مراحل و روش نقاشی با شابلون روی دیوار

یکی از راه های متفاوت و جالب برای نقاشی روی دیوار استفاده از شابلون هاست. به کمک شابلون ها می توانید دیوار را با طرح های زیبایی رنگ آمیزی کنید و نمایی زیبا به خانۀ خود بدهید. اما اگر بلد نیستید که از شابلون ها استفاده کنید، نگران نباشید. ما در این مقاله نحوۀ نقاشی با شابلون روی دیوار را توضیح داده ایم و به تمامی نکاتی که لازم است در حین نقاشی به آن ها دقت کنید اشاره کرده ایم.

وسایل مورد نیاز

  • شابلون دیواری
  • تراز
  • مداد
  • رنگ
  • نوار چسب کاغذی
  • غلطک مینی فوم
  • سینی رنگ
  • دستمال کاغذی
  • قلم مو شابلون
  • قلم مو رنگ کوچک

مراحل نقاشی با شابلون روی دیوار

نقاشی با شابلون روی دیوار

  • اعمال رنگ پایه روی دیوار

برای این که بتوانید طرح شابلون را روی دیوار خود نقاشی کنید لازم است که رنگ پایه را روی دیوار خود اعمال کنید. رنگ پایه می تواند از هر رنگی باشد. برای مثال شما می توانید از رنگ پایۀ سفید استفاده کنید و بعد از رنگ آبی برای شابلون استفاده کنید. یا می توانید از یک رنگ دیگر برای پایه استفاده کنید و شابلون خود را با رنگ سفید روی دیوار اعمال کنید.

  • ایجاد یک خط مستقیم از وسط دیوار

برای نقاشی با شابلون روی دیوار لازم است که الگوی خود را کاملا صاف و بدون اشتباه روی دیوار اعمال کنید. برای این کار لازم است که یک خط صاف روی دیوار بکشید.

این خط صاف بعدا خیلی به کمک شما خواهد آمد. برای کشیدن این خط از یک مداد استفاده کنید و یک خط عمودی کاملا صاف را وسط دیوار بکشید. به کمک این خط صاف هر دفعه می دانید که شابلون خود را در کجا قرار دهید و طرح ها را رسم کنید. با این کار شما می توانید الگو های صاف تر و زیبا تری را روی دیوار اعمال کنید.

  • چسباندن شابلون روی دیوار

در مرحلۀ بعد برای نقاشی با شابلون روی دیوار لازم است که شابلون خود را روی دیوار نصب کنید. اولین باری که قرار است شابلون را روی دیوار بگذارید، باید آن را هم ردیف با همان خطی که در مرحلۀ قبل کشیدید قرار دهید. محلی که می خواهید شابلون را روی آن قرار دهید مشخص کنید و سپس شابلون را روی دیوار قرار دهید. در این جا به کمک یک نفر دیگر نیاز دارید؛ زیرا برای نقاشی با شابلون روی دیوار در این مرحله لازم است که یک نفر شابلون را نگه دارد و نفر دیگر با استفاده از نوار چسب کاغذی شابلون را روی دیوار محکم کند. اگر نوار چسب کاغذی ندارید، می توانید از چسب اسپری نیز در پشت شابلون استفاده کنید. اما این کار کمی نامرتب به نظر می رسد. به طور کلی پیشنهاد می کنیم که همیشه از نوار چسب کاغذی استفاده کنید تا با مشکلات کمتری رو به رو شوید.

  • اعمال رنگ روی شابلون

اعمال رنگ روی شابلون

مهم ترین نکته ای که در نقاشی با شابلون روی دیوار باید به آن توجه کنید این است که برای داشتن یک دیوار با طرح زیبا حتما باید از مقدار کمی رنگ استفاده کنید. برای اعمال رنگ روی شابلون می توانید از یک غلطک کوچک استفاده کنید. غلطک خود را به سینی رنگ بزنید و آن را به رنگ آغشته کنید. سپس مقداری از رنگ روی غلطک را با دستمال کاغذی بگیرید تا لایه ای نازک از رنگ روی غلطک باقی بماند. بعد از رنگی شدن غلطک آن را روی شابلون بچرخانید. فقط حواستان باشد به دلیل این که غلطک لایه ای نازک از رنگ دارد باید بین ۲ تا ۳ بار این کار را تکرار کنید.

  • علامت زدن قسمت های رنگ شده

برای نقاشی با شابلون روی دیوار باید بعد از اعمال رنگ روی شابلون چند علامت بزنید تا مطمئن شوید شابلون در جای خود قرار دارد و بعد بتوانید آن را بردارید. اگر از لایه های نازک رنگ استفاده کنید، احتمالا برای خشک شدن هر شابلون باید بین دو تا سه دقیقه صبر کنید و بعد آن را بردارید.

خرید محصول

  • شابلون زدن سقف

شابلون زدن قسمت اصلی دیوار کمی زمان بر است؛ اما نقاشی با شابلون روی دیوار برای قسمت های بالایی و سقف آسان تر است. معمولا تمامی شابلون ها تکه های کوچکی برای زدن طرح سقف و گوشه ها در بستۀ خود دارند. شما می توانید با این تکه ها گوشه ها را شابلون بزنید.

  • استفاده از قلم مو یا قلم مو رنگ

برای قسمت هایی که رنگ کردن آن ها کمی سخت تر است، می توانید از قلم مو استفاده کنید. برای مثال رنگ کردن گوشه ها و قسمت های زاویه دار با قلم مو ممکن است.

  • شابلون زدن قسمت های سخت دیوار

شابلون زدن قسمت های سخت دیوار

قسمت های سختی را که امکان شابلون زدن آن ها وجود ندارد با شابلون های بریده شده طرح بزنید. برای مثال نقاشی قسمت هایی از دیوار که بین در قرار دارد کمی سخت تر است. به همین دلیل بهتر است که از شابلون کوچک تر استفاده کنید. برای این کار اندازۀ آن قسمت را بگیرید و به همان اندازه یکی از شابلون های خود را برش دهید و دیوار را طرح بزنید.

  • اتمام کار

برای این که کار نقاشی با شابلون روی دیوار را به اتمام برسانید باید پس از خشک شدن کامل رنگ ها شابلون ها را بردارید. بعد از برداشتن شابلون ها محیط کار خود را مرتب کنید و دیوار را بررسی کنید. در صورت وجود هر گونه مشکل آن را برطرف کنید.

تماس با ما

نتیجه گیری

رنگ آمیزی و نقاشی خانه می تواند به روش های بسیار مختلفی انجام شود. یکی از روش های رایج و بسیار خوبی که می توان از آن برای نقاشی دیوار خانه استفاده کرد، شابلون ها هستند. شابلون ها طرح های بسیار متنوعی دارند و به کمک آن ها می توانید طرح مورد علاقۀ خود را روی دیوار اعمال کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. برای این که بهتر با نحوۀ نقاشی با شابلون روی دیوار آشنا شوید، مراحل نقاشی با شابلون را نام بردیم و توضیح دادیم. همچنین به برخی از نکات بسیار مهمی که در حین نقاشی باید به آن ها توجه کنید نیز اشاره کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید