رنگ ضد آب چوب

آیا رنگ ضد آب چوبی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت که بله این محصول علاوه بر خاصیت ضد آب، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و اشعه خورشید دارد. انواع رنگ ضد آب چوبی می‌توان به رنگ پلی یورتان، رنگ پلی استر و رنگ پوست پولیش اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع رنگ ضد آب چوب آشنا کنیم. برای اطلاع از قیمت و خرید رنگ چوب ضد آب به فروشگاه اینترنتی رنگ مینیاتور سر بزنید.

 

رنگ ضد آب چوب

یکی از کاربردهای رنگ ضد آب چوب، محافظت از سطح چوب در برابر خوردگی ناشی از آب و رطوبت در کنار مقاومت در برابر اشعه uv نور خورشید است. علاوه بر این، رنگ ضد آب چوب، خاصیت ضدپوسیدگی و حشرات دارد. به همین خاطر از این نوع می‌توان برای مبلمان دکوراسیون داخلی، نمای بیرونی ساختمان، کشتی و قایق، گلدان‌ چوبی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

 

جدول رنگ ضد آب چوب

نوع رنگ

ویژگی کاربرد

قیمت

پلی یورتان مقاوم در برابر آب، رطوبت، نور خورشید و سرعت بالا در خشک‌شدن سطوح مختلف چوبی قیمت متوسطی دارد
پلی استر کیفیت کمتر نسبت به سایر رنگ‌ها سطوح مختلف چوبی ارزان‌تر از سایر رنگ‌ها
رنگ پوست پولیش براق،  مقاوم در برابر رطوبت، مقاومت کمتر نسبت ضربه سطوح مختلف چوبی گران‌تر از سایر رنگ‌ها

برای دانلود جدول رنگ چوب ضد آب اینجا کلیک کنید.

رنگ ضد آب چوب نمای ساختمان

امروزه استفاده از نمای چوبی ساختمان، طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. به‌ویژه طرف‌داران محیط‌زیست که به دنبال استفاده از متریال طبیعی هستند. چوب یکی از عناصر طبیعی است که در نمای ساختمان به کار گرفته می‌شود، حس طبیعت را به خانه و سازه مورداستفاده در آن منتقل می‌کند.

بااین‌حال، چوب یک متریال ضد آب و رطوبت نیست و در برابر عوامل جوی، به‌مرور از بین می‌رود. برای جلوگیری از این موضوع، لازم است که نمای چوبی ساختمان را با مواد ضد آب مانند رنگ، پوشش داد. برای این کار، باید از رنگ مخصوص به چوب نمای ساختمان استفاده کرد. زیرا این نوع رنگ، نه‌تنها محافظ چوب در برابر آب باران و رطوبت محیط است؛ بلکه آن را در برابر نفوذ عوامل شیمیایی، حشرات و نور خورشید مقاوم می‌کند.

در ضمن رنگ ضد آب چوب، نمای ظاهری ساختمان را جذاب و زیبا نشان می‌دهد. یعنی پوشش رنگ مورداستفاده در سطوح چوبی ساختمان، علاوه بر خاصیت محافظتی، جلوه زیباشناختی منحصربه‌فردی برای چوب به وجود می‌آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ چوب نمای ساختمان، مقاله «بایدها و نبایدها درباره رنگ چوب نمای بیرونی ساختمان» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

پوشش ضد آب چوب نانو

پوشش ضد آب چوب نانو

نانو یک فناوری به‌روز و جدید است که سازگاری بالایی با طبیعت و محیط‌زیست دارد. وقتی درباره پوشش ضد آب نانو صحبت می‌کنیم، منظور محصولی است که برای استفاده، خطر چندانی برای طبیعت محسوب نمی‌شود. این محصول در مقایسه با پوشش‌های شیمیایی، زیان کمتری برای محیط‌زیست به وجود می‌آورند.

پوشش ضد آب نانو مخصوص چوب، از نانوذرات با ابعاد کمتر از ۱۰۰ نانو متر استفاده می‌کند. به طوری که با قرار گرفتن بر روی سطوح چوبی، سطح را در برابر آّب، رطوبت، پوسیدگی و نفوذ انواع قارچ، ایمن می‌سازد. همچنین رنگ نانو خاصیت ظاهری چوب را افزایش داده و از تغییر رنگ آن در بلند مدت جلوگیری بعمل می‌آورد.

از جمله کاربردهای پوشش ضد آب چوب نانو می‌توان به انواع سطوح چوبی، مبلمان خانگی و صنعتی، در و پنجره خانه‌های چوبی (به‌ویژه در حوالی جنگل و ساحل دریا)، پارکت و… اشاره کرد.

چگونه چوب را ضد آب کنیم

برای ضد آب‌کردن چوب، راه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله می‌توان به پوشش رنگ، پرایمر مخصوص چوب و روغن‌های گیاهی موجود اشاره کرد. پس از اینکه متریال مخصوص ضد آب‌کردن سطوح چوبی را انتخاب کردید، نوبت به اعمال آن می‌رسد. بهترین روش برای اجرای متریال ضد آب بر روی چوب، تمیزکردن محصول، اعمال پرایمر و رنگ‌آمیزی سطح  است.

شما می‌توانید پیش از رنگ‌آمیزی، سطح چوب خود را پرایمر بزنید و سپس بر روی آن رنگ‌آمیزی انجام دهید. همچنین به‌جای استفاده از پوشش رنگ، استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون برای ضد آب‌کردن آب توصیه می‌شود.

چگونه چوب را ضد آب کنیم

رزین ضد آب چوب

اگر به دنبال یک محصول فاقد رنگ برای ضد آب‌کردن چوب هستید، پیشنهاد می‎کنیم از رزین ضد آب چوب استفاده کنید. این نوع رزین، رنگ و بوی چندانی ندارد. به همین خاطر برای حفظ بافت طبیعی چوب، مناسب است. از جمله ویژگی‌های رزین ضد آّب چوب عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر آب و رطوبت
  • سرعت بالای خشک‌شدن
  • مقاوم در برابر هر نوع شکستگی
  • عدم تأثیرگذاری روی رنگ و طرح چوب
  • زیبایی و جلوه ظاهری منحصربه‌فرد

 

روغن ضد آب کننده چوب

یکی دیگر از محصولات ضد آب چوب، استفاده از روغن است. این روغن گیاهی و صنعتی برای ضد آب‌کردن چوب مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزیت‌های روغن ضد آب چوب می‌توان به عدم ایجاد حساسیت برای افراد مختلف، عدم کریستالی شدن سطح چوب، سرعت بالای خشک‌شدن و حفظ بافت طبیعی چوب اشاره کرد.

روغن ضد آب کننده چوب، علاوه بر طول عمر بالا، در برابر سایش، برش، خراش، اشعه خورشید، و کپک مقاومت بالایی دارد. همچنین روغن ضد آب چوب، در برابر آب و رطوبت مقاوم است و در نمای داخلی و خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین در صنایع مبلمان، سایبان‌های چوب، حصارهای فلزی و… استفاده می‌شود.

حتماً در نظر داشته باشید که برای پیاده‌سازی رنگ، به خشک‌شدن روغن ضد آّب توجه داشته باشید. زمان خشک‌شدن اولیه ۴ ساعت و زمان نهایی ۲۴ ساعت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن ضد آب چوب، مقاله «بهترین روغن برای چوب» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

روغن ضد آب کننده چوب

پرایمر ضد آب کننده چوب

بهترین نوع پرایمر برای ضد آب‌کردن چوب، پرایمر نوع اکریلیک است. این نوع پرایمر پایه آب است و برای عایق کردن سطوح چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از آن سعی کنید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد حجم پرایمر، آب اضافه کنید و سپس هم بزنید. در نهایت آن را به وسیله قلم مو یا غلطک رنگ، بر روی سطح چوب اعمال نمایید. همچنین زمان خشک شدن پرایمر اکریلیک چوب، بین ۳ تا ۴ ساعت است.

از دیگر کاربردهای پرایمر ضد آب چوب عبارت‌اند از:

  • پوشش‌دهی منافذ سطح
  • جلوگیری از نفوذ رنگ به داخل چوب
  • استفاده کمتر از رنگ
  • افزایش چسبندگی
  • جلوگیری از پرز، پرز شدن چوب
  • سازگار با محیط‌زیست
  • بدون بو
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف

برای خرید پرایمر اکریلیک برند نهنگ نشان، به فروشگاه اینترنتی رنگ مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ ضد آب درب چوبی

رنگ ضد آب درب چوبی

اصولاً اغلب درب‌های موجود در محیط خانگی و اداری، از نوع چوب است. برای محافظت از درب چوبی در برابر نفوذ آب و رطوبت، باید از رنگ استفاده کرد. رنگ، زمینه را برای جلوگیری از بادکردن و خوردگی چوب فراهم می‌کند. از دیگر مزیت‌های رنگ ضد آب درب چوبی، کاهش هزینه خرید درب جدید است.

علاوه بر این پس از تمیزکردن درب چوبی، نوبت به بتونه گیری می‌رسد. در صورت وجود ترک، فرورفتگی یا خراش بر روی سطح درب، آن را بتونه گیری کنید. یکی از متریال مهم برای بتونه گیری، استفاده از چسب چوب است. چسب چوب زمینه را برای پر کردن فرو رفتگی‌ها به وجود می‌آورد. از دیگر راه‌های بتونه گیری درب چوبی، استفاده از مخلوط خاک‌اره و چسب چوب است. برای اجرا آن از لیسه و کاردک استفاده کنید.

بااین‌حال برای رنگ‌کردن درب چوبی به‌وسیله رنگ ضد آب، مراحلی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • ابتدا دستگیره و قفل در را جدا کنید.
  • سپس درب چوبی را تمیز کنید.
  • پس از تمیزکردن، از ترکیب پودر مل و پودر رنگی برای بتونه‌کاری سطح استفاده کنید.
  • حال نوبت به سنباده زدن بتونه می‌رسد.
  • پس از اینکه سطح بتونه‌کاری شده خشک شد، آن را به‌وسیله سنباده، هموار کنید تا سطح یکسانی به شما بدهد.
  • یک‌لایه آستر تحت عنوان شاپان قهوه‌ای بر روی سطح چوب بزنید. شاپان را با تینر یا بنزین رقیق کنید و بر روی سطح چوب اجرا کنید.
  • پس از خشک‌شدن شاپان، نوبت به اعمال سیلر بر روی سطح چوب می‌رسد. درواقع پس از آسترکشی چوب، به‌سرعت سیلر را بزنید. برای تهیه سیلر، آن را با تینر فوری رقیق کنید. سیلر را در چندلایه بافاصله ۳۰ دقیقه اعمال نمایید. برای خرید سیلر مخصوص چوب کلیک کنید.
  • پس از سیلر، سطح چوب را سنباده بزنید.
  • در مرحله بعد، کیلر روغنی یا فوری را با تینر فوری ترکیب و بر روی سطح چوب اعمال کنید. به‌جای کیلر می‌توان از نیم پلی استر استفاده کرد. برای خرید کیلر مخصوص چوب کلیک کنید.
  • در نهایت نوبت به رنگ اصلی می‌رسد. برای رنگ‌کردن درب چوبی، می‌توانید از رنگ‌ پلی یورتان، رنگ پوست پولیش و رنگ پلی استر استفاده کنید.

آیا چوب روس ضدآب است؟

آیا چوب روس ضدآب است؟

اگرچه چوب روس به‌عنوان یک چوب مقاوم سخت شناخته می‌شود؛ اما در برابر آب و رطوبت مقاومت چندانی ندارد؛ بنابراین برای مقاوم‌سازی این نوع چوب در برابر آّب و رطوبت محیط، باید از پوشش رنگ بر روی آن استفاده کرد. از دیگر متریالی که باعث افزایش مقاومت چوب روس در برابر آب و رطوبت می‌شود، می‌توان به روغن ضد آب و پرایمر اشاره کرد.

رنگ ضد آب برای درب چوبی

همان‌طور که پیش‌تر درباره مراحل رنگ‌آمیزی درب چوبی اشاره کردیم، رنگ‌هایی مانند پلی یورتان، پوست پولیش و پلی‌استر، برای رنگ‌آمیزی درب چوبی جهت ضد آب‌کردن آن مناسب است.

انواع رنگ چوب ضد آب

انواع رنگ ضد آب برای چوب عبارت‌اند از:

۱- رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان یک محصول دوجزئی شام رزین و هاردنر است که برای سطوح چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این رنگ، رزین و هاردنر را با یکدیگر ترکیب کنید.

مهم‌ترین مزایای رنگ پلی یورتان عبارت است از:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر عوامل شیمیایی
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید
  • سرعت بالای خشک‌شدن
  • سهولت استفاده
  • قیمت مناسب

۲- رنگ پلی استر

رنگ پلی استر یکی از رنگ‌های مورداستفاده برای رنگ‌آمیزی و جلا بخشی به سطوح چوبی است که مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارد. بااین‌حال مقاومت این رنگ در برابر آب و رطوبت، به‌اندازه رنگ پلی یورتان نیست. در ضمن این محصول در دمای ۲۰ درجه محیط مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از جمله ویژگی‌های این رنگ عبارت‌اند از:

  • سهولت در استفاده
  • قیمت پایین
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • جلوگیری از پوسیدگی چوب
  • بوی تندوتیز

 

رنگ ضد آب برای درب چوبی

۳- رنگ پوست پولیش

رنگ پوست پولیش، یک محصول سه‌جزئی است که به‌عنوان جلادهنده چوب عمل می‌کند. این نوع رنگ، علاوه بر جلادهی سطح چوب، آن را براق و ضد آب می‌کند.

مهم‌ترین مزایای رنگ پوست پولیش عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • مقاوم در برابر انواع نوشیدنی کافئین‌دار مانند قهوه و…
  • مقاوم در برابر سایش و شرایط آب‌وهوایی مختلف
  • ایجاد یک پوشش ضخیم با درصد سختی بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پوست پولیش، مقاله «آموزش پولیش کردن مبلمان چوب» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ ضد آب برای چوب

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ ضد آب چوب صحبت کردیم. اگر به دنبال ضد آب‌کردن سطوح چوبی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های مخصوص به آن استفاده کنید. از جمله رنگ‌های مناسب مقاوم‌سازی سطوح چوبی می‌توان به رنگ پلی‌استر، رنگ پلی یورتان و رنگ پوست پولیش اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی رنگ مینیاتور، آماده پاسخگوی به سوالات شما عزیزان هستند.

فروشگاه رنگ چوب ضد آب مینیاتور

سوالات متداول

بهترین رنگ‌های مخصوص ضد آب کردن چوب کدام است؟

رنگ پلی یورتان، پوست پولیش و پلی استر، از جمله انواع رنگ ضد آب سطوح چوبی به شمار می‌آید.

مراحل رنگ آمیزی درب چوبی چگونه است؟

ابتدا بتونه‌کاری، سپس شاپان و سیلر بزنید. در مرحله آخر، بر روی سطح سیلر زده شده، کیلر بزنید و اجازه دهید تا خشک شود. در پایان رنگ موردنیاز را بر روی سطح چوب اعمال نمایید.

کدام نوع رنگ ضد آب چوب ارزان‌تر است؟

در میان سه گزینه رنگ آمیزی سطوح چوبی در راستای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت محیط، باید اشاره کرد که رنگ پلی استر نسبت به سایر رنگ‌ها، کیفیت و قیمت کمتری دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ ضد آب چوب چیست؟

رنگ ضد آّب چوب در برابر آب و رطوبت محیط مقاوم است. از دیگر ویژگی‌های این نوع محصولات می‌توان به مقاومت در برابر اشعه خورشید، مواد شیمیایی و… اشاره کرد.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید