نحوه رنگ آمیزی پله‌ها/ بهترین رنگ برای راه پله

هنگام رنگ آمیزی پله ها، باید از بالا شروع کنید و به سمت پایین بروید. با این حال بهترین رنگ برای راه پله کدام است و بهترین راه برای اعمال رنگ چیست؟ اگر پله‌ها از قبل رنگ آمیزی شده‌اند، آیا لازم است رنگ قدیمی را پاک کنیم؟ و در نهایت، بهترین رنگ و سبک برای تکمیل دکوراسیون منزل شما کدام است؟ در این مقاله به موضوع نحوه رنگ آمیزی پله‌های چوبی، فلزی و فرفورژه می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ آمیزی راه پله ساختمان

یک راه پله از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است و شما باید هر قسمت را جداگانه مدیریت کنید. آج ها بخشی از راه پله هستند که روی آن راه می‌روید و نیاز به رنگ بادوام و ضد لغزش دارند.

رایزرها راه پله (بخش‌های عمودی بین آج‌ها) چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بنابراین می‌توانید از رنگ با دوام کمتر استفاده کنید که به شما امکان انتخاب رنگ بیشتری می‌دهد.

این موضوع در مورد ریسمان‌هایی که کناره‌های راه پله را تشکیل می‌دهند نیز صادق است. در نهایت، ممکن است بخواهید نرده را به همان رنگ یا رنگی متفاوت با ریسمان ها رنگ کنید.

خرید کیلر مخصوص چوب کیلو اشن

صرف نظر از اینکه نیاز به پاک کردن سطح موجود داشته باشید یا نه، رنگ آمیزی پله مستلزم آماده‌سازی است. در واقع، بسیاری از متخصصان معتقدند که آماده‌سازی، ۹۰ درصد از مراحل یک کار با کیفیت به حساب می‌آید. پس سنباده، قلم مو و ماسک خود را بیرون بیاورید و آماده تغییر رنگ راه پله شوید.

جدول بهترین رنگ برای راه پله

انتخاب رنگ برای پله ها

هیچ قانونی نمی‌گوید که باید از رنگ‌های مختلف برای آج‌ها و رایزرها استفاده کنید اما استدلال خوبی به نفع آن وجود دارد؛ به خصوص اگر آج‌‎ها را به رنگ تیره رنگ آمیزی کنید. در نور کم، رنگ متضاد روی رایزرها باعث می‌شود که آج‌ها راحت‌تر دیده شوند. یک طرح رنگ تک رنگ، جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ به خصوص اگر رنگ روشن انتخاب کنید یا راه پله به خوبی روشن باشد.

اغلب نقاشان رنگ روغنی براق را برای رنگ آمیزی راه پله یا به عنوان بهترین رنگ برای راه پله توصیه می‌کنند؛ زیرا چسبندگی بیشتری نسبت به رنگ مات دارد و این چسب‌ها هستند که مقاومت در برابر سایش را به وجود می‌آورند.

بهترین رنگ برای راه پله

رنگ آمیزی راه پله فلزی

۱- آماده‌سازی: قبل از شروع رنگ آمیزی راه پله فلزی، باید سطح را کاملا تمیز کنید. آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا هرگونه گرد و غبار یا آلودگی پاک شود. اگر سطح زنگ زده است، از یک برس سیمی برای پاک کردن پوسته‌های زنگ استفاده کنید و آن را به خوبی سنباده بزنید. همچنین می‌توانید از پاک‌کننده‌های فلزی برای پاک کردن هرگونه چربی یا روغن از روی سطح استفاده کنید.

خرید غلطک انگشتی ۲۵ سانتی امپراتور

۲- انتخاب رنگ: رنگی را انتخاب کنید که به طور خاص برای سطوح فلزی فرموله شده باشد. رنگ‌های روغنی و اپوکسی انتخاب‌های خوبی برای رنگ آمیزی راه پله فلزی هستند. آن‌ها بادوام هستند و پوششی صاف و محافظ ارائه می‌دهند. بنابراین به عنوان بهترین رنگ برای راه پله شناخته می‌شوند.

۳- پرایمر: یک پرایمر به راه پله فلزی بزنید. اعمال پرایمر پیش از رنگ آمیزی، چسبیدن بهتر رنگ به فلز را تسهیل می‌کند و امکان بروز خوردگی یا زنگ‌زدگی را به حداقل ممکن می‌رساند. قبل از رنگ آمیزی، آستر را با قلم مو یا غلطک بزنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

بهترین رنگ برای راه پله

۴- رنگ آمیزی: پس از خشک شدن آستر، می‌توانید شروع به رنگ آمیزی راه پله فلزی کنید. رنگ را با قلم مو یا غلتک در حرکات بلند و یکنواخت اعمال کنید. ممکن است لازم باشد دو یا چند لایه رنگ اجرا کنید تا ظاهری صاف و یکدست به وجود آید. اجازه دهید هر لایه قبل از اعمال لایه بعدی خشک شود.

۵- پوشش ضد سایش: پس از اتمام رنگ آمیزی راه پله فلزی، اجازه دهید حداقل ۲۴ ساعت خشک شود. سپس می‌توانید یک پوشش شفاف یا  محافظ برای محافظت از رنگ در برابر سایش و پارگی اعمال کنید.

۶- ترمیم و نگهداری: سطح را به طور مرتب با یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار یا آلودگی پاک شود. اگر متوجه خراش یا بریدگی در رنگ شدید، آن‌ را با یک قلم مو کوچک ترمیم کنید.

خرید رنگ روغنی سفید براق کیلو هپالوکس

رنگ آمیزی راه پله چوبی

برای رنگ آمیزی راه پله چوبی، شما می‌توانید از نیم پلی استر براق، سیلر یا کیلر مخصوص چوب و رنگ سفید مخصوص چوب پارس اشن استفاده نمایید.

از جمله ویژگی‌های این نوع رنگ‌های مخصوص نرده چوبی می‌توان به محفاظت از زیبایی چوب، قابلیت انعطاف‌پذیری و چسبندگی بالا، سرعت بالای خشک‌شدن، مقاوم در برابر سایش، آب و رطوبت، حذف موج‌های سطح چوب، براقیت بالا و مناسب برای استفاده در شرایط آب‌وهوایی مختلف اشاره کرد.

ضمنا در نظر داشته باشید که حلال نیم پلی استر شامل تینر فوری است. اگر قصد خرید نیم پلی استر براق، سیلر یا کیلر مخصوص چوب و رنگ سفید مخصوص چوب پارس اشن را دارید، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. علاوه بر این شما می‌توانید به صورت تلفنی نیز سفارش خود را به ثبت برسانید. برای این کار با ما تماس بگیرید.

بهترین رنگ برای راه پله

در ادامه به نحوه رنگ آمیزی راه پله چوبی اشاره می‌کنیم.

۱- پله‌ها را تمیز کنید: راه پله را با دقت از هرگونه زباله، گرد و غبار یا کثیفی تمیز کنید. از محلول‌های مجاز برای شستن پله‌ها با اسفنج استفاده نمایید.

۲- سطح را سنباده بزنید: با استفاده از کاغذ سنباده ریز، پله‎ها را سنباده بزنید تا هیچگونه ناهمواری یا برآمدگی وجود نداشته باشد.

۳- پله‌ها را آماده کنید: با استفاده از یک قلم مو یا غلطک رنگ، یک لایه پرایمر یا  سیلر مخصوص چوب بزنید. اجرای پرایمر را از بالای پله‌ها به سمت پایین انجام دهید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

۴- رنگ کردن پله‌ها: پس از خشک شدن پرایمر، نوبت به رنگ آمیزی پله‌ها می‌رسد. از یک قلم مو یا غلطک برای اعمال اولین لایه رنگ استفاده کنید. اجازه دهید تا کاملا خشک شود، سپس لایه دوم رنگ را بزنید.

خرید ضد زنگ اخرایی ۱ کیلویی هپالوکس

رنگ آمیزی نرده آهنی راه پله

بهترین رنگ برای راه پله آهنی، شامل رنگ روغنی می‌شود. از جمله ویژگی‌های رنگ روغنی ساختمانی مخصوص راه پله آهنی، می‌توان به مقاومت در برابر آب، رطوبت محیط و حرارت، دوام بالا،  قابلیت شستشو و آبگریز بودن،  عدم انعکاس نور،  پوشش‌دهی مطلوب و قابل اجرا در شرایط آب‌وهوایی مختلف اشاره کرد.

تینر و بنزین به عنوان حلال یا رقیق‌کننده‌های رنگ روغنی مخصوص نرده آهنی راه پله محسوب می‌شوند. اگر قصد خرید رنگ روغنی برند سحر، هپالوکس، ایران و نیپون، هادی رنگ، هاویلوکس، نقشینه، رامین و طیف را دارید، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید. علاوه بر این شما می‌توانید به صورت تلفنی نیز سفارش خود را به ثبت برسانید. برای این کار با ما تماس بگیرید.

بهترین رنگ برای راه پله

در ادامه به نحوه رنگ آمیزی نرده آهنی راه پله با رنگ روغنی اشاره می‎‌کنیم:

۱- آماده‌سازی: با تمیز کردن نرده‌ها با آب گرم و صابون و یک اسفنج شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار، کثیفی یا که ممکن است در طول زمان جمع شده باشد را پاک کرده‌اید. سپس سطح را کاملا خشک کنید.

۲- سنباده زدن: از کاغذ سنباده برای صاف کردن هرگونه ناهمواری یا ناصافی روی سطح نرده استفاده کنید. هدف ایجاد یک سطح صاف برای چسبیدن رنگ است.

۳- پرایمر روغنی: یک لایه آستر ضد زنگ اپوکسی یا روغنی را با استفاده از قلم مو یا غلطک روی نرده راه پله بزنید.

۴- رنگ آمیزی: پس از خشک شدن آستر، زمان استفاده از رنگ است. از رنگ روغنی باکیفیت استفاده کنید که برای نرده‌ها توصیه می‌شود. ابتدا یک لایه نازک از رنگ را بزنید و اجازه دهید قبل از اعمال لایه دوم، کاملا خشک شود.

۵- پایان: پس از خشک شدن لایه دوم، نرده رنگ شده را بررسی کنید و هر قسمتی که ممکن است نیاز به رنگ آمیزی بیشتری داشته باشد را درنظر بگیرید.

خرید محصول

رنگ آمیزی نرده راه پله فرفورژه

بهترین رنگ برای راه پله فرفورژه شامل رنگ روغنی می‌شود. با این حال اگر به دنبال رنگ آمیزی نرده راه پله فرفورژه هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- نرده را به طور کامل تمیز کنید: قبل از شروع فرآیند رنگ آمیزی، مطمئن شوید که نرده عاری از هرگونه کثیفی، گرد و غبار یا زباله باشد. شما می‌توانید آن را با آب و صابون تمیز کرده یا از یک برس سیمی برای از بین بردن هرگونه زنگ‎زدگی استفاده کنید.

۲- نرده را سنباده بزنید: از سنباده برای زبر کردن سطح نرده استفاده کنید تا رنگ بهتر بچسبد.

۳- پرایمر بزنید: پس از تمیز و خشک شدن نرده، یک لایه پرایمر یا ضدزنگ به کل سطح بزنید. این کار به چسبندگی بهتر رنگ کمک می‌کند و سطح یکنواخت تری را برای راه پله فرفورژه به وجود می‌آورد.

۴- رنگ: پس از خشک شدن پرایمر، شروع به رنگ آمیزی نرده کنید. از یک قلم مو یا پیستوله برای اعمال یکنواخت رنگ استفاده نمایید.

بهترین رنگ برای راه پله

بهترین رنگ برای نرده راه پله

بهترین رنگ برای نرده راه پله به سبک و دکوراسیون خانه بستگی دارد. از نظر نوع می‌توان به رنگ روغنی اشاره کرد که کارایی بالایی برای نرده‌های فلزی دارد. از نظر فام، رنگ‌های خنثی مانند مشکی، سفید و خاکستری انتخاب‌های کلاسیکی هستند که به خوبی با اغلب طراحی‌های داخلی ست می‌شوند.

برای داشتن ظاهری مدرن و جسورانه در نرده راه پله، رنگ‌های روشن مانند قرمز، آبی و سبز بهترین گزینه است. در نهایت، این تصمیم باید منعکس کننده سلیقه شخصی و متناسب با سبک کلی خانه شما باشد.

در صورتی که جنس راه پله شما از چوب بود، بهترین رنگ برای راه پله می‌توان به رنگ سفید، سبز زمردی، خاکستری تیره، زرد، بنفش و آبی روشن اشاره کرد.

بهترین رنگ برای راه پله

قیمت رنگ آمیزی راه پله

قیمت رنگ آمیزی راه پله به عوامل مختلفی مانند اندازه راه پله، نوع رنگ استفاده شده، پیچیدگی طرح و هزینه نیروی کار بستگی دارد. نقاشی یک راه پله شامل هزینه رنگ، قلم مو و سایر مواد و همچنین هزینه‌های نیروی کار است. با این حال، این فقط یک برآورد کلی است و هزینه واقعی بسته به نیازهای خاص پروژه و منطقه‌ای که در آن هستید، متفاوت خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه رنگ آمیزی راه پله و بهترین رنگ برای راه پله اشاره کردیم. برای رنگ آمیزی راه پله ابتدا باید به این نکته توجه کنید که جنس آن از چوب است یا فلز؛ زیرا هر کدام از متریال گفته شده روش خاص خود را برای رنگ آمیزی دارد. با این حال برای نقاشی راه پله ابتدا سطح را تمیز کنید و سپس بر روی آن پرایمر بزنید. در نهایت سطح راه پله را رنگ‌آمیزی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید رنگ مخصوص راه پله ساختمان، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

بهترین رنگ برای راه پله فلزی چیست؟

برای رنگ آمیزی راه پله فلزی، بهترین گزینه استفاده از رنگ روغنی است.

بهترین رنگ برای راه پله چوبی چیست؟

بهتر است برای رنگ آمیزی چوب، از نیم پلی استر براق، سیلر یا کیلر مخصوص چوب استفاده کنید.

بهترین فام راه پله چیست؟

از نظر فام، انتخاب رنگ‌هایی مانند مشکی، سفید و خاکستری به همراه قرمز، آبی و سبز توصیه می‌شود.

حلال رنگ روغنی چیست؟

برای رقیق کردن رنگ روغنی مخصوص راه پله آهنی، می‌توانید از تینر استفاده کنید. در صورت نبود تینر، بنزین را در دستور کار خود قرار دهید.

بهترین  ضد زنگ چیست؟

درزگیر روغنی و ضد زنگ اپوکسی.

ممکن است شما دوست داشته باشید