آموزش نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن

فرقی نمی ‌کند مبلمان را در فضای باز با پیستوله رنگ آمیزی کنید، اتاقی را رنگ کنید، روی بوم با رنگ روغنی نقاشی کنید یا به فرزند خودتان کمک کنید با انگشت نقاشی بکشد، در هر صورت مطمئنا مقداری رنگ بر روی لباس و پوست شما باقی می ماند که باید تمیز شود.

انتخاب بهترین روش برای تمیز کردن رنگ بستگی به پایه رنگ مورد نظر دارد و می تواند متفاوت باشد.

در این مقاله نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن را یاد می گیریم و راه کارهای خوبی برای رفع این مشکل ارائه می کنیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن

همان طور که گفته شد نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن به پایه رنگ بستگی دارد. به طور کلی رنگ ها بر دو پایه اصلی آب یا روغن تولید می شوند که در ادامه روش پاک کردن هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

پاک کردن رنگ هایی بر پایه آب

نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن

رنگ های مبتنی بر آب ساده ترین نوع رنگ هستند و معمولا به راحتی از روی پوست پاک می شوند. این رنگ ها زمانی که هنوز خیس هستند راحت تر تمیز می شوند، البته از بین بردن آن ها بعد از خشک شدن هم کار چندان سختی نیست و به راحتی با آب شسته می شوند.

رنگ های مبتنی بر آب انواع مختلفی دارند که پر کاربرد ترین آن ها عبارتند از:

  • آبرنگ
  • رنگ های انگشتی
  • رنگ های مخصوص نقاشی روی پارچه
  • رنگ لاتکس به صورت مایع یا اسپری رنگ

برای تمیز کردن رنگ از روی پوست بهتر است ابتدا از روش های ملایم شروع کنید و در صورت تمیز نشدن کامل، سراغ روش های تهاجمی بروید. برای این کار می توانید یکی از روش های گفته شده در ادامه را انتخاب کنید.

خرید تینر روغنی ۲۰۰۰ گالن بیات خرید تیغ شیشه پاک کن بزرگ

  1. استفاده از آب و صابون

ابتدا قسمتی از پوست را که رنگ بر روی آن خشک شده با آب گرم خیس کنید، سپس به کمک صابون مایع یا جامد محل مورد نظر را به خوبی تمیز کنید.

  1. استفاده از ماده لایه بردار

در صورتی که لکه رنگ با آب و صابون تمیز نشد، می توانید از یک ماده لایه بردار برای از بین رفتن کامل آن استفاده کنید. اضافه کردن یک قاشق چایخوری نمک یا شکر گرانول می تواند صابون معمولی شما را به یک لایه بردار ملایم تبدیل کند. این نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن بسیار کاربردی است و نتیجه خوبی در پی دارد.

  1. استفاده کردن از ایزوپروپیل الکل

نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن

اگر رنگ بر روی پوست شما خشک شده است، پنبه کوچکی را با مقداری الکل ایزوپروپیل مرطوب کنید و پنبه را روی قسمت رنگی پوست بمالید. اجازه دهید الکل یک تا دو دقیقه بر روی پوست بماند و رنگ شروع به حل شدن کند. در نهایت می توانید محل را با آب گرم و صابون معمولی بشویید. برای این کار از یک پارچه لطیف استفاده کنید.

پاک کردن رنگ هایی بر پایه روغن

در رنگ های بر پایه روغن نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن کمی متفاوت است. این نوع رنگ به دلیل داشتن ترکیبات نفتی و روغنی سخت تر از رنگ های بر پایه آب تمیز می شود. برای تمیز کردن رنگ روغنی از روی پوست می توانید به دو روش زیر عمل کنید:

  1. از روغن استفاده کنید

یکی از بهترین روش های تمیز کردن رنگ روغنی از روی پوست استفاده از روغن های مختلف مانند روغن معدنی، روغن بچه، روغن های گیاهی یا حتی سس مایونز است. برای گرفتن نتیجه بهتر مقداری از روغن های نام برده شده را به کمک یک پارچه زبر یا لوفا، بر روی قسمت رنگی پوست بمالید، اجازه دهید روغن یک یا دو دقیقه روی پوست بماند و سپس رنگ را به کمک یک پارچه کهنه پاک کنید. در نهایت می توانید محل مورد نظر را با آب و صابون به خوبی تمیز کنید.

خرید قلم مو روغنی سایز ۱ امپراتور خرید سنباده ۱۲۰ اسمیر دکس

  1. از گلیسیرین و حل کننده های معدنی استفاده کنید

تنها راه از بین بردن رنگ های سرسخت، استفاده از یک حلال رنگ است. برای این کار ابتدا مقداری گلیسیرین را به کمک پارچه بر روی پوست خود بمالید و سپس مقداری الکل معدنی یا ماده حلال را به کمک پنبه دوم روی محل رنگی بمالید. در مدت زمان کوتاهی رنگ شروع به حل شدن می کند. به سرعت مواد و رنگ اضافی را از روی پوست به کمک پارچه تمیز کنید و بلافاصله محل را با صابون و آب گرم بشویید تا گلیسیرین و حلال از بین برود.

نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک از روی پوست بدن

نحوه پاک کردن رنگ اکریلیک از روی پوست بدن

از آنجایی که امروزه رنگ اکریلیک کاربرد بسیاری دارد، در این قسمت از مقاله نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست، روش های تمیز کردن رنگ اکریلیک را توضیح می دهیم.

رنگ اکریلیک به طور یکنواخت محل آغشته شده را پوشش داده و به سرعت خشک می ‌شود، این ویژگی می تواند تمیز کردن آن از روی پوست را کمی دردناک کند. خوشبختانه پوست، چرب و غیر قابل نفوذ است، به این معنی که رنگ اکریلیک نمی تواند به لایه های زیرین آن نفوذ کند. مهم ترین نکته در تمیز کردن این نوع رنگ اقدام سریع و انتخاب حلال مناسب است.

برای تمیز کردن رنگ اکریلیک می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  1. تمیز کردن سریع رنگ

اگر بتوانید قبل از خشک شدن رنگ بر روی پوست آن را تمیز کنید، این کار چندان سخت نیست، اما در صورت خشک شدن این کار دشوار می شود. رنگی که هنوز خیس است معمولا بدون دردسر شسته می شود.

  1. شستن پوست با آب گرم

قسمت رنگی شده پوست را زیر آب ولرم نگه دارید. گرما باعث شل شدن رنگ خشک شده می شود. از آنجایی که رنگ اکریلیک یک امولسیون مبتنی بر آب است، معمولا به راحتی در آب حل می شود.

شستن پوست با آب گرم

  1. کمک گرفتن از صابون

در صورتی که آب خالی نتوانست به طور کامل رنگ را از روی پوست شما پاک کند برای گرفتن نتیجه بهتر از یک صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.

برای از بین بردن کامل لکه می توانید در روزهای آینده هم عمل شستشو را تکرار کنید، معمولا رنگ اکریلیک با چند بار شستشو خود به خود تمیز می شود.

تماس با ما

جمع بندی

با توجه به نکات گفته شده در مقاله و آشنایی با نحوه پاک کردن رنگ از روی پوست بدن، دیگر لازم نیست نگران رنگی شدن دست و صورت خود هنگام یا رنگ آمیزی ساختمان باشید.

همان طور که گفته شد رنگ های مختلف با روش های متفاوتی از روی پوست بدن تمیز می شوند و کافیست شما برای از بین بردن هر یک روش مخصوص آن را بلد باشید. پس می توانید بدون نگرانی، از نقاشی کردن لذت ببرید و بعد از اتمام کار رنگ های اضافی را به سرعت از روی دست یا صورت خود تمیز کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید