بهترین رنگ پرده برای خانه

پرده‌ها نقش مهمی در طراحی داخلی دارند و به عنوان عناصر کاربردی و تزئینی در یک اتاق عمل می‌کنند. رنگ پرده شما می‌تواند به طور قابل توجهی بر زیبایی و فضای کلی یک فضا تأثیر بگذارد. با انتخاب رنگ‌های مناسب پرده، می‌توانید طراحی داخلی خود را ارتقا دهید و محیطی منسجم  و از نظر بصری جذاب ایجاد کنید. در این مقاله به موضوع بهترین رنگ پرده برای خانه می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پرده

انتخاب رنگ پرده مناسب می‌تواند ظاهر و احساس اتاق شما را تغییر دهد و طراحی داخلی شما را به سطح بالاتری برساند. چه رنگ‌های خنثی آرام، آبی‌، رنگ‌های خاکی، رنگ‌های پرانرژی یا مشکی و سفید را انتخاب کنید.

هدف و حال و هوای هر اتاق و اینکه چگونه پرده‌ها می‌توانند دکوراسیون موجود را تکمیل کنند، در نظر بگیرید. با انتخاب رنگ‌های پرده مناسب، می‌‌توانید فضاهایی هماهنگ و جذاب ایجاد کنید که سبک شخصی شما را منعکس می‌کند و زیبایی کلی خانه شما را افزایش می‌دهد.

جدول بهترین رنگ پرده
رنگ پردهنمادویژگی
سفیدپاکیزگی و تمیزیسادگی
خاکستریآرامش و سازشبزرگ‌تر نشان دادن محیط
بژآرامش و هیجانایجاد آرامش در محیط
هلوییخلاقیت و جوانیقابلیت ست شدن با رنگ‌های تیره و روشن
آبیآرامش و رمز و رازعمق به محیط می‌دهد
سفالیرشدتولد دوباره محیط
سبز زیتونیشکوفاییورود طبیعت به محیط داخلی
قهوه‌اینماد زمینایجاد اصالت در یک خانه
مشکیقدرتامنیت

بهترین رنگ پرده برای خانه

۱- رنگ‌های خنثی

  • رنگ های خنثی همه کاره هستند. سایه‌هایی مانند بژ، عاجی و خاکستری روشن، پس زمینه‌ای خنثی ایجاد می کنند که مکمل طرح‌های رنگی مختلف است و به دیگر عناصر طراحی اجازه می‌دهد تا بدرخشند.
  • پرده‌های خنثی به سالن پذیرایی، اتاق ‌خواب‌ و ناهارخوری‌، حس ظریف و پیچیده‌ای می‌دهد.
  • رنگ‌ پرده خنثی، به ایجاد حس آرامش و تعادل کمک می‌کند.

۲- رنگ آبی

  • رنگ آبی به دلیل خاصیت آرام بخش آن شناخته می‌شود.
  • سایه‌های روشن آبی برای رنگ پرده، مانند آبی آسمانی یا پاستلی آبی، حس آرامش را به اتاق خواب و مطالعه القا می‌کند.
  • رنگ آبی تیره، مانند سرمه ای یا نیلی، عمق و پیچیدگی را به فضا می‌بخشد.
  • ترکیب رنگ پرده‌های آبی با دیوارهای سفید یا کرم را در نظر بگیرید تا فضای ساحلی و آرامش بخش را ایجاد کنید.

۳- رنگ‌های خاکی

  • برای اینکه اتاق خود را با محیطی دنج و دلنشین درست کنید، از رنگ‌های خاکی برای پرده‌های خود استفاده نمایید.
  • رنگ‌هایی مانند سفالی، سبز زیتونی و قهوه‌ای گرم ارتباط عمیق با طبیعت ایجاد می‌کنند و حس گرما و راحتی را به فضا می‌آورند.
  • رنگ پرده خاکی در اتاق پذیرایی، ناهارخوری و اداره‌ها به خوبی کار می‌کند. برای تقویت فضای خاکی، این پرده‌ها را با مواد طبیعی مانند مبلمان چوبی، کرکره‌‎های حصیری و گلدان‌ها ست کنید.

۴- رنگ‌های پرانرژی

  • اگر می‌خواهید بیانیه ای جسورانه داشته باشید و به فضای داخلی خود رنگی پر جنب و جوش اضافه کنید، پرده‌هایی را در رنگ‌های پر انرژی در نظر بگیرید.
  • سایه‌هایی مانند زرد خردلی، قرمز یا سبز زمردی می‌توانند زندگی و شخصیت را به اتاق‌هایی مانند اتاق مطالعه، اتاق بازی یا آشپزخانه اضافه کنند. بنابراین، از این پرده‌های پر جنب و جوش به عنوان قطعات برجسته در برابر دیوارهای خنثی یا رنگ روشن استفاده کنید تا یک نقطه کانونی بصری قابل توجه به وجود آورید.
  • به یاد داشته باشید که با استفاده از لوازم جانبی و مبلمان مکمل، رنگ ها را متعادل کنید.

۵- ایجاد ظرافت با رنگ مشکی و سفید

  • برای داشتن ظاهری پیچیده و جاودانه، رنگ پرده مشکی و سفید یک انتخاب مناسب است. تضاد بین این دو رنگ به هر اتاقی ظرافت و حس دراماتیک می‌بخشد.
  • پرده‌های مشکی رنگ حس لوکس بودن را ایجاد می‌کنند و می‌توانند در طراحی‌های مدرن یا معاصر فوق‌العاده خوب عمل نمایند.
  • پرده‌های سفید، حسی مطبوع و روشن به فضا می‌بخشد که برای فضای داخلی سنتی یا کلاسیک گزینه مناسبی است.
رنگ پرده

رنگ پرده اتاق خواب

هنگام انتخاب رنگ پرده برای هر یک از اتاق‌های خانه خود از کجا باید شروع کرد؟ آیا آن‌ها را با دیوارها مطابقت دهیم؟ کفپوش؟ مبلمان؟ یا شاید سعی کنیم الگوها را روی مبلمان نرم هماهنگ کرد؟

به هر حال، نمی‌توان انکار کرد که رنگ‎های پرده نقش مهمی در طراحی داخلی تمام اتاق‎های شما دارند. و تصمیمی که می‌گیرید احتمالاً انتخابی است که برای مدت طولانی با آن زندگی خواهید کرد. بنابراین صرف زمان برای انتخاب خوب ارزش آن را دارد.

نحوه انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق

۱- رنگ پرده را بر اساس خلق  و خوی شخصی انتخاب کنید

رنگ‌های گرم، مانند قرمز، نارنجی و زرد، انتخاب‌های مناسبی برای اتاق‌هایی هستند که از مهمانان پذیرایی می‌کنید. زیرا به مهمانان شما احساس گرما و انرژی می‌دهند. رنگ قرمز اشتها را تحریک می‌کند، بنابراین برای اتاق‌های غذاخوری انتخابی عالی است.

رنگ‌های سرد، مانند سبز، آبی و بنفش، آرامش‌بخش هستند. بنابراین برای اتاق خواب بهترین کارایی را دارند. برخلاف رنگ‌های روشن‌تر که آرامش‌ به وجود می‎آورند، رنگ‌های تیره‌ تحریک‌کننده‌ هستند.

اگر به دنبال مکانی آرام برای استراحت هستید، رنگ پرده آرام بخش مانند آبی روشن، صورتی روشن یا سبز روشن را در نظر بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید حس دراماتیک بیشتری خلق کنید، به سراغ رنگ‌های تیره‌تر مانند مشکی یا سرمه‌ای بروید.

۲- بین رنگ پرده و نور خورشید تعادل ایجاد کنید

رنگ پرده‌هایی که انتخاب می‌‎کنید مستقیما بر سطح نور اتاق شما تأثیر می‌گذارد. بنابراین، پرده‌های زرد، نور گرم‌تری را نسبت به پرده‌های سبز وارد اتاق شما می‌کنند. در حالی که پرده‌های مشکی یا قهوه‌ای احتمالا نور روز را بسیار بیشتر از رنگ‌های روشن‌تر جذب می‌کنند.

همچنین پارچه‌هایی که براق هستند، حتی پارچه‌های تیره، بیشتر از پارچه‌های مات مانند مخمل، نور منعکس‌شده و رنگ‌ را به اتاق می‌تابانند.

۳- رنگ دیوار را در نظر بگیرید

یک تخت مجلل و پرده‌های طرح دار طلایی رنگ، یک اتاق خواب دنج را به تصویر می‌کشد. اگر رنگ پرده نقطه شروع یک طرح داخلی نباشد، باید گزینه‌های دیگری را که برای اتاق انجام شده است، از جمله رنگ دیوار، تکمیل کند.

هرچه تضاد بین رنگ دیوار و رنگ پرده بیشتر باشد، پرده‌ها بیشتر برجسته شده و چشم به طور طبیعی به سمت اختلال در رنگ کشیده می‌شود.

۴- ست کردن رنگ پرده و فرش

یکی از روش‌های انتخاب رنگ پرده برای هر اتاق این است که آن‌ها را در کنار فرش‌ها در نظر بگیرید. وقتی صحبت از تکمیل و رنگ در یک فضا می‌شود، همیشه ست رنگ، بهترین انتخاب است.

برای انتخاب بهترین ست رنگ اتاق در کنار رنگ پرده، استفاده از نسبت طلایی هنگام انتخاب طرح‌بندی اتاق ضروری است. این انتخاب  بر این اساس کار می‎کند که هر اتاق باید با سه رنگ تزئین شود. یکی ۶۰ درصد از فضای بصری شما را اشغال کند. دومی ۳۰ درصد را به خود اختصاص دهد. رنگ سوم ۱۰ درصد از مکان شما را در اختیار خود بگیرد.

۵- تعداد پنجره‌های اتاق را در نظر بگیرید

تعداد پنجره‌هایی که در اتاق وجود دارد ممکن است تأثیر شگفت‌انگیزی بر رنگ پرده داشته باشد. اما دلیل ارزشگذاری این موضوع در ذهن شما این است که ماهیت رنگ‌ها نزدیکتر یا دورتر از آنچه هستند به نظر می‌رسند.

انتخاب یک رنگ گرم بر روی یک پنجره، نمای پنجره را به شما نزدیک‌تر نشان می‌دهد. اگر تعداد زیادی پنجره در اتاق وجود دارد، رنگ‌های گرم می توانند آن اتاق را کوچکتر نشان دهند.

در مقابل، رنگ‌های سرد عقب می‎نشینند و در نتیجه پنجره را دورتر نشان می‌دهند. اگر تعداد زیادی پنجره در اتاق وجود دارد، استفاده از پرده های رنگی سرد، فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

پرده‌های روشن بهتر است یا تیره؟

اینکه پرده‌های روشن یا تیره بهتر است به تاثیری که می‌خواهید داشته باشند بستگی دارد. گاهی اوقات می‌توان جنس پارچه‌ها را به نقطه کانونی محیط تبدیل کرد. گاهی بیشتر یک لایه ظریف در اتاق است.

در اتاقی که پر از کاغذ دیواری و الگوی سنگین روی مبلمان است، یک پارچه سفید یا کرم برای پرده، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. بنابراین ممکن است بخواهید رنگ پرده ها را روشن نگه دارید تا تمرکز روی چشم انداز بیرون از پنجره باشد.

رنگ پرده

آیا باید پرده‌های یک رنگ در هر اتاق داشته باشید؟

قطعا هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما باید پرده‎های یک رنگ را در هر اتاق داشته باشید. در عوض، برنامه‌ریزی کنید که پرده‌هایی را از سقف آویزان کنید که سبک اتاق را تکمیل کند.

با این حال، توجه داشته باشید که پرده‌ها عنصر مهمی از سبک خانه و پالت رنگ آن هستند، بنابراین به رنگ آن‌ها (یا رنگ‌ها اگر طرح‌دار هستند یا جزئیات متضادی دارند) به عنوان بخشی از پالت رنگی مورد استفاده در کل اتاق  فکر کنید.

به این ترتیب، پرده‌ها بخشی از فضای داخلی خانه خواهند بود که منسجم و پر از جذابیت به نظر می‌رسد و از ظاهری بیش از حد همسان و مسطح جلوگیری می‌کند.

انواع رنگ پرده

انواع رنگ پرده عبارتند از:

  • سفید
  • مشکی
  • قرمز
  • آبی
  • سرمه‌ای
  • طلایی
  • عاجی
  • سبز
  • بنفش
  • کالباسی

ترکیب رنگ پرده

وقتی نوبت به دکوراسیون اتاق پذیرایی شما می‌رسد، انتخاب ترکیب رنگ پرده می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زیبایی کلی محیط داشته باشد. این نوع پرده‌ها نه تنها یک هدف کاربردی دارند، بلکه به عنوان یک عنصر ضروری در بهبود محیط و سبک اتاق پذیرایی شما عمل می‌کنند.

برخی از بهترین ترکیب رنگ پرده عبارتند از:

۱- ترکیب رنگ خنثی‌ کلاسیک با رنگ‌های تیره

برای داشتن ظاهری جاودانه و پیچیده به همراه تم آرام و متعادل، رنگ‌های خنثی کلاسیک مانند بژ، کرم یا خاکستری روشن را با رنگ‌های پر جنب و جوش ترکیب کنید.

برای ایجاد پایه ای آرام و متعادل، پرده‌هایی را با رنگ‌های خنثی انتخاب کرده و سپس یک رنگ تیره به موتیف آن اضافه کنید. به عنوان مثال، رنگ پرده‎ خنثی را با موتیف زرد تیره یا خردلی ترکیب نمایید.

۲- ظرافت تک رنگ

اگر ظاهر ظریف‌تر و هماهنگ‌تری را ترجیح می‌دهید، رنگ‌های تک رنگ را برای پرده‌های خود انتخاب کنید. برای ایجاد جلوه‌ای لایه باز و پیچیده، سایه‌های مختلفی از همان رنگ را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال، پرده‌های خاکستری روشن را با مبلمان و موتیف خاکستری زغالی با سایه‌های آبی ست کنید. این ترکیب به اتاق پذیرایی عمق و بافت می‌بخشد و در عین حال فضایی منسجم و آرام را به وجود می‌آورد.

۳- ترکیب متضاد رنگ پرده

برای داشتن ظاهری جسورانه و چشم نواز، رنگ‌های متضاد را برای رنگ پرده‌ خود در نظر بگیرید. دو رنگ را از دو طرف چرخه رنگ انتخاب کنید؛ مانند آبی سرمه‌ای و زرد طلایی یا بنفش تیره و سبز لیمویی. این ترکیب فضایی پویا و پرانرژی را در اتاق پذیرایی ایجاد می‌کند.

۴- رنگهای خاکی با عناصر طبیعی

با ترکیب رنگ‌های خاکی با عناصر طبیعی، زیبایی طبیعت را به اتاق پذیرایی خود بیاورید. پرده‌هایی را با رنگ‌های خاکی گرم مانند قرمز، سبز زیتونی یا بژ شنی انتخاب کنید تا اثری آرام بخش به وجود آورید.

همچنین با ترکیب مبلمان چوبی، گیاهان داخلی و بافت‌های ارگانیک، حال و هوای طبیعی را تقویت کنید.

۵– ترکیب رنگ‌های پاستلی

برای داشتن ظاهری ملایم و ظریف، رنگ‌های پاستلی را برای رنگ پرده‌ اتاق پذیرایی خود ست کنید. سایه‌های پاستلی مانند صورتی رژگونه، اسطوخودوسی روشن یا سبز نعنایی، فضایی آرام و جذاب ایجاد می‌کنند.

این رنگ پرده‌ها را با مبلمان و سایه‌های رنگ روشن ترکیب کنید تا یک اتاق پذیرایی رویایی و جذاب ایجاد نمایید. این ترکیب هم در فضاهای سنتی و هم در فضاهای معاصر به خوبی عمل کرده و حس زنانگی و زیبایی را به آن اضافه می‌کند.

رنگ پرده خانه

رنگ‌های روشن برای پرده‎ها به ویژه در اتاق خواب، نماد خوش شانسی است. رنگ‌های سفید، هلویی و آبی روشن رنگ‌های ایده‌آلی برای پرده‌های اتاق خواب و همچنین اتاق پذیرایی هستند.

رنگ پرده‌های جدید

رنگ‌های خاکی مانند سفالی، خردلی و سبز جنگلی برای پرده‌های سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته‌اند. این رنگ‌های طبیعی، فضایی دنج و آرام را در خانه ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین به خوبی با جدیدترین پارچه‌های پرده سازگار با محیط زیست مانند پنبه ارگانیک، کتان و کنف ست می شوند.

با این حال در سال ۲۰۲۴، پیش بینی بر این است که رنگ پرده به سمت رنگ‌های روشن حرکت کند. رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری، بژ و هلویی، به عنوان رنگ‌های ترند پرده خانه در سال ۲۰۲۴ شناخته می‌شوند.

رنگ پرده

رنگ پرده پذیرایی

رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، مشکی، بژ و سایه‌های سفید، گزینه‌های مناسبی برای رنگ پرده پذیرایی هستند. رنگ پرده‌ها را حداقل یک درجه روشن تر یا تیره تر از دیوارها انتخاب کنید تا از نادیده گرفته شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر پرده‌های سفید را انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که رنگ‌های روشن نسبت به رنگ‌های تیره، کمتر مات هستند.

چه رنگ پردهایی به مبل کرم میاد

پرده‌هایی با رنگ‌های تیره مانند مشکی یا خاکستری، ظاهری مدرن و شیک ایجاد می‌کنند. در مقابل، پرده‌های سفید یا شفاف که با مبل‌های کرمی همراه می‌شوند، حس بی‌نظیری از خلوص را به شما می‌دهند.

برخی از گزینه‌های محبوب برای ست کردن رنگ پرده با مبل کرم رنگ عبارتند از:

  • صورتی روشن
  • آبی روشن
  • سبز نعنایی
  • سبز زیتونی
  • سفالی
  • قهوه ای
  • آبی سرمه ای
  • خاکستری زغالی
  • قرمز تیره
  • سبز زمردی

ترکیب رنگ پرده پانچ

اگر به دنبال ظاهری جسورانه و چشم نواز برای رنگ پرده پانچ شده دارید، رنگ‌های متضاد را برای پرده خود در نظر بگیرید. دو رنگ را از دو طرف چرخه رنگ انتخاب کنید. مانند سرمه ای و زرد طلایی یا بنفش تیره و سبز لیمویی. این ترکیب فضایی پویا و پرانرژی را در دکوراسیون خانه شما ایجاد می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ پرده پرداختیم. رنگ پرده از این جهت مهم است که می‌تواند باعث تغییرات عمده در دکوراسیون داخلی شود. با انتخاب رنگ‌های روشن برای پرده اتاق در طول روز، احتمالا اتاق شما بزرگتر از زمانی است که رنگ پرده تیره باشد. بنابراین به اصول ست کردن یا ترکیب شدن رنگ‌ها برای پرده توجه کنید.

سوالات متداول

آیا پرده قرمز برای اتاق خواب مناسب است؟

رنگ قرمز برای یک اتاق خواب اغوا کننده مناسب است. با این حال رنگ قرمز آنچنان رنگ محرکی است که مناسب آرامش اتاق خواب نیست. رنگ قرمز ما را هیجان زده می‎کند.

کدام رنگ پرده برای اتاق خواب بهتر است؟

برای پرده‌های اتاق خواب، رنگ‌های خنثی گزینه‌ای مناسبی هستند. زیرا محیطی آرام و ساکت را ایجاد می‌کنند. بژ، خاکستری و سفید رنگ‌های خنثی هستند که به خوبی با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ می‎شوند و می‌توانند به اتاق خواب ظاهری هماهنگ بدهند.

بهترین رنگ پرده چیست؟

رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، مشکی، سفید، بژ بهترین گزینه هستند.

محبوب ترین رنگ پرده چیست؟

رنگ سفید محبوب ترین رنگ پرده است.

چه رنگ پرده‌ای با همه چیز ست می‌شود؟

پرده‌های رنگ روشن، به خصوص سفید و خنثی، هرگز از مد نمی‌افتند. با پرده‌های سبک تر، بزرگی یک فضا را بیشتر کنید. رنگ پرده‌ روشن بیشتر از پارچه‌های پرده‌ای سبک ساخته می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید