آموزش روش های تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب

همیشه قبل از اینکه رنگ آمیزی را شروع کنید، باید مشخص کنید که به چه نوع رنگی نیاز دارید. دو مدل از رنگ های بسیار محبوب امروزی، رنگ های روغنی و رنگ های پایه آب هستند. این دو رنگ شباهت هایی با هم دارند و گاهی اوقات ممکن است که با هم اشتباه گرفته شوند. ما در این مقاله درمورد نحوهٔ تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب توضیح داده ایم.

تفاوت بین رنگ روغنی و رنگ پایه آب چیست؟

تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب

عاملی که باعث می شود رنگ ها با هم فرق داشته باشند، نوع حلّال مورد استفاده در رنگ است که باعث مایع شدن آن می شود. حلّال در هنگام خشک شدن رنگ تبخیر می شود و رنگ می تواند روی دیوار به حالت ثابت در بیاید.

حلّال رنگ های روغنی معمولاً یک سقز معدنی است. حلّال رنگ های پایه آب همان طور که از اسمشان پیداست، آب است.

تفاوت بین ترکیبات آلی فرّار این دو رنگ چیست؟

یکی دیگر از تفاوت هایی که می توان برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب استفاده کرد، ترکیب آلی فرّار است. ترکیب آلی فرّار این دو رنگ با هم تفاوت زیادی دارد. در واقع به طور کلی ترکیب آلی فرّار به شکل بخار خود را نشان می دهد. این بخار در هنگام خشک شدن رنگ در هوا آزاد می شود. این ترکیب آلی، از مواد پتروشیمی و گیاهان درست می شود و در حین تبخیر بخار ها آزاد می شوند.

این بخار بویی به شدت قوی (همان بوی رنگ) دارد. ترکیب آلی فرّار قابل اشتعال است و تأثیری منفی روی محیط زیست و سلامت انسان می گذارد. برای مثال این ترکیب باعث سردرد، تحریک پوست و حالت تهوع خواهد شد. به همین خاطر همیشه توصیه می شود در هنگام استفاده از رنگ ماسک بزنید و تهویهٔ هوای مناسبی در محل برقرار کنید.

برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب باید گفت که رنگ های مبتنی بر آب، چون از حلّال بر پایه آب ساخته شده اند، ترکیبات آلی فرّار بسیار کمتری را به هوا وارد می کنند. این در حالی است که این مقدار در رنگ های روغنی بسیار زیاد است.

تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب

بررسی ویژگی های رنگ های روغنی و رنگ های پایه آب

  • سطح درخشندگی

میزان درخشندگی دو رنگ یکی از تفاوت هایی است که می توان از آن برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب استفاده کرد. رنگ های روغنی به خاطر ساختار خود می توانند به درخشندگی بسیار بالایی برسند؛ اما این درخشندگی پایدار نیست و هر چه زمان بگذرد، این درخشندگی نیز کمتر خواهد شد. از آن طرف رنگ های پایه آب، درخشندگی کمتری نسبت به رنگ های روغنی دارند؛ اما این درخشندگی کمتر بسیار پایدار است و رنگ در طولانی مدت کیفیت خود را حفظ خواهد کرد.

خرید محصول

  • ماندگاری

یکی دیگر از راه های تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب، میزان ماندگاری دو رنگ است. به طور معمول رنگ های روغنی به خاطر نحوهٔ خشک شدن خود مقاومت بسیار بالایی دارند. رنگ های روغنی می توانند به خوبی در برابر عوامل محیطی مانند سایش مقاومت و کیفیت خود را حفظ کنند. البته مشکل این رنگ ها این است که هر چقدر که خشک می شوند، انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و این باعث می شود که رنگ با گذشت زمان به خاطر خشک شدن بیش از حد ترک بخورد. خوب است بدانید که رنگ های روغنی به مرور زمان زرد می شوند.

تماس با ما

برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب خوب است بدانید که رنگ پایه آب در این زمینه پیشرفت بسیار زیادی داشته است. رنگ های پایه آب درست مانند رنگ های روغنی در مقابل آسیب های محیطی مانند سایش مقاوم هستند؛ اما بر خلاف رنگ های روغنی انعطاف پذیری بالایی دارند که باعث می شود رنگ در شرایط آب و هوایی مختلف کمتر در معرض ترک خوردن قرار بگیرد. باید گفت که این رنگ ها از لحاظ کیفیت پایدار هستند و بعد از مدتی زرد نمی شوند.

استفاده از رنگ برای نمای بیرون خانه

برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب باید بدانید که اکثر رنگ های استفاده شده در نمای بیرونی خانه ها، از رنگ پایه آب است؛ زیرا رنگ های پایه آب عملکرد فوق العاده ای برای نمای بیرون خانه دارند. این رنگ ها در برابر اشعهٔ فرابنفش بسیار مقاوم هستند و می توانند در طولانی مدت زیر نور خورشید براق بودن و رنگ خود را حفظ کنند.

از آن طرف رنگ های روغنی اصلاً عملکرد خوبی در شرایط بیرونی زیر نور خورشید ندارند؛ زیرا این رنگ زیر اشعهٔ فرابنفش خورشید تجزیه می شود و حالت گچی پیدا می کند. از آن جایی که این رنگ انعطاف پذیر نیست، نمی تواند شرایط آب و هوایی مختلف را به خوبی تحمل کند و سریع ترک خواهد خورد.

استفاده از رنگ برای نمای بیرون خانه

تفاوت در استفاده از دو رنگ روی سطوح

برای تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب باید به نحوهٔ استفاده از آن ها دقت کنید. رنگ های مبتنی بر آب در شرایط آب و هوایی مختلف در هنگام استفاده از رنگ عملکرد خوبی ندارند. برای مثال رطوبت و دمای پایین می تواند زمان خشک شدن رنگ را به شدت افزایش دهد. دمای بالا نیز کاری می کند که بسیار سریع تر از حالت معمول خشک شود. باید بدانید که زمان خشک شدن رنگ در هنگام استفاده از آن، تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت رنگ در دراز مدت خواهد گذاشت.

رنگ های روغنی برعکس رنگ های پایه آب هستند. رنگ های روغنی، نسبت به شرایط آب و هوایی در هنگام استفاده از رنگ بسیار مقاوم هستند و شرایط آب و هوایی هیچ تأثیری روی مدت زمان خشک شدن رنگ نخواهد گذاشت.

جمع بندی

رنگ های روغنی و رنگ های پایه آب، شباهت های بسیار زیادی دارند و تشخیص این دو رنگ برای کسانی که تازه به این حوزه وارد شده اند، احتمالاً کار سختی است. ما در این مقاله به تفاوت های این دو رنگ اشاره کردیم تا تشخیص رنگ روغنی از رنگ پایه آب را به کاری ساده برای شما تبدیل کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید