معرفی طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی

یکی از چالش‌های مهم برای نوسازی دیوار خانه، هزینه بالا و اجرای زمان‌بر کاغذ دیواری است. برای حل این مشکل، امکاناتی نظیر طرح کاغذ دیواری به وسیله رنگ وجود دارد. برای انجام این کار، ابزارهایی نیاز است که بدون آگاهی از چندوچون کار کردن با آن‌ها، پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری امکان‌پذیر نیست. شابلون و غلطک طرح‌دار، از جمله ابزارهای کاربردی در این زمینه محسوب می‌شود. از این رو، مجله مینیاتور به سراغ آموزش طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی رفته است تا ضمن شرح چگونگی اجرای آن، ابزارهای مورد نیاز در این زمینه را معرفی کند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره موضوعاتی نظیر رنگ طرح کاغذ دیواری، طرح کاغذ دیواری با رنگ، با رنگ اکریلیک، طرح کاغذ دیواری با رنگ پلاستیک، رنگ ساختمان طرح کاغذ دیواری بپردازیم. برای خواندن مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی

تعریف طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی

کاغذ دیواری، یکی از روش‌های پوششی برای طراحی و تزئین نمای داخلی ساختمان است که با استفاده از تکنیک‌هایی همچون چاپ مسطح، چاپ کلیشه‌ای، چاپ سیلک اسکرین و چاپ دورانی صورت می‌گیرد. برخلاف روش کاغذ دیواری که ابزارهایی همچون کاغذ، نقش مهمی در تزئین دکوراسیون داخلی خانه ایفا می‌کند، در انجام طرح کاغذ دیواری با رنگ، هیچ‌گونه کاغذی استفاده نمی‌شود. بلکه در این روش، دیوارهای داخلی ساختمان، با استفاده از پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری به وسیله رنگ، انجام می‌گیرد.

برای پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری، از سه نوع رنگ استفاده می‌شود که عبارتند از: رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک. رنگ روغنی به علت مقاومت بالا در برابر سرما و گرما، یکی از گزینه‌های مناسب برای پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری بر روی دیوارهای داخلی ساختمان است. این نوع رنگ به عنوان پس‌زمینه یا رنگ بدنه طرح کاغذ دیواری شناخته می‌شود. به معنایی بهتر، ابتدا رنگ‌آمیزی دیوار ساختمان به وسیله رنگ روغنی صورت می‌گیرد و سپس با استفاده از ابزارهایی همچون شابلون‌ یا غلطک‌ طرح‌دار، طرح کاغذ دیواری بر روی دیوار نقاشی می‌گردد.

نحوه پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی

طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی به وسیله دو ابزار قابل انجام است: ۱- شابلون ۲- غلطک طرح‌دار

۱- پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری شابلون

پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی به وسیله شابلون، در چهار مرحله صورت می‌گیرد که شامل تهیه لوازم رنگ، اعمال رنگ پایه، نصب شابلون بر روی دیوار و رنگ‌آمیزی بافت داخلی شابلون نصب شده است.

مرحله اول: تهیه لوازم رنگ

برای پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با استفاده از رنگ روغنی، مرحله اول تهیه لوازم رنگ مورد نیاز در این زمینه است. لوازم رنگ مورد نیاز در این کار عبارتند از:

خرید محصول

مرحله دوم: اعمال رنگ پایه

مرحله دوم از فرایند پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با استفاده از رنگ روغن، اعمال رنگ پایه بر روی دیوار داخلی خانه به وسیله غلطک یا قلم مو است. برای انجام این کار، استفاده از رنگ روغنی روشن یا تیره توصیه می‌شود. پس از اعمال رنگ بر روی دیوار و خشک شدن آن، در راستای پیاده‌سازی اصولی الگوهای کاغذ دیواری بر روی دیوار رنگ شده، یک خط عمودی صاف از وسط دیوار به وسیله مداد کشیده می‌شود. با این کار می‌توان ردیف اول شابلون را درست بر روی خط کشیده شده قرار داد و بر اساس الگوی آن، کار را شروع و به پایان رساند.

مرحله سوم: نصب شابلون بر روی دیوار

مرحله سوم از فرایند پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با استفاده از رنگ روغنی، انجام طرح کاغذ دیواری به وسیله شابلون است. برای این کار ابتدا شابلون را با استفاده از چسب کاغذی یا چسب نقاشی، بر روی خط کشیده شده دیوار چسبانده می‌شود.

مرحله چهارم: رنگ‌آمیزی بافت‌های شابلون

مرحله چهارم، رنگ‌آمیزی بافت‌های درون شابلون با استفاده از غلطک یا قلم مو است. خشک شدن رنگ اعمال شده در بافت‌های داخلی شابلون، حدود یک تا دو دقیقه زمان می‌برد. از این رو، استفاده از علائم ثبت (که بر روی شابلون وجود دارد) برای قرار گرفتن شابلون به طرز صحیح در جای مناسب خود بر روی دیوار، الزامی است.

۲- پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری غلطک طرح‌دار

پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی به وسیله غلطک طرح‌دار، در سه مرحله صورت می‌گیرد که شامل تهیه لوازم رنگ، اعمال رنگ پایه و رنگ‌آمیزی به وسیله غلطک طرح‌دار است.

مرحله اول: تهیه لوازم رنگ

  • قوطی رنگ روغنی
  • سینی رنگ
  • غلطک طرح‌دار
  • دستکش

مرحله دوم: اعمال رنگ پایه

مرحله دوم از فرایند پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با استفاده از رنگ روغن، اعمال رنگ پایه بر روی دیوار داخلی خانه است. برای انجام این کار همانند مراحل تعریف شده برای شابلون، استفاده از رنگ روغنی روشن یا تیره توصیه می‌شود.

مرحله سوم: رنگ‌آمیزی به وسیله غلطک طرح‌دار

برای پیاده‌سازی طرح کاغذ دیواری با استفاده از غلطک، استفاده از غلطک‌های طرح‌دار الزامی است. فرم غلطک‌های طرح‌دار به‌گونه‌ای است که امکان نصب و جابجایی دو رول غلطک را به طور همزمان فراهم می‌کند. در واقع، غلطک مخصوص این کار دارای دو رول است؛ رول اول با عنوان شکل‌دار و رول دوم با عنوان معمولی شناخته می‌شود. غلطک دوم یا غلطک معمولی، وظیفه آغشته شدن به رنگ را برعهده دارد. این درحالی است که غلطک اول به عنوان غلطک طرح‌دار، پس از چرخیدن و برخورد با غلطک اول حین رنگ‌‌آمیزی بر روی دیوار، رنگ را به صورت یکپارچه و یکدست به خود جذب کرده و طرح مورد نظر را بر روی دیوار پیاده‌سازی می‌کند.

استفاده از شابلون های سقف

مزایا و معایب طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی

مزایا و معایب طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی عبارتند از:

  • هزینه پایین و مقرون به‌صرفه نسبت به نصب کاغذ دیواری
  • کاهش زمان رنگ‌آمیزی در نسبت با نصب کاغذ دیواری
  • این طرح برعکس کاغذ دیواری، بر روی سقف نیز قابل انجام است
  • مقاومت پایین این نوع طرح در برابر نور نسبت به کاغذ دیواری
  • فرایند انجام این نوع طرح باید توسط متخصص انجام شود

رنگ طرح کاغذ دیواری

برای اجرای طرح کاغذ دیواری، معمولا از رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک استفاده می‌کنند. هر کدام از رنگ‌های مورد استفاده برای طرح کاغذ دیواری مزایایی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ضد آب بودن رنگ روغنی و اکریلیک اشاره کرد. همچنین استفاده از رنگ پلاستیک هم می‌تواند به عنوان یک گزینه مطرح باشد. بنابراین بسته به سیلقه و تمایل خود، رنگ مورد نظر را انتختاب کنید.

طرح کاغذ دیواری با رنگ اکریلیک

برای اجرای طرح کاغذ دیواری با رنگ اکریلیک، ابتدا سطح مورد نظر را تمیز کنید. در صورت نیاز به بتونه، مراحل بتونه‌کاری را انجام دهد پس از انجام بتونه‌کاری و کشیدن سنباده بر روی آن، نوبت به اجرای پرایمر یا روغن الیف می‌رسد. در نهایت برای رنگ‌آمیزی دیوار با طرح کاغذ دیواری، از غلطک رنگ استفاده کنید.

طرح کاغذ دیواری با رنگ پلاستیک

طرح کاغذ دیواری با رنگ پلاستیک،، همانند سایر روش‌های رنگ‌آمیزی ساختمان انجام می‌شود. با این تفاوت که برای اجرای طرح کاغذ دیواری با رنگ پلاستیک، استفاده از غلطک رنگ الزامی است.

رنگ ساختمان طرح کاغذ دیواری

رنگ کردن ساختمان با طرح کاغذ دیواری، یکی از پرکاربردترن رنگ‌های ساختمانی است که جلوه‌‎ای خاص و مدرن به خانه شما می‌دهد. همچنین شما می‌توانید دیوار خانه خود را به فام‌های طوسی، کرم و … دربیاورید. امروزه طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی وارد بازار شده است که شما می‌تواند با انتخاب هر کدام از طرح‌ها، دنیای مدرن را وارد خانه خود کنید.

نکات ضروری در رنگ‌آمیزی طرح کاغذ دیواری

  • استفاده از شابلونهای سقف: شابلون‌های سقف، برای رنگ‌آمیزی نقاط با ارتفاع زیاد طراحی شده است. برای رنگ‌آمیزی بافت درونی این نوع شابلون‌ها پس از نصب بر روی سقف، استفاده از قلم مو رنگ توصیه می‌شود.
  • لبه‌های دیوار: رنگ‌آمیزی لبه‌های دیوار و سطوح کوچک جامانده دیوار داخلی نسبت به سایر سطوح، بسیار سخت‌تر است. برای رنگ کردن سطوح مورد نظر، ابتدا شابلون را نصب و سپس رنگ‌آمیزی آغاز می‌شود. در سطوحی که امکان گذاشتن شابلون بر روی آن وجود ندارد، ابتدا بخشی از شابلون برش داده شده و سپس رنگ‌آمیزی به طور کامل صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تا نحوه رنگ‌آمیزی طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی به طور کامل بررسی شود؛ به طوری که در حال حاضر می‌توان اجرای آن را به دو روش رنگ‌آمیزی با شابلون و رنگ‌آمیزی با غلطک طرح‌دار انجام داد. از جمله ویژگی‌های طرح کاغذ دیواری با رنگ روغنی می‌توان به هزینه پایین، کاهش زمان نسبت به نصب کاغذ دیواری و قابلیت اجرا بر روی سقف ساختمان اشاره کرد.

تماس با ما

سوالات متداول

  • چه رنگ‌هایی در رنگ‌‌‌آمیزی طرح کاغذ دیواری با رنگ مناسب است؟

رنگ روغنی، رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک.

  • رنگ‌‌‌آمیزی طرح کاغذ دیواری با رنگ، چه مزایایی دارد؟

تنوع و گستردگی رنگ، قیمت پایین، کاهش زمان و استفاده از آن در پوشش سقف.

  • رنگ‌‌‌آمیزی طرح کاغذ دیواری با رنگ، چه معایبی دارد؟

به مرور زمان در برابر نور تغییر شکل می‌دهد و دوام کافی ندارد.

  • جنس غلطک‌های مورد استفاده در طرح کاغذ دیواری با رنگ چیست؟

غلطک‌های مورد استفاده، به عنوان غلطک‌های طرح‌دار شناخته می‌شوند که دارای دو رول است؛ رول اول به عنوان غلطک طرح‌دار و رول دوم به عنوان غلطک معمولی از جنس اسفنجی یا پارچه‌ای.

  • مهم‌ترین ویژگی غلطک طرح‌دار چیست؟

این نوع غلطک‌ها به واسطه کاربری خاص خود، هیچگونه لکه‌ای از خود بر روی دیوار به جای نمی‌گذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید