نحوه رنگ آمیزی سطوح فلزی: راهنمای گام به گام + ۴ نکته مهم

آگاهی از رنگ آمیزی سطوح فلزی مهارت بسیار خوبی است که به شما در رنگ کردن مبلمان فلزی، درب حیاط خانه، نرده راه پله، ناودان‌ها، میز و صندلی فلزی کمک می‌کند. در این مقاله به نحوه رنگ آمیزی سطوح فلزی و رنگ مناسب آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

مراحل رنگ آمیزی سطوح فلزی

مرحله ۱: نوع فلز را شناسایی کنید

دو دسته اصلی فلزات شامل فلزات آهنی و فلزات غیرآهنی هستند. آهن (مشتق شده از نماد Fe)، یعنی فلز حاوی مقدار قابل توجهی آهن است. فلزات آهنی رایج عبارتند از:

  • چدن
  • آهن فرفورژه
  • فولاد
  • فولاد ضد زنگ

فلزات غیر آهنی که احتمالا با آنها روبرو خواهید شد عبارتند از:

  • آلومینیوم
  • مس
  • برنج
  • برنز
  • نیکل
  • قلع

توجه داشته باشید که فلز گالوانیزه (فولاد یا آهن با پوشش روی) باید به عنوان غیر آهنی در نظر گرفته شود.

شناسایی فلزی که با آن کار می‌کنید کلید انتخاب نوع مناسب محصول رنگ است که آسیبی به آن وارد نمی‌کند. اگر در مورد مواد مطمئن نیستید، آزمایش کنید که آیا جسم خاصیت مغناطیسی دارد یا خیر. این نشان‌دهنده وجود فلز آهنی است. فقط توجه داشته باشید که فلز گالوانیزه معمولا مغناطیسی است اما همچنان باید به عنوان یک فلز غیر آهنی در نظر گرفته شود.

رنگ آمیزی سطوح فلزی

مرحله ۲: سطح را آماده کنید

برای اینکه رنگ به درستی به یک جسم فلزی بچسبد، ابتدا سطح باید کاملا تمیز و آماده شود. با توجه دقیق به این مرحله از فرآیند، از زنگ زدگی جلوگیری کنید و بیشترین طول عمر را از کار رنگ خود بگیرید.

پاک کردن زنگ زدگی و پوسته پوسته شدن رنگ

اشیاء فلزی قدیمی تقریبا به ناچار مقداری زنگ زدگی یا پوسته پوسته شدن رنگ از پوشش قبلی دارند. از یک ابزار ساینده مانند برس سیمی یا سنباده برای از بین بردن زنگ یا رنگ قدیمی استفاده کنید.

اگر سطح دارای خوردگی باشد، ممکن است برای دستیابی به سطح قابل کار نیاز به سنباده زدن قابل توجهی داشته باشد. استفاده از واتر جت یکی دیگر از روش‌های موثر برای از بین بردن لایه های ناخواسته بدون مواد شیمیایی است.

تمیز کردن و چربی‌زدایی

برخلاف اکثر مواد دیگر، فلز به خوبی به آب پاسخ نمی‌دهد. تمیز کردن کثیفی و چربی از سطح به بهترین وجه با محصولاتی مانند سرکه سفید، استون، الکل یا مواد شوینده انجام می‌شود.

این اقلام خانگی برای چربی‌زدایی موثر هستند و به سرعت خشک می‌شوند. اگر تجمع کثیفی قابل توجهی وجود دارد که با تمیز کردن معمولی از بین نمی‌رود، می‌توانید از الکل‌های‌ معدنی نیز استفاده کنید.

فلز را بکوبید

هنگام رنگ آمیزی سطوح فلزی، ضربه زدن مرحله مهمی است. زیرا باعث می‌شود آستر و رنگ به درستی بچسبد. روی سطح فلز را با یک پد خراش دهنده، پشم فولادی یا کاغذ سنباده بکشید تا بافت لازم برای چسبیدن رنگ ایجاد شود.

یک پوشش پرایمر اضافه کنید

بتونه کاری پیش از رنگ آمیزی سطوح فلزی برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسته شدن رنگ کلیدی است. بر خلاف پرایمرهای معمولی، پرایمرهای فلزی با خواص ضد زنگ تولید می‌شوند.

فقط مطمئن شوید که پرایمر شما برای نوع فلز مناسب (آهنی یا غیر آهنی) نیز فرموله شده است. زیرا اضافه کردن پوشش نامناسب می‌تواند باعث آسیب سطوح فلزی شود.

کارشناسان مینیاتور محصول واش پرایمر را به عنوان بهترین پرایمر برای فلزات غیر آهنی و ضد زنگ طوسی، آبی و قرمز برای فلزات آهنی توصیه می‌‌کنند.

رنگ مخصوص نقاشی روی فلز

پیشنهاد کارشناسان مینیاتور برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، استفاده از محصولات زیر است:

۱- رنگ روغنی سحر براق گالن

۲- هپالوکس براق گالن

۳- رنگ روغنی سحر براق کیلو

۴- هپالوکس براق کیلو

۵- رنگ اپوکسی روناس

هر کدام از این محصولات با کیفیت، چسبندگی عالی به سطوح فلزی و همچنین ماندگاری طولانی رنگ را ایجاد می‌کنند. بنابراین رنگ و آستر مناسب را برای نوع فلز انتخاب کنید و شروع به اعمال پوشش نمایید.

توجه داشته باشید که رنگ به فلز بیش از حد گرم شده نمی‌چسبد. مراقب باشید که در زیر نور مستقیم خورشید روی اجسام فلزی رنگ نزنید.

همچنین فراموش نکنید، پس از اعمال پرایمر، شروع به رنگ آمیزی کنید.

رنگ آمیزی سطوح فلزی

رنگ آمیزی فلز با رنگ اکریلیک

از الیاف مصنوعی برای قلم مو یا غلطک رنگ جهت استفاده در رنگ‌های اکریلیک استفاده نمایید. توجه کنید که رنگ اکریلیک را مستقیم روی فلز نزنید؛ زیرا فلز زنگ خواهد زد. بنابراین برای فلزاتی که از قبل رنگ آمیزی شده، اعمال رنگ اکریلیک مشکلی به وجود نمی‌‍آورد.

تکنیک رنگ روی فلز

اگر قرار است رنگ‌ آمیزی بر روی سطوح فلزی فاقد رنگ، صورت گیرد، لایه اول به عنوان یک آستر و لایه دوم به عنوان لایه رنگ عمل می‌کند. دو لایه رنگ برای حداکثر دوام توصیه می‌شود.

اگر از واش پرایمر (برای سطوح غیر آهنی) استفاده می کنید، بین هر لایه، دو ساعت صبر کنید تا خشک شود. با این حال، برای رنگ‌امیزی سطوح غیر فلزی، ۴ ساعت پس از آخرین لایه زمان بدهید تا به صورت کامل خشک گردد.

همچنین برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، ۱۶ ساعت پس از اعمال آخرین لایه پرایمر، زمان بدهید تا خشک شود. همچنین بین هر لایه پرایمر، دو ساعت زمان در نظر بگیرید.

لازم به توضیح است که زمان خشک شدن ضد زنگ یا پرایمر سطوح فلزی و غیر فلزی در هوای مرطوب یا سرد افزایش می‌یابد.

بهترین ابزار برای رنگ آمیزی سطوح فلزی

بهترین ابزار رنگ برای اجسام فلزی به اندازه جسم فلزی شما دارد. اسپری رنگ یک ابزار سریع و موثر برای اشیاء با جزئیات است. در حالی که یک غلطک رنگ سطوح بزرگتر را به راحتی پوشش می‌دهد.

همچنین قلم مو همیشه بیشترین کنترل را برای رنگ آمیزی سطوح فلزی به شما می‌دهد، اما مطمئن شوید که موی قلم مو برای رنگ‌های پایه حلال یا روغنی مناسب باشد.

در ضمن شما می‌توانید از پیستوله نیز برای رنگ آمیزی سریع سطوح فلزی استفاده کنید.

۱- اسپری رنگ برای فلز

  • رنگ آمیزی سطوح فلزی با پیستوله یک گزینه محبوب برای اجسام با گوشه ها و شکاف های غیرقابل دسترس مانند مبلمان است.
  • فاصله گرفتن اسپری از جسم رنگ شده، معمولا حدود ۳۰ سانتی‌متر است.
  • حرکت اسپری را حفظ کنید تا چکه‌های رنگ به حداقل برسد و در نهایت به یک پوشش یکنواخت برسید.
  • استفاده از اسپری رنگ باعث ایجاد لایه‌های نازک می‌شود، بنابراین ممکن است لازم باشد رنگ آمیزی سطوح فلزی چندین بار صورت بگیرد.
  • فراموش نکنید که یک پارچه یا کاور رنگ بر روی هر چیزی که نمی‌خواهید در اثر اسپری بیش از حد آسیب ببیند، بگذارید.

بهترین اسپری رنگ برای فلز

بهترین نوع اسپری رنگ برای فلز شامل برند هپالوکس، گل پخش و گلریز می‌شود.

۲- غلطک رنگ

غلطک رنگ ضخیم‌ترین و یکنواخت ترین پوشش را در سطوح بزرگتر مانند درب‌های فلزی گاراژ فراهم می‌کند. هنگام رنگ‌ آمیزی سطوح فلزی صاف از یک غلطک استاندارد (۲۵ سانتی‌متر) با دسته کوتاه استفاده کنید.

برای رنگ آمیزی سطوح فلزی با غلطک رنگ شما می‌توانید روکش یا پرز غلطک طبیعی یا مصنوعی را برای رنگ‌های روغنی انتخاب کنید.

۳- قلم مو

برای پوشش فلزات آهنی با رنگ روغنی یا اپوکسی، یک قلم مو انتخاب کنید. قلم مو با موی طبیعی، صاف‌ترین سطح را برای رنگ‌های روغنی به وجود می‌آورد. اگر سطح فلز ناهموار است، از یک قلم مو نایلون/پلی استر استفاده کنید که به آسانی موهای طبیعی نشکند.

رنگ آمیزی سطوح فلزی

رنگ کردن فلز با غلطک بهتر است یا اسپری رنگ؟

به طور کلی، یک غلطک رنگ و قلم مو، ضخیم ترین و یکنواخت ترین لایه رنگ را بر روی اجسام فلزی با سطح وسیع انجام می‌دهد.

رنگ اسپری معمولا برای اشیایی مانند مبلمان که دارای گوشه‌ها و کنج‌های زیاد و مکان‌های غیر قابل دسترس هستند، گزینه بهتری است. فقط به خاطر داشته باشید که لایه‌های رنگ اسپری نازک تر هستند و ممکن است نیاز به پوشش مجدد داشته باشند.

قیمت رنگ فلز

ما مطمئن هستیم که دقیقا همان چیزی را که به دنبال آن هستید، به ویژه برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، در فروشگاه مینیاتور پیدا خواهید کرد. رنگ‌های مناسب سطوح فلزی شامل رنگ روغنی و رنگ اپوکسی است.

برای خرید رنگ روغنی و رنگ اپوکسی کلیک کنید. همچنین برای خرید واش پرایمر و ضد زنگ، به وب سایت مینیاتور مراجعه نمایید. در صورت ابهام، با یکی از کارشناسان رنگ ما برای راهنمایی بیشتر و توصیه‌های محصول برای پروژه خود تماس بگیرید کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ آمیزی سطوح فلزی پرداختیم. برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، ابتدا سطح فلز را تمیز کنید و سپس به آن پرایمر بزنید. در نهایت رنگ مخصوص فلز را بر روی سطح فلزی اعمال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ آمیزی سطوح فلزی، با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

چه رنگی برای فلز مناسب است؟

رنگ‌های روغنی و اپوکسی  برندهای سحر، هپالوکس و اپوکسی برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده کنید.

چه نوع پرایمری برای سطوح غیر فلزی مناسب است؟

واش پرایمر، یک محصول پرکاربرد برای سطوح غیر فلزی است.

چه نوع پرایمری برای سطوح فلزی مناسب است؟

ضد زنگ یک محصول مناسب برای سطوح فلزی است.

زمان خشک شدن ضد زنگ پس از اعمال آخرین لایه بر روی سطوح فلزی چقدر است؟

پس از اجرای آخرین لایه ضد زنگ مخصوص سطوح فلزی، بهتر است که ۱۶ ساعت صبر کنیم و پس از آن، کار رنگ آمیزی را انجام دهیم.

زمان خشک شدن واش پرایمر پس از اعمال آخرین لایه بر روی سطوح غیر فلزی چقدر است؟

۴ ساعت.

آیا قبل از رنگ آمیزی سطوح فلزی، آستر کاری لازم است؟

استفاده از پرایمر روی فلز قبل از رنگ آمیزی به چسبیدن رنگ به سطح کمک می‌کند و دوام رنگ را بهبود می‌بخشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید