طرز استفاده از چسب موکت و نکات قابل توجه

شاید فکر کنید که امروزه موکت ها کاربرد سابق را ندارند؛ اما با تولید نمونه های مدرن، زیبا و منحصر به فرد شاهد رونق پیدا کردن آن ها در برخی از خانه ها هستیم. نصب موکت می تواند از سردی زمین جلوگیری کند و فضایی گرم را در اختیار شما قرار دهد. مخصوصا اگر کودکانی خردسال دارید که نمی خواهید بر روی زمین بیفتند و آسیب ببینند، بهتر است نصب موکت ها را جدی بگیرید. برای نصب آن ها شما به چسب موکت احتیاج دارید. اگر طرز استفاده از چسب موکت را به طور دقیق نمی دانید، در ادامۀ مطلب تمام نکات و نحوۀ استفاده از آن را برایتان بررسی خواهیم کرد تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

طرز استفاده از چسب موکت

۱) اندازه گیری دقیق: قبل از شروع کار خود لازم است محیطی که قصد دارید موکت را بر روی آن بچسبانید، به خوبی اندازه گیری کنید تا اندازۀ موکت مورد نظر و میزان چسبی را که نیاز دارید تخمین بزنید. مساحت در دسترس بسیار اهمیت دارد. ابتدا طول فضا و سپس عرض آن را اندازه گیری کنید و با ضرب کردن این دو عدد در یکدیگر، اندازۀ موکت و مقدار چسب مورد نظر به دست می آید. اغلب توصیه می شود که موکت بیشتری بخرید؛ زیرا اگر مقداری از کار آسیب دید و خراب شد، چسب یا موکت بیشتری برای درست کردن آن در دست داشته باشید.

۲) تمیز بودن کف: قبل از اعمال چسب و انجام هر کاری، بهتر است از تمیز بودن سطوح اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت در آینده ای نزدیک شاهد رطوبت و پستی و بلندی خواهید بود. اگر سطح مورد نظر تمیز نیست، سریعا آن را تمیز کنید و اگر خیس شد، تا خشک شدن کامل آن صبر کنید و سپس چسب را اعمال کنید.

خرید محصول

۳) انتخاب کف مناسب: برای دانستن طرز استفاده از چسب موکت، باید بدانید که آن ها بر روی سطوحی مانند بتن، چوب سخت، لمینت، وینیل یا کاشی، به طور کامل قرار می گیرند و نتیجۀ رضایت بخشی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

۴) تهیه مواد لازم: یکی از پر اهمیت ترین و مهم ترین کار هایی که باید برای شروع کار انجام دهید، تهیۀ لوازم مورد نیازتان به طور کامل است. اگر می خواهید نتیجه ای بی نظیر و بدون مشکل داشته باشید. وسایل زیر را تهیه کنید:

طرز استفاده از چسب موکت

  • متر برای اندازه گیری
  • گچ برای علامت زدن بر روی موکت
  • چسب مورد نظر
  • غلطک مناسب برای اعمال چسب
  • چاقوی مناسب برای تمیز کردن سطوح اضافی

تماس با ما

۵) قرار دادن موکت: در ادامۀ بررسی طرز استفاده از چسب موکت، لازم است موکت خود را در دمای اتاق قرار دهید تا حدود ۲۴ ساعت بماند. با این ‌کار موکت به دمای اتاق می رسد و چسباندن آن ساده تر خواهد شد. لازم است برای قرار دادن موکت از قبل برنامه ای داشته باشید؛ زیرا پس از اعمال چسب دیگر کاری از دست شما بر نمی آید. پس قبل از آن از نحوۀ چسباندن صحیح آن اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می شود که از وسط به سمت کناره ها بروید تا تمام سطح موکت به خوبی چسبانده شود. علامت هایی که با گچ در اطراف موکت می گذارید، دست شما را در نحوۀ قرار دادن آن باز تر می گذارد و کارتان با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

نکات قابل توجه

نکات قابل توجه

  1. هنگامی که چسب را اعمال می کنید، ممکن است با حرکت بر روی آن تکان بخورد و ظاهر نامنظمی را برای شما به وجود بیاورد. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از یک چسب با کیفیت و با دوام استفاده کنید تا تکان های موکت، موجب خراب شدن کارتان نشود.
  2. استفاده از چسب های حساس به فشار اغلب نتیجۀ خوبی را برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین لازم است چسب را به طور کاملا یکنواخت بر روی کف مورد نظر پخش کنید؛ در غیر این صورت شاهد پستی و بلندی های بسیاری بر روی زمین خواهید بود که علاوه بر ظاهر ناخوشایند، احساس بدی به شما منتقل خواهد کرد.
  3. شما باید ابتدا غلطک مناسب را انتخاب کنید و چسب را با استفاده از غلطک یا کاردک های مخصوص بر روی سطوح پخش کنید تا نتیجۀ خوبی در دست داشته باشید. یکی از نکات بسیار مهم در طرز استفاده از چسب موکت، نحوۀ پخش کردن آن است که به صبر و حوصلۀ بسیار زیادی احتیاج دارد. در صورتی که به خوبی پخش نشود، شاهد نتیجۀ بدی خواهید بود و تمام زحماتتان هدر خواهد رفت.
  4. پس از اعمال هر قسمت، بهتر است کمی صبر کنید تا خشک شود تا حین چسباندن بقیۀ قسمت ها تکان نخورد. اغلب چسب ها ابتدا به رنگ شیری هستند و پس از خشک شدن شفاف خواهند شد. حدودا ۲۰ دقیقا زمان برای خشک شدن آن ها کافی است. اگر هوا در جریان باشد، ممکن است این زمان کاهش پیدا کند.
  5. از آن جایی که چسباندن چسب های مایع و پخش کردن آن ها کار نسبتا دشواری است؛ اگر در آن مهارت ندارید توصیۀ ما این است که به هیچ عنوان ریسک نکنید. تنها باید نوع چسب خود را تغییر دهید.
  6. جالب است بدانید که چسب های اسپری شکلی هستند که شما را از دردسر پخش کردن چسب های مایع رها می سازند. چسب های اسپری شکل، درست مانند اسپری عمل می کنند و پخش کردن آن ها بسیار ساده است. شاید فکر کنید که چسبندگی نسبتا ضعیف تری نسبت به نمونه های مایع دارند؛ اما اصلا چنین نیست. چسبندگی هر دو نوع چسب بسیار بالاست و شما باید با توجه به مهارت و نیازتان، یکی از آن ها را برای استفادۀ خود انتخاب کنید.

چسب موکت

نتیجه گیری

امیدواریم با مطالعۀ مطالب بالا به طرز استفاده از چسب موکت پی برده باشید. استفاده از آن بسیار ساده است. تنها لازم است چسب و موکت مورد نظر را به خوبی انتخاب کنید و پس از اندازه گیری دقیق، از پخش شدن کامل و دقیق چسب اطمینان حاصل کنید تا شاهد نتیجۀ خوبی باشید. مهم ترین قسمت آن نحوۀ پخش کردن چسب و انتخاب مدل مناسب، با توجه به کف منزلتان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید