بهترین چسب برای چسباندن سنگ به سنگ

فرقی نمی‌کند در مورد شن نخودی، سنگ‌های رودخانه‌ای یا تخته سنگ‌های کوچک صحبت کنید، سنگ‌ها یک متریال تزئینی عالی برای محوطه‌سازی هستند. اگر می‌خواهید سنگ‌ها را به هم بچسبانید تا حیاط یا محوطه ویلایی زیبا‌تری داشته باشید، حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

ما در مجله مینیاتور طیف وسیعی از گزینه‌ها را متناسب با نیاز شما ارائه کرده‌ایم. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «بهترین چسب برای چسباندن سنگ به سنگ»، به موضوعاتی نظیر نحوه استفاده از چسب سنگ، انواع چسب سنگ، وسایل لازم برای چسباندن سنگ‌، چسباندن سنگ شکسته، نحوه چسباندن سنگ رودخانه‌ای به دیوار و معایب رزین سنگ بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

نحوه استفاده از چسب سنگ

روش اول: چسباندن سنگ‌های بزرگ با چسب سنگ

۱- سنگ‌ها را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شوند. با یک جارو یا برس سفت، هرگونه کثیفی و زباله سطحی را پاک کنید. سنگ‌ها را با یک شلنگ بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد، اما انتظار برای خشک شدن سنگ‌ها، چسبندگی را افزایش می‌دهد.

جدول انواع چسب سنگ برای محوطه‌سازی

۲- مقداری از چسب سنگ را روی یکی از سنگ‌ها بزنید. چسب را به صورت مارپیچ (به عقب و جلو) بر روی یکی از سنگ‌ها بمالید. برای دریافت بهترین نتیجه، چسب سنگی را انتخاب کنید که به طور خاص برای کاربردهای سنگ‌تراشی طراحی شده است.

۳- سنگ دوم را محکم در جای خود فشار داده و محکم کنید. این سنگ را به طور مستقیم روی چسب سنگ قرار داده و تنها کمی تکان دهید تا در جای خود قرار بگیرد. هنگام پخش کردن چسب، سنگ دوم را نچرخانید. سنگ‌ها را حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه به هم فشار دهید، سپس در صورت نیاز، از موادی مانند سیم، طناب یا نوار چسب برای نگه داشتن سنگ‌ها در موقعیتی که چسب خشک می‌شود، استفاده کنید.

نکته: دستورالعمل‌های درج شده بر روی محصول چسب سنگ را برای زمان‌های خشک شدن بررسی کنید.

روش دوم: اعمال اپوکسی روی سنگ‌های متوسط

۱- سنگ‌های صاف را با سنباده زبر بزنید. هرچه سنگ‌ها صاف‌تر و صیقلی‌تر باشند، خراش دادن آن‌ها راحت‌تر است. یک تکه کاغذ سنباده زبر را بردارید و آن را به سمت جلو و عقب بر روی مناطقی که سنگ‌ها به هم چسبیده‌اند، بزنید؛ فقط به اندازه‌ای که سطح آن به آرامی صیقل پیدا کند.

نکته: اگر سنگ‌ها سطح ناصافی دارند، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

۲- با یک برس ضخیم، کثیفی سطح سنگ را از بین ببرید. سپس از آب برای تمیز کردن گردوغبار باقی مانده بر روی سطح استفاده کنید. قبل از ادامه این مرحله، اجازه دهید سنگ‌‌ها به طور کامل خشک شوند. پس از آن، سنگ‌ها را با آب و صابون بشویید.

۳- رزین اپوکسی یا بتونه اپوکسی را مطابق راهنمای محصول اعمال کنید. چسب‌های اپوکسی دو قسمتی به دو صورت رزین مایع غلیظ و بتونه‌ای مانند خاک رس هستند. می‌توانید از هر دو نوع استفاده کنید؛ اما رزین ممکن است برای سنگ‌های مسطح و بتونه برای سنگ‌های ناهموار بهتر باشد. در اینجا روند هر یک به طور جداگانه ذکر شده است:

رزین اپوکسی: دو جزء مایع را در یک ظرف یکبار مصرف با یک همزن چوبی مخلوط کنید و بلافاصله آن را روی یکی از سنگ‌ها بزنید. تا زمان سخت شدن رزین اپوکسی، سنگ‌ها را حداقل ۳۰ ثانیه کنار هم نگه دارید.

بتونه اپوکسی: این دو جزء را ورز دهید تا رنگ‌ها کاملا با هم ترکیب و به رنگ جدید تبدیل شوند. یک لایه بتونه با ضخامت متوسط ​​روی یکی از سنگ‌ها فشار داده و سپس سنگ دیگر را حداقل ۳۰ ثانیه در جای خود فشار دهید.

۴- تا زمانی که چسب کاملا خشک شود، سنگ‌ها را نگه دارید. بسته به اندازه و شکل سنگ‌ها و بر اساس دستورالعمل درج شده بر روی محصول، از نوار لاستیکی، سیم فلزی یا گیره استفاده کنید تا سنگ‌ها را به مدت یک تا سه ساعت محکم نگه دارد. سعی نکنید سنگ‌ها را جابجا یا تغییر مکان دهید.

روش سوم: استفاده از چسب سنگ برای چسباندن سنگ‌های کوچک

۱- ابتدا سنگ‌ها را بشویید و صبر کنید تا خشک شوند. اطمینان حاصل کنید که سطح سنگ تمیز است. اگر سنگ‌ها هنوز رطوبت دارند، چسب سنگ فوری، سریع‌تر از حد معمول عمل خواهد کرد.

۲- روی هر سطح سنگ یک مقدار چسب اعمال کنید. کار با چسب سنگ (ژل مانند) معمولا روی سنگ آسان‌تر است، اما چسب سنگ فوری (مایع) نیز این کار را انجام می‌دهد. فقط یک نقطه از چسب را روی هر کدام از سنگ‌ها اعمال کنید و فشار دهید.

نکته: برای دریافت بهترین نتیجه، چسب با کیفتی انتخاب کنید که به طور خاص برای استفاده در فضاهای بیرونی طراحی شده است. در ضمن از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا چسب به دست شما نچسبد.

۳- سنگ‌ها را تقریباً ۳۰ ثانیه به هم فشار دهید تا چسب سفت شود. اگر سنگ‌ها مرطوب باشند، ممکن است زمان چسبیدن سنگ‌ها فقط ۱۵ ثانیه طول بکشد. اگر خشک هستند، بیشتر از ۳۰ تا ۴۵ ثانیه زمان خواهد برد. در طول سپری شدن زمان اشاره شده، سنگ‌ها را محکم به هم فشار دهید.

چسباندن سنگ‌ها

روش چهارم: چسباندن شن نخودی با رزین مایع

۱- شن نخودی را کاملا تمیز کنید. برگ‌ها، شاخه‌ها و سایر زباله‌ها را بردارید، سپس از یک شلنگ برای شستن کثیفی سطح شن استفاده کنید. در ضمن اگر در حال ریختن شن نخودی جدید هستید، ابتدا پارچه محوطه‌سازی را روی زمین بگذارید.

۲- سنگریزه را صاف و هموار کنید. از سمت صاف چنگک باغبانی برای ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت در امتداد بالای شن نخودی استفاده نمایید.

۳- رزین مایع را در یک قوطی بریزید، سپس بلافاصله شروع به پاشیدن آن روی شن نخودی کنید. هدف این است که به آرامی کل سطح شن به وسیله رزین مایع مرطوب و چسبیده شود.

انواع چسب سنگ

۱- چسب سنگ

چسب سنگ یک نوع چسب ساختمانی مقرون به صرفه است که کاربری آسانی دارد. این محصول پس از اعمال بر روی سنگ، تا حدود زیادی خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می‌کند. همچنین می‌تواند در برابر پیچش یا جابجایی سنگ‌ها مقاومت کند.

۲- رزین اپوکسی

پس از ریختن رزین اپوکسی بر روی سطح، اجسام در زیر مایع، تثبیت‌شده و بدون حرکت خواهد شد. رزین اپوکسی چسبندگی بالایی دارد. به خوبی در برابر درجه حرارت بالا مقاومت می‌کند. این محصول نیمه شفاف است.

۳- بتونه اپوکسی

برای چسباندن سنگ‌هایی که صاف و مسطح نیستند، مناسب است. به سرعت سفت و محکم می‌شود. در برابر گرما و سرما بسیار مقاوم است.

معایب چسب سنگ

۱- چسب سنگ

به مرور زمان و به دلیل رطوبت، تخریب می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند.

۲- رزین اپوکسی

به عنوان یک مایع نیمه غلیظ، استفاده از آن ممکن است موجب کثیفی محیط شود. از آنجایی که پس از اعمال بر روی سنگ، بسیار سخت و سفت می‌شود، احتمال شکسته شدن آن زیاد است.

۳- بتونه اپوکسی

با توجه به سخت شدن بتونه اپوکسی پس از خشک شدن، ممکن است این محصول در برابر دمای انجماد و ذوب یا سایر شرایط بیرونی که باعث جابجایی یا پیچ خوردن سنگ‌ها می‌شود، مقاومت خوبی نداشته باشد.

وسایل لازم برای چسباندن سنگ‌

  • دیوار سنگی
  • چسب مورد نیاز
  • آب
  • برس
  • لیسه و کاردک
  • کاور رنگ
  • همزن چوبی
  • نوار لاستیکی
  • سیم فلزی
  • گیره
  • چنگک باغبانی
  • شلنگ
  • دستکش یکبار مصرف
  • ماسک

نکات ایمنی برای استفاده از چسب سنگ

  • استفاده از عینک، ماسک و دستکش مخصوص ضروری است.
  • در حین اجرای کار، از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • استاندارد نگهداری چسب سنگ در حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.
  • دور از حرارت و نور خورشید نگهداری شود.

چسباندن سنگ شکسته

برای چسباندن سنگ شکسته، باید از چسب مخصوص سنگ استفاده کنید. انواع چسب مخصوص سنگ به دو شکل پودری و خمیری تولید می‌شود که شما می‌توانید بنا بر نیاز خود، یکی از انواع چسب سنگ را انتخاب نمایید. تفاوت چسب پودری و خمیری در موارد استفاده از آن است. به طور مثال، چسب خمیری به دلیل جرم پایین، برای چسباندن انواع سنگ به کف یا دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب خمیری مقاومت بالایی برای قطعات سنگی به وجود می‌آورد.

از طرفی، چسب پودری نیز به مانند چسب خمیری برای چسباندن قطعات سنگی به کف و دیوار استفاده می‌شود. با این تفاوت که چسب پودری برای محیط‌های پر آب و دارای رطوبت زیاد مانند استخرها و اسکله‌ها نیز کاربرد دارد. چسب سنگ پودری چسبندگی و دوام بالایی دارد و می‌تواند گزینه مطلوبی برای چسباندن سنگ‌های شکسته باشد.

نحوه چسباندن سنگ رودخانه‌ای به دیوار

یکی از سنگ‌های جذاب و شگفت‌انگیز برای نمای داخلی و خارجی ساختمان، سنگ رودخانه‌ای است. این نوع سنگ‌ها به دلیل مواجهه دائمی با آب در حال حرکت، دارای سطحی زیبا و صیقلی هستند که همین موضوع، سنگ رودخانه‌ای را به عنوان گزینه‌ای مناسب و جذاب برای استفاده در نمای داخلی و خارجی مطرح می‌کند.

برای اینکه شما بتوانید سنگ‌های رودخانه‌ای را به دیوار یا کف خانه خود بچسبانید، دو روش وجود دارد. روش اول استفاده از چسب مخصوص سنگ است که برحسب نیاز می‌توانید از آن استفاده کند. روش دوم شامل دوغاب سیمان سفید می‌شود. هر کدام از دو روش گفته شده برای چسباندن سنگ رودخانه‌ای به دیوار، ویژگی‌های مشترکی دارند؛ ولی با این حال مهم‌ترین تفاوت روش اول با روش دوم، در میزان کثیف شدن محیط است.

چسب مخصوص سنگ برای استفاده در سطوح چوبی و فلزی مناسب نیست. در واقع اگر قصد چسباندن سنگ رودخانه‌ای به یک سطح چوبی یا فلزی را دارید، باید بدانید که امکان چسباندن سنگ بر روی سطوح اشاره شده وجود ندارد.

سنگ

معایب رزین سنگ

یکی از گزینه‌ها برای محافظت از نمای داخلی و خارجی، رزین سنگ است که به صورت لایه‌ای بر روی سطوح سنگی گذاشته می‌شود. این محصول در برابر آب و رطوبت مقاوم است و می‌تواند دوام سنگ را در محیط‌های مختلف فراهم کند. با این حال، رزین سنگ دارای معایبی است که می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

از جمله معایب رزین سنگ به عنوان لایه محافظتی نمای سنگی، نمی‌توان رزین سنگ را بر روی سنگ خیس مورد استفاده قرار داد. زیرا رزین سنگ بر روی سطوح خیس، حالت چسبناکی خود را حفظ می‌کند. حفظ حالت چسبناکی رزین، زمینه را برای نمایان شدن سفیدک بر روی نمای سنگی فراهم می‌آورد.

اگر غلظت رزین سنگ بیش از اندازه استاندارد باشد، خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد. در ضمن استفاده از رزین سنگ در کف و محل‌های شلوغ ممنوع است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «بهترین چسب برای چسباندن سنگ به سنگ» صحبت کنیم. برای چسباندن سنگ‌ به سنگ به ویژه در محوطه‌سازی از چهار نوع چسب استفاده می‌کنند که شامل چسب سنگ ساختمانی، رزین اپوکسی، بتونه اپوکسی و چسب سنگ فوری است. در ضمن برای انجام این کار، حتما به نکات ایمنی ذکر شده در این مقاله توجه لازم را داشته باشید.  جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره چسباندن سنگ به سنگ، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان متخصص ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

چه نوع چسبی روی سنگ بهتر عمل می‌کند؟

اپوکسی یکی از قوی‌ترین چسب‌های امروزی است که برای اتصال دو سنگ به یکدیگر استفاده می‌شود.

چه نوع چسبی سنگ‌ها را کنار هم نگه می‌دارد؟

چسب‌های اپوکسی دو قسمتی به دو صورت رزین مایع غلیظ و بتونه‌ای مانند خاک رس، می‌تواند سنگ‌ها را کنار هم نگه دارد. رزین مایع برای سنگ‌های مسطح و بتونه برای سنگ‌های ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه می‌توان سنگ‌ها را در جای خود نگه داشت؟

پارچه محوطه‌سازی، مقداری کشش برای نگه داشتن سنگ‌ها در جای خود ایجاد می‌کند. یکی دیگر از مزایای پارچه محوطه‌سازی این است که به جلوگیری از رویش علف‌های هرز بین سنگ‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توان از نوارهای لبه‌دار برای نگه داشتن سنگ‌های کوچک‌تر محوطه‌سازی استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید