چسب توری چیست؛ انواع و کاربردها

چسب توری یک محصول کاربردی برای چسباندن توری به سطوح مانند فلز، پلاستیک، سنگ، فایبرگلاس و … است. این محصول در انواع چسب توری پنجره، کناف، فایبرگلاس، فلزی و پشت سنگ تقسیم‌بندی می‌شود. اگر به دنبال چسباندن توری پنجره خود به سطوح اشاره شده هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم به موضوع چسب توری چیست، انواع و کاربردهای آن بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

 چسب توری

چسب توری یک نوع چسب دوطرفه است که کاربردهای زیادی دارد. همچنین چسب توری در انواع غیر از دو طرفه مانند چسب‌های مایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب توری برای اتصال و چسباندن قطعات توری به یکدیگر یا به سطوح دیگر استفاده می‌‎شود. این نوع چسب عموما در صنایع مختلف مانند صنایع پوشاک، خودروسازی، الکترونیکی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب توری معمولا دارای خاصیت چسبندگی قوی و مقاومت در برابر شرایط محیطی مختلف است.

چسب توری

چسب توری پنجره چیست؟

چسب توری پنجره به چسبی گفته می‌شود که برای محکم کردن توری پنجره استفاده می‌شود. شما می‌توانید در هنگام تعمیر یا تعویض توری‌های پنجره، از چسب توری استفاده نمایید.

هنگام انتخاب چسب دو طرفه برای توری پنجره، چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • اکثر چسب دو طرفه می‌توانند بین ۲ تا ۶ کیلوگرم را نگه دارند. لازم به توضیح است که قوی‌ترین نوع چسب دو طرفه، می‌تواند وزنی در حدود ۶ تا ۹ کیلوگرم را تحمل کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که چسب دو طرفه به اندازه میخ یا پیچ قوی نیست.
  • طول و عرض رول نوار  چسب را بر اساس نیازهای خاص خود در نظر بگیرید. نوار باریک برای سطوح کوچک و نوار پهن‌ برای سطوح پهن تر ایده‌آل است،
  • برخی از نوارهای دو طرفه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی جدا شده و مجددا استفاده می‌شوند. این موضوع می‌تواند یک راه حل مقرون به صرفه باشد؛ اما به خاطر داشته باشید که نوار چسب دو طرفه ممکن است با هر بار استفاده، مقداری از چسبندگی خود را از دست بدهد.
چسب توری
  • نوار دو طرفه در اندازه‌ها و مقادیر مختلف موجود است. مقدار نواری که برای پروژه خود نیاز دارید و اینکه آیا رول یا بسته‌های جداگانه را ترجیح می‌دهید را در نظر بگیرید.
  • اغلب نوارهای چسب دو طرفه برای ترکیب شدن با سطوح مختلف شفاف هستند؛ اما با این حال گزینه‌های رنگی نیز وجود دارند.
  • از چسباندن نوار چسب دو طرفه در شرایط آب و هوایی خیلی سرد خودداری کنید، زیرا دمای پایین می‌‍‌تواند کیفیت چسبندگی آن را کاهش دهد.
  • نوار چسب را در محلی خشک، تاریک و تحت کنترل دمای متعادل نگهداری کنید.

نحوه چسب زدن توری پنجره

انواع مختلفی از چسب‌ها برای توری پنجره وجود دارد که بسته به جنس قاب (فلزی، چوبی، آلومینیومی و …) متفاوت است. مراحل اجرای چسب توری عبارتند از:

  • چسب مناسب را انتخاب کنید: نوع چسبی که استفاده می‌کنید به جنس توری پنجره و قاب آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک پنجره فلزی دارید، می‌توانید از چسب مخصوص توری و چسب همه کاره برای تعمیر پارگی‌های کوچک استفاده کنید. همچنین برای پنجره‌های وینیل یا فایبرگلاس، استفاده از چسب سیلیکونی شفاف توصیه می‌شود.
  • قاب پنجره را آماده کنید: در ابتدا توری آسیب دیده را از قاب پنجره جدا کنید. سپس لبه‌های پنجره را با سنباده یا برس تمیز کنید تا سطح مورد نظر آماده نصب توری جدید شود.
  • چسب را به لبه‌های داخلی پنجره بزنید: هنگامی که قاب پنجره تمیز شد، می‌توانید چسب را به آن بزنید. پس از انجام این کار، توری نو را بر روی آن نصب کنید. در آخر نیز قاب بیرونی پنجره را به داخل آن نصب کنید.
چسب توری

چسب توری کناف

چسب توری کناف یک نوع فیبر است که برای درزهای کناف استفاده می‌شود. این چسب قابلیت جایگذاری در سطوحی که دارای ترک خوردگی هستند را دارد.

نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف

مراحل انجام چسب توری کناف عبارتند از:

  • ابتدا محل ترک یا درز را شناسایی و تمیز کنید. به طوری که هیچگونه گردو غبار یا چربی بر روی سطح مورد نظر وجود نداشته باشد.
  • وقتی سطح ترک یا درز آماده شد، نوبت به اعمال چسب توری کناف بر روی آن می‌رسد. بسته به طول مورد نیاز، چسب توری کناف را به وسیله قیچی برش دهید و بر روی سطح بچسبانید.
  • چسب توری کناف پس از اعمال بر روی سطح، در عرض چند ثانیه خشک می‌شود. به طوری که شما می‌توانید فرایند بتونه کاری را آغاز کنید.
  • اعمال بتونه بر روی چسب توری، زمینه را برای سخت شدن، افزایش مقاومت و طول عمر بتونه فراهم می‌‎کند. همین حالا برای خرید چسب توری کناف از فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزار مینیاتور اقدام کنید.

چسب توری فایبرگلاس

برای ترمیم ترک‌های دیوار یا یکپارچگی بتن و سنگ‌های ساختمانی، از توری فایبرگلاس استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های چسباندن این نوع توری‌ها  به سطح دیوار، استفاده از چسب مخصوص است که به عنوان چسب توری فایبرگلاس شناخته می‌شود.

توری فایبرگلاس در دو نوع چسبنده و غیر چسبنده تولید می‌شود که برای نوع دوم، نیاز به چسب مخصوص است. استفاده از این نوع چسب، علاوه بر مقاومت توری در برابر رشد باکتری و قارچ، استحکام کششی بالایی به آن می‌دهد. در ضمن چسب توری فایبرگلاس نه تنها در ترک دیوار گچی مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه در دیوارهای سیمانی نیز کاربرد دارد.

نحوه زدن چسب توری فایبرگلاس

این نوع توری معمولا از مواد فایبرگلاس مانند الیاف شیشه یا مواد پلیمری ساخته می‌شود که برای تقویت یا ترمیم سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب مورد استفاده باید هم با توری و هم با سطحی که روی آن اعمال می‌شود، سازگار باشد. این فرآیند شامل استفاده از چسب روی سطح، قرار دادن توری در بالا و اطمینان از محکم شدن مناسب آن است.

برای اجرای چسب توری فایبرگلاس، ابتدا چسب را به سطح مورد نظر بزنید و سپس اقدام به چسباندن توری کنید. علاوه بر این، به دستورالعمل‌های سازنده چسب توجه کنید و زمان خشک شدن یا سفت شدن مناسب برای چسب را نیز در نظر بگیرید.

چسب توری

چسب توری فایبرگلاس معمولا چقدر دوام می‌آورد

طول عمر چسب توری فایبرگلاس بسته به عواملی مانند کیفیت چسب، نگهداری، قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی مانند آب و گرما و انواع کاربردها، می‌تواند متفاوت باشد.

با این حال، چسب توری فایبرگلاس طول عمر بالایی دارد و به نوعی، بسیار با دوام است. در واقع عمر مفید چسب برای نگهداشتن توری فایبرگلاس، بین ۷ تا ۱۰ سال است. در صورتی که کیفیت چسب پایین باشد، این عدد به ۳ تا ۵ سال کاهش پیدا می‌کند.

چسب توری فلزی

برای چسباندن توری فلزی می‌توانید از چسب فلزی استفاده کنید. انواع چسب توری فلزی شامل چسب توری فلزی اپوکسی، چسب توری فلزی پلی یورتان و چسب قطره‌ای آهن می‎شود. در ادامه به توضیح هر کدام از انواع چسب توری می‌پردازیم:

۱- چسب توری فلزی اپوکسی

اپوکسی معمولا بهترین چسب برای اتصالات فلز به فلز است. این ماده دارای دو قسمت رزین و هاردنر است که باید با هم مخلوط شوند. اپوکسی یک چسب بسیار مقاوم و ضد آب است که می‌تواند فلز را به هر سطحی بچسباند.

۲- چسب توری فلزی پلی اورتان

چسب پلی یورتان در برابر آب و اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و به سرعت خشک می‌شود. این چسب پس از خشک شدن قابلیت سنباده زدن و رنگ آمیزی پیدا می‎کند.

۳- چسب توری فلزی قطره‌ای آهن:

چسب آهن یکی چسب همه کاره است که به سرعت خشک می‌شود. از جمله کاربردهای این نوع چسب می‌توان به سطوح فلزی، پارچه‌ای، پلاستیکی یا لاستیکی اشاره کرد.

چسب توری

نحوه استفاده از چسب توری فلزی

مراحل چسباندن توری فلزی با چسب عبارتند از:

۱- آماده‌سازی سطح

  • توری فلزی را بررسی کنید و تناسب قطعاتی که قرار است به هم وصل شوند را آزمایش کنید.
  • برای از پاک کردن هرگونه گرد و غبار، خاک، موم، روغن یا گریس بر روی سطوح توری فلزی، از یک پارچه استفاده کنید.
  • سطوح صاف فلزی را با استفاده از کاغذ سنباده متوسط، کمی زبر کنید.

۲- اعمال چسب توری فلزی

  • درپوش محصول را باز کرده و چسب فلزی را روی سطح آماده شده بزنید.
  • برای چسب‌ آهن، حدود یک قطره در هر ۲ سانتی متر مربع بر روی سطح اعمال کنید.
  • برای چسب‌های اپوکسی مخصوص فلز، چسب و هاردنر را طبق دستورالعمل مخلوط کرده و با یک ابزار تخصصی اعمال کنید.

۳- اتصال قطعات توری فلزی

  • قطعات توری فلزی را در جای خود قرار دهید و آن‌ها را محکم به هم فشار دهید تا به خوبی بچسبند.
  • اگر از چسب اپوکسی مخصوص فلز استفاده می‌کنید، به گیره مخصوص تا  حدود ۶۰ دقیقه نیاز دارید.
  • چسب‌ آهن قابلیت چسباندن توری فلزی در حدود یک دقیقه را دارد.

۴- چسب اضافی را تمیز کنید

اگر چسب اضافی وجود داشت، آن را با استفاده از الکل صنعتی یا استون تمیز کنید.

چسب توری

چسب توری پشت سنگ

برای چسباندن سنگ به توری، می‌توانید از چسبی استفاده کنید که به طور خاص برای چسباندن کریستال‌ها و سنگ‌های قیمتی به توری ساخته شده است. این نوع چسب شامل چسب رزین اپوکسی است که از جدا شدن سنگ و توری جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب توری پشت سنگ شامل مقاومت در برابر آب و رطوبت، مقاومت کششی بالا، مقاوم در برابر فشار، ضربه، انواع مواد شیمیایی، اسیدها، بازها، دمای بالا و پایین می‌شود.

نحوه استفاده از چسب توری پشت سنگ

  • قبل از زدن چسب توری به سنگ، محل را تمیز کنید..
  • ابتدا رزین اپوکسی را با هاردنر ترکیب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید.
  • پس از اینکه چسب اپوکسی به قوام مناسب رسید، نوبت به اعمال آن بر پشت سنگ می‌رسد.
  • لایه نازکی از چسب را روی سطح سنگ بزنید و محکم روی توری فشار دهید.
  • سپس اجازه دهید تا چسب خشک شود.
  • قبل از دست زدن یا جابجایی سنگ و توری، اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود.

خرید چسب توری پنجره

چسب توری پنجره، قیمت چندان بالایی ندارد و شما به راحتی می‌توانید این محصول را با صرف هزینه اندک تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و نحوه خرید این محصول، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

چسب توری پنجره از کجا بخریم

برای خرید چسب توری پنجره، می‌توانید به نزدیک‌ترین فروشگاه رنگ، چسب و ابزار محل خود مراجعه کنید. در ضمن این محصول را می‌توانید به صورت اینترنی از فروشگاه مینیاتور خریداری نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع چسب توری چیست، انواع و کاربردهای آن پرداختیم. برای چسباندن توری به سطوحی مثل سنگ، فلز، پلاستیک، لاستیک و …، از چسب توری استفاده می‌کنند. این محصول در انواع مختلفی تولید می‌شود که در صنایع خانگی، خودروسازی، پوشاک، الکترونیک و … کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

چسب توری چیست؟

به چسبی که بتواند توری را به انواع سطوح مختلف بچسباند، چسب توری گفته می‌شود.

انواع چسب توری چیست؟

چسب توری پنجره، چسب توری فلزی، چسب توری کناف، چسب توری فایبرگلاس و چسب توری پشت سنگ.

چسب توری پشت سنگ چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد چسب توری پشت سنگ شامل چسباندن انواع سنگ به تور پارچه‌‎ای است.

بهترین چسب برای توری چیست؟

چسب اپوکسی یکی از قوی‌ترین چسب‌ها برای چسباندن توری به انواع سطوح مختلف مانند فلز، سنگ، پارچه و … است.

ارزان‌ترین چسب توری چیست؟

چسب توری پنجره، به عنوان ارزان‌ترین چسب در بین انواع چسب توری شناخته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید