نحوه رنگ آمیزی ساختمان

رنگ آمیزی خانه، احتمالا یکی از مهم ترین کار هایی است که باید برای خانه خود انجام دهید. می توانید این وظیفه بسیار مهم را به یک نقاش بسپارید و یا این که خودتان آن را انجام دهید. اگر قصد دارید که خودتان این کار را انجام دهید باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید. به همین خاطر ما در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه رنگ آمیزی ساختمان توضیح داده ایم و مراحل آن را نام برده ایم.

وسایل مورد نیاز

نحوه رنگ آمیزی ساختمان

در این بخش قصد داریم لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی را معرفی کنیم؛ این وسایل شامل موارد زیر می شود:

  • گچ، سوهان رنگ، بلوک سنباده (در صورتی که قصد دارید قبل از رنگ، دیوار را تعمیر کنید.)
  • اسفنج بزرگ و صابون شکر برای تمیز کردن دیوار
  • پارچه
  • نوار چسب کاغذی یا نقاشی
  • سینی رنگ
  • قاب غلطکی و روکش غلطکی
  • قلم مو رنگ
  • نردبان

انتخاب رنگ

نحوه رنگ آمیزی ساختمان

قبل از شروع رنگ آمیزی، باید رنگ مناسب دیوار خود را انتخاب کنید. معمولا رنگ های مبتنی بر آب بهترین رنگ برای دیوار هستند. اما برای قسمت هایی مانند در ها و پنجره ها بهتر است که از رنگ روغنی استفاده کنید.

همچنین در مورد نحوه رنگ آمیزی ساختمان خوب است به این موضوع اشاره کنیم که یک لیتر رنگ برای رنگ آمیزی حدودا ۴ متر مربع کافی است. در ضمن اگر قصد دارید دیوار های طرح دار را رنگ آمیزی کنید؛ به ۲۰ درصد رنگ بیشتری نیاز دارید.

مراحل کار

نحوه رنگ آمیزی ساختمان

  1. تعمیر دیوار

هر ترک روی دیوار قبل از رنگ آمیزی باید تعمیر شود. برای این که بتوانید ترک های دیوار را تعمیر کنید؛ از گچ استفاده کنید. ترک های عمیق ممکن است که به دو لایه گچ نیاز داشته باشند.

بعد از استفاده از گچ و خشک شدن آن، از سنباده برای صاف کردن دیوار استفاده کنید. در ضمن برای این که با نحوه رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید خوب است بگوییم مکان هایی مانند اطراف پنجره و در نیز، نیاز به سنباده کشیدن دارند تا سطح صاف تری داشته باشند.

  1. تمیز کردن دیوار

برای این که بتوانید نتیجه خوبی بگیرید؛ حتما باید تمامی دیوار های خانه را تمیز کنید. هر چه گرد و غبار و چربی که روی دیوار وجود دارد را تمیز کنید. تمیز بودن دیوار باعث می شود که رنگ بهتر به دیوار جذب شود و کمتر حباب های رنگ روی دیوار ایجاد شوند.

برای این که بهتر نحوه رنگ آمیزی ساختمان را یاد بگیرید خوب است بگوییم که می توانید برای تمیز کردن دیوار از اسفنج و صابون شکر و آب استفاده کنید.

تمیز کردن دیوار

  1. آماده کردن اتاق

یکی از مراحل بسیار مهم که خیلی از افراد به آن توجهی نمی کنند؛ مرحله آماده کردن اتاق برای رنگ آمیزی است. برای این که هیچ رنگی روی وسایل خانه شما در هنگام رنگ آمیزی نریزد؛ همه آن ها را از محلی که قرار است رنگ شود خارج کنید. با این کار راحت تر می توانید روی رنگ آمیزی تمرکز کنید. اگر امکان جا به جایی مبلمان را ندارید؛ آن را در جایی قرار دهید که زیاد سر راه نباشد.

برای این که با نحوه رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوید؛ باید از کمی نوار چسب کاغذی یا نقاشی برای سطوحی که نمی خواهید رنگ شوند استفاده کنید. این مکان ها معمولا شامل قسمت هایی مانند پریز های برق می شوند که نباید در هنگام رنگ آمیزی رنگی روی آن ها بریزد.

دقت داشته باشید برای این که بتوانید از چکه کردن رنگ روی سطح زمین جلوگیری کنید؛ باید کاملا کف را بپوشانید. در ضمن تهویه اتاق نیز باید مناسب باشد تا به خشک شدن بهتر رنگ کمک کند.

  1. رنگ کردن سقف

برای آشنایی با نحوه رنگ آمیزی ساختمان باید بدانید که رنگ آمیزی باید از سقف شروع شود. شما می توانید برای رنگ آمیزی سقف از غلطک های مخصوص آن استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که در هر حال نیاز به یک نردبان دارید. برای رنگ آمیزی لبه های سقف نیز از قلم مو زاویه دار استفاده کنید. با این کار ها به خوبی می توانید سقف خود را رنگ آمیزی کنید. فقط این نکته را فراموش نکنید که بعد از رنگ آمیزی حتما قلم مو خود را بشویید.

رنگ کردن زیر تاق

  1. رنگ کردن زیر تاق

مرحله بعدی، رنگ کردن زیر تاق، در و لبه های پنجره ها است. بهترین رنگی که می توانید برای این قسمت ها استفاده کنید؛ رنگ های روغنی هستند.

  1. رنگ کردن دیوار

مرحله بعدی که برای آشنایی با نحوه رنگ آمیزی ساختمان باید بدانید؛ نحوه رنگ کردن دیوار است. اول از همه مطمئن باشید که تمام کف را با پارچه پوشانده اید. برای این که دیوار را رنگ آمیزی کنید؛ نیاز به دو وسیله دارید. یکی قلم مو است و دیگری غلطک. اول با قلم مو شروع به رنگ آمیزی کنید و تمام قسمت هایی که فکر می کنید غلطک به آن ها نمی رسد را رنگ کنید. بعد از رنگ کردن دیوار حتما قلم مو های خود را بشویید.

رنگ کردن تخته های دامن

  1. رنگ کردن قرنیز ها

مرحله آخری که در نحوه رنگ آمیزی ساختمان باید در مورد آن بدانید؛ نحوه رنگ کردن قرنیز است. از آن جایی که قرنیز ها به سطح زمین نزدیک هستند؛ بسیار مهم است که فرش یا کف نزدیک به قرنیز را بپوشانید تا رنگ به طور اتفاقی بر روی آن نریزد. اگر در هنگام رنگ آمیزی قرنیز رنگ دیوار خشک شده است؛ دیوار را هم بپوشانید تا اتفاقی برای آن نیفتد.

  1. اتمام کار

بعد از این که رنگ ها خشک شدند؛ نوار چسب کاغذی یا نقاشی را از تمام سطوحی که چسبانده اید جدا کنید. پارچه هایی که روی زمین پهن کرده اید را بردارید. دقت داشته باشید که روی پارچه ها هیچ رنگی نباشد. اگر مطمئن هستید که رنگ کاملا خشک شده است؛ می توانید وسایل روی دیوار را برگردانید و مبلمان خود را دوباره در جای قبلی بگذارید.

تماس با ما

جمع بندی

در این مقاله در مورد نحوه رنگ آمیزی ساختمان صحبت کردیم و برای درک بهتر شما مرحله به مرحله در مورد آن توضیح دادیم. برای این که بتوانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید سعی کنید از رنگ های با کیفیت استفاده کنید. در روز های بارانی یا ابری کار رنگ آمیزی را شروع نکنید. در ضمن قبل از استفاده از رنگ آن را به خوبی هم بزنید تا قوام رنگ حفظ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید