کاربرد روغن جلا، مزایا، معایب و نحوه اجرا

روغن جلا یک ماده پر کاربرد در صنعت چوب است که وظیفه دارد تا سطوح چوبی جلا دهد. بنابراین برای پرداخت نهایی انواع چوب و موارد پر کاربرد مانند کابینت آشپزخانه، میز، صندلی و … از روغن جلا استفاده می‌شود. اگرچه روغن‌های جلا باعث براقیت بیشتر سطح چوبی می‌شود اما در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارد. پس توصیه می‌شود که روغن جلا در معرض رطوبت قرار نگیرد. همچنین شما می‌توانید از روغن‌های جلا برای براقیت بیشتر رنگ روغنی ساختمان استفاده کنید. در این مقاله به کاربردهای روغن جلا، مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

روغن جلا چیست؟

تصویری از روغن جلا هپالوکس

روغن جلا یک ماده قهوه‌ای رنگ است که برای سطوح چوبی داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این ماده پر کاربرد علاوه بر استفاده در سطوح خارجی انواع چوب، برای ترکیب شدن با رنگ روغنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از ترکیب شدن این روغن با رنگ روغنی، ایجاد براقیت در رنگ روغنی دیوار است. اگر قصد استفاده از روغن‌های جلا در محیط‌های پر رطوبت را دارید، حتما پس از اعمال روغن، یک لایه وارنیش بر روی چوب بزنید.

مشخصات روغن جلا
نام محصولرنگحلالعیبکاربرد
روغن‌جلاقهوه‌ایتینر روغنی و بنزینعدم مقاومت در برابر رطوبت محیط خارجیبراق کردن سطوح چوبی

حلال روغن جلا

هر ماده شیمیایی در صنعت رنگ، نیاز به یک حلال برای رقیق شدن دارد. رقیق شدن انواع رنگ و جلادهنده باعث می‌شود که مقدار مصرف شما در حین کار به حداقل ممکن برسد. به دلیل اینکه روغن‌های جلا در خانواده محصولات روغنی قرار دارد، بنابراین برای رقیق کردن آن نیاز به تینر روغنی یا بنزین دارید. بهترین فرمول ترکیب جلا و حلال، یک به یک است. یعنی یک واحد تینر روغنی برای رقیق کردن یک واحد روغن‌های جلادهنده کفایت می‌کند.

انواع روغن جلا که باید بشناسید

تصویری از روغن جلا پارس اشن

روغن‌های جلادهنده در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل جلای طبیعی، جلای رنگ و جلای ملامین است. روغن‌های جلابخش طبیعی، معمولا عناصر شیمیایی کمتری در ترکیب خود دارند. علت این موضوع به حفظ ظاهر و بافت چوب در بلندمدت برمی‌گردد.

هر چقدر این روغن از ترکیب مواد طبیعی تشکیل شده باشد، لایه نهایی روی سطح چوب نیز ظاهری طبیعی ایجاد می‌کند. بنابراین استفاده از روغن‌های جلادهنده طبیعی باعث حفظ رنگ و بافت طبیعی چوب می‌شود. علاوه بر این،  ملامین یک نوع روغن‌های جلادهنده بسیار گران و با کیفیت است که پس از اجرای جلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب روغن جلا

روغن‌های جلادهنده یک عیب اساسی دارند که شاید در مواجهه اول، کسی باور نکند. این نوع محصولات در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارند. اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چون تینر روغنی به عنوان حلال‌ روغن‌های جلاست، پس این محصول در برابر رطوبت بالا از مقاومت کافی برخوردار است. در حالی که روغن‌های جلا نباید در معرض رطوبت زیاد قرار بگیرند؛ زیرا باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

مزایای روغن جلا

اگرچه روغن‌‎های جلا در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارند اما این نکته برای سطوح بیرونی است. در سطوح داخلی موضوع متفاوت است و شما می‌توانید روی روغن‌های جلادهنده حساب ویژه باز کنید. استفاده از این محصول در فضای داخلیِ، می‌تواند طول عمر سطوح چوبی را افزایش دهد. همچنین باعث براقیت سطوح و بالا رفتن مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی و رطوبت داخلی می‌شود.

کاربرد روغن جلا

تصویری از روغن جلا نقشینه

روغن‌های جلادهنده عموما در سطوح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر سطوح چوبی خام که نیاز به پرداخت جهت افزایش مقاومت سطح خود در برابر آب، رطوبت و مواد شیمیایی داشته باشد، نیازمند روغن‌های جلادهنده است. از سطوح چوبی موجود در مدرسه و خانه گرفته تا سر کار؛ همگی با این محصولات مقاوم و براق می‌شوند.

نحوه اجرای روغن جلا

برای اجرای روغن‌های جلادهنده، ابتدا باید زیرسازی را به طور کامل انجام داد. چه راهی برای یکنواخت کردن سطح چوب وجود دارد؟ بهترین راه این است که سطح چوب را پیش از اجرای روغن، سنباده بزنید. برای اینکه فرآیند سنباده زدن باعث ایجاد خستگی در شما نشود، می‌توانید از سنباده قالبی یا برقی استفاده کنید.

وقتی سنباده زدن چوب به پایان رسید، نوبت به اجرای روغن‌های جلادهنده می‌رسد. بهترین ابزارها برای اجرای روغن‌های جلا بر روی سطوح چوبی، شامل قلم مو، غلطک رنگ و پیستوله است. توصیه اصلی ما این است که سعی کنید از قلم مو یا غلطک رنگ که دارای الیاف طبیعی هستند، استفاده کنید.

پس از اجرای روغن‌های جلادهنده بر روی سطح چوب، یک شبانه روز اجازه دهید تا خشک شود. وقتی خشک شد، نیاز است که یک لایه نهایی از وارنیش بر روی چوب اعمال گردد تا از آن در برابر رطوبت محافظت کند. به نظر می‌رسد وارنیش پلی یورتان بهترین گزینه برای محافظت از انواع روغن‌های جلادهنده است.

نحوه نگهداری از روغن جلا

روغن‌های جلادهنده اگر طبیعی نباشند، پس می‌توانند دارای مواد شیمیایی و مضر برای بدن باشند. نگهداری از روغن‌های جلادهنده باید به گونه‌ای باشد که این محصول در معرض نور و اشعه خورشید قرار نگیرد. دمای طبیعی محیط بین ۵ تا ۲۵ درجه، بهترین دما برای نگهداری از روغن‌های جلاست. از طرفی، این محصول باید در یک مکان دارای تهویه نگهداری شود. زیرا قابل اشتعال است و باید نسبت به این موضوع حساسیت بالایی داشت.

روغن جلا از کجا بخریم

فروش روغن‌های جلادهنده به دو صورت آماده و نیمه آماده است. یعنی برخی محصولات نیاز به حلال دارند و برخی خیر. در حین خرید روغن‌های جلادهنده، حتما به نوشته‌های روی بسته‎بندی توجه کنید. از نظر قیمت، روغن‌های جلادهنده قیمت مقرون به صرفه ای دارند. اساسا قیمت پایین این محصولات باعث رونق مصرف آن‌ها شده است. برای خرید روغن جلا با قیمت مناسب، به سایت مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی و بررسی روغن جلا به همراه مزایا، معایب ، کاربردها و نحوه استفاده از آن پرداختیم. روغن‌های جلادهنده دارای رنگ قهوه‌ای است که جهت ایجاد براقیت در سطوح چوبی استفاده می‌‍شود. این محصول در انواع روغن‌‌های آماده و نیمه آماده به فروش می‌رسد. نوع آماده نیازی به حلال ندارد اما نوع نیمه آماده باید از تینر روغنی یا بنزین استفاده کرد.

سوالات متداول

روغن جلا چه رنگی است؟

رنگ روغن‌های جلادهنده معمولا قهوه‌ای است.

حلال روغن‌های جلادهنده چیست؟

روغن‌های جلا معمولا دارای حلال تینر روغنی و بنزین است.

عیب اصلی روغن‌های جلا کدام است؟

روغن‌های جلا در برابر رطوبت محیط خارجی مقاومت نمی‌کند.

بهترین ابزارها برای اجرای روغن‌های جلادهنده کدام است؟

به وسیله پیستوله، قلم مو و غلطک رنگ، می‌توان روغن‌های جلا را بر روی چوب اجرا کرد.

مزیت اصلی روغن‌های جلا چیست؟

براقیت چوب را افزایش می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید