آموزش از بین بردن رنگ از آجر

آیا تا به حال به دیوار آجری یا شومینه منزل خود که با رنگ پوشیده شده دقت کرده اید؟ پشت این رنگ ممکن است یک شومینه یا دیوار آجری بسیار زیبا باشد.

اگر چه رنگ اعمال شده برای شخص دیگر یا پروژه قبلی چشم نواز بوده اما احتمالا در حال حاضر ترجیح می دهید آن را از بین ببرید.

خبر خوب این است که به کمک مواد مناسب و کمی تلاش، می توانید به راحتی رنگ را از آجر پاک کنید.

برای آشنایی بیشتر با مراحل از بین بردن رنگ از آجر و لیست کردن ابزار مورد نیاز انجام این کار، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دانستنی ها قبل از شروع کار

از بین بردن رنگ از آجر

قبل از شروع از بین بردن رنگ از آجر، لازم است اطلاعاتی در مورد نحوه انجام کار و وسایل مورد نیاز داشته باشید.

بهترین روش برای تمیز کردن رنگ های قدیمی روی آجرها استفاده از یک پاک کننده رنگ‌ استاندارد است. همچنین برای این کار می توان رنگ قبلی را با خراش دادن و برس زدن از بین برد. این یک کارِ دستی است و می تواند زمان زیادی از شما بگیرد؛ به همین دلیل اکثر افراد ترجیح می دهند به جای تغییر رنگ آجر، آن را به طور کامل از نمای ساختمان خود حذف کنند.

از بین بردن رنگ از آجر به کمک شستشوی تحت فشار یا سندبلاست نیز می تواند به فضای داخلی خانه شما آسیب برساند که چندان خوشایند نیست. اما در هر صورت، هر یک از روش های گفته شده ممکن است آجر کار شده در منزل شما را سوراخ کند.

البته این کار را می توان به کمک یک پاک کننده رنگ موثر، راحت تر انجام داد. هر چند که هیچ پاک کننده رنگی نمی تواند به طور کامل اثر آن را از بین ببرد؛ اما برخی از استریپرها این کار را بهتر و ایمن تر از بقیه انجام می دهند. قبل از خرید مطمئن شوید پاک کننده رنگ شما حاوی مواد مضری مانند متیلن کلرید، دی کلرومتان (DCM) یا N-methylpyrrolidone (NMP) نباشد.

خرید کاردک ۱۶ سانتی نهنگ نشان خرید تیغ شیشه پاک کن بزرگ

بهتر است برای سطوح عمودی مانند دیوارها و شومینه ها، یک پاک کننده بر پایه ژل خریداری کنید. نوارهای ژل بهتر به سطوح عمودی می چسبند و در لایه های ضخیم تری نفوذ می کنند.

لوازم مورد نیاز برای شروع کار

از بین بردن رنگ از آجر

برای از بین بردن رنگ از آجر به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز داریم که بدون آن ها انجام کار بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می شود. این ابزار عبارتند از:

  • پودر شستشوی TSP
  • کاردک
  • نوار چسب کاغذی یا نقاشی
  • قلم مو رنگ
  • سطل تمیز
  • برس سیمی
  • ورق پلاستیک
  • سیم ظرفشویی
  • ابزار پنج در یک
  • پاک کننده رنگ
  • کیت تست سرب
  • دستکش مخصوص
  • کاور های پلاستیکی

مراحل انجام کار

مراحل انجام کار

بعد از آماده کردن وسایل مورد نیاز برای از بین بردن رنگ از آجر وقت آن رسیده که دست به کار شوید و تغییرات اساسی در منزل و محل کار خود ایجاد کنید. مراحل انجام کار به شرح زیر است:

  • تست سرب

از کیت تست رنگ سرب برای برش دادن مقدار کمی رنگ و ارسال نمونه به آزمایشگاه استفاده کنید. اگر آزمایش نمونه برای سرب منفی بود؛ به حذف رنگ از آجر ادامه دهید. اما اگر در رنگ روی آجر وجود سرب تشخیص داده شود؛ حذف آن بهتر است توسط یک پیمانکار حرفه ای ادامه پیدا کند.

  • پوشاندن اطراف کار با کاور

کاور های پلاستیکی برای جلوگیری از پخش شدن کثیفی ها گزینه مناسبی هستند. آن ها را روی زمین نزدیک محل انجام کار پهن کنید. همچنین بهتر است تمام اثاثیه نزدیک یا سایر مواردی را که نمی توان آن ها را جابجا کرد؛ با پلاستیک بپوشانید.

خرید لیسه ساختمانی ۲۰ سانتی ارش خرید قلم مو روغنی سایز ۲ امپراتور

  • تمیز کردن آجرها

یکی از مهم ترین مراحل از بین بردن رنگ از آجر تمیز کردن آلودگی های آن است. پودر شستشوی TSP و آب گرم را داخل یک سطل تمیز با هم مخلوط کنید. دستکش های مخصوص تمیز کاری را بپوشید و با یک پارچه تمیز رسوبات سنگین مثل دوده و گرد و غبار را از روی شومینه یا دیوار آجری تمیز کنید. هدف، از بین بردن هر نوع کثیفی یا دوده ای است که می تواند مانعی برای پاک کردن رنگ باشد.

  • رنگ پاک کن را اعمال کنید

با پوشیدن لباس محافظ، قلم مو آغشته به پاک کننده رنگ یا همان رنگ پاک کن را روی آجر بکشید؛ تا لایه های ضخیم رنگ به راحتی از آجر جدا شوند.

  • خراش دادن رنگ

خراش دادن رنگ

رنگ را با کاردک یا لیسه بتراشید تا درجه استحکام آن را ارزیابی کنید. رنگ هایی با لایه ضخیم سطح نرمی دارند و به راحتی با کاردک می شوند. تا حد امکان با تراشیدن، عملیات از بین بردن رنگ از آجر را انجام داده و بقایای آن را در کیسه زباله قرار دهید.

  • لایه دوم استریپر را بمالید

قطعا مقداری رنگ بعد از پاک کردن لایه اولیه باقی می ماند. لایه دوم استریپر را بمالید و بگذارید حدود ۴ ساعت یا برای مدت زمانی که روی برچسب محصول پیشنهاد شده است بماند.

  • رنگ باقیمانده را حذف کنید

لایه دوم رنگ را با کاردک پاک کنید. بلافاصله آجر را با سیم یا برس فلزی بمالید تا بقیه رنگ ها نیز تمیز شوند.

نکاتی برای از بین بردن رنگ از آجر

نکاتی برای از بین بردن رنگ از آجر

توجه به نکات زیر می تواند مراحل انجام کار را برای شما راحت تر کند:

  1. اگر استریپر خیلی سریع خشک می ‌شود؛ یک ورقه پلاستیکی روی ناحیه مورد نظر بچسبانید تا روند خشک شدن، کندتر شود.
  2. هنگام استفاده از پاک کننده رنگ کوتاهی نکنید؛ لایه های ضخیم تر از لایه های نازک تر بهتر تمیز می شوند.
  3. پاک کردن رنگ کار سختی است؛ بنابراین زمان مناسبی به آن اختصاص دهید و از کار طولانی در هر جلسه خودداری کنید.
  4. مراقب زمان‌ باقی ماندن پاک کننده بر روی رنگ باشید. تمیز کردن زودتر از زمان مورد نظر، رنگ را به طور کامل از بین نمی برد و باقی ماندن زیاد هم می تواند مجدد رنگ را جامد کند.
  5. کار را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و بعد از تمیز کردن یک بخش سراغ بخش بعدی بروید. با این فرمول کمتر خسته می شوید.

تماس با ما

جمع بندی

از بین بردن رنگ از آجر کار چندان راحتی نیست و هر کسی از عهده انجام آن بر نمی آید. این کار به صبر، حوصله و دقت بالایی احتیاج دارد. بنابراین اگر جزء افرادی هستید که تحمل کمی دارید و می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسید؛ پیشنهاد می کنیم به جای تغییر رنگ آجر، آن را به طور کامل حذف کرده و از پوشش دیگری استفاده کنید.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می توانید در زمان مناسب و به بهترین شکل ممکن عملیات حذف رنگ از آجرهای شومینه یا دیوار خود را انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید