انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون و نکاتی جهت استفاده از آن

اگر برای رنگ آمیزی و طرح دادن به خانه خود سردرگم شده اید؛ نگران نباشید. یکی از راه های بسیار خوب برای نقاشی خانه و تغییر دکوراسیون آن، استفاده از طرح پتینه است. اگر با پتینه آشنایی ندارید؛ این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله در مورد پتینه و انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون توضیح داده ایم.

پتینه چیست ؟

انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون

کلمه پتینه در واقع در طراحی تزئینات به کار گرفته می شود؛ اما خیلی از افراد معنی دقیق آن را نمی دانند. پتینه در واقع به یک پوشش فرسوده یا کدر شده با رنگی شبیه سبز متمایل به آبی، روی یک وسیله اشاره دارد. اشیاء قدیمی تزئینی یا عتیقه دارای پتینه هستند. به همین خاطر است که بسیار خاص و زیبا هستند. امروزه نیز از هنر پتینه کاری برای اعمال یک لایه مشابه روی وسایل استفاده می شود تا قدیمی تر و زیبا تر از آن چه که هستند به نظر برسند.

اقلام ساخته شده از مس، به مروز زمان یک پتینه سبز ایجاد می کنند. این پتینه در واقع با نام verdigris شناخته می شود. در حالی که بسیاری از مردم مس های نو و جدید را ترجیح می دهند؛ ممکن است که خیلی از آن ها به مس هایی که لایه ای از پتینه دارند نیز علاقه داشته باشند. برای آشنایی با انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است بدانید که فرآیند ایجاد پتینه را می توان با یک سری مواد شیمیایی تسریع کرد و سریع تر لایه پتینه را به مس اضافه کرد.

دیگر اشیا فلزی مانند برنج، نقره یا آهن نیز پتینه ایجاد می کنند. برای آشنایی با انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است بدانید که برخی از فلز ها لایه پتینه خود را به صورت زنگ زدگی نشان می دهند. پتینه روی سطوح فلزی را می توان به کمک وسایل مخصوص پاک کرد.

پیتنه تنها برای فلز نیست. وسایل قدیمی چوبی نیز می توانند طرح پتینه ایجاد کنند. برای مثال اگر به صندوقچه های قدیمی یا پیانو های چوبی قدیمی نگاه کنید؛ متوجه طرح پتینه بر روی آن ها خواهید شد.

پتینه کردن فلز مسی

انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون

قبل از این که بخواهیم کار را شروع کنیم؛ خوب است که ابتدا شما را با برخی از نکات آشنا کنیم. برای یادگیری انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است بدانید که یکی از مهم ترین قسمت ها، نور، کیفیت هوا و میزان رطوبت آن است. زیرا این موارد می توانند تاثیر زیادی روی مس پتینه شده شما بگذارند. برای این که بتوانید مس را پتینه کنید؛ طبق مراحل زیر عمل کنید.

ابتدا وسیله مسی خود را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. سپس مقداری نمک درون شیشه بریزید. بعد از این که نمک را اضافه کردید؛ سرکه و آمونیاک را در حد چند قطره به نمک و فلز مس اضافه کنید. در ظرف را محکم ببندید؛ آن را تکان دهید و بگذارید که یک شب بماند.

برای آشنایی با انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون داخلی خوب است بگوییم که به کمک این روش ساده می توانید هر گونه فلز مس را پتینه دار کنید. بعد از گذشت یک شب خواهید دید که پودری آبی روشن و زیبا روی فلز مس ایجاد شده است. البته در هنگام جا به جایی فلز دقت زیادی داشته باشید؛ زیرا این پودر در ابتدا خیلی حساس است و ممکن است که ریخته شود؛ اما بعد از گذشت کمی زمان به صورت دائمی روی فلز می ماند.

نقاشی پتینه

نقاشی پتینه

در واقع نقاشی پتینه تکنیکی است که بسیاری از نقاشان حرفه ای از آن استفاده می کنند. در آشنایی با انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است بدانید که هر نقاش حداقل ۴ تا ۶ فرمول برای نقاشی پتینه را می تواند اجرا کند. گاهی اوقات ممکن است که یک نقاش ساختمان بسته به دکوراسیون خانه یک پتینه برنزی یا مسی ایجاد کند.

برای ایجاد زیبایی بیشتر، انتخاب رنگ در پتینه کاری نیز سخت ترین بخش کار محسوب می شود. البته در پتینه کاری انتخاب رنگ دیگر به اندازه رنگ آمیزی معمولی سخت نیست. کافی است که از خود بپرسید پتینه کاری شما به رنگ سبز باشد یا آبی، هر دو انتخاب خوبی هستند. برای آشنایی با انواع تکنیک های پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است بدانید که رنگ ها در پتینه کاری محدود تر هستند.

یکی از تکنیک های پتینه کردن فلز های مسی این گونه است که شما می توانید برای پتینه کردن لوله های مسی به رنگ سبز، ابتدا لایه هایی از رنگ سبز پسته ای را با رنگ سفید مخلوط کنید و به کمک اسفنج آن را کم کم به فلز بزنید. می توانید برای پایان کار نیز از اسپری های مخصوص مانند اسپری های مات کننده استفاده کنید تا رنگ بهتر روی فلز بنشیند.

نکاتی برای استفاده از پتینه

  • ترکیب سایه های روشن و تیره

ترکیب سایه های روشن و تیره

برای آشنایی با انواع تکنیک پتینه برای تغییر دکوراسیون خوب است با راه ترکیب سایه های روشن و تیره پتینه آشنا شوید. برای این کار می توانید ترکیبی از سایه های روشن و تیره رنگ فیروزه ای را استفاده کنید و آن را روی رنگ پایه فلز قرار دهید. برای رنگ آمیزی فلز، قبل از این که رنگ روی فلز خشک شود؛ از یک اسفنج کمی مرطوب استفاده کنید و به کمک آن نواحی که می خواهید رنگ فلز دیده نشود را رنگ بزنید. با توجه به سلیقه خود رنگ زدن را ادامه دهید و به کمک یک قلم مو باریک برای ظریف کاری، کار را به پایان برسانید. چیزی که در نهایت خواهید داشت؛ ترکیبی از سایه های روشن و تیره رنگ های پتینه است.

  • رنگ آمیزی مجسمه ها و فواره ها

خوب است بدانید بهترین نتیجه پتینه کاری را روی اجسامی مانند مجسمه ها و به طور کلی جسم های سه بعدی دریافت خواهید کرد. برای پتینه کاری این جسم ها حتما تمام گوشه های مجسمه را مانند قبل با استفاده از اسفنج و قلم مو رنگ کنید و هیچ قسمتی را فراموش نکنید. نتیجه کار ترکیبی از رنگ های پتینه است که ظاهری زیبا دارد.

تماس با ما

جمع بندی

پتینه کاری یکی از هنر هایی است که به کمک آن می توان به فلز ها و وسایل مختلف، به خصوص وسایل مسی، ظاهری زیبا و قدیمی داد. به همین خاطر است که امروزه از پتینه کاری برای دیزاین خانه ها استفاده می شود. برای این که شما بیشتر با این موضوع آشنا شوید؛ در این مقاله ما در مورد پتینه و تکنیک های آن برای تغییر دکوراسیون توضیح دادیم

ممکن است شما دوست داشته باشید