آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب و کاربرد آن ها

در حال حاضر جوهر یکی از ماده های بسیار پرکاربرد به شمار می رود و آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب الزامی است. جوهر را می توان برای کاربرد های مختلف و با مواد زیادی استفاده کرد؛ برای مثال جوهر ها را برای مهر زنی، آبرنگ، طراحی یا به صورت ترکیبی می توان مورد استفاده قرار داد. بسته به نوع جوهر، این ماده روی سطوح جاذب یا متخلخل مانند کاغذ، مقوا، چوب، پارچه و چرم به کار می رود. برخی از انواع جوهر برای استفاده بر روی سطوح غیر متخلخل مانند فلز، شیشه و کاغذ یوپو هم مناسب هستند. ما در این مقاله برای آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب قصد داریم شما را با تفاوت های کلیدی بین انواع مختلف جوهر آشنا کنیم و بگوییم مناسب ترین جوهررنگ برای چوب کدام ها هستند.

جوهر رنگی

برای آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب باید بدانید که جوهر رنگی جوهری است که در آن رنگ به طور کامل در یک حلال حل می شود. بیشتر جوهر های رنگی بر پایه آب هستند و رنگ حل شده به هیچ عنوان پس از حل شدن در آب از آن جدا نخواهد شد. به طور کلی جوهر رنگ ویژگی های زیر را دارد:

  • جوهر سطحی نازک، شفاف، غیر سمی و بدون اسید دارد.
  • به سرعت خشک می شود.
  • در صورت خیس شدن امکان استفاده مجدد جوهر هست.
  • جوهر بهترین ماده برای ساخت مهر هاست. البته به یاد داشته باشید که کاغذ مقداری از جوهر را به خود جذب می کند؛ بنابراین استفاده از مهر جوهر روی کاغذ باعث کمرنگ دیده شدن آن می شود.
  • جوهر را می توان روی سطوح متخلخل (مانند کاغذ، چوب و بوم) استفاده کرد؛ اما برای استفاده از جوهر روی کاغذ براق، شما به یک تفنگ حرارتی نیاز خواهید داشت تا جوهر به خوبی خشک شود و زمان خشک شدن کاهش یابد.
  • پد های روی مهر جوهر رنگی معمولا از فوم یا نمد ساخته می شوند.

جوهر پیگمنت

آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب

در آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب و رنگ های مخصوص چوب باید با جوهر پیگمنت آشنا شوید. جوهر های رنگدانه یا پیگمنت از ذرات بسیار ریز رنگدانه ای تشکیل شده اند. این رنگدانه ها به صورت معلق در حلال ته نشین می شوند؛ اما به طور کلی جوهر پیگمنت ویژگی های زیر را دارد:

خرید جوهر رنگ لاک الکل زرفام

  • این نوع جوهر غیر سمی و بدون اسید است.
  • در مقایسه با جوهر رنگی، رنگ بیشتری را می توان در جوهر پیگمنت گنجاند و بنابراین رنگ ها پر رنگ تر هستند و رنگ روی چوب به خوبی اعمال می شود.
  • ایجاد مهر با استفاده از این جوهر بهتر از جوهر رنگی است؛ چرا که مهر به وضوح روی کاغذ تیره تر قابل مشاهده است و جوهر به خوبی روی کاغذ می نشیند.
  • پد مهر های جوهر پیگمنت از فوم ساخته می شود.

تماس با ما

جوهر اکسید

در مقاله «آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب و کاربرد آن ها» باید با جوهر اکسید هم آشنا شوید. جوهر اکسید ترکیبی از جوهر رنگی و جوهر پیگمنت است. هنگامی که این نوع جوهر را با آب اسپری کنید، یک ماده اکسیده به وجود می آید. البته این مسئله بسته به نوع جوهر و رنگ چوب متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی جوهر اکسید ویژگی های زیر را دارد:

خرید جوهر رنگ گردویی زرفام

  • این نوع جوهر غلیظ و مات است.
  • نسبتاً آهسته خشک می شود.
  • جوهر اکسید به آب واکنش نشان می دهد. در واقع این نوع جوهر در تماس با آب اکسید می شود و سپس جوهر ظاهری گچی به خود می گیرد. از همین رو برای آبرنگ ایده آل است.
  • جوهر دائمی نیست و هر زمان که با آب تماس پیدا کند به واکنش خود ادامه می دهد. به این ترتیب باید گفت که این نوع جوهر در مقابل آب مقاومتی ندارد.
  • جوهر برای استفاده بر روی مقوا و کاغذ کرافت و تخته، در هر دو رنگ روشن و تیره مناسب تر از استفاده روی چوب است.
  • پد تمبر این نوع جوهر از نمد ساخته می شود.

جوهر مبتنی بر آب

جوهر مبتنی بر آب

برای آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب و رنگ مخصوص چوب بهتر است بدانید که جوهر مبتنی بر آب جوهری است که در آب حل می شود. در صورت خیس شدن دوباره این نوع جوهر، امکان پخش شدن یا در اصطلاح خون ریزی آن وجود دارد. جوهر مبتنی بر آب در چوب جذب می شود؛ اما آن چوب نباید در معرض تماس با آب قرار گیرد.

جوهر بر پایه روغن

این نوع جوهر برخلاف جوهر مبتی بر آب، بر پایه روغن ساخته می شود. در واقع پایه اصلی این جوهر روغن بوده و رنگ ها در روغن حل می شوند. امکان جدا شدن روغن و رنگ به هیچ عنوان پس از حل شدن نیست و معمولا این رنگ ها برای استفاده روی چوب بسیار مناسب هستند؛ چرا که در مقابل آب مقاوم هستند و به خوبی ظاهر خود را حفظ می کنند.

خرید جوهر رنگ قهوه ای زرفام

جوهر شفاف

جوهر شفاف به نوعی جوهر گفته می شود که پس زمینه چوب یا ماده ای که جوهر روی آن به کار رفته به راحتی قابل مشاهده است. اما جوهر شفاف را نمی توان جوهری بی رنگ دانست، حتی اگر در دسته جوهر های شفاف قرار گیرد.

جوهر شفاف برای حکاکی حرارتی، اعمال واترمارک و گچ بسیار مناسب است و می توان آن را برای اعمال لایه محافظتی روی چوب استفاده کرد.

جوهر برجسته

جوهر بر پایه روغن

جوهر برجسته یا منبت برای انجام کار های منبت کاری به کمک حرارت بسیار مناسب است و زمان خشک شدن آن بسیار طولانی است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در این نوع از جوهر ها پودر های برجسته تا زمانی که جوهر با ابزار حرارتی گرم نگردد، نگه داشته می شوند.

جوهر مقاوم در برابر آب

جوهر مقاوم در برابر آب همانطور که از نامش پیداست به هیچ عنوان در معرض تماس با آب آسیب نمی بیند. در واقع می توان گفت این جوهر پس از خشک شدن کاملا ضد آب است و چوب های رنگ شده با این جوهر به هیچ عنوان در معرض آب لک نخواهند شد.

خرید جوهر رنگ فندقی زرفام

جمع بندی

 جوهر های زیادی برای استفاده روی چوب هستند. هر کدام از این جوهر ها با توجه به ویژگی ها و خصوصیات خاص خود به نوعی برای رنگ چوب مناسب هستند. شما می توانید با توجه به نیاز و شرایط رنگ آمیزی چوب مناسب ترین جوهر را برای رنگ آن به کار ببرید. امیدواریم که خواندن این مقاله برای آشنایی با انواع جوهر رنگ چوب برای شما مفید بوده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید