آموزش رنگ آمیزی دیوار با غلطک و ترفند های آن

اگر شما هم برای رنگ کردن سقف خانه و نقاط با ارتفاع بالا کلافه شده‌اید، خواندن این مقاله درباره غلطک رنگ را پیشنهاد می‌کنیم. غلطک رنگ، یکی از مهم‌ترین ابزارهای رنگ‌آمیزی ساختمان است که علاوه بر بالا بردن سرعت رنگ‌آمیزی و دسترسی به بالاترین نقاط ساختمان بدون نیاز به پله، تاثیر یادی در کاهش هزینه مالی دارد. با این حال، نحوه کار با غلطک رنگ چگونه است؟

مجله مینیاتور برای پاسخ به این پرسش درنظر دارد تا در این مقاله، به موضوعاتی نظیر آموزش رنگ آمیزی دیوار با غلطک ، انواع غلطک رنگ، ویژگی‌های غلطک رنگ، مراحل رنگ آمیزی دیوار با غلطک، استفاده از غلطک رنگ در چه مواقعی مناسب است؟ آموزش رنگ پلاستیک با غلطک، روش رنگ کردن دیوار با غلطک طرح دار و  از بین بردن رد غلطک رنگ و بهترین برندهای تولیدکننده غلطک رنگ صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

آموزش رنگ آمیزی دیوار با غلطک

آموزش رنگ‌آمیزی ساختمان با غلطک

غلطک رنگ یا غلطک رنگ‌آمیزی، یکی از ابزارهای مهم برای رنگ‌آمیزی دیوار خانه است. این نوع ابزار کاربردی، دارای قطر و بافت مختلفی است که برای اعمال رنگ بر روی سطوح مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، اگر یک خانواده قصد داشته باشند که دیوار خانه خود را با رنگ روغنی تزئین کند، بهترین گزینه برای آن‌ها، استفاده از غلطک رنگ با قطر کمتر و پرزهای کوتاه‌تر است.

از طرفی اگر همان خانواده قصد داشته باشند که دیوار خانه خود را با رنگ پلاستیک یا رنگ اکریلیک رنگ‌آمیزی کنند، بهتر است انتخاب نوع غلطک خود را به سمت غلطک رنگ با قطر بیشتر و پرزهای بزرگ‌تر ببرند. علت انتخاب غلطک با قطر بیشتر برای رنگ پلاستیک، امکان رنگ‌‌آمیزی سطح وسیع‌تری از دیوار است که علاوه بر این، می‌توان نمای مطلوب‌تری برای سطوح ناهموار به وجود آورد.

لازم به توضیح است که جنس رویه غلطک رنگ در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل غلطک رنگ با جنس الیاف طبیعی (برای رنگ‌ روغنی) و غلطک رنگ با جنس الیاف مصنوعی (برای رنگ اکریلیک و رنگ‌ پلاستیک) است.

چه زمانی رنگ را اسپری کنیم؟

انواع غلطک رنگ

غلطک رنگ به سه بخش غلطک رنگ بر اساس سایز، پرز و غلطک رنگ طرح‌دار تقسیم‌‌بندی می‌شود.

۱- غلطک رنگ بر اساس سایز

دسته‌بندی غلطک رنگ بر اساس سایز شامل ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر است. بر اساس تجربه کاربری از این نوع غلطک‌ها، بیشترین کاربرد به غلطک سایز ۱۰ سانتی‌متر (به عنوان غلطک رنگ کوچک) و ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر (به عنوان غلطک رنگ بزرگ) اختصاص دارد.

استفاده از غلطک رنگ در سایز کوچک (۵ و ۱۰ سانتی‌متر) به ویژه در سطوح کوچک‌تر همچون رنگ‌آمیزی در، کابینت، مبلمان، کمد، آبگرم‌کن، اپن آشپزخانه  و … توصیه می‌شود. ضمنا غلطک بزرگ نیز در سطوح بزرگ‌تر همچون دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه اینگونه غلطک‌ها می‌توانند علاوه بر جای دادن حجم رنگ بیشتر، سرعت رنگ‌آمیزی نمای داخلی ساختمان را افزایش دهد.

خرید محصول

۲- غلطک رنگ بر اساس پرز

غلطک رنگ بر اساس پرز به سه بخش پرز نازک، متوسط و ضخیم تقسیم‌بندی می‌شود. استفاده از غلطک پرز نازک، برای رنگ‌آمیزی با رنگ روغنی کاربرد دارد. غلطک‌های متوسط و ضخیم، به ترتیب برای رنگ‌آمیزی با رنگ اکریلیک و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- غلطک رنگ طرح‌دار

فرم غلطک‌های طرح‌دار (شامل طرح‌های آجری، سنگی، چوبی و … ) به‌گونه‌ای است که امکان نصب و جابجایی دو رول غلطک را به طور همزمان فراهم می‌کند. در واقع، غلطک مخصوص این کار دارای دو رول است؛ رول اول با عنوان شکل‌دار و رول دوم با عنوان معمولی شناخته می‌شود.

جنس رول دوم اسفنجی یا پارچه‌ای است که ابتدا رنگ را به غلطک طرح‌دار منتقل می‌کند تا رنگ طرح‌های روی دیوار یک‌دست شود. غلطک دوم یا غلطک معمولی، وظیفه آغشته شدن به رنگ را برعهده دارد. این درحالی است که غلطک اول به عنون غلطک طرح‌دار، پس از چرخیدن و برخورد با غلطک اول حین رنگ‌‌آمیزی بر روی دیوار، رنگ را به صورت یکپارچه و یکدست به خود جذب کرده و طرح مورد نظر را بر روی دیوار پیاده‌سازی می‌کند.

آموزش رنگ آمیزی دیوار با غلطک

ویژگی‌های غلطک رنگ

ویژگی‌های غلطک رنگ عبارتند از:

  • امکان رنگ‌آمیزی نقاط دور بدون استفاده از نردبام.
  • افزایش سرعت رنگ‌آمیزی در صورت بهره‌ گرفتن از غلطک رنگ.
  • امکان کم شره کردن رنگ نسبت به سایر ابزارها.
  • ایجاد بافت یکدست به ویژه در مناطق ناهموار دیوار.
  • مقرون‌به‌صرفه (ارزان).
  • کاربری آسان و راحت.
  • میزان رنگ بیشتر در صورت استفاده از غلطک‌های پشمی.
  • امکان رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی سقف‌ و گوشه‌های دیوار‌ها با غلطک رنگ وجود ندارد.

جدول انواع غلطک رنگ

مراحل رنگ آمیزی دیوار با غلطک

مراحل رنگ‌آمیزی دیوار با غلطک به پنج مرحله تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از: ۱- آماده‌سازی خانه پیش از انجام فرایند رنگ‌آمیزی ۲- ترکیب کردن رنگ و ریختن آن در داخل سینی رنگ ۳- آغشته کردن غلطک به رنگ ۴- رنگ‌آمیزی روی سطح اصلی ۵- رنگ آمیزی مجدد

۱- آماده‌سازی خانه پیش از انجام فرایند رنگ‌آمیزی

  • ابتدا وسایلی مانند صندلی‌ها، فرش‌ها و میزها از اتاق خارج شود.
  • کف اتاق به وسیله کاور مخصوص رنگ‌آمیزی پوشش داده شود.
  • تمیزکاری آستر زدن دیوار پیش از انجام فرایند رنگ‌آمیزی.

۲- ترکیب کردن رنگ و ریختن آن در داخل سینی رنگ

  • در این مرحله، رنگ مورد نظر با حلال آن ترکیب می‌شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد حباب در سطح رنگ، آرام آرام به داخل سینی رنگ منتقل می‌شود.

۳- آغشته کردن غلطک به رنگ

  • غلطک رنگ در سینی رنگ فرو می‌رود.
  • برای جلوگیری از شره کردن رنگ، غوطه‌ور کردن غلطک رنگ اجتناب شود.

۴- رنگ آمیزی روی سطح اصلی

  • پس از جذب کامل رنگ به غلطک رنگ، فرایند رنگ‌آمیزی آغاز می‌شود.
  • غلطک رنگ در یک الگوی W به سمت بالا و پایین حرکت داده می‌شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد خطوط حین رنگ‌آمیزی، ادامه رنگ از لبه مرطوب زده شود.

۵- رنگ آمیزی مجدد

پس از اینکه رنگ‌آمیزی سطح مورد نظر و در راستای ایجاد سطح صاف و یکدست، رنگ‌آمیزی مجدد توصیه می‌شود.

رنگ آمیزی مجدد

استفاده از غلطک رنگ در چه مواقعی مناسب است؟

۱- استفاده از غلطک رنگ پیش از استفاده از اسپری رنگ

رنگ کردن با غلطک رنگ در مقایسه با اسپری رنگ، مزیت‌های بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از ویژگی‌های برتر غلطک رنگ نسبت به اسپری رنگ، ایجاد یک لایه ضخیم و با قوام بر روی دیوار خانه است. بهره گرفتن از غلطک رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوار ساختمان خانه، زمینه را برای ایجاد سرعت بیشتر و حذف پمپ باد و مصرف برق حین استفاده از اسپری رنگ یا پیستوله به وجود می‌آورد.

۲- فقط قصد رنگ‌آمیزی دیوارها در میان است

وقتی رنگ‌‌آمیزی دیوارهای خانه در اولویت است، استفاده از غلطک رنگ توصیه می‌شود. وقتی پای رنگ کردن سقف خانه در میان نباشد، استفاده از غلطک رنگ علاوه بر کاهش زمان، کیفیت رنگ‌آمیزی را نیز به اوج خود می‌رساند.

۳- مهم بودن هزینه رنگ‌آمیزی

برخی خانواده‌ها برای رنگ‌آمیزی نمای داخلی، امکان هزینه آنچنانی یا هزینه زیاد را ندارند. بنابراین تصمیم می‌گیرند که با حداقل هزینه، دیوارهای داخلی خانه را نونوار کنند. از این رو، استفاده از غلطک رنگ به عنوان ابزاری برای پوشش‌دهی رنگ بر روی دیوارها، توصیه می‌شود. این در حالی است که استفاده از اسپری رنگ یا پیستوله برایب رنگ‌آمیزی، امکان هدررفت بخش زیادی از رنگ وجود دارد؛ موضوعی که مصداق آن برای غلطک رنگ وجود ندارد.

۴- پوشش‌دهی دیوار ناهموار و کثیف به وسیله رنگ

غلطک رنگ‌آمیزی ضمن پوشش‌دهی‌ سطوح کثیف و ناهموار به طور کامل، آزادی عمل بیشتری به سرپرست خانواده برای رنگ‌آمیزی دیوار خانه بدهد. ضمنا اگر گچ‌بری‌ها و بافت‌های پیچیده‌ای در دیوار خانه وجود دارد، استفاده از اسپری رنگ توصیه می‌شود.

آموزش رنگ پلاستیک با غلطک

برای یک رنگ‌آمیزی موفق، باید تجهیزات و تکنیک مناسب را داشته باشید. برای استفاده از غلطک به یک سینی و روکش غلطک نیاز دارید. مطمئن شوید که غلطک مناسب برای کار دارید. به طور کلی، روکش‌های ۶ تا ۸ میلی‌متری برای رنگ‌های براق و نیمه براق، روکش‌های ۱۰ تا ۱۲ میلی‌متری برای رنگ‌های صاف و کم جلای روی دیوارها و روکش‌های ۲۰ تا ۳۲ میلی‌متری برای بیشتر رنگ‌ها روی سطوح ناهموار مانند بتن یا دیوارهای بافت‌دار استفاده می‌شوند.

ابتدا رنگ را در مخزن سینی رنگ بریزید. سعی کنید زیادی آن را از رنگ پر نکنید. غلطک را به آرامی در رنگ فرو کنید؛ رنگ باید کمتر از نیمی از غلطک را بپوشاند. سپس آن را به سمت عقب و جلو روی سطح شیب دار سینی رنگ بغلتانید تا رنگ به طور مساوی بر روی روکش غلطک رنگ پخش شود.

رنگ را به صورت زیگزاگ بزرگ روی سطح مورد نظر اعمال کنید. هرگز یک غلطک پوشیده از رنگ را برای مدت طولانی در معرض هوا قرار ندهید. در زمان استراحت، آن را در پلاستیک بپیچید و پس از استفاده حتما آن را کاملا تمیز کنید. در حین استفاده از غلطک رنگ، از ضربات یکنواخت طولانی با فشار محکم استفاده نمایید.

روش رنگ کردن دیوار با غلطک طرح دار

سیستم رنگ‌آمیزی و تزئینات دیوار خانه به وسیله غلطک رنگ طرح دار از دو بخش تشکیل شده است: قسمت اول یک غلطک رنگ طرح دار از جنس لاستیک است که یک طرح نقش برجسته بر روی سطح آن وجود دارد. قسمت دوم یک اپلیکاتور است که از یک قاب، یک دسته و یک غلطک فیدر مخصوص فوم تشکیل شده است.

برای استفاده از آن، شما به سادگی غلطک فیدر را در مقداری رنگ بغلتانید (هر رنگی، بدون نیاز به لعاب خاصی)، روی آن یک غلطک رنگ طرح دار بچسبانید و آن را بر روی سطح مورد نظر اعمال کنید.همانطور که در حال اجرای آن هستید، سطح غلطک رنگ طرح دار یک لایه نازک و یکنواخت از رنگ را برمی‌دارد و روی دیوار می‌گذارد تا یک الگوی کاملا یکنواخت به دست آید.

از بین بردن رد غلطک رنگ

رد غلطک رنگ اغلب به دلیل قرار دادن لایه دوم رنگ توسط نقاش پیش از خشک شدن کامل لایه اول روی دیوار ایجاد می‌شود. استفاده از این تکنیک‌ها به شما این امکان را می‌دهد که رنگ چسبنده را تعمیر کنید یا رد غلطک رنگ را روی دیوار رنگ‌شده تعمیر کنید. ابتدا مطمئن شوید که رنگ کاملا خشک شده است. پس از خشک شدن، یک تکه کاغذ سنباده صاف بردارید و بر روی سطح دیوار بزنید.

سطح را دوباره رنگ آمیزی کنید و همیشه لبه غلطک رنگ خود را مرطوب نگه دارید. به آرامی غلطک رنگ را حرکت دهید. اگر در حین کشیدن غلطک رنگ بر روی دیوار، شکاف‌هایی را روی دیوار مشاهده کردید، زمان آن رسیده است که رنگی را که روی غلطک شما قرار دارد تازه کنید. اگر این کار را انجام دهید، دیگر نیازی به نگرانی در مورد رد غلطک در رنگ نخواهید داشت.

علاوه بر این، از روکش غلطک رنگ با اندازه مناسب استفاده کنید. سطوح بزرگتر به غلطک‌های بزرگتری نیاز دارند. در ضمن نباید فراموش کنید که غلطک رنگ مورد استفاده در رنگ اکریلیک، برای رنگ کردن دیوار خانه با رنگ روغنی مناسب نیست.

همچنین از رنگ باکیفیت استفاده کنید. رنگ بی‌کیفیت به خوبی نمی‌چسبد و پس از اتمام کار ظاهر خوبی ندارد. رنگ مناسب برای کار بخرید. بسیاری از مردم سعی می‌کنند مقدار رنگ کمی را برای سطوح با متراژ بالا استفاده کنند، اما باید بدانید که این کار منجر به رنگ‌آمیزی با کیفیت پایین می‌شود.

تماس با ما

بهترین برندهای تولیدکننده غلطک رنگ

بهترین و مهم‌ترین تولیدکننده غلطک رنگ در داخل کشور، شرکت دکور، شرکت خرم، شرکت پنگوئن و شرکت استار رول است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا به طور کامل به آموزش رنگ‌آمیزی دیوار با غلطک رنگ بپردازیم؛ به طوری که در حال حاضر می‌توان اشاره کرد که غلطک رنگ بر اساس سایز شامل ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر، بر اساس پرز شامل پرز نازک و چرز ضخیم و غلطک رنگ طرح‌دار تقسیم‌بندی می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های غلطک رنگ شامل امکان رنگ‌آمیزی نقاط دور بدون استفاده از نردبان، افزایش سرعت رنگ‌آمیزی در صورت بهره‌ گرفتن از غلطک رنگ، مقرون‌به‌صرفه (ارزان) و کاربری ساده و آسان اشاره کرد.

سوالات متداول

  • غلطک پرز کوتاه برای چه رنگ‌هایی مناسب است؟

رنگ روغن.

  • غلطک پرز متوسط برای چه رنگ‌هایی مناسب است؟

برای سطوح بافت متوسط.

  • غلطک پرز بلند برای چه رنگ‌هایی مناسب است؟

برای سطوح بافت متوسط.

  • شست‌وشوی غلطک رنگ برای رنگ‌های روغن چگونه است؟

برای خارج کردن رنگ‌های باقیمانده از غلطک رنگ، کشیده شدن آن بر یک سطح مواج ضروری است. در صورت پاک نشدن غلطک، ابتدا کاور غلطک از فریم غلطک جدا می‌شود. سپس رنگ‌های باقیمانده به وسیله کاردک خارج گردیده و در نهایت غلطک رنگ با تینر و آب گرم شسته شود.

  • شست‌وشوی غلطک رنگ برای رنگ‌های پایه آب چگونه است؟

شست‌وشوی غلطک رنگ برای رنگ‌های پایه آب، همچون رنگ‌های با پایه آلکیدی است، با این تفاوت که در آخر، شست‌وشوی کاور غلطک به وسیله آب و صابون صورت می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید