چند راهکار کاربردی برای رفع بوی رنگ ساختمان

اگر در خانه خود بوی رنگ دارید، راه های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد. یکی از راه‌ها این است که ظروفی را در اطراف اتاق قرار دهید که داخل آن‌ها سرکه سفید یا سیب باشد. بخار ناشی از رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی می‌تواند باعث سردرد و بوی نامطبوع شود. به یاد داشته باشید که هنگام کار در یک فضای محدود ، پنجره‌ها را باز کنید.  بنابراین اگر با بوی رنگ در خانه خود دست و پنجه نرم کرده اید، چند کار وجود دارد که می توانید برای خلاص شدن از شر آن انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به چندین راهکار برای رفع بوی رنگ در حین رنگ‌آمیزی اشاره کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چند راهکار کاربردی برای رفع بوی رنگ ساختمان

رنگ ها یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت هایی هستند که در نوسازی و تغییر نمای خانه ها از آن ها استفاده می شود؛ اما یکی از معایبی که رنگ ها دارند، این است که بعد از استفاده بوی بدی می دهند؛ به نحوی که حتی تا چند روز امکان سکونت در منزل نیست.

امروزه با تغییر نحوه ساخت رنگ ها، دیگر بو های شدیدی را احساس نخواهید کرد و بوی رنگ ها به سرعت از بین خواهد رفت؛ اما ممکن است که بخواهید باز هم بوی رنگ ها را سریع تر از بین ببرید. ما در این مقاله در مورد رفع بوی رنگ ساختمان توضیح داده ایم.

بوی رنگ

این مواد شیمیایی به عنوان ترکیبات آلی فرار یا VOC شناخته می‌شوند. VOC حلال‌هایی هستند که معمولا در انواع رنگ‌ها یافت می‌شوند و برای نگهداری رنگ به صورت مایع استفاده می‌شوند. بنابراین با خشک شدن رنگ، حلال‌ها در هوا پخش می‌گردند.

رفع بوی رنگ ساختمان

بوی رنگ ساختمان برای فاویسم

مواد شیمیایی موجود در بخار رنگ می‌تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی برای سلامتی داشته باشد. با خشک شدن رنگ، برخی افراد ممکن است علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی یا چشم، سرگیجه و مشکلات تنفسی را تجربه کنند. سایر علائم فوری شامل تحریک گلو و ریه و مشکلات بینایی نیز، از مضرات دود و بوی رنگ است.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر فرد مبتلا به فابیسم در خانه دارید، حتما او را از محل رنگ‌آمیزی دور نگهدارید. ضمنا برای رفع بو به صورت موقت، اسفند دود کنید.

بوی رنگ روغنی در بارداری

بسیار بعید است که رنگ‌آمیزی یا قرار گرفتن در اطراف بخار رنگ به ویژه در دوران بارداری، به جنین شما آسیب برساند. زیرا خطر رنگ‌های خانگی مدرن کم است. با این حال به اطلاعات مندرج بر روی رنگ توجه کنید که اگر رنگ روغنی شما حاوی سرب باشد، خطرات زیادی می‌تواند برای شما و جنین ایجاد کند.

بوی رنگ برای نوزاد

بوی رنگ نه تنها برای ما بزرگسالان بسیار ناخوشایند است بلکه می‌تواند برای کودکان و نوزادان نیز خطراتی داشته باشد. رنگ‌های معمولی، مملو از مواد شیمیایی مضر به نام «ترکیبات آلی فرار» یا VOCs هستند.

بوی رنگ اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک بدلیل خراب شدن یا داشتن مواد نگهدارنده، بوی بدی می‌دهند. رنگ‌های تاریخ مصرف گذشته اغلب شروع به کپک زدن می‌کنند و بوی بدی متصاعد می‌کنند. رنگ های جدید ممکن است بوی کمی آمونیاک یا فرمالدئید متصاعد کنند؛ زیرا این مواد برای افزایش ماندگاری رنگ استفاده می‌شوند.

رفع بوی رنگ ساختمان

بوی رنگ روغنی

بو یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت های بین رنگ روغنی و رنگ‌های پایه آب است. رنگ روغنی به دلیل ترکیب آن، بوی بسیار قوی‌تری نسبت به رنگ اکریلیک و پلاستیک دارد. در واقع دودها به قدری حاوی گاز هستند که بسته به محدوده پروژه ممکن است به تهویه مناسب نیاز باشد.

بوی رنگ چند روز میماند

حداقل یک روز کامل طول می‌کشد تا بو به طور کامل از بین برود. با این حال اگر در منطقه‌ای با آب و هوای سرد یا مرطوب زندگی می‌کنید، تهویه بسیار مهم است. یک پنجره را باز نگه دارید و پنکه را به سمت اتاقی که در آن رنگ استفاده شده هدایت کنید تا  به خوشبو شدن هوا کمک کند.

چگونه بوی رنگ ساختمان را از بین ببریم؟

در ادامه چند نکته مهم در رابطه با رفع بوی رنگ ساختمان برای شما شرح داده ایم :

۱- تهویه اتاق

برای از بین بردن بوی رنگ، درها و پنجره‌ها را به طور کامل باز کنید و بگذارید هوا در آن جریان داشته باشد. چند پنکه در اطراف اتاق قرار دهید و زاویه آن‌ها را جوری تنظیم کنید که رو به پنجره باز باشند. در رفع بوی رنگ ساختمان باید بدانید که وجود تهویه مناسب بوی رنگ را به سرعت از بین خواهد برد و ساختمان را زودتر قابل سکونت خواهد کرد. فقط به این نکته دقت داشته باشید که تا زمان تمام شدن کامل رنگ‌‍آمیزی ساختمان، به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهید.

۲- جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده فوق‌العاده سودمند و همه‌کاره است که علاوه بر نظافت، به راحتی تمامی بوها را به خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل برای از بین بردن بوی رنگ، می‌توانید از آن استفاده کنید.

در رفع بوی رنگ ساختمان با جوش شیرین در ابتدا باید مقداری جوش شیرین را در ظرف‎های جداگانه بریزید و آن‌ها را در قسمت‌های مختلف اتاق پخش کنید. بعد از پخش کردن آن‎ها در نقاط مختلف، اجازه دهید که یک شب تا صبح جوش شیرین باقی بماند. بعد از گذشت زمان گفته شده، آن‌‎ها را جمع‌آوری کنید و دور بریزید.

از جوش شیرین حتی برای بوگیری ابزار و وسایل نقاشی یا وسایل دیگر مانند مبل و فرش نیز می‌توانید استفاده کنید. فقط کافی است برای از بین بردن بو، مقداری جوش شیرین را بر روی آن‎‌ها بریزید و اجازه دهید که یک شب تا صبح باقی بماند؛ سپس آن را جارو برقی بکشید.

شمع

۳- زغال فعال

یکی دیگر از موادی که می‌تواند در رفع بوی رنگ ساختمان به شما کمک کند، زغال فعال یا کربن فعال است. این ماده نیز به عنوان یکی از ماده‌های قدرتمند برای بوگیری شناخته می‌شود. از این ماده بیشتر در اجاق گازها و حتی برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود؛ به همین دلیل از آن می‌توان برای از بین بردن بوی رنگ نیز استفاده کرد.

همان طور که جوش شیرین را تقسیم کردید، مقدار کمی زغال فعال را هم برای رفع بوی رنگ ساختمان در ظرف‌های جداگانه بریزید و در قسمت‌های مختلف اتاق قرار دهید. فقط زمان بیشتری برای اثرگذاری زغال فعال لازم است. زغال فعال به چیزی حدود یک روز کامل و یا حتی بیشتر نیاز دارد تا بوها را از بین ببرد. بعد از گذشت این زمان، لازم است که زغال‌های فعال را جمع‎آوری کنید و آن‌ها را دور بریزید.

۴- خنک نگه داشتن خانه

همان طور که در روش اول اشاره کردیم، باز گذاشتن پنجره‎ها و در‎ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای از بین بردن بوی رنگ داشته باشد؛ اما باید بدانید که در راستای اثر گذاری بیشتر لازم است تا تمام خانه را سرد نگه دارید. هوای سرد به سرعت می‌تواند بوی رنگ را از بین ببرد. توجه داشته باشید که اگر خانه خود را در زمستان رنگ‌آمیزی می کنید، به هیچ عنوان نباید تا زمان خشک شدن کامل رنگ، هیچ سیستم گرمایشی روشن کنید. این موضوع به رفع بوی رنگ کمک می‌کند و سریع تر آن را از بین می‌برد.

۵- VOC کم

بهترین کار برای رفع بوی رنگ ساختمان این است که از همان اول رنگی را انتخاب کنید که بوی کمی داشته باشد. در هنگام خرید رنگ دقت داشته باشید که رنگ انتخابی شما VOC کمی داشته باشد. VOC در واقع نشان دهنده این است که رنگ تا چه حد رایحه و بو دارد. هر چقدر این مقدار کمتر باشد؛ یعنی اینکه رنگ بوی کمتری دارد و بعد از استفاده سریع تر بوی آن از بین خواهد رفت.

۶- تصفیه‌کننده هوا

یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب برای از بین بردن بوی رنگ، استفاده از تصفیه‎کننده‌های هوا است. برخلاف باور عموم، تصفیه‌کننده‌ها به هیچ عنوان در سریع تر خشک شدن رنگ‌ها کمکی نمی‌کنند؛ اما می توانند به روند رفع بوی رنگ ساختمان کمک و با سرعت بیشتری بوی رنگ‌ها را از خانه محو کنند.

۷- پیاز

اگر از این روش استفاده کنید، خانه شما مقداری بوی پیاز خواهد گرفت؛ اما باید بدانید که پیاز به رفع بوی رنگ ساختمان کمک زیادی خواهد کرد. در پیاز یک ماده شیمیایی است که می‌تواند بوی رنگ را خنثی کند. برای از بین بردن بوی رنگ کافی است که یک پیاز را از وسط نصف کرده و آن را در اتاقی که قرار است رنگ کنید، قرار دهید.

۸- سرکه

یکی از بهترین موادی که برای رفع بوی بد رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرکه است. سرکه قابلیت بالایی برای رفع بوی بد ساختمان دارد؛ به همین خاطر برای از بین بردن سریع بوی رنگ، سرکه‎ را در نقاط مختلف اتاق قرار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد اینکه چگونه می توانید بوی بد رنگ را از بین ببرید توضیح دادیم. در ابتدا در مورد خود رنگ و بعد از آن به روش‌هایی که می‌‎توانید برای رفع بوی رنگ ساختمان از آن ها کمک بگیرید اشاره کردیم. روش های بسیار مختلفی وجود داشتند که ما نیز در مورد هرکدام از آن ها توضیح دادیم.

تماس با ما

سوالات متداول

چه چیزی بوی رنگ را خنثی می‌کند؟

فقط قرار دادن یک کاسه پر از جوش شیرین در فضای رنگ شده کافی است تا از اتاقی عاری از بوی رنگ لذت ببرید. جوش شیرین نیز مانند زغال فعال خاصیت جذب بوی بد را دارد و برای از بین بردن شدیدترین بوی رنگ مفید است

رنگ خانه چقدر طول می کشد تا بو ندهد؟

۲۴ ساعت. اما برخی از بوهای رنگ ممکن است حدود دو هفته باقی بمانند.

آیا سرکه بوی رنگ را کاهش می‌دهد؟

شما  می‌توانید از سرکه برای از بین بردن بوی بد و سمی رنگ‌ها استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سرکه را در کاسه‌های اتاقی که در آن نقاشی می کنید نگهداری کنید. سرکه به تدریج بوی بد را از بین می برد و هوا را تمیز و تازه می‌کند.

بخار رنگ چه مدت مضر است؟

حداقل ۷۲ ساعت صبر کنید تا به اتاقی که تازه رنگ شده است وارد نشوید. معایب ترکیبات آلی فرار ترک (VOCs) موجود در بخار رنگ می‎تواند منجر به چندین مشکل شود که شامل تحریک، سردرد، سرگیجه، اختلال بینایی و از دست دادن موقت حافظه، است.

ممکن است شما دوست داشته باشید