آب گرم، سرکه، سس مایونز، استون و ژل پترولیوم توصیه می‌شود. هر کدام از این روش‌ها به وسیله یک پارچه تمیز انجام می‌شود که شما ملزم هستید آن را بر روی سطح شیشه‌ای بکشید تا چسب از سطح مورد نظر جدا شود.

۶- اگر چسب ۱۲۳ به دست شما چسبیده است، شما باید از آب و صابون، روغن به ویژه روغن زیتون، خمیر دندان و پنبه آغشته به استون استفاده کنید. روش استفاده از هر کدام به گونه‌ای است که دست‌ها به مدت ۵ دقیقه در آب محلول شده با متریال‌های اشاره شده، شسته می‌شود.

پاک کردن چسب

پاک کردن چسب از دست

بهترین روش برای پاک کردن انواع چسب از روی دست، روش استون است. پنبه آغشته به استون را برای چند دقیقه به دست خود بزنید تا چسب از سطح پوست شما جدا شود. درضمن فراموش نکنید به دلیل اینکه استون می‌تواند پوست دست را بیش از اندازه خشک کند، حتما پس از انجام این کار، به دست‌های خود مرطوب کننده بزنید.

برای پاک کردن چسب از روی دست، استفاده از الکل نیز کارساز است. حل چسب را به الکل آغشته کنید و ماساژ دهید تا چسب به طور کامل از روی دست جدا شود.

یکی دیگر از روش‌های ساده، استفاده از آب گرم و نمک یا آب گرم و صابون است که به راحتی می‌توانید دست‌های خود را در محلول‌های اشاره شده بشویید تا چسب از سطح پوست شما جدا شود.

پاک کردن چسب آکواریوم

اگر در حین درزگیری آکواریوم خانه خود، مقداری چسب آکواریوم بر روی لباس شما ریخته شد، نگران نباشید به راحتی می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، آن را جدا کنید. یکی از بهترین روش‌ها در این زمینه شامل استفاده از اتو و کاغذ یا اتو و دستمال کاغذی است. کاغذ را بر روی محل ریخته شدن چسب قرار دهید و سپس به مدت یک دقیقه اتو بزنید. در آخر هم چسب آکواریوم باید به کاغذ بچسبد.

یکی از روش‌های ساده برای پاک کردن چسب از روی لباس، استفاده از یخ است. وقتی یخ به سطح چسب می‌رسد، باعث منقبض و سفت شدن چسب شده و درنهایت جدا می‌شود. با این حال پس از سفت شدن، لازم است که با یک شیء تیز، چسب ریخته شده را از سطح جدا کنید.

روشی که برای جدا کردن چسب آکواریوم از سطح لباس کارساز و کارآمد است، استفاده از حلال‌های شیمیایی شامل الکل و استون است. وقتی چسب آکواریوم به یک پارچه چسبیده باشد، ترکیب الکل و استون جواب می‌دهد. برای انجام این کار، مقداری از ترکیب فوق را روی لباس بریزید و به وسیله یک پارچه، محل را تمیز کنید. اگر احساس کردید که پس از انجام این کار به سختی بیرون می‌آید، از یک وسیله یا ابزار تیز استفاده نمایید.

لازم به توضیح است که استفاده روغن تربانتین به عنوان حلال مورد استفاده در کارهای نقاشی هنری نیز برای پاک کردن چسب آکواریوم از روی لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاک کردن چسب از روی چوب

برای پاک کردن چسب از روی چوب، از ۴ روش مواد طبیعی، گرم کردن، سنباده و استون استفاده کنید. بهترین روش طبیعی برای جدا کردن چسب از روی چوب، استفاده از سرکه سفید است. با استفاده از یک دستمال آغشته به سرکه، محل چسب را تا جدا شدن از سطح ماساژ دهید.

استفاده از سس مایونز هم برای جدا کردن چسب از روی چسب مفید است. برای این کار لازم است که سس مایونز را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی سطح مورد نظر قرار دهید و از سطح جدا کنید. برای گرفتن نتیجه، این کار را چندین مرحله انجام دهید.

شاید باور این موضوع سخت باشد که پوست پرتقال می‌تواند باعث تجزیه چسب شود. برای اینکار کافی است که پوست پرتقال را بر روی چسب قرار دهید تا سیتروس موجود در پرتقال باعث تجزیه چسب گردد.

سنباده زدن چسب نیز یکی از روش‌های کارآمد در جدا کردن چسب از سطح چوب است. برای این کار ابتدا از سنباده ۶۰۰ استفاده کنید و درنهایت از سنباده ۱۲۰۰ بهره بگیرید.

اگر قصد جدا کردن چسب ریخته شده بر روی چوب را دارید، بهترین کار خیس کردن محل چسب به استون در مدت زمان یک دقیقه است. درضمن استفاده از وازلین نیز در نرم‌تر شدن چسب و درنهایت جدا شدن آن کمک می‌کند. مدت زمان تاثیرگذاری وازلین بر روی چسب حدود یک شبانه روز است.

گرم کردن و زدن روغن نیز، از دیگر راه‌های جدا کردن چسب از روی سطح چوب به شمار می‌آید. برای گرم کردن چوب، می‌توانید از حرارت بخاری یا سشوار استفاده کنید. استفاده از سشوار به طور معمول در مدت زمان ۱۵ ثانیه صورت می‌گیرد.

پاک کردن چسب

پاک کردن چسب از روی فلز

بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی فلز، استفاده از استون است. برای این کار کافی است مقداری استون را به یک پارچه تمیز آغشته کنید و سپس بر روی سطح مورد نظر ماساژ دهید تا به مرور چسب از سطح جدا شود. همچنین می‌توانید از آب گرم و پارچه، سرکه و آب، آب گرم و مایع ظرفشویی، آبلیمو و مسواک برای این کار استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‎‌های پاک کردن چسب از روی سطوح فلزی، استفاده آمونیاک و الکل است. هر کدام از متریال‌های اشاره شده را بر روی سطح فلزی ماساژ دهید تا چسب ریخته شده بر روی آن از سطح جدا شود. درنهایت برای پاک کردن چسب از روی فلز می‌توانید از سوهان یا سنباده استفاده نمایید.

پاک کردن چسب از روی پلاستیک

برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک، ابتدا سعی کنید از روغن مایع یا نباتی برای این کار استفاده نمایید. انجام این کار به این صورت است که ابتدا اجازه دهید تا روغن به درون چسب نفوذ کند و پس از نرم شدن، چسب را جدا کنید. در صورتی که چسب به سادگی از سطح جدا نشد، می‌توانید از یک ابزار تیز برای جدا کردن آن بهره بگیرید.

استفاده از جوش شیرین، سس مایونز (۱۵ دقیقه بر روی سطح بماند)، الکل، گریس، تینر (۵ تا ۱۰ دقیقه)، ترکیب ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین یا ۲ قاشق غذاخوری روغن یا آب گرم، نمک و تیغ برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک توصیه می‌شود.

پاک کردن چسب از روی فرش

در مرحله اول، سعی کنید مقدار یخ را درون کیسه‌ای قرار دهید و بر روی نقطه ریخته شدن چسب بر روی فرش قرار دهید. پس از آن سعی کنید که برای جدا کردن کامل چسب، از حلال چسب مخصوص فرش استفاده نمایید.

برای پاک کردن چسب ناخن از روی فرش، استفاده از استون تاثیر بسزایی در رفع و پاک کردن چسب دارد. همچنین استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه سفید و یک قاشق چای، می‌تواند در جدا شدن چسب از روی سطح فرش کمک کند.

برای پاک کردن چسب اکلیلی از روی فرش ابتدا سعی کنید با استفاده از یک وسیله تیز، چسب را از محل جدا کنید. در صورتی که پاسخ مناسبی دریافت نکردید، بهتر است که از محلول سفید کنند و آب گرم به همراه ترکیب اکسیژن بهره بگیرید.

همچنین برای پاک کردن چسب پی وی سی از روی سطح فرش یا موکت، استفاده از یخ، گرم کردن چسب با اتو، رختن پودر بر روی چسب، توصیه می‌شود. در ضمن برای پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش، بهترین راه استفاده از استون است. لازم به توضیح است که برای پاک کردن چسب سفید (مناسب وسایل بازی کودکان)، می‌توانید از آب سرد استفاده کنید.

پاک کردن چسب قطره ای

روش‌های مختلفی برای از بین بردن چسب قطره‎ ای وجود دارد که در ادامه به چند روش متداول می‌پردازیم:

۱- الکل: یک پارچه یا پنبه را با الکل مرطوب کنید و قطره‎های چسب را به آرامی بمالید تا جدا شوند. این روش برای انواع چسب به خوبی جواب می‌دهد.

۲- سرکه: مقداری سرکه سفید را به قطره‌های چسب بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس آن را خراش دهید.

۳- آب داغ: سطح مورد نظر در آب داغ قرار دهید و سپس چسب را به آرامی را بتراشید.

۴- استون یا پاک‌کننده لاک ناخن: این روش فقط برای انواع خاصی از چسب که پایه آب نیستند، کار می‌کند. مقداری استون یا پاک‌کننده لاک ناخن را روی پنبه بزنید؛ سپس بر روی چسب بمالید.

۵- روغن نباتی: مقداری روغن گیاهی را به قطره‌های چسب بزنید و اجازه دهید تا یک شبانه روز بماند. سپس آن را خراش دهید.

پاک کردن چسب از روی لباس

بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب از روی لباس عبارتند از:

۱- لباس را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در فریزر قرار دهید. اجازه دهید تا پس از چند ساعت، چسب یخ زده و به راحتی جدا شود.

۲- تا جایی که ممکن است چسب را از طریق یک وسیله تیز بتراشید.

۳- برای پاک کردن چسب از روی لباس، از الکل، استون و نرم کننده لباس استفاده کنید.

۴- از یک پارچه تمیز یا مسواک استفاده کنید تا چسب را به آرامی مالش دهید. از لبه‌ها شروع و به سمت مرکز لباس حرکت کنید.

۵- لباس را با آب سرد بشویید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از دست

روش‌های مختلفی برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی دست وجود دارد که عبارتند از:

۱- آب و صابون: ساده‌ترین راه برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از دست، شستن فوری آن با آب و صابون است. برای نتیجه بهتر از آب گرم استفاده کنید. ممکن است لازم باشد دست‌های خود را چندین بار بشویید تا تمام چسب ها کاملا پاک شوند.

۲- استون: اگر پس از شستن، همچنان چسب بر روی دست شما وجود دارد، می‎توانید از استون برای حل کردن آن استفاده کنید. یک تکه پنبه یا پارچه را به استون آغشته کنید و چند دقیقه روی چسب نگه دارید. سپس به آرامی محل را مالش دهید تا چسب پاک شود.

۳- روغن زیتون: می‌توانید از روغن زیتون برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی دست نیز استفاده کنید. چند قطره روغن زیتون را روی چسب زده و به مدت چند دقیقه به آرامی محل را بمالید. سپس، دست خود را با آب و صابون بشویید.

۴- کاغذ سنباده یا سمباده: اگر همه راه‌ها رفتید و جواب نگرفتید، می توانید از سنباده برای پاک کردن چسب استفاده کنید. با این حال، بسیار مراقب باشید که به پوست آسیب نرسانید. به آرامی محل را مالش دهید تا چسب جدا شود.

پاک کردن چسب از روی شیشه

قبل از اقدام به جدا کردن چسب از روی شیشه، مطمئن شوید که تجهیزات لازم مانند عینک ایمنی و دستکش محافظ را در اختیار دارید تا به خودتان آسیب نرسانید. بهترین مواد برای پاک کردن چسب از روی شیشه شامل موارد زیر می‎شود:

۱- استون: یک تکه پنبه را با استون مرطوب کنید. سپس آن را روی چسب قرار داده و اجازه دهید تا چند دقیقه بماند.

۲- سرکه: حوله‌ای را با سرکه خیس کنید و چند ساعت روی چسب قرار دهید. سپس به آرامی چسب را با سوهان یا تیغ بتراشید.

۳٫ جوش شیرین و آب: مقدار مساوی از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را روی چسب بمالید و اجازه دهید تا چند ساعت بماند. با استفاده از یک وسیله تیز، چسب را جدا کنید.

بهترین روش پاک کردن چسب از روی لباس

بهترین روش برای پاک کردن چسب از روی لباس، استفاده از استون و گذاشتن لباس در فریزر است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، لباس را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به مدت چند ساعت در فریزر بگذارید. در آخر لباس را از فریزر بیرون آورده و چسب یخ زده را جدا کنید.

برای پاک کردن چسب از روی لباس به وسیله استون، کافی است مقدار استون را بر روی چسب بزنیدو پس از چند دقیقه آن را با یک وسیله تیز جدا کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «روش پاک کردن چسب» صحبت کنیم. گاهی احتمال این وجود دارد که چسب بر روی سطوح مختلف مانند سطوح چوبی، فلزی، پلاستیکی، فرش، لباس، پوست و … بریزد، به همین خاطر برای پاک کردن آن باید از ترفندهای مختلفی استفاده کرد. از جمله کارهای مهم در زمینه پاک کردن چسب، استفاده از مواد طبیعی و شیمیایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

ساده‌ترین راه برای پاک کردن چسب از روی دست کدام است؟

استفاده از ترکیب آب گرم و صابون یا آب گرم و مایع ظرفشویی به مدت ۵ دقیقه، یکی از راه‌های موثر در این زمینه است.

برای پاک کردن چسب از روی سطوح پلاستیکی چه باید کرد؟

برای این کار از جوش شیرین، سس مایونز (۱۵ دقیقه بر روی سطح بماند)، الکل، گریس، تینر (۵ تا ۱۰ دقیقه)، ترکیب ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین یا ۲ قاشق غذاخوری روغن یا آب گرم، نمک و تیغ استفاده کنید.

چه موادی برای پاک کردن چسب از روی فرش مناسب ؟

استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی، سرکه سفید و یک قاشق چای.

بهترین راه برای پاک کردن چسب از روی فلز کدام است؟

برای این کار از آب گرم و پارچه، سرکه و آب، آب گرم و مایع ظرفشویی، آبلیمو و مسواک استفاده کنید.

بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب از روی سطح کدام است؟

استفاده از آب گرم و پارچه، سرکه و آب، آب گرم و مایع ظرفشویی، آبلیمو و مسواک برای این کار توصیه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید