۴ نکته برای رنگ آمیزی کف بتنی

چگونه از رنگ برای رنگ آمیزی کف بتنی استفاده کنیم؟ اگر یک ملک صنعتی، پارکینگ یا کارگاهی دارید که نیاز به یک لایه رنگ تازه دارد، فصل پاییز و زمستان بهترین فرصت برای رنگ آمیزی کف آن است. در این مقاله قصد داریم تا درباره رنگ آمیزی کف بتنی صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ آمیزی کف بتنی

نقاشی در مقیاس بزرگ کار آسانی نیست، بنابراین انجام درست آن در اولین بار برای صرفه جویی در زمان و هزینه مهم است. رنگ آمیزی بتن مانند رنگ آمیزی سطوح معمولی نیست، پس همیشه باید مطمئن باشید که آن را به درستی انجام می‌دهید. بسیاری از املاک صنعتی و تجاری، کارخانه‌ها، انبارها، سالن‌ها و مراکز ورزشی، استودیوها دارای کف بتنی دارند. به طوری که شما می‌توانید کف آنجا را رنگ آمیزی کنید.

مقدار رنگ کف بتنی که شما نیاز دارید متفاوت است، اما اگر کف را اندازه بگیرید، محاسبه آن آسان خواهد شد. ۱ لیتر رنگ تقریبا ۱ تا ۲ متر مربع را پوشش می‌دهد.

هنگامی که تخمین خود را به دست آوردید، آن را در دو ضرب کنید، زیرا برای پایان ایده آل به حداقل دو لایه نیاز دارید.

مهم نیست چقدر آن‌ها را تمیز نگه دارید، در نهایت هر کف بتنی پس از مدتی فرسوده می‌شود. بنابراین سعی کنید هر چند وقت یک بار، اقدام به رنگ آمیزی مجدد کف بتنی کنید.

جدول مشخصات رنگ مخصوص کف بتن
رنگ بتنویژگیطیف رنگقابل شستشوزمان خشک شدنکاربرد
پلی یورتانمقاوم در برابر اشعه خورشید، روغن، مواد شیمیایی و آبمتنوع ✔ 
۴۸ ساعتمحیط‌های تجاری و خانگی، کف پارکینگ، کارخانه، انبار و کارگاه
اپوکسیمقاوم در برابر آب، رطوبت، حرارت، عایق الکتریسیته، آنتی باکتریالمتنوع✔  ۷۲ ساعتپوشش کف بیمارستان و محیط‌های درمانی و خانگی
اکریلیکمقاوم در برابر آب، رطوبت، عوامل شیمیایی، انواع باکتری و قارچ، سازگار با محیط زیستمتنوع✔  ۲۴ ساعتانواع کف

نحوه رنگ آمیزی کف بتنی

رنگ آمیزی کف بتنی در فضای داخلی را می‌توان به ۴ مرحله ساده تقسیم کرد. برای صرفه جویی در زمان، توصیه می‌کنیم هر مرحله را به طور کامل بخوانید تا بتوانید همه چیزهایی را که نیاز دارید از قبل آماده کنید. اگر چه این موضوع می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد؛ بنابراین با گذاشتن زمان کافی، همه چیز به خوبی اجرا می‌شود.

مرحله ۱-  نحوه تمیز کردن کف بتنی

تمیز کردن کف بتنی بیش از چند قوطی رنگ نیاز دارد. اولین قدم این است که کف را به طور کامل تمیز کنید. رد شدن از این مرحله یا انجام حداقلی می‌تواند کف را خراب کند. استفاده از واترجت کار را آسان تر می‎کند.

اگر در حال رنگ آمیزی کف بتنی مجدد کف پارکینگ یا کارخانه هستید، احتمالا مقداری لکه روغن یا چربی سرسخت خواهید داشت که با آب و صابون از بین نمی‌روند. در این صورت، باید از یک چربی‌گیر یا مقداری مواد شوینده استفاده کنید و سپس قبل از خشک شدن کف، آن را کاملا بشویید. برخی از واترجت‌ها در صورتی که با کیفیت باشد، می‌تواند چربی‌های کف بتنی را از بین ببرد.

مرحله ۲- نحوه پاک کردن رنگ قدیمی

اگر کف شما قبلا رنگ شده است، باید از یک لایه بردار شیمیایی برای پاک کردن لایه های قبلی رنگ و درزگیر استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کف محل شما، آماده اجرا باشد. برای جدا کردن رنگ قدیمی از روی کف بتنی، بهتر است از برس سیمی یا یک کاردک استفاده کنید.

پس از اینکه رنگ قدیمی را از سطح جدا کردید، آن‌ها را با جارو به سطل زباله منتقل کنید. در نهایت کف بتنی را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.

مرحله ۳- نحوه آب بندی بتن داخلی

سپس باید بتن داخلی را آب‌‎بندی کنید. این یک مرحله ضروری است؛ زیرا از جذب گرد و غبار کف در طول زمان جلوگیری می‌کند و همچنین مانع از خیساندن رنگ کف رنگی به کف‌های بتنی جدید می‌شود.

روش استفاده از سیلر، از محصولی به محصول دیگر متفاوت است و به کفی که آب بندی می‌کنید بستگی دارد. با این حال در اینجا سیلرهای کفپوش را توصیه می‌کنیم:

  • درزگیر سیلر پلی یورتان برای یک کف بتنی معمولی با سطح ناهموار عمومی که قبلا رنگ نشده یا جدید است، بهترین گزینه به حساب می‌آید.
  • سیلر کف آلکیدی با سرعت بالا در خشک شدن، برای سطوح بسیار صاف یا جایی که سیلر پلی یورتان به خوبی نمی‌چسبد، بهترین گزینه است.

توصیه می‌شود با هر یک از سیلرها از ۲ لایه نازک با گذشت زمان برای سفت شدن بین لایه‌ها استفاده کنید. اگر کف بتنی قبلا رنگ آمیزی شده است و فقط به ترمیم نیاز دارد، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اطمینان حاصل کنید که محصولی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند روی رنگ قدیمی اعمال شود؛ بنابراین طبق آخرین مرحله، کف به درستی آماده شده باشد.

مرحله ۴- نحوه رنگ آمیزی کف بتنی

اگر در حال رنگ آمیزی کف بتنی هستید، به رنگ طراحی شده برای این کار نیاز دارید. رنگ‌های کف پلی یورتان برای اکثر سطوح بتنی مناسب هستند. آن‌ها در برابر آسیب مقاوم هستند و به راحتی اجرا می‌شوند. آن‌ها یک انتخاب بادوام هستند و محافظت طولانی مدت از کفپوش شما را فراهم می‌کنند.

رنگ آمیزی کف بتنی

رنگ مخصوص بتن

۱- رنگ بتن پلی یورتان

پلی یورتان یک رزین مصنوعی با کارایی بالا است که به دلیل ویژگی‌های انعطاف‌پذیری که دارد به طور گسترده در رنگ‌ها و پوشش‌ها استفاده می‌شود.

این رنگ نه تنها در برابر روغن، مواد شیمیایی و آب مقاوم است، بلکه در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز مقاوت بالایی از خود نشان می‌‎دهد؛ به این معنی که در معرض نور مستقیم خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد یا محو نمی‌شود.

خواص رنگ پلی یورتان

زمان خشک شدن بستگی به نوع رنگ پلی یورتان کف مورد استفاده شما دارد. پوشش‌های مبتنی بر روغن نسبت به پوشش‌های مبتنی بر آب زمان بیشتری برای گیرش دارند. از آنجایی که انواع روغنی پوشش ضخیم‌تری دارند، بنابراین به لایه‌های رنگ کمتری نیاز است.

این پوشش کف در طیف رنگی متنوعی موجود است. برای رنگ آمیزی کف بتنی، سنگی، چوبی و بتنی مناسب است که معمولا در محیط‌های تجاری و خانگی استفاده می‌شود. به طور معمول برای محافظت از کف پارکینگ، کارخانه، انبار و کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای رنگ پلی یورتان

رنگ کف پلی یورتان به دلیل ماهیت بادوام و مقاوم، انتخابی محبوب برای صاحبان خانه و صاحبان مشاغلی است که به دنبال پوششی با کارایی بالا برای محیط‌های شلوغ هستند.

اعمال نسبتا آسان، برای دستیابی به یک روکش بدون درز نیازی به استخدام یک نقاش حرفه ای ندارید، به شرط اینکه سطوح را به طور یکنواخت بپوشانید و قبل از اینکه کف خود را قابل تردد کنید، زمان خشک شدن کافی را در نظر بگیرید.

اگر این رنگ کف به خوبی اعمال شود، در برابر سایش و پارگی دوام می‌آورد. با طیف متنوعی از رنگ‌ها، همراه با پرداخت‌های مختلف مانند مات و براق، این رنگ می‌تواند از کفپوش شما محافظت نماید؛ بدون اینکه به دکوراسیون شما آسیبی وارد کند.

علاوه بر این، از آنجایی که در برابر لکه ها و خراش مقاوم است، لازم نیست نگران فعالیت های سنگین باشید که رنگ شما را خراب می‌کند.

تولید در رنگ‌های مختلف، سخت و مقاوم، بنابراین جای تعجب نیست که رنگ کف بتنی پلی یورتان برای کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی بسیار محبوب است. از کف‌ پارکینگ گرفته تا انبارهای بزرگ، ویژگی‌های ضد سایش این محصول به آن جذابیتی قدرتمند برای سطوح داخلی می‌دهد.

۲- رنگ بتن اپوکسی

اگر به دنبال یک پوشش کف با کیفیت بالا و بادوام هستید، پیشنهاد می‌کنیم از پوشش کف اپوکسی استفاده کنید. رنگ آمیزی کف بتنی با پوشش اپوکسی، یک فرآیند نسبتا ساده است، اما برای آماده سازی سطح باید چند کار انجام دهید.

ابتدا باید مطمئن شوید که کف زمین تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که لایه بالایی سطح جدا شده است تا اپوکسی بتواند به درستی به بستر بچسبد.

در مرحله بعد، باید هر گونه ترک یا سوراخ در بتن را تعمیر کنید. این امر برای اطمینان از اینکه رنگ اپوکسی به درستی می‌چسبد، مهم است.

هنگامی که سطح به درستی آماده شد، می‌توانید اپوکسی را با تینر مخلوط کرده و با غلطک رنگ یا پیستوله روی زمین اعمال کنید. در نهایت، باید قبل از راه رفتن روی آن یا پارک کردن ماشین، اجازه دهید اپوکسی به مدت ۷۲ ساعت خشک شود.

رنگ آمیزی کف بتنی

مزایای رنگ اپوکسی

  • ضد آب و رطوبت
  • ضد قارچ و باکتری
  • قابل شستشو
  • طول عمر و دوام کفپوش
  • تنوع در رنگ بندی
  • مقاوم در برابر عناصر شیمیایی
  • مقاوم در برابر حرارت
  • عایق جریان الکتریسیته
  • کم بودن هزینه نگهداری
  • مناسب برای پوشش بیمارستان و محیط‌های خانگی

بهترین برند رنگ اپوکسی بتن

برند رنگ روناس به عنوان بهترین رنگ موجود در بازار است که در ادامه به ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

  • قابل رقیق شدن با تینر اپوکسی و تینر ۲۰۰۰۰
  • مقاوم در برابر آب شور و شیرین
  • مقاوم در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی
  • چسبندگی، سختی و انعطاف‌پذیری بالا
  • نقطه اشتعال در دمای ۲۸ درجه سانتی گراد
  • قابل شستشو
  • قابل استفاده در پوشش‌های صنعتی و حفاظتی مانند سطوح بتنی، آهنی و …

۳- رنگ اکرلیک بتن

رنگ اکریلیک بر پایه آب است و سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. این رنگ برای رنگ آمیزی کف بتنی گزینه مناسب و البته مقرون به صرفه ای است. این رنگ پوششی صاف ایجاد می‌کند که در برابر خراشیدگی، ترک خوردن و خراش مقاوم است.

علاوه بر این، رنگ اکریلیک از بتن در برابر نفوذ آب، رطوبت، عوامل شیمیایی، انواع باکتری و قارچ محافظت می‌کند.

رنگ اپوکسی روی بتن

پوشش‌های کف اپوکسی یک راه عالی برای به روز رسانی و محافظت از کف های بتنی شما هستند. آن‌ها در رنگ‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند در چندین لایه برای ایجاد یک روکش یکپارچه استفاده شوند.

پوشش های اپوکسی محکم به بتن می چسبند و در برابر رطوبت، گریس، خراشیدگی و مواد شیمیایی مقاوم می شوند. دوام آن‌ها  برای گاراژها و زیرزمین‌ها ایده‌آل می‌سازد، جایی که ابزارهای افتاده یا سایر اجسام سنگین ممکن است به پوشش سطح آسیب برسانند.

آیا می خواهید بدانید که رنگ آمیزی کف بتنی با رنگ اپوکسی را به روش صحیح انجام دهید؟ ادامه مطلب را دنبال کنید.

رنگ آمیزی کف بتنی

کف پارکینگ چی بزنیم

بهترین گزینه برای کف پارکینگ، استفاده از رنگ اپوکسی است. رنگ اپوکسی نه تنها پارکینگ شما را عالی جلوه می‌دهند، بلکه از بتن در برابر لکه‌ها، سایش و پارگی محافظت می‌کنند. علاوه بر این، تمیز کردن و نگهداری از رنگ‌های اپوکسی بسیار آسان است.

کف پارکینگ اپوکسی

پوشش‌های کف اپوکسی یک راه حل عالی برای محافظت و رنگ آمیزی کف بتنی است. آن‌ها در رنگ‌ها و سبک‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند در چندین لایه برای ایجاد یک روکش یکپارچه استفاده شوند.

رنگ‌ اپوکسی محکم به بتن می‌چسبد و در برابر رطوبت، گریس، خراشیدگی و مواد شیمیایی مقاوم بالایی از خود نشان می‌دهد.

بهترین رنگ برای پارکینگ

۱- رنگ زرد

رنگ زرد متداول‌ترین رنگی است که در بین تمام رنگ‌ها هنگام خط‌کشی کردن پارکینگ‌ها استفاده می‌شود.

۲- رنگ سفید

رنگ بعدی محبوب‌ترین رنگ پارکینگ سفید است. رنگ سفید اغلب برای خط کشی جاده ها مانند خطوط عابر پیاده و خط کشی سطح شیب دار معلولان استفاده می‌شود. این رنگ نیز انتخاب خوبی است؛ زیرا می‌تواند دید در شرایط آب و هوایی بد را فراهم کند.

۳- رنگ آبی

آبی رنگی است که معمولا برای خطوط راه راه رمپ و خطوط پارکینگ اختصاص داده می‌شود.

۴- رنگ قرمز

رنگ قرمز معمولا برای شناسایی مناطق مجاز یا بدون پارکینگ، مانند فضاهای نزدیک شیر آتش نشانی، خروجی‎های اضطراری یا انواع دیگر مناطق ممنوعه استفاده می‌شود. عاری نگه داشتن این مناطق از ترافیک عمومی باعث می‌شود که اختلالی در کار وسایل نقلیه اضطراری و پارکینگ رخ ندهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای رنگ آمیزی کف بتنی از رنگ قرمز استفاده کنید.

۵- رنگ سفید و زرد

سفید و زرد با هم اغلب برای شناسایی مناطق پر احتیاط در پارکینگ‌ها، مانند نقاط نزدیک تاسیسات یا مناطق ساختمانی که ممکن است کارگران در آن حضور داشته باشند، استفاده می‌شود. همچنین این رنگ می‌تواند برای پیاده روی عابر پیاده از طریق پارکینگ‌ها برای اطمینان از دید، مورد استفاده قرار گیرد.

۶- رنگ سبز

دلایل استفاده از رنگ سبز برای بتن کف شامل شناسایی پارکینگ برای وانت‌ها، جابه‌جایی‌ها، خدمات در کنار پیاده‌روی یا شناسایی مکان‌های پارک است.

رنگ آمیزی کف بتنی

آیا اپوکسی برای کف مغازه مناسب است؟

رنگ آمیزی کف بتنی مغازه به رنگ اپوکسی، بسیار بهداشتی است. کفپوش رزین اپوکسی زیاد نمی چسبد و تمیز کردن و جارو کردن آن آسان است. در برابر باکتری ها و میکروب ها مقاوم است که ضدعفونی آن را آسان می‌کند.

بوی کمی دارد و لکه نمی‌گیرد و برای کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی یا آشپزخانه‌های صنعتی گزینه مناسبی است.

بهترین رنگ برای کف مغازه

تمیز کردن و نگهداری رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، بژ یا قهوه‌ای مایل به زرد نسبت به سایه سفید آسان‌تر است و انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی به شما می‌دهد.

برای ایجاد احساس آرامش بیشتر در کف مغازه، از رنگ‌های آرامش بخش مانند آبی، سبز و خاکستری می‌توان به عنوان یکی از رنگ‌های اصلی استفاده کرد.

رنگ کف پیاده رو

برای مناطقی که تردد و پیاده‌روی زیادی دارند، مانند پیاده‌روها، گذرگاه‌ها یا مسیرهای باغ، سنگ‌فرش‌های تیره رنگ بافت‌دار مناسب است. برای ورودی های جلویی یا پاسیوهای حیاط خلوت، سنگفرش های رنگ روشن، مانند ماسه‌ای، کرم یا سفالی، علاوه بر ایجاد زیبایی، گرمای کمتری را از خورشید جذب می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره رنگ آمیزی کف بتنی صحبت کردیم. برای رنگ کردن پارکینگ، کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی، بهترین رنگ شامل رنگ‌های اپوکسی، پلی یورتان، اکریلیک، رنگ بتن پلیمری سیمانی است. با این حال، بهترین رنگ برای رنگ آمیزی کف بتنی، رنگ اپوکسی است که قابلیت بالایی برای پوشش‌دهی و محافظت از سطوح بتنی و فلزی دارد.

سوالات متداول

بهترین رنگ کف بتنی چیست؟

رنگ اپوکسی.

رنگ‌های مناسب کف بتنی کدام‌اند؟

رنگ پلی یورتان، رنگ اپوکسی و رنگ اکریلیک.

آیا رنگ کف بتنی قابل شستشو است؟

بله، شما به راحتی می‌توانید با مواد شوینده، رنگ کف بتنی را شستشو دهید.

رنگ اپوکسی کف بتنی، بیشتر در کجا کاربرد دارد؟

به دلیل خاصیت آنتی باکتریال رنگ اپوکسی، این رنگ برای محیط‌های درمانی و بیمارستانی به همراه محیط خانگی مانند پارکینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدام رنگ کف بتنی، پایه آب است و با محیط زیست سازگاری دارد؟

رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ آمیزی کف بتنی است که به دلیل پایه آب بودن، سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید