تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب چیست؟

این مقاله به تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب می پردازد و شامل تاریخچه رنگ های گیاهی و شیمیایی، استفاده از رنگ های شیمیایی و فهرستی از رنگ های شیمیایی می شود. همچنین به انواعی از چوب های متناسب با رنگ های شیمیایی و گیاهی پرداخته شده است. اگر علاقه مند به طراحی و رنگ آمیزی بر روی چوب هستید و یا در این حرفه کار می کنید، در جای درستی قرار دارید. ابتدا تاریخچه رنگ ها را برای شما می گوییم تا بهتر بدانید که اولین بار چه کسی رنگ را اختراع کرد و بعد چه کسانی این راه را ادامه دادند. اگر نمی دانید که کدام رنگ ها برای کدام نوع چوب ساخته شده اند، این مقاله را به خوبی مطالعه و نوت برداری کنید تا همیشه در انتخاب رنگ مناسب برای چوب هایتان موفق باشید و بتوانید به راحتی چوب مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید و از زیبایی آن بر روی چوب کمال لذت را ببرید.

تاریخچه رنگ های گیاهی و شیمیایی

تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب

پیش از بررسی تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب خوب است با تاریخچه این دو رنگ آشنا شوید. قبل از ساخت اولین رنگ شیمیایی توسط ویلیام هنری پرکین در سال ۱۸۵۶، تمامی رنگ های مورد استفاده چوب ها منشأ گیاهی داشتند و اغلب از درختان، ریشه ها و یا گل ها به دست می آمدند. این رنگ ها مشکلات بسیاری زیادی را با خود به همراه داشتند و استفاده از آن ها بسیار مشکل بود.

برای مثال آن ها در نور خورشید ناپدید می شدند و به راحتی نیز با آب شسته می شدند و این، مشکل جدی این رنگ ها بود. در نهایت سازندگان به این نتیجه رسیدند که قبل یا بعد از رنگ آمیزی از مواد شیمیایی استفاده کنند و رنگ هایی که قابلیت فرار کمتری دارند و پایدار ترند را به کار بگیرند. مواد شیمیایی ای که برای این کار استفاده می شد، mordants نام داشت که از واژه فرانسوی mordre به معنی گاز، الهام گرفته شده بود. آن ها فکر می کردند که این ماده سطح پارچه را باز می کند و قابلیت نفوذ پذیری و چسبدنگی رنگ را به آن می دهد. امروزه این ماده شیمیایی با رنگ ترکیب می شود که بسیار سبک تر و پر رنگ تر است و به عنوان پیوند های شیمیایی عمل می کند تا رنگ را قادر به چسبندگی بیشتری بر روی سطوح مختلف کند. برخی از رنگ های طبیعی قدیمی ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، به تازگی یافت شده اند. مواد شیمیایی مختلفی که در رنگ های آن زمان استفاده می شد بسیار اسرار آمیز است و هنوز کسی قادر به فهم این مواد نشده است.

تولد رنگ های شیمیایی

تولد رنگ های شیمیایی

ویلیام هنری پرکین اولین رنگ شیمیایی را با نام ارغوانی تولید کرد و انقلابی در علم شیمی آلی ایجاد کرد؛ اما مانند بسیاری دیگر از اکتشافات، این یک اتفاق تصادفی بود. پرکین در حال تلاش برای سنتز کردن کنین بود. کنین ماده ای دارویی بود که در آن زمان برای درمان و بهبود بیماری مالاریا استفاده می شد. از این اختراع به عنوان تولد رنگ های شیمیایی نام برده می شود. به دنبال این اختراع رنگ های شیمیایی دیگری نیز تولید شدند که برای شناسایی آن ها از رنگ های گیاهی قدیمی، آن ها را رنگ های زغال سنگی و یا آنیلین نام گذاری کردند. آنیلین یک ماده شیمیایی بود که از زغال سنگ به دست می آمد. بدون شک بسیاری از سازندگان آن زمان تمایل چندانی به آزمایش رنگ های جدید نداشتند و می توان حدس زد که استفاده از تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب تا نیمه اول قرن بیستم ادامه داشت.

تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب

رنگ های گیاهی

با همه این مشکلات، چرا هنوز از رنگ های گیاهی استفاده می کنیم؟ خب برای این سوال دلایل متعدد و زیادی وجود دارد. دلیل اول این است که رنگ حاصل از رنگ های گیاهی بر روی چوب، بسیار با رنگ های شیمیایی متفاوت است. رنگ های تولید شده در نتیجه یک واکنش شیمیایی به وجود می آیند که در الیاف چوب رخ می دهد و رنگ های بسیار چشمگیر و زنده ای را به وجود می آورد. دلیل دوم این است که رنگ های شیمیایی رنگ خوبی را در چوب های نرم نمایش نمی دهند.

در نجاری، رنگ های طبیعی پر استفاده حاصل چوب درخت گردو، چوب درختان معمولی، چوب برزیلی، سماق و چوب زرد هستند و این رنگ ها معمولاً به صورت عصاره در دسترس هستند. رنگ های متنوع دیگری نیز وجود دارند؛ اما ممکن است گران باشند و مراحل آماده سازی قبل از رنگ آمیزی آن ها طولانی باشد. رنگ هایی که در بالا ذکر شدند به شما توصیه می شوند و استفاده از آن ها راحت تر است، در آب حل می شوند و با خمیر ها نیز می توانند استفاده شوند. این رنگ های گیاهی شامل دی کرومات پتاسیم، مس سولفات، آهن سولفات و قلع هستند که برخی از آن ها نیز به طور جداگانه می توانند در چوب های خاصی که اسید تاکنیک دارند استفاده شوند؛ زیرا به طور طبیعی با آن واکنش نشان می دهند. علاوه بر این ها مواد شیمیایی دیگری نیز وجود دارد که در رنگ ها استفاده نمی شوند؛ اما وقتی بر روی چوب می آیند رنگی بسیار زیبا را به نمایش می گذارند.

تماس با ما

جمع بندی

ما در مقاله تفاوت رنگ گیاهی و شیمیایی چوب رنگ هایی را نام بردیم که می توانید از آن ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از رنگ های دیگر نیز وجود دارند که قابلیت های دیگری دارند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که برخی از چوب ها مانند چوب آفریقایی، هندوراسی و فیلیپینی واکنش های شیمیایی متفاوتی را از خود نشان می دهند. بعد از صاف کردن چوب و آماده کردن آن برای رنگ آمیزی، بهتر است که برخی از مواد شیمیایی را قبل از اقدام به رنگ کردن خنثی کنید. بعد از رنگ آمیزی PH چوب را حتما به سطح خنثی برسانید که این کار بسیار راحتی است. در صورت استفاده از آمونیاک و یا لیمو، شست و شوی سریع با سرکه سفید می تواند آن را خنثی کند و در صورت استفاده از اسید نیتریک و یا سولفوریک، چوب را با محلول جوش شیرین حل شده در آب، شست و شو دهید. اگر این مواد های شیمیایی را خنثی نکنید، برخی از آن ها با روکش چوب واکنش نشان می دهند و در بدترین حالت، نمک هایی را در چوب تشکیل می دهند که باعث ایجاد ناهمواری هایی در سطح چوب می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید