آشنایی با رنگ ساختمان ضد موریانه

استفاده از رنگ ساختمان ضد موریانه چگونه است؟ در صورتی که موریانه‌‌ها به وسایل چوبی منزل شما دسترسی پیدا کنند، آسیب‌‌های جبران ناپذیری به آن‌‌ها وارد می‌آورند. خوشبختانه امروزه با استفاده از روش‌‌های جدید می‌توان اقداماتی در جهت جلوگیری از نفوذ موریانه‌‌ها به وسایل چوبی انجام داد. یکی از این راه‌ها استفاده از رنگ ساختمان ضد موریانه است. در این مقاله قصد داریم تا درباره رنگ ساختمان ضد موریانه، رنگ چوب ضد موریانه، ویژگی‌ها، زیرسازی مناسب پیش از اجرای رنگ و قیمت این محصول صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

موریانه

موریانه‌ها تهدیدی برای سازه‌های چوبی هستند اما به طور معمول برای انسان خطرناک نیستند. همچنین موریانه‌ها رژیم غذایی خاصی دارند که از مواد سلولزی مانند چوب تشکیل شده است. در حالی که موریانه‌ها ممکن است هنگام تهدید گاز بگیرند، نیش آن‌ها به طور کلی بی ضرر است اما افرادی که پوست حساسی دارند امکان دارد واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنند.

از طرفی وجود موریانه در دیوار خانه نیز ضرر دارد. گاهی موریانه‌های به جای چوب از متریال درون دیوار گچ تغذیه می‌کنند. خوردن دیوار توسط موریانه‌ها برای حفر یا تونل زدن صورت می‌گیرد که در صورت وقوع، باید جلوی آن را گرفت.

موریانه در دیوار گچی

موریانه‌ها تمایل دارند در دیوارها نقب بزنند و بیشتر در داخل دیوار زندگی می‌کنند. با این حال، آن‌ها گاهی اوقات فقط زیر سطح دیوار خشک یا گچ خانه شما حرکت می‌کنند تا از یک مکان به مکان دیگر برسند. بنابراین اگر متوجه رنگ تاول زده شده روی دیوار خشک خود شدید، ممکن است موریانه‌ها درست در زیر آن سطح زندگی کنند.

از طرفی، موریانه‌ها می‌توانند به گچ و عایق فوم داخل خانه شما آسیب بزنند. در خارج از خانه، آن‌ها به راحتی می‌توانند به انبوه الوار، کنده‌های افتاده، عرشه‌های چوبی، مبلمان فضای باز و موارد دیگر آسیب برسانند. این حشرات با حفاری چوب از منابع داخل یا نزدیک خانه شما تغذیه می‌کنند؛ به همین خاطر بسیار خطرناک هستند.

از بین بردن موریانه در دیوار خانه

چگونه موریانه‌های دیوار را از بین ببریم؟ اگر در دیوارهای خود موریانه دارید چه باید کرد؟

۱- طعمه‌های موریانه را در محل زندگی آن‌ها قرار دهید. در واقع طعمه‌های موریانه را در اطراف خانه خود هر کجا که فکر می‌کنید، آن‌ها قرار دارند بگذارید.

۲- از موریانه کُش استفاده کنید. موریانه کُش یک ماده شیمیایی است که می‌توان آن را در شکاف ها یا داخل دیوارها پاشید تا از شر موریانه ها خلاص شوید.

از بین بردن موریانه در دیوار گچی

پاشیدن آفت کش سنتی بوریک اسید بر روی دیوار گچی آلوده می‌تواند موریانه‌ها را از طریق کم آبی از بین ببرد. از این روش در داخل خانه با احتیاط استفاده کنید؛ زیرا اسید بوریک در صورت مصرف می‌تواند به کودکان و حیوانات آسیب برساند. روغن پرتقال یا روغن چریش نیز حشره‌کش‌های ارگانیک هستند که بهترین استفاده را برای مشکلات جزئی موریانه دارند.

رنگ موریانه

رنگ ضد موریانه جزو رنگ‌های ساختمانی است که معمولا برای محافظت از وسایل چوبی خانه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید بدانید که رنگ ضد موریانه قهوه‌ای روشن است که در صورت خرید، حتما آن را با قلم مو یا غلطک رنگ بر روی وسایل و نرده چوبی بزنید. این کار باعث می‌شود تا موریانه‌ها نتوانند با داخل بافت چوب نفوذ کنند.

جلوگیری از موریانه زدن چوب

۱- تمام نشتی‌های آب را تعمیر کنید

اولین راه دور نگه داشتن موریانه‌ها این است که اطمینان حاصل کنید که آب داخل خانه شما نشت نمی‌کند. برای این کار نشتی لوله آب را بررسی کرده و به موقع آن را تعمیر کنید.

۲- خانه خود را برای علائم اولیه موریانه بررسی کنید

نه تنها لوله‌های آب برای نشتی، بلکه باید خانه خود را برای علائم اولیه موریانه بررسی کنید. تمام مناطق آسیب پذیر خانه خود را برای علائم موریانه بررسی کنید و برای جلوگیری از گسترش بیشتر اقدامات فوری را انجام دهید.

۳- چشم‌انداز اطراف خانه خود را به حداقل برسانید

موریانه‌ها آفاتی هستند که جذب رطوبت، گل و لای چوب می‎شوند. آن‌ها همه اینها را به وفور در مناظر سرسبز پیدا می‌کنند. بنابراین، ایده در اینجا این است که لوازم ضروری مورد نظر آن‌ها را دور دارید.

۴- چمن خود را به طور منظم بازرسی کنید

پس از به حداقل رساندن وسایل چوبی اطراف خانه، اگر هنوز یک باغ زیبا باقی مانده است، باید آن را حفظ کنید. نه تنها باغ خود را مرتبا مرتب کنید، بلکه مرتبا آن را بررسی کرده تا علائم هجوم موریانه به چشم بیاید.

۵- مبلمان چوبی را به طور منظم بررسی کنید

یک راز مفید برای دور نگه داشتن موریانه‌ها از خانه، بازرسی منظم مبلمان چوبی خود است. به سطوح چوبی ضربه بزنید، یا با دست آن‌ها را از نظر هرگونه نشانه‌ای از هجوم موریانه بررسی کنید. اگر علائمی را مشاهده کردید، در اولین فرصت با متخصص موریانه تماس بگیرید.

۶- تمیزی کلی را در خانه حفظ کنید

این قانون طلایی نه تنها برای دور نگه داشتن موریانه‌ها بلکه در مورد انواع آفات و حشرات نیز صدق می‌کند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که از نظافت و بهداشت مناسب در داخل خانه خود اطمینان حاصل کنید. شما ممکن است انتخاب کنید که خانه خود را با خدمات نظافتی حرفه‌ای تمیز کنید و فضایی برای هجوم حشرات و آفات نداشته باشید.

۷- هیزم را دور از خانه نگهداری کنید

اگر صاحب خانه ای هستید که در آن اغلب از هیزم استفاده میکنید، مطمئن شوید که آن را در فاصله حداقل ۱۰ متری از خانه خود نگهداری کنید. احتمال هجوم موریانه را به حداقل می رساند و در صورت وقوع آلودگی در فاصله ۱۰ متری از خانه شما خواهد بود.

۸-. زهکشی‌ها و ناودان‌ها را بررسی کنید

یک راه آسان دیگر برای جلوگیری از هجوم موریانه در خانه، زهکشی منظم و بازرسی ناودان‌ها است. در صورت امکان، ترتیبی اتخاذ کنید تا مسیرهای آب باران، سرچشمه‌ها، بلوک های پاشیده شده و ناودان ها را از خانه خود دور کنید.

۹- از بین بردن موریانه قبل از ساخت و ساز تمرکز کنید

آیا قصد بازسازی خانه خود را دارید؟ سپس، فرصت طلایی رفتن برای درمان ضد موریانه قبل از ساخت را از دست ندهید.

رنگ ساختمان ضد موریانه

وقتی درباره رنگ ساختمان ضد موریانه صحبت می‌کنیم، منظور محصولی بدون رنگ و شفاف است که برای جلوگیری از نفوذ موریانه‌ها به داخل وسایل چوبی تولید می‌شود.

این رنگ ضمن جلوگیری از ورود موریانه‌ها به داخل وسایل چوبی منزل مانند نرده‌ها، پله، ظروف، کمد و …، به محض وارد شدن موریانه‌ها به سطح چوب، آن‌ها را از پای درمی‌آورد.

مشخصات رنگ ساختمان ضد موریانه

مهم‌ترین ویژگی یا مشخصه این محصول، تلخ بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود که سطح چوب تلخ و به همین خاطر، موریانه‌های امکان خوردن چوب را پیدا نکنند. از طرفی این رنگ به عنوان یک رنگ بدون فام درنظر گرفته می‌‎شود تا از این طریق بتوان رنگ و بافت طبیعی چوب را حفظ کرد.

رنگ چوب ضد موریانه

رنگ چوب ضد موریانه نوعی رنگ است که برای محافظت از سازه‌ها و وسایل چوبی ساختمان در برابر آسیب موریانه طراحی شده است.

معرفی چند راهکار برای از بین بردن موریانه قبل از رنگ آمیزی

به طور کلی موریانه ‌ها تمایلی به خوردن چوب‌ های رنگ شده ندارند. در ادامه به معرفی چند نمونه از اقداماتی که می‌ توانید برای جلوگیری از حمله موریانه ‌ها انجام دهید، اشاره خواهیم کرد.

استفاده از رنگ ساختمان ضد موریانه

برای محافظت بهتر در برابر حمله موریانه‌‌ها می‌توانید در پایان رنگ‌آمیزی ساختمان از رنگ ساختمان ضد موریانه استفاده کنید. مواد شیمیایی موجود در این نوع رنگ از هجوم موریانه‌‌ها به وسایل چوبی شما جلوگیری می‌کند.

جدول مشخصات رنگ ضد موریانه

لاک بر پایه حلال روغنی

اگر به جای نرده و حفاظ چوبی رنگ شده، علاقمند به نرده‌هایی با پوشش طبیعی چوب هستید، می‌توانید از لاک‌های بر پایه حلال روغن مخصوص چوب استفاده کنید. زمانی که روغن جذب چوب مورد نظر شما می‌‌شود، موریانه‌‌ها تمایلی به هجوم آوردن به سمت آن ندارند. بهتر است قبل از رنگ‌‌آمیزی، از یک درزگیر چوب به عنوان درزگیر ضد موریانه استفاده کنید. درزگیر همچنین سبب تثبیت منافذ چوب و پوشش یکنواخت لاک‌های روغنی می‌‌شود.

پرایمر بر پایه روغن

پرایمر بر پایه حلال روغنی

در صورتی که قصد رنگ ‌آمیزی حصار و نرده‌های چوبی خود را دارید، قبل از رنگ‌آمیزی آخرین لایه می‌‌توانید از یک پرایمر بر پایه حلال روغنی استفاده نمایید. لازم است اجازه دهید لایه اول به طور کامل خشک شود و سپس لایه دوم پرایمر را بر روی سطح چوب بزنید.

کشتن موریانه‌ قبل از رنگ ‌آمیزی

در صورتی که در وسایل چوبی شما همچنان موریانه وجود دارد، کشتن و از بین بردن آن‌ها قبل از فرایند رنگ‌‌آمیزی بسیار مهم است. شما لازم است قبل استفاده از رنگ ساختمان ضد موریانه، ابتدا وسایل چوبی مورد نظر و اطراف آن‌ها را بررسی کنید. یکی از بهترین و سازگار‌ترین راه‌ها برای از بین بردن موریانه‌‌ها، استفاده از طعمه موریانه به عنوان تله است.

منظور از تله‌های موریانه، طعمه‌هایی است که در زیرزمین یا اطراف وسایل چوبی شما قرار می‌‌گیرند. وظیفه این نوع تله‌‌ها به دام انداختن موریانه‌‌ها است. آن‌ها به وسیله طعمه‌‌هایی سمی بر سر راه موریانه‌‌ها قرار می‌گیرند. به طوری که موریانه با خوردن این مواد سمی پس از مدتی می‌میرد.

جلوگیری از حمله دوباره موریانه ‌ها

رنگ‌‌آمیزی مجدد نرده‌ ها و وسایل چوبی به وسیله رنگ ساختمان ضد موریانه، اولین راه برای جلوگیری از حمله مجدد موریانه‌ها به حساب می‌آید. رنگ‌‌آمیزی مجدد با استفاده از وسایل و ابزار مناسب، علاوه بر زیبایی باعث دفع موریانه‌ها از وسایل چوبی شما خواهد شد.

استفاده از گیاهان دفع‌کننده موریانه نیز می ‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. گل همیشه بهار، سیر، فلفل چیلی تند و نعناع از جمله گیاهانی هستند که موجب جلوگیری از ورود موریانه به اطراف منزل شما می‌شوند. جالب است بدانید که برخی از این گیاهان به اندازه‌ای موثر هستند که می‎‌توانند به دفع شته‌ها، حشرات درختان میوه و … کمک کنند.

اگر علاقه‌ای به کاشت گیاهان ضد موریانه ندارید، می‌توانید با حذف موانع، امکان دسترسی نور مستقیم خورشید را به نرده‌‌های چوبی خانه خود فراهم کنید. نور مستقیم خورشید باعث دفع موریانه‌ها خواهد شد.

رنگ ساختمان ضد موریانه

قیمت رنگ ساختمان ضد موریانه

این رنگ نسبت به سایر رنگ‌ها هم‌خانواده، گران تر است. یکی از دلایل گران بودن این رنگ، مواد اولیه وارداتی است که قیمت آن تحت نوسانات دلار تغییر پیدا می‌کند. بنابراین نمی‌توان یک قیمت ثابتی را برای این محصول درنظر گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ ساختمان ضد موریانه پرداختیم. رنگ ضد موریانه محصولی به بدون فام است که برای وسایل چوبی، نرده‌ها و پله‌های چوبی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اعمال این رنگ، ابتدا باید موریانه‌ها را از نقاط آسیب دیده دور کنید و سپس اقدام به رنگ‌آمیزی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

رنگ ساختمان ضد موریانه چیست؟

رنگی که به صورت مایع غلیظ بدون فام است که برای وسایل چوبی استفاده می‌شود.

رنگ ضد موریانه گران است یا ارزان؟

با توجه به قدرت بالا و کاربرد خاص، باید گفت که این محصول در رده محصولات گران قرار دارد.

پیش از اعمال رنگ ضد موریانه بر روی وسایل چوبی، چه راهکاری باید درنظر گرفت؟

قبل از رنگ‌آمیزی با رنگ ضد موریانه، ابتدا باید منبع موریانه‌ها را در اطراف یا داخل چوب پیدا کرد. سپس برای از بین بردن آن‌ها، مقداری طعمه سمی در محل می‌گذارند. پس از چند دقیقه موریانه‌ها به طور کامل از بین می‌روند. اینجاست که شما می‌توانید با اعمال رنگ ضد موریانه را بر روی وسایل چوبی استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید