نحوه استفاده از چسب بتن و انواع آن

فرقی ندارد از سیمان برای ترمیم بتن استفاده کنید یا تصمیم به استفاده از چسب بتن داشته باشید. در هر صورت باید دانش و مهارت کافی برای استفاده از آن ها را داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا شما را چسب بتن، انواع و قیمت آن آشنا کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب بتن

چسب بتن یک ماده چسبنده و پر کاربرد است که برای ترکیب بتن، سنگ، آجر، تیرچه، موزائیک و سایر مصالح ساختمانی استفاده می‌شود. این چسب در دو نوع مایع و پودری تولید می‌شود که بسته به نوع کاربرد، مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب‌ها برای اتصال سریع و مقاوم در بین سطوح بتنی با بهره گرفتن از روش‌هایی مانند روش افشانه یا روش تزریقی استفاده می‌گردد.

چسب بتن چیست؟

قبل از اینکه درمورد نحوه استفاده از چسب بتن بدانید، باید درمورد خود بتن اطلاعاتی داشته باشید. بتن نوعی مصالح بسیار مستحکم است که از مخلوط سیمان، شن و آب به دست می آید. در صورتی که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییرات آب و هوا و… دچار آسیب شود از چسب های مخصوص برای ترمیم و تعمیر آن می توان استفاده کرد.

از چسب بتن که انواع مختلفی از آن در بازار موجود است، می توان برای چسباندن فلز به بتن، تعمیر سنگفرش خانه یا حتی تعمیر آسفالت جاده هم استفاده کرد.

کدام چسب بتن برای هدف شما مناسب است؟

استفاده از چسب بتن

نوع چسب بتنی که خریداری می‌ کنید باید با کاربردی که مدنظر شماست متناسب باشد. به این منظور، در ادامه به تفکیک چسب های بتن برای کار های کوچک، متوسط ​​و بزرگ پرداخته ایم.

  • پروژه های کوچک و تعمیرات جزئی

برای استفاده از چسب بتن به صورت خانگی و برای کار های روزمره، چسب هایی که حالت ژلی دارند، بهترین انتخاب است. این چسب ها با فناوری Flextec تولید می شوند. همین امر باعث می شود تا به سرعت سفت شوند و از چسبندگی مناسبی برخوردار باشند. البته باید اشاره کرد که استفاده از این نوع چسب برای مکان هایی که  دائم در معرض رطوبت و آب هستند از چسبندگی آن ها می کاهد.

خرید محصول

  • پروژه های متوسط

استفاده از چسب بتن برای پروژه های متوسط اغلب برای پر کردن شکاف بتن است. علاوه بر این برای مواردی چون چسباندن بتن به چوب، یا مواد دیگر چون گچ، فوم، آجر و… هم می ‌توانید آن را به کار ببرید.

  • پروژه‌های بزرگ

چسب بتن برای کار های بزرگ، باید از نوع مناسب و دارای چسبندگی بالایی باشد. استفاده از این مدل چسب بتن برای فضا های باز مناسب ‌تر است؛ زیرا قدرت تحمل بار و آب و هوای بد را دارد. همچنین برای چسباندن اکثر مصالح ساختمانی رایج مانند بتن، سنگ، مرمر، چوب، تخته سه لا و فلز کاربردی است و می توانید برای کفپوش کردن حیاط و محوطه سازی هم از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از چسب بتن

استفاده از چسب بتن

کاربرد چسب بتن به نوع چسبی که استفاده می کنید و اندازه کار شما بستگی دارد. کاربرد چسب بتن هایی که مانند یک سرنگ بزرگ هستند و از پیش پر شده اند ساده است. باید لوله ها را باز کنید. با توجه به نوع چسب آن را روی هر سطحی که می خواهید، بچسبانید. این نوع چسب برای چسباندن بتن به فلز، شیشه یا چوب ایده آل است. دیگر چسب های بتن به صورت کارتریج عرضه می شوند و باید به صورت ملات آماده شوند.

فرقی ندارد که از چه نوع چسبی برای تعمیر بتن یا چسباندن شی روی آن استفاده می کنید؛ بدون آماده کردن سطح موردنظر به شکل مناسب، هیچ یک از این چسب ها عملکرد رضایت بخشی ندارند.

در گام اول باید همه ماسه ها، شن، خاک، برگ و… را از روی سطح مورد نظر پاک کنید. این کار را معمولاً می توان با یک شلنگ باغبانی و یک نازل پرفشار آب انجام داد.

بتن سخت به فشار بیشتر یا سایش نیاز دارد. مناطقی که با روغن و شیره درخت چرب هستند را با شست و شوی ساده نمی توان تمیز کرد. اگر لکه ‌ها خیلی بزرگ یا خیلی عمیق هستند، ممکن است به یک درزگیر برای پوشاندن لکه ‌ها قبل از استفاده از چسب نیاز باشد.

دو روش معمول برای استفاده از چسب بتن

رویکرد مکانیکی

به طور کلی تعمیر بتن با دو روش مکانیکی و شیمیایی امکان پذیر است. در ادامه، هر دو روش را بررسی کرده ایم.

  • رویکرد مکانیکی

در این روش یک پوشش بسیار مرطوب که حاصل مخلوط کردن ملات با آب است، ایجاد می شود. غلظت این نوع مواد باید متوسط باشد نه آبکی و نه آنقدر سفت که نتوان از آن استفاده کرد. سپس با استفاده از یک دستکش، مواد را روی ناحیه ای که قرار است بچسبانید اعمال کنید. بعد از آن هم باید مواد را کمی فشار دهید تا شکاف مدنظر به صورت کامل پر شود. سپس چسب را روی این ناحیه بمالید.

  • رویکرد شیمیایی

این روش استفاده از چسب بتن شامل مخلوط کردن چسب با ملات جدید است که به اتصال آن ها به بتن قدیمی کمک می کند. در حال حاضر چسب های بتن با رویکرد شیمیایی طرفداران بیشتری دارند؛ زیرا از قدرت چسبندگی بالا تری برخوردار هستند. برای اطمینان از عملکرد بهتر ملات و چسب هرگز نباید به صورت جداگانه استفاده شوند.

اطمینان از استفاده درست از چسب بتن

برای اطمینان از اینکه استفاده از چسب بتن به درستی انجام شده است و چسبندگی آن متزلزل نخواهد شد باید بعد از خشک شدن آن با یک چکش به آرامی روی محل مورد نظر ضربه بزنید. اگر صدای تو خالی داد کار به درستی انجام نشده و محل ترمیم یا چسباندن به صورت کامل پر نشده است.

چسب بتن استحکامی

چسب بتن استحکامی به دو صورت پودر و مایع تولید می‌شود که نوع مایع آن برای ثابت کردن اجزای مختلف سازه مانند دیوارها، پله‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب به عنوان یک چسب کاملا بتنی به منظور پوشش دهی ترک‌های بتنی کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این محصول می‌توان به واکنش پذیری بالا در برابر آب و سیمان اشاره کرد. به همین خاطر زمینه را برای دوام و افزایش مقاومت خمشی و کششی بتن فراهم می‌کند.

چسب بتن برای استخر

چسب‌هایی برای استخر مناسب هستند که نه تنها در برابر آب، رطوبت، اشعه UV و مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان دهند بلکه چسبندگی بالایی برای استفاده در مواد پلیمری و بتنی داشته باشند.  بنابراین در هنگام خرید چسب بتن، به موارد فوق توجه کنید.

چسب بتن شیمی ساختمان

یکی از برندهای مطرح تولید کننده چسب بتن در ایران شرکت شیمی ساختمان است. انواع چسب بتن شیمی ساختمان عبارتند از:

  • چسب بتن فرکوتاپ ۴۶ FARCO TOP SA
  • چسب بتن شیمی ساختمان ۱۲ SA
  • چسب بتن فرتکس ۳۳۳ FARTEX
  • چسب بتن فرکوتاپ ۱۲ FARCO TOP SAF
  • چسب بتن فرکوتاپ ۶ SA– شیسا ۶ SA

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برند چسب بتن شیمی ساختمان، مقاله «معرفی بهترین برندهای تولیدکننده چسب بتن» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

چسب بتن ساروج

چسب بتن ساروج یکی از بهترین محصولات تولید شده در بازار چسب ایران است که در انواع سطوح بتنی، سطوح سیمانی، موزائیک و سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزایای چسب  چسب بتن ساروج عبارتند از:

  • افزایش قدرت ملات سیمان و بتن در مقابل نفوذ آب
  • بالا بردن قدرت چسبندگی سطوح بتنی در برابر نیروهای کششی و خمشی

چسب بتن آب بندی

این نوع چسب خواص بالایی در زمینه آب بندی سطوح بتنی دارد. چسب بتن آب بندی، علاوه بر استفاده در سطوح بتنی، برای سطوحی مانند تراس، حمام، کف پوش خانه، استخر، سردخانه و… نیز مناسب است. این چسب برای محافظت از سطوح بتنی در برابر عوامل جوی نظیر باران، باد، دمای بالا و مقاوم است. در ضمن این محصول مانع نفوذ حشرات و میکروب‌ها به داخل بتن می‌شود.

قیمت چسب بتن

مهم‌‎ترین برندهای تولیدکننده چسب بتن در ایران، برند ساروج و شیمی ساختمان است. برای استعلام قیمت و نحوه خرید چسب بتن ساروج و شیمی ساختمان، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

تماس با ما

جمع بندی

استفاده از چسب بتن به مقدمات خاص خود نیاز دارد. همچنین باید محصولی را انتخاب کنید که با متریال و کاربرد مدنظر شما همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت نتیجه دلخواه را مشاهده نخواهید کرد. علاوه بر این، برای خرید و استفاده از این نوع چسب پیش از هر کاری با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

چسب بتن آب بندی در چه سطوحی استفاده می‌شود؟

این محصول علاوه بر استفاده در سطوح بتنی، برای کف و دیواره سیمانی یا بتنی استخر، تراس، حمام و … مناسب است.

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب بتن آب بندی چیست؟

مقاومت در برابر آب و رطوبت به همراه جلوگیری از نفوذ انواع باکتری، جزو ویژگی‌های مهم چسب بتن آب بندی است.

چه ویژگی‌هایی لازم است تا چسب بتن برای استفاده در کف و بدنه استخر مناسب باشد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های چسب بتن مخصوص استخر می‌توان به جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت، نور خورشید و عناصر شیمیایی اشاره کرد.

چسب بتن استحکامی چه کاربردهایی دارد؟

چسب بتن استحکامی برای افزایش مقاومت دیوارها، پله‌ها و … در سازه استفاده می‌شود.

چسب بتن در کجا استفاده می‌شود؟

این چسب در سطوح بتنی، سنگی، آجری، تیرچه بلوک، موزائیک و سایر مصالح ساختمانی کاربرد دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید