مزایا و معایب رنگ اکریلیک نما

وقتی درباره مزایا و معایب رنگ اکریلیک نما صحبت می‌کنیم، یعنی قرار است شما را در فرآیند خرید رنگ اکریلیک کمک نماییم. اولین چیزی که مهمانان شما هنگام ورود به منزلتان مشاهده می‌کنند، نمای ساختمان است. به همین دلیل، زیبایی و کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند حال و هوای مثبتی را در خانه شما به وجود آورد. یکی از پر کاربردترین کارها برای زیباسازی نمای ساختمان، رنگ آمیزی است. بهترین رنگ برای نمای بیرونی ساختمان، رنگ اکریلیک است که نه تنها در برابر آب، رطوبت و عوامل شیمیایی مقاومت می‌کند بلکه قابلیت شستشو نیز دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره مزایا و معایب رنگ اکریلیک نما صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ اکریلیک نما

رنگ اکریلیک نما، پوشش اکریلیک با کیفیتی است که برای تزئین و محافظت از سطوح نما در نظر گرفته می‌شود. این رنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی دارد. رنگ‌های اکریلیک معمولا از مواد باکیفیت ساخته می‌شوند که آن‌ها را غلیظ و چسبناک می‌کند. مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های اکریلیک باعث کشسانی بیشتر آن می‌شود؛ به این معنی که می‌تواند با نوسانات دمای بیرونی منبسط و منقبض شود. به طوری که خاصیت ارتجاعی رنگ اکریلیک آن را برای پروژه‌های نقاشی بیرونی ایده‌آل می‌کند.

رنگ اکریلیک تقریبا می‌تواند هر سطحی را رنگ کند. زیرا انعطاف پذیراست و می‌‍توان آن را بر روی انواع سطوح اعمال کرد. بنابراین رنگ اکریلیک را می‌توان روی چوب، چرم، کاغذ ماشه، پارچه، سیمان، شیشه، آجر، سفال (تقریبا هر سطح غیر چرب) مورد استفاده قرار داد.

رنگ اکریلیک نمای ساختمان

همانطور که اشاره کردیم، رنگ اکریلیک نمای ساختمان قابلیت‌های خوبی برای محافظت از نمای بیرونی خانه دارد. اگرچه مقاومت این رنگ نسبت به رنگ روغنی تا حدودی کمتر است اما باید پذیرفت که رنگ اکریلیک بهترین انتخاب برای نمای بیرونی ساختمان به حساب می‌آید. زیرا هم بر پایه آب است و مطابق با محیط زیست و اینکه در برابر مواد شیمیایی، هوای آلوده و نور خورشید مقاومت بالایی دارد.

رنگ اکریلیک مخصوص نما

رنگ نما آخرین پوشش به عنوان عایق بیرونی ساختمان است که می‌تواند در برابر آب، رطوبت، شرایط آب و هوایی مختلف، عوامل شیمیایی و نور خورشید، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. این رنگ به راحتی بر روی نمای گچی، سیمانی، بتنی، سنگی و … مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.

لازم به توضیح است که رنگ اکریلیک مخصوص نما، نه تنها ضد آب و قابل شستشو است بلکه سازگاری بالایی با شرایط زیست محیطی دارد.

رنگ اکریلیک مخصوص نما

بهترین رنگ برای نمای بیرونی ساختمان

در ادامه چند مدل رنگ که در رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می شود را برای شما معرفی کرده ایم :

۱- رنگ اکریلیک

 اغلب رنگ اکریلیک مخصوص نما بسیار کاربردی است و قیمت مناسبی دارد؛ به همین دلیل است که می توان گفت جزء اولین انتخاب ها در نظر گرفته می شود و اگر برای آن کار مناسب نباشد، به دنبال رنگ دیگری خواهند رفت. رنگ اکریلیک در مقابل عوامل طبیعی مانند باران، مقاوم است و تنوع بی نظیری را از رنگ های آرام گرفته تا نمونه های کمی پر رنگ تر در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین رنگ اکریلیک مخصوص نما، در مقابل آلودگی های خارجی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. گرچه این موضوع چندان اهمیتی ندارد؛ زیرا به سادگی می توانید این رنگ را بشویید؛ البته لازم به ذکر است که برخی از سطوح در دسترس نیستند و شستن آن ها غیر ممکن است. به همین دلیل توصیه می شود در مکان هایی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، از رنگ دیگری بهره ببرید.

در ادامه بررسی رنگ اکریلیک مخصوص نما، لازم است بدانید که این رنگ در مقابل جلبک ها نیز مقاومت کمتری را نشان می دهد و اگر خانه ای در میان درختان و در فضایی مرطوب دارید، بهتر است رنگ دیگری را انتخاب کنید. گرچه با افزودن ماده ای به نام تفلون می شود آن را مقاوم کرد؛ اما باز هم به اندازه رنگ سیلیکات عملکرد بالایی در این زمینه نخواهد داشت. پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از هر رنگی برای رنگ آمیزی ساختمان خود با یک مشاور در تماس باشید تا انتخاب اشتباهی نداشته باشید.

خرید محصول

۲- رنگ سیلیکا

 علاوه بر رنگ اکریلیک مخصوص نما، نمونه های سیلیکات نیز برای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این رنگ نسبت به نمونه قبلی از قیمت بالا تری برخوردار است و طیف گسترده ای از رنگ ها را نیز در اختیار شما قرار نخواهد داد؛ اما در مقابل آلودگی های محیطی و حتی جلبک ها مقاومت بسیار خوبی دارد؛ به همین دلیل است که برای خانه های جنگلی نیز گزینه مناسبی است. اگر چه در مقابل آب دوام بالایی ندارند و ممکن است لکه های باران را بر روی آن مشاهده کنید؛ اما سریعا خشک می شود و اثرش از بین خواهد رفت. برای استفاده از آن باید به شدت محتاط عمل کنید؛ زیرا در روز های اول در مقابل عوامل طبیعی مقاومت کم تری را نشان می دهد. در نتیجه در روز های بارانی به رنگ آمیزی نپردازید.

۳- رنگ سیلیکون

رنگ سیلیکون نیز نسبت به رنگ اکریلیک مخصوص نما، قیمت بالا تری دارد و مقرون به صرفه نیست. اما لازم به ذکر است که مقاومت بی نظیری را در مقابل آلودگی دارد و آبگریز است. این بدان معنا است که ساختمان های بلند ممکن است توسط آب باران نیز شسته شوند؛ اما برای ساختمان کوتاه چندان عملی نخواهد بود. همچنین نفوذ پذیری خوبی را در مقابل بخار دارد؛ به همین دلیل است که بر روی سطوح مختلف مانند گچ نیز قابل استفاده است.

مزایا و معایب رنگ اکریلیک

در این بخش به سراغ مزایا و معایب رنگ اکریلیک ساختمان می‌رویم. هر کدام از رنگ‌های ساختمانی دارای مزایا و معایبی هستند که البته رنگ اکریلیک نمای ساختمان از این ماجرا مستثنی نیست. به طور کلی باید اشاره کنیم که رنگ‌های اکریلیک بر پایه آب هستند، به این معنی که فقط می‌توان آن‌ها را با آب رقیق کرد. این یعنی رنگ اکریلیک با محیط زیست سازگار است. از طرفی، رنگ‌های اکریلیک می‌توانند حاوی سموم در رنگدانه‌های خود باشند، درست مانند برخی از رنگ‌های روغنی. از این نظر می‌توان گفت که این موضوع یک نقص و عیب است.

مزایای رنگ اکریلیک

  • رنگ اکریلیک مخصوص نما در مقابل عوامل خارجی مقاومت بالایی دارد. این بدان معنا است که در مقابل تغییرات دما مقاوم است و به هیچ عنوان ترک نخواهد خورد. همچنین رنگ آن در روز های آفتابی نیز ثابت است و تغییری نخواهد کرد.
  • با اعمال این رنگ، حدود ۱۰ الی ۲۰ سال می توانید خیالی آسوده داشته باشید؛ زیرا این رنگ عمر طولانی دارد.
  • از آن جایی که بدون بو و مواد شیمیایی است، برای افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند بسیار کاربردی است.
  • این رنگ به سرعت خشک می شود و نتیجه مطلوبی را در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • طیف وسیعی از رنگ های مختلف را در اختیارتان قرار می دهد و همچنین برای سطوح داخلی و خارجی کاربردی خواهد بود.
  • همچنین لازم به ذکر است که رنگ اکریلیک دوستدار محیط زیست است و هیچ آسیبی به محیط اطراف ما وارد نخواهد کرد.
  • استفاده از آن آسان است و هیچ روش خاصی ندارد.
مزایا و معایب انواع رنگ اکریلیک

معایب رنگ اکریلیک

در میان معایب این رنگ، می توان به هزینه نسبتا بالای آن نسبت به رنگ های عادی و معمولی اشاره کرد. گرچه نسبت به مزایایی که در اختیار شما قرار می گیرد، ارزش خرج کردن دارد. قبل از استفاده از رنگ اکریلیک مخصوص نما، باید بتونه کاری انجام دهید تا سطحی یک دست را در اختیار داشته باشید.

معایب رنگ بدون بو

آیا رنگ بدون بو ایمن است؟ امروزه رنگ‌های بدون بو در دسترس همگان قرار دارند اما این رنگ‌ها فقط میزان مواد شیمیایی موجود در هوا را کاهش می‌دهند و محیطی کاملا ایمن را برای شما به ارمغان نمی‌آورند. شما می‌‍توانید رنگ بی بو را انتخاب کنید، اما این رنگ‌ها همچنان می توانند حاوی VOC باشند. ممکن است بوی دود را حس نکنید اما همچنان سوزش و علائم دیگر را تجربه کنید. همچنین هنگام استفاده از این نوع رنگ، برای دستیابی به نتایج مطلوب، لایه‌های بیشتری لازم دارد. همچنین نگهداری آن کمی بیشتر از رنگ‎‌های VOC است

مراحل رنگ کردن نما با استفاده از رنگ اکریلیک

  • آماده سازی دیوار: قبل از شروع رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک مخصوص نما، لازم است دیوار خود را با دقت بررسی کنید. اگر فرورفتگی یا برآمدگی دارد، فورا آن را از بین ببرید و سطحی صاف را در اختیار داشته باشید.
  • پرایمر: با استفاده از پرایمر، خاصیت چسبندگی سطح را بالا ببرید و دوام آن را افزایش دهید.
  • ابزار: این رنگ توسط اسپری، غلتک یا فرچه اعمال می شود که انتخاب ابزار مناسب با خودتان است؛ اما از آن جایی که حداقل به دو لایه رنگ برای نما احتیاج داریم، بهتر است لایه اول با اسپری انجام شود تا دردسر کمتری داشته باشد.

بهترین رنگ برای نما سیمانی

بهترین نوع رنگ برای نمای سیمانی، رنگ اکریلیک مخصوص نما است. همچنین شما می‌توانید فام مورد نظر خود را از رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، مشکی، سفید، خاکستری و زغالی انتخاب کنید.

رنگ اکریلیک نما الوان

یکی از محصولات مناسب و با کیفیت بازار برای اجرا بر روی نمای بیرونی ساختمان، رنگ اکریلیک الوان است. این رنگ نسبت به سایر انواع رنگ‌های نمای بیرونی، قابلیت بالایی دارد که در ادامه به تفاوت‌های این محصول با سایر محصولات تولید شده در بازار می‌پردازیم.

مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، رطوبت، آب، قارچ، مواد قلیایی و قابلیت شستشو داشتن، از جمله مزیت‌های رنگ اکریلیک نما الوان به شمار می‌آید. از دیگر مزیت‌های این محصول می‌‎توان به ضد سایش، سازگار با محیط زیست، انعطاف‌پذیر ، دوام بالا، سرعت بالای خشک شدن و ضد گرد و غبار اشاره کرد.

این محصول در سطوح بتنی، سیمانی، آجری، سنگی، گچی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل رنگ کردن نما با استفاده از رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک سیلیکون نما

رنگ اکریلیک سیلیکون نما، یک پوشش ضد آب با کیفیت است که بر پایه رزین‌های ابداعی اکریلیک-سیلیکونی ساخته می‌شود. این محصول علاوه بر پوشش دهی بالا، خاصیت ضد کپک و قارچ، مقاوم در برابر نور خورشید و مواد قلیایی، بدون بو و مواد شیمیایی دارد. در ضمن یکی از مزیت‌های منحصر به فرد این محصول، سرعت بالا در راستای خشک شدن است. به طوری که  رنگ در کمترین زمان ممکن پس از اجرا، خشک می‌شود.

رنگ اکریلیک نما قیمت

برای اطلاع از قیمت رنگ اکریلیک نما، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید با ثبت سفارش از طریق اپلیکیشن مینیاتور، از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و انواع برندهای تولیدکننده رنگ اکریلیک نما، مقاله «معرفی بهترین برندهای تولیدکننده رنگ نما» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ اکریلیک مخصوص نمای بیرونی ساختمان پرداختیم. این رنگ نه تنها خاصیت ضد آب و رطوبت دارد بلکه در برابر انواع قارچ، عوامل شیمیایی و حتی نور خورشید نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. رنگ اکریلیک قابلیت بالایی برای پوشش‌دهی به نمای ساختمان دارد. در ضمن توجه داشته باشید که این رنگ، به سرعت خشک می‌شود.

تماس با ما

سوالات متداول

آیا رنگ اکریلیک برای نمای بیرونی مناسب است؟

خاصیت ارتجاعی رنگ اکریلیک، این محصول را برای رنگ آمیزی نمای بیرونی ساختمان ایده‌آل می‌کند. رنگ‌های اکریلیک بیرونی، نه تنها بادوام هستند، بلکه عملکرد بهتری نسبت به سایر انواع مواد دیگر برای پوشش دهی نمای ساختمان دارند.

چرا پرایمر سیلیکونی را به رنگ اکریلیک اضافه می‌کنند؟

پرایمر سیلیکونی معمولا در نقاشی‌های اکریلیک استفاده می‌شود زیرا به ایجاد سلول‌ها یا حباب‌های کوچک در رنگ کمک می‌کند. این سلول‌ها می‌توانند جذابیت بصری و بافت را به نقاشی‌های اکریلیک اضافه و الگوها و جلوه‌های منحصر به فردی ایجاد کنند.

مزایای استفاده از رنگ‌ اکریلیک چیست؟

رنگ‌ اکریلیک می‌تواند ظاهری مشابه رنگ‌های روغنی داشته باشد و جلوه‌ای شبیه به رنگ روغنی به دست آورد. بارزترین مزیت این است که رنگ اکریلیک بسیار سریعتر از رنگ روغنی خشک و در مدت زمان کوتاهی برای رنگ آمیزی آماده می‌شود.

مهم‌ترین معایب رنگ اکریلیک نمای ساختمان چیست؟

به دلیل سرعت بالای خشک شدن، امکان اجرای تکنیک‌های خاص به وسیله رنگ اکریلیک نما وجود ندارد. در ضمن وجود سم در رنگدانه‌های رنگ اکریلیک نیز جزو معایب این نوع رنگ به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید