رنگ ترافیکی چیست؟

رنگ ترافیکی یک رنگ خاص و منحصربه‌فرد است که معمولا برای خط‌کشی خیابان‌ها، معابر عمومی، جاده‌ها و بسیاری موارد استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌ها مهم این رنگ، سرعت بالا در زمان خشک شدن آن است. از طرفی این محصول در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی‎دهد. به طوری که شما باید پیش از اجرای آن، سطح مورد نظر را تمیز کنید تا چسبندگی رنگ ترافیکی افزایش پیدا کند.

اگر قصد خرید رنگ ترافیکی را دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «رنگ ترافیکی چیست؟»، به موضوعاتی نظیر رنگ ترافیکی چیست؟ حلال رنگ ترافیکی، انواع رنگ ترافیکی، نکاتی درباره رنگ ترافیکی، خرید رنگ ترافیکی و فروش رنگ ترافیکی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ ترافیکی

رنگ ترافیک یا رنگ ترافیکی جزو رنگ‌های صنعتی است که برای استفاده در خطوط خیابان و جاده‌های بین شهری استفاده می‌شود. این رنگ طول عمر بالایی دارد و بر پایه رزین اکریلیک ترموپلاست و آلکید کلرو کائوچو به مرحله تولید می‌رسد. رنگ ترافیکی نسبت به سایر رنگ‌های صنعتی، بیشترین مقاومت را در برابر نور و اشعه خورشید دارد.

رنگ ترافیکی چیست؟

علامت‌گذاری جاده‌ها یا به اصطلاح همان خط‌کشی جاده، با رنگ‌ها انجام می‌شود. رنگ‌های ترافیکی در بزرگراه، باند فرودگاه‌ها و سایر مسیرهای وسایل نقلیه و عابر پیاده مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله ویژگی‌های رنگ‌ ترافیکی می‌توان به مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، آب، رطوبت، عوامل شیمیایی و سرعت خشک شدن بالا اشاره کرد. در ضمن رنگ ترافیکی چسبندگی بالایی دارد و رنگ آن به واسطه تابش نور خورشید نیز تغییر نمی‌کند.

برای اجرای رنگ ترافیکی، ۴ روش به کار می‌برند که شامل روش دستی، اسپری، اسکرید و اکستروژن می‌شود. روش دستی به عنوان یک روش مرسوم، به وسیله قلم مو و غلطک قابلیت اجرا دارد. رنگ اکریلیک چند جزئی یکی از رنگ‌هایی است که با استفاده از روش دستی صورت می‌گیرد.

جدول مزایا و معایب رنگ ترافیکی

دومین روش مربوط به اجرای رنگ ترافیکی به وسیله اسپری رنگ است. این روش به عنوانی یکی از پرکاربردترین روش‌ها، به وسیله ماشین‌آلات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای رنگ به وسیله این روش، دارای ضخامت پایینی است.

سومین روش برای اجرای رنگ ترافیکی، شامل روش اسکرید می‌شود. روش اسکرید نیز به وسیله ماشین‌آلات مخصوص در ضخامت بالا صورت می‌گیرد. رنگ ترافیکی در روش اسکرید به سرعت خشک می‌شود.

چهارمین روش برای اجرای رنگ ترافیکی، شامل روش اکستروژن می‌شود که بر اساس آن، رنگ باید به دمای مذاب رسیده و به وسیله ماشین‌آلات مخصوص پیاده‌سازی گردد.

فرمولاسیون رنگ ترافیکی

همانطور که اشاره کردیم، رنگ ترافیکی دارای فرمول خاصی است که بر اساس آن تولید می‌شود. فرمول اصلی رنگ‌های ترافیکی بر پایه نوع رنگ تعیین می‌گردد. به طور مثال، رنگ‌های ترافیکی در انواع رنگ سرد و گرم تولید می‌شود. رنگ ترافیکی سرد خود به چند نوع تقسیم می‌شود که رنگ سرد کلرو کائوچو نیز یکی از آن‌ها است. این رنگ بر پایه رزین آلکیدی و ترکیب با رزین کلرو کائوچو به دست می‎آید.

از طرفی، رنگ ترافیکی چند جزئی، بر اساس فرمول رزین اکریلیک ترموست به دست می‌آید که از طریق هاردنرهای پراکساید، تحت فرآیند پخت قرار می‌گیرد. رنگ سرد اکریلیک ترموپلاست نیز بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاستیک تولید می‎شود.

در نوع دوم رنگ‌های ترافیکی گرم، یک نوع شامل رنگ ترافیکی گرم دو جزئی است که بر پایه رزین هیدروکربنی و آلکیدی (به صورت پودری) تولید می‎شود. نوع دوم این رنگ شامل رنگ ترموپلاستیک گرم است که بر پایه رزینی به همین نام ساخته می‌گردد که شامل پیگمنت‌، آلریکیت، اکستندر و … است.

حلال رنگ ترافیکی چیست

استفاده از حلال زمانی صورت می‌گیرد که شما از رنگ ترافیکی سرد و گرم استفاده کنید. بهترین حلال مورد استفاده شامل تینر مخصوص رنگ‌های ترافیکی می‌شود. در ضمن باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از بنزین و تینر فوری به عنوان حلال رنگ ترافیکی استفاده کنید؛ زیرا این دو حلال شیمیایی، زمینه را برای پوسیدگی و نابودی رنگ به وجود می‌آورد.

خوب است بدانید که رنگ های ترافیکی مدل های بسیار زیادی دارند که هر کدام از آن ها دارای یک سری ویژگی های خاصی هستند. هر کدام از این مدل ها برای هدف مشخصی ساخته شده اند. در ادامه به برخی از این مدل ها اشاره می کنیم.

رنگ ترافیکی چیست

انواع رنگ های ترافیکی

۱- رنگ‌های مبتنی بر آب

  • بر پایه آب تولید می‌شوند
  • با دوام هستند
  • مواد زیادی در فرمول تولید این رنگ استفاده می‌شود؛ استفاده می کنند. به عنوان نمونه می‌توان به چسب پلیمری یا لاتکس اکریلیک اشاره کرد.

۲- رنگ های مبتنی بر حلال

برای این که بدانید رنگ ترافیکی چیست، باید گفت که رنگ های مبتنی بر حلال در واقع همان رنگ های روغنی هستند و فرق زیادی با آن ها ندارند. این رنگ ها در تولید خود از مواد آلی بیشتری استفاده می کنند. این مقدار در واقع نسبت به رنگ های بر پایه آب بسیار بیشتر است. وجود مواد آلی بیشتر این امکان را به رنگ می دهد که در زمان بسیار کوتاه تری خشک شود.

در ضمن این رنگ ها کمتر تحت تاثیر دما و رطوبت قرار می گیرند و مقاومت شیمیایی و محیطی بیشتری دارند. برای این که بدانید رنگ ترافیکی چیست و مدل های مبتنی بر حلال ها چه ویژگی هایی دارند باید گفت که این مدل را می توان از موادی مانند آلکید های گیاهی، اکریلیک های مصنوعی و سایر مواد پلیمری نیز تهیه کرد.

۳- رنگ های دو جزئی

رنگ های دو جزئی

رنگ های دو جزئی، دو بخش مجزا دارند. یک لایه از آن ها شامل پلیمر می شود و لایه دیگر باعث پخت و جا افتادن رنگ می شود. علت دو لایه بودن این رنگ این است که هنگامی که این دو لایه با هم ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد که باعث می شود رنگ با سرعت بسیار بیشتری نسبت به مدل های دیگر شروع به خشک شدن کند.

خوب است به این موضوع اشاره کنیم که این مدل هم در برابر واکنش های شیمیایی، دما و رطوبت مقاوم است و دو لایه بودن هیچ تاثیر منفی روی این مقاومت نگذاشته است.

۴- رنگ های مبتنی بر حلال با VOC کم

رنگ های مبتنی بر حلال با ترکیبات آلی کم از حلال هایی مانند استون استفاده می کنند. استون ها در واقع در دسته موادی قرار می گیرند که تاثیر مخرب بسیار کمی دارند. برای این که بدانید رنگ ترافیکی چیست و این مدل چه ویژگی هایی دارد خوب است اشاره کنیم که این رنگ ها عمدتا به عنوان جایگزینی برای رنگ های بر پایه آب هستند.

۵- رنگ های تجدید پذیر

این رنگ ها همان طور که از نام آن ها پیداست، از فرمولاسیون خاصی استفاده می کنند که در ساخت آن از مقدار قابل توجهی مواد تجدید پذیر زیستی استفاده شده است. این رنگ ها به عنوان رنگ های سازگار با محیط زیست نیز شناخته می شوند. به همین خاطر بیشتر از آن ها برای خط کشی جاده ها استفاده می کنند.

نکات مهم در هنگام انتخاب رنگ های ترافیکی

معایب رنگ ترافیکی

از نظر کیفیت نمی‌توان ایرادی به رنگ ترافیکی گرفت. زیرا این رنگ مزایای بسیاری دارد و شاهد این موضوع، عمر طولانی رنگ ترافیکی است که در خیابان‌ها و جاده‌ها مشاهده می‌شود. با این وجود، اجرای رنگ ترافیکی همواره دارای چالش است. برای اجرای رنگ ترافیکی باید به جنس و کیفیت آسفالت توجه کرد. زیرا اگر کیفیت آسفالت پایین باشد، زمینه را برای هدر رفت رنگ ترافیکی ایجاد می‌کند.

همچنین باید اشاره کنیم که رنگ‌های ترافیکی، جزو رنگ‌هایی هستند که به سرعت خشک می‌شوند. همین موضوع باعث شده که اجرای آن تنها توسط یک متخصص امکان‌پذیر باشد.

نکاتی درباره رنگ ترافیکی

  • مهم‌ترین عاملی که در قوانین و مقررات به آن توجه می‌شود، مقدار VOC رنگ است که باید در حد کم باشد تا به محیط زیست آسیب نرساند.
  • برای مثال خط‌کشی‌های فرودگاه با خط کشی‌های جاده یکسان نیست و باید برای هر موقعیت رنگ مناسب را انتخاب کرد. مناطق پر تردد مانند پارکینگ‌ها، نیاز به رنگ هایی دارند که عمر و دوام بسیار بالایی داشته باشند تا بتوان در طولانی مدت بدون مشکل از آن‌ها استفاده کرد.
  • در مکان های دیگر مانند باند فرودگاه‌ها، بیشتر به رنگ هایی نیاز است که بتوان راحت تر آن‌ها را مشاهده کرد. یعنی این رنگ ها باید بازتاب نور بالایی داشته باشند
  • آماده‌سازی سطح پیش از رنگ‌آمیزی ‌باعث می‌شود تا رنگ ترافیک چسندگی مطلوبی داشته باشد
  • برای اینکه فیلم رنگ بتواند بر روی سطح اعمال شود لازم است تا عاری از هرگونه رطوبت باشد. در غیر این صورت چسبندگی بین رنگ و آسفالت به وجود نخواهد آمد
  • سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه گرد و خاک و کثیفی باشد. بدین منظور عموما قبل از هرگونه خط‌کشی، سطوح را به وسیله باد پرفشار تمیز می‌کنند
  • وجود هرگونه مواد شیمیایی مانند قیر، روغن، بنزین و … باعث می‌شود تا رنگ ترافیکی دچار کاهش در خواص ماندگاری خود بشود
  • در برخی معابر، ترک‌ها و ناهمواری‌هایی در سطح وجود دارد که علاوه بر افزایش مصرف رنگ باعث کاهش چسبندگی و ایجاد ترک در فیلم رنگ خواهد شد. لذا باید این خلل و فرج را پر کرد
  • به منظور افزایش چسبندگی رنگ‌های ترافیک از پرایمرهای خاص استفاده می‌کنند. این پرایمرها ماندگاری رنگ ترافیکی را افزایش می‌دهند.

خرید رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی یکی از رنگ‌های خاص است که برای رنگ‌آمیزی خطوط راهنمایی و رانندگی، جاده‌ها، معابر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید رنگ ترافیکی را دارید، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

فروش رنگ ترافیکی

فروشگاه رنگ، چسب و ابزار مینیاتور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های توزیع‌کننده رنگ و ابزارآلات در کشور، آمادگی لازم برای ارائه خدمات ویژه جهت تامین نیاز شما به رنگ ترافیکی را اعلام می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «رنگ ترافیکی چیست» صحبت کنیم. رنگ ترافیکی یک نوع رنگ مخصوص جاده و راهنمایی و رانندگی است که به راحتی می‌توانید آن را در خیابان، پارک و جاده‌های اصلی و فرعی کشور مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره رنگ ترافیکی و کاربردهای آن، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان متخصص مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ ترافیکی کدام است؟

ویژگی‌های رنگ ترافیکی شامل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و سایش، عدم تغییر رنگ فام، چسبندگی مطلوب و سرعت خشک شدن بالا می‌شود.

روش‌های اجرای رنگ ترافیکی کدام است؟

دستی، رنگ ترافیک دستی،  اسپری، اسکرید و اکستروژن.

برای رقیق کردن رنگ ترافیکی از چه حلالی استفاده می‌شود؟

تینر.

چرا باید پیش از اجرای رنگ ترافیکی، سطح مورد نظر تمیز باشد؟

وجود هرگونه مواد شیمیایی مانند قیر، روغن، بنزین و … باعث می‌شود تا رنگ ترافیکی دچار کاهش در خواص ماندگاری خود بشود.

اجرای رنگ ترافیکی به وسیله اسپری، چه ویژگی‌هایی دارد؟

این روش به عنوانی یکی از پرکاربردترین روش‌ها، به وسیله ماشین‌آلات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای رنگ به وسیله این روش، دارای ضخامت پایینی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید